Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Тема: Доходи підприємства

Питання щодо самоконтролю

1. Елементи оптової (відпускної) ціни підприємства та їх характеристика.

2. Характеристика прибутку як одного із основних елементів ціни виробника.

3. Податки, що їх сплачує підприємство і які входять до складу ціни.

4. Непрямі податки, що включаються до складу ціни, їх характеристика.

5.Торговельно-посередницька надбавка та її складові.

6. Види цін залежно від території їх дії.

7. Ціни, які використовуються в обліку і статистиці.

8.Характеристика основних видів цін залежно від обслуговуваної сфери товарного обігу.

9. Роздрібні ціни, визначення їх складу і структури.

10. Класифікація і характеристика чинників, що впливають на рівень цін.

ЛЕКЦІЯ № 16

 

План

 

1. Економічна сутність доходів торговельного підприємства, їх види та джерела утворення.

2. Показники оцінки доходів підприємства та чинники, що впливають на їх формування.

3. Методика аналізу доходів підприємства.

 

Література:

Л [2, 3], [6.c.237-249], [7.c.115-129],

ЛД [1.с.71-84], [2.c.242-272].

 

1. Економічна сутність доходів торговельного підприємства, їх види та джерела утворення

В умовах самофінансування і самооплатності підприємства повинні забезпечувати собі нормальне функціонування і розвиток за рахунок зароблених коштів. Отже, формування необхідного обсягу доходу, що забезпечує покриття витрат підприємства, виконання зобов'язань перед бюджетом і утворення чистого прибутку – основна мета діяльності підприємства. Первісною задачею торговельного підприємства є одержання доходів, що створюють основу для його самофінансування.

Відповідно до Господарського кодексу України, в умовах ринкової економіки підприємства здійснюють свою діяльність з метою одержання відповідного доходу і прибутку. Формування обсягу доходу, який забезпечує темпи розвитку підприємства, збільшення його конкурентоздатності, максимізацію прибутку, що забезпечить умови розвитку підприємства і підвищення його фінансової спроможності.

Навчальна проблема: формування обсягу доходу підприємства з метою максимізації прибутку.

Традиційно дохід – це грошові надходження підприємства. Одержання доходів у торгівлі свідчить про те, що запропоновані товари знайшли свого споживача, що вони відповідають вимогам і попитові ринку за ціною, якості й іншим функціональним характеристикам і властивостям.

Доходи підприємства створюють основу для його самофінансування за умови, що їхній розмір буде достатнім для покриття витрат підприємства по усіх видах діяльності, виконання зобов'язань перед бюджетом і утворення чистого прибутку. Можливості підприємства по одержанню доходів залежать від ефективної організації торгово-технологічних процесів, ступеня використання наявного ресурсного потенціалу, раціональності витрат і т.д.

Розмір отриманих доходів визначає економічну стратегію підприємства з питань управління матеріальними, трудовими ресурсами, податковою, інвестиційною і дивідендною політикою підприємства.

Сучасне трактування доходів підприємства надане в Положенні (стандарті) бухгалтерського обліку №15 «Дохід» у відповідності, з яким усі доходи підприємства підрозділяються за видами діяльності на дві основні групи:

- доходи від звичайної діяльності

- доходи від надзвичайної діяльності (схема 9.1).

Кожна галузь враховує особливості свого основного виду діяльності у формуванні доходів. У торгівлі – це виторг від реалізації товарів, тобто товарообіг у роздрібних цінах.

Джерела одержання доходів

       
   


доходи від звичайної доходи від надзвичайної

діяльності діяльності

       
   

 


операційна діяльність фінансова діяльність

               
       
 
 


Основна операційна. діяльність (це виторг від реалізації товарів)     Інша операційна діяльність це: - дохід від операційної оренди - дохід від реалізації іноземної валюти - дохід від операційних курсових різниць - суми отриманих штрафних санкцій за порушення господарських договорів і т.д. Доход від участі в капіталі це дохід, отриманий від інвестицій у дочірні або спільні підприємства Інші фінансові доходи - дохід від не операційних курсових різниць - доход від реалізації необоротних активів - інші доходи від звичайної діяльності, що не пов'язані з операційною діяльністю  

 

Схема 9.1. Джерела отримання доходів.

 

Значення показника дохід (виторг) від реалізації товарів в оцінці діяльності підприємства полягає в тому, що він є показником ринкової позиції підприємства і характеризує ефективність використання ресурсів підприємства.

Найбільша питома вага в доходах торговельного підприємства займає доход від основної операційної діяльності, а саме виторг від реалізації.

Основним джерелом одержання доходів у торгівлі є торговельна надбавка до ціни придбання товарів. По своїй економічній природі торговельні надбавки являють собою ціну на послуги торговельного підприємства і їхній рівень в умовах ринкової економіки залежить:

- з одного боку, від співвідношення між попитом та пропозицією на торговельні послуги, ступені конкуренції на товарному ринку, якості послуг і рівня цін закупівлі і реалізації товарів;

- з іншого боку, від витрато ємкості реалізованих товарів і норми прибутку, що відповідає стратегії розвитку підприємства.

Оскільки розмір торговельних надбавок істотно впливає на ціни реалізації товарів, то одним з інструментів державного регулювання споживчого ринку є державне регулювання рівня торговельних надбавок.

 

2. Показники оцінки доходів підприємства та чинники, що впливають на їх формування

Основними показниками оцінки доходів підприємства, у відповідності до П(с)БУ № 15 «Дохід» є:

- чистий дохід, що визначається шляхом відрахування з доходу (виторгу) від реалізації товарів податку на додаткову вартість та інших податків або відрахувань з доходу, цінових знижок, покриття вартості повернутих товарів та ін.

Чистий дохідце не кінцевий фінансовий результат діяльності підприємства, він визначається згідно з методикою

- проміжним фінансовим результатом діяльності підприємства є валовий прибуток, що являє собою суму перевищення чистого доходу над собівартістю реалізованих товарів і по суті своїй представляє різницю між ціною реалізації і ціною закупівлі товарів. Тому в торгівлі цей показник можна називати торговельним доходом, що формується за рахунок реалізованих торговельних надбавок. Для того, щоб виділити даний показник і підкреслити економічне значення, його і називають торговельним доходом.

- якщо підприємства займаються іншою операційною діяльністю, то необхідно визначити суму і рівень операційного доходу, який складається із валового прибутку (торговельного доходу) та доходу від іншої операційної діяльності

Приклад 1. Визначити фактичну суму та рівень операційного доходу, якщо фактична виручка від реалізації товарів складає 265,5 тис. грн., сума податку на додану вартість 44,2 тис грн., закуплено товарів на суму 169,0 тис. грн., транспортні витрати, щодо доставки товарів на підприємство 4,5 тис. грн., у звітному періоді підприємство отримало дохід від операційної оренди у розмірі 5,4 тис. грн..

1) Визначимо суму чистого доходу підприємства

2) Визначимо собівартість реалізованих товарів

3) Визначимо валовий прибуток (торговельний дохід)

4) Визначимо суму операційного доходу

5) Визначимо рівень операційного доходу

Отже: дохід, як результат діяльності, виступає засобом досягнення мети підприємства і є джерелом виконання внутрішніх і зовнішніх зобов'язань підприємства.

Основна роль доходу пов'язана з покриттям витрат підприємства, сплатою податків і обов'язкових зборів, а також з устаткуванням фінансової бази (прибутку) для розвитку підприємства, сплати дивідендів і т.д.

У цілому дохід забезпечує рішення трьох найважливіших завдань:

- забезпечує самооплатність поточної діяльності (рішення першого завдання пов’язано з покриттям витрат, забезпечує самооплатність поточної діяльності);

- забезпечує формування коштів державного і місцевого бюджетів (та частина доходів, що направляється на оплату податків з доходу, забезпечує формування коштів державного та місцевого бюджетів, а також позабюджетних фондів);

- забезпечує одержання прибутку, створює умови для виплати дивідендів на вкладений капітал, забезпечує самофінансування підприємства.

На збільшення або зменшення доходів впливають різні зовнішні і внутрішні фактори.До зовнішніх факторівможна віднести зміни в законодавчих і нормативних документах в області ціноутворення, кредитування, оподатковування підприємств і т.д.

Основними внутрішніми факторами є:

- зміна обсягу реалізованих товарів;

- зміна ціни закупівлі товарів;

- зміна ціни реалізації товарів.

Щоб визначити вплив зміни обсягу товарообігу на величину валового прибутку (торговельного доходу) необхідно розмір зміни товарообігу (∆Т) помножити на рівень валового прибутку (торговельного доходу) плановий і розділити на 100%

, де

Щоб визначити вплив зміни структури товарообігуна величину валового прибутку (торговельного доходу) необхідно фактичний товарообіг помножити на розмір зміни рівня валового прибутку (ΔРвп) і розділити на 100%.

, де

Збільшити доходи підприємства за рахунок збільшення обсягу реалізованих товарівможна використовуючи резерви підприємства, а саме:

- здійснення ефективної маркетингової політики в області збуту товарів;

- розширення асортименту товарів;

- розширення регіонів збуту товарів;

- надання споживчого кредиту при реалізації товарів тривалого користування;

- розширення асортименту додаткових послуг, пов’язаних з реалізацією товарів;

- проведення ефективних рекламних заходів.

Домогтися збільшення доходів підприємства за рахунок зниження ціни закупівлі товарів можна використовуючи такі резерви:

- скорочення кількості посередників при закупівлі товарів;

- використання системи цінових знижок у процесі закупівлі партії товарів;

- закупівля окремих товарів за межами України при сприятливому співвідношенні курсів національної та іноземної валют;

- здійснення прямих товарообмінних операцій (бартерних) при сприятливому співвідношенні рівня цін на обмінювані товари;

- закупівля партій товарів на сезонних розпродажах;

- розвиток власного виробництва.

Щоб збільшити доходи підприємства за рахунок збільшення ціни реалізації товарівнеобхідно:

- здійснювати ефективну цінову політику підприємства на споживчому ринку;

- використовувати сприятливу кон’юнктуру в окремі періоди року;

- експортувати конкурентоздатні товари з урахуванням співвідношення курсів національної та іноземної валюти;

- поширювати продаж товарів у період, що передує початкові сезону (ціни найбільш високі);

- реалізувати окремі групи товарів на товарних біржах та аукціонах.

 

3. Методика аналізу доходів підприємства

Для формування необхідного обсягу доходу на майбутній період і визначення напрямків його розподілу, для виявлення резервів збільшення доходів необхідно провести аналіз доходів звітного періоду шляхом порівняння фактичних показників із плановим завданням або аналіз динаміки – шляхом порівняння фактичних показників звітного періоду з фактичними показниками минулого року або декількох років.

Мета аналізу валового прибутку (торговельного доходу) – оцінити рівень його достатності для забезпечення умов розвитку підприємств і росту його фінансової потужності.

Для реалізації цієї мети необхідно вирішити ряд задач аналізу доходу,а саме:

- вивчити обґрунтованість установленої величини торговельних надбавок;

- вивчити виконання планового завдання і динаміку суми та рівня валового прибутку (торговельного доходу);

- вивчити вплив факторів на зміну суми та рівня валового прибутку (торговельного доходу);

- розробити заходи щодо оптимізації валового прибутку на основі стратегії розвитку підприємства.

При оцінці обґрунтованості величини торговельних надбавок визначають доцільність застосування методики, що лежить в основі їх формування: витратний підхід, ринковий підхід, диференційований підхід.

Вивчаючи виконання планового завдання і динаміку валового прибутку, необхідно розрахувати ступінь виконання плану щодо торговельного доходу, абсолютне відхилення від планової величини і рівня минулого року, темп зміни величини валового прибутку та його рівня.

Рівень будь-якого показника в торгівлі являє собою співвідношення відповідного показника до роздрібного товарообігу. Рівні не тільки змінюють прибутковість і витрато ємкість реалізації товарів, але несуть і інше значне навантаження. Так, рівень валового прибутку дає кількісну оцінку долі торговельного підприємства в роздрібній ціні. Чим вище рівень валового прибутку, тим вище доля підприємства в ціні, і тим більше різниця між ціною закупівлі та ціною продажу товарів.

Рівень валового прибутку (торговельного доходу) є для торгівлі показником ціни, змінюючи який підприємство може збільшувати або скорочувати обсяг попиту, вибираючи тим самим оптимальне їх сполучення, домагаючись найбільшого обсягу валового прибутку.

 

Приклад 2. Проаналізувати валовий прибуток підприємства, визначити вплив окремих чинників на його розмір. За результатами проведених розрахунків зробити висновок та запропонувати заходи щодо підвищення рівня валового прибутку.

  №   Показники   План   Факт   Відхилення (+; - )   %виконання
1.   2. Товарообіг, тис. грн.   Валовий прибуток а) сума, тис. грн. б) рівень, % 1530,0     391,7 25,6 1580,0     407,7 25,8 +50,0 +16,0 +0,2 103,3 104,1

1) Визначимо суму валового прибутку планову

2) Визначимо рівень валового прибутку фактичний

 

3) Визначимо розмір зміни всіх показників

 

Отримані результати свідчать про те, що фактичний дохід (виручка) від реалізації товарів перевищує запланований обсяг на 3,3 % (103,3-100,0), що в сумі складає 50,0 тис. грн. Збільшення обсягу товарообігу призвело до отримання фактичної суми валового прибутку (торговельного доходу) у розмірі 407,7 тис. грн., що на 4,1% або 16,0 тис. грн. більше запланованого обсягу. За рахунок збільшення суми валового прибутку його фактичний рівень підвищився на 0,2% у порівнянні із запланованим розміром.

Для більш детального аналізу необхідно визначити вплив окремих чинників на суму валового прибутку (торговельного доходу):

- вплив зміни обсягу товарообігу

- вплив зміни структури товарообігу

За результатами аналізу можна зробити висновок, що збільшення обсягу реалізованих товарів на 50,0 тис. грн. позитивно вплинуло на суму валового прибутку (торговельного доходу), за рахунок чого вона зросла на 12,8 тис. грн., а у результаті структурних змін , що відбулися в товарообігу, а саме, збільшилася питома вага реалізації тих груп товарів, що мають більш високу торговельну надбавку, сума торговельного доходу зросла на 3,2 тис. грн.

Таким чином, вплив цих двох чинників призвів до росту фактичного валового прибутку (торговельного доходу) підприємства на 16,0 тис. грн. (12,8 +3,2) або на 4,1 % у порівнянні з плановим завданням.

У своїй подальшій діяльності керівництву підприємства необхідно більше уваги приділяти росту доходів підприємства за рахунок збільшення обсягів реалізованих товарів (а не підвищенню доходів за рахунок збільшення торговельної надбавки, тому що з ростом торговельної надбавки збільшилася роздрібна ціна, що може привести до втрати покупців); здійсненню ефективної маркетингової політики в області збуту товарів; розширенню асортименту товарів;

проведенню ефективних рекламних заходів і т.д.

Обидва чинники, в представленій вище моделі, підкоряються чинності закону попиту. Збільшення рівня валового прибутку (торговельного доходу) при еластичному попиту веде до зниження обсягу товарообігу, тому за допомогою факторного аналізу валового прибутку можна дати оцінку проведеної на підприємстві цінової політики. З іншого боку, рівень валового прибутку (торговельного доходу) підприємства є усередненим показником прибутковості окремих найменувань товарів і зазнає впливу від структурних здвигів.

Рішення проблеми:

- здійснення ефективної маркетингової політики в області збуту товарів;

- розширення асортименту товарів;

- регулювання максимальної границі торговельної надбавки;

- раціональне використання ресурсного потенціалу;

- створення умов для формування необхідного обсягу доходу для забезпечення умов розвитку підприємства і росту його фінансової спроможності.


Читайте також:

  1. IV група- показники надійності підприємства
  2. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  3. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  4. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  5. Автопідприємства вантажних автомобілів
  6. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства
  7. Активами торговельного підприємства
  8. Активи підприємства, їх кругооборот і оборот
  9. Альтернативні варіанти довгострокового фінансування діяльності підприємства
  10. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  11. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації
  12. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації.




Переглядів: 1744

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема: Структура ціни і формування її складових | Тема: Прибуток підприємства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.