МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Модель інтелекту по ТерстоунуІєрархічні теорії структури інтелекту Структура інтелекту За віковий період розвитку теорії інтелекту з'явилося багато концепцій, в яких розвивалася ідея Спірмена, що обумовлювала інтелектуальну діяльність єдиним генеральним чинником, так і тих, що протистояли їй. Структура інтелекту по Ч.Спірмену — факторно–аналітична теорія „генерального чинника“, в якій інтелект розглядається як якась „розумова енергія“, рівень якої визначає успішність рішення тестових завдань будь-якого характеру. Відповідно до цієї теорії генеральний чинник інтелекту має найбільшу вагу при виконанні задач на абстрактні відносини, і якнайменший при виконанні сенсорних задач. Окрім генерального існують також і „групові“ чинники інтелекту, до яких можна віднести механічну, лінгвістичну, математичну компетентність, а також „спеціальні“ чинники, які роблять свій внесок лише в окремі інтелектуальні тести.
У роботах Спірмена було висунуте припущення про те, що група різних показників знаходиться у взаємозв'язку, визначаючи одну здатність. Такі, перекриваючі одна одну структури кореляцій ведуть до так званих групових чинників, які не містяться у всіх показників здібностей, а є загальними для більш менш обмежених груп тестів. На цій основі розвивається ієрархічнатеорія інтелекту, в розвиток якої значніше внесок був внесений англійським психологом Верноном. На вершині ієрархії знаходиться генеральний чинник, відкритий Спірменом. Потім слідують достатньо широкі групові чинники вербально-освітнього (v:ed) і практично-механічного (k:m) інтелекту. Вони також можуть підрозділятися: наприклад, вербально-освітній чинник складається з вербального і рахункового субчинників, а практичний — з технічного, просторового і психомоторного. Ієрархічний підхід до структури інтелекту одержав подальший розвиток в роботах багатьох психологів, що примикають до англійської школи. Прикладом може служити сучасна теоретична модель тесту Стенфорд-Біне. Англійський підхід до структуризації здібностей, той, що базується на визнанні головної ролі генерального чинника, об'єднуючого багатоманітні здібності людини, не визнається в роботах американських психологів, що сконцентрували свою увагу на групових чинниках. Шлях до вивчення різноманітних групових чинників проклала публікація американського психолога Келлі «Перехрестя людського розуму» (1928), в якій автор критично проаналізував методологію Спірмена. На думку Келлі, генеральний чинник має порівняно невелике значення і є слідством гетерогенності випробовуваних і вербальної природи більшості тестів. Основні зв'язки між тестами забезпечуються груповими чинниками, до яких Келлі відносив: операція просторовими відносинами, операції з числами, операція вербальним матеріалом, пам'ять і швидкість мислення. Одним з провідних опонентів теорії генерального чинника Спірмена, що продовжив роботи Келлі, був Терстоун, що вніс значний внесок у розвиток техніки аналізу чинника, автор теорії мультифакторної теорії інтелекту. Методи аналізу Спірмена ґрунтувалися на припущенні про те, що тільки один чинник міститься в матриці кореляцій між усіма можливими параметрами тестів. Терстоун розробляє статистичний апарат, що дозволяє визначити мінімальну кількість чинників в матриці, яке необхідне для пояснення здібності до виконання завдань тестів. Він виходить з принципу «простої структури», суть якого полягає у тому, що матриця чинників піддається ротації, з тим щоб можна було одержати максимально можливе число великих по абсолютній величині вагів чинників і одночасне максимально можливе число нульових або близьких до нуля по величині вагів чинників. У табл. 1 показана кореляція 9 тестів з 3 чинниками, що ілюструє «просту структуру». Тестероун так пояснює принцип «простої структури» - «індивідуальні відмінності в гостроті зору не виконують ролі при здійсненні кроку, тим самим ми припускаємо, що ті або інші функції (можливості) мозку необхідні індивідууму при рішенні не будь-яких, а деяких заданий. У цьому і полягає принцип простої структури». Таким чином, розумові чинники утворюють групу і для неї є так званий первинний чинник (див. табл. 2). З табл. 2 витікає, що в тестах 1, 2, 4, 5 спостерігається вплив трьох групових чинників, а в тестах 3 і 6 — двох чинників. Таблиця .2 Читайте також:
|
||||||||
|