Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Стратегічні установки і стратегічні орієнтири підприємства

 

Всю сукупність стратегічних орієнтирів підприємства можна поділити на три типи:

v ідеали – орієнтири, які підприємство не розраховує досягти у найближчому майбутньому, але припускає наближення до нього (до ідеалів відноситься стратегічне бачення і місія);

v цілі – найбільш загальні орієнтири діяльності підприємства у плановому періоді, що відображають бажаний стан об’єкта управління; їх досягнення передбачається в повному обсязі або у більшій частині;

v задачі – конкретні орієнтири, що можна виміряти кількісно, описи серії робочих функцій, що визначають форму і час виконання завдань.

Розробка стратегії передбачає розробку ідеалів і цілей, а стратегічні задачі встановлюються на етапі її реалізації для забезпечення виконання поставлених цілей.

Визначення стратегічних орієнтирів підприємства дозволяє побудувати так званий „управлінський міст” між розробкою стратегії та її реалізацією. В даному контексті мова йде про технологію V-MOST: бачення (vision), місія (mission), цілі (objectives), стратегічні пріоритети (strategic priorities), тактика (tactics). Слідування цьому порядку дозволить підприємству не тільки встановити стратегічні цілі, але і пов’язати їх із тактичними заходами, формулюючи так звану піраміду цілеполягання (рис. 4.2).

 

 


Рис. 4.2 – Піраміда стратегічних орієнтирів підприємства

 

При розробці стратегічних орієнтирів підприємства слід враховувати інтереси його стейкхолдерів (груп впливу). Основна задача вищого керівництва полягає в тому, щоб бачити поточні і передбачати майбутні інтереси стейкхолдерів – „ключових гравців”, і не допускати критичних невідповідностей між результатами діяльності підприємства й інтересами стейкхолдерів.

Стратегічне бачення – це образ майбутнього стану підприємства, який за допомогою системи суттєвих характеристик дає професійну якісну уяву про бізнес-успіх підприємства в конкретній стратегічній перспективі. Це образне уявлення сенсу діяльності і перспектив (майбутнього) підприємства. Стратегічне бачення повинно включати в себе три складові: стрижневі цінності, основні наміри і одну або декілька „великих амбіційних цілей”. При цьому основою стратегічного бачення повинен служити не лише минулий досвід, але і вміння поглянути на підприємство з майбутнього (рис. 4.3).

 

 


Рис. 4.3 – Логіка формування і склад стратегічного бачення підприємства

Таким чином, стратегічне бачення дає уявлення про те, що собою являє підприємство на сьогоднішній день і на основі яких принципів воно функціонує; яку продукцію воно пропонує і для кого; чого підприємство прагне у майбутньому і чи повинно воно змінюватися у майбутньому тощо. Тобто стратегічне бачення окреслює контури стратегії на визначений проміжок часу. Стратегічне бачення відноситься лише до майбутнього: воно втрачає свою силу при досягненні бажаного стану підприємством і повинно формулюватися знову.

Стратегічне бачення виступає основою для формулювання місії і стратегічних цілей підприємства.

Місія – це ділове поняття, що виражає призначення бізнесу, його філософію; це генеральна мета діяльності підприємства, що виражає причину його існування.

Місія підприємства представляється у вигляді окремих тверджень, які є деяким кодексом підприємства і визначають його економічну, управлінську і соціальну філософію, економічні критерії прибутковості, стиль поведінки, імідж тощо. Часто місія підприємства не виражається явно і не оформлюється у вигляді окремого документу, а може існувати у вигляді помітного девізу.

Місія допомагає визначити, чим насправді займається підприємство: які його сутність, масштаби, перспективи і напрямки розвитку, відмінності від конкурентів (рис. 4.4). При цьому місія фокусує увагу на споживачах, а не на товарах, оскільки місія (філософія) бізнесу найчастіше визначається з урахуванням інтересів, нужд і запитів споживачів, які задовольняються бізнесом. Таким чином, визначення місії тісно пов’язане з маркетингом і передбачає відповідь на запитання: „Яку користь підприємство може принести споживачам, досягаючи при цьому більшого успіху на ринку?”

 


Рис. 4.4 – Характеристика місії підприємства

Найчастіше зустрічається точка зору, що в найбільш загальному вигляді місія підприємства повинна містити три складові:

1) визначення сфери діяльності;

2) робочі принципи по відношенню до оточуючого середовища;

3) базові цінності всередині підприємства.

Це дозволяє сформувати багатомірне уявлення про місію, розробка якої полягає у пошуку компромісу між потребами ринку, з одного боку, та можливостями і бажаннями підприємства, з іншого (рис. 4.5).

Добре сформульована місія пояснює те, чим є підприємство, і яким воно хоче бути, а також показує його відмінності від інших. Місія повинна містити такі основні компоненти, що характеризують підприємство:

ü коло потреб, що задовольняються (товари або послуги, які підприємство буде виробляти, чи потреби, які воно збирається задовольняти);

ü категорії цільових споживачів, сфера діяльності, яка відображає, який продукт пропонується покупцям, і на якому ринку діє фірма;

ü цільові орієнтири підприємства, що відображають те, на вирішення яких задач спрямована його діяльність і чого воно прагне у довгостроковій перспективі;

ü конкурентні переваги підприємства, можливості і способи здійснення його діяльності;

ü філософію підприємства, що знаходить прояв у тих цінностях і переконаннях, що прийняті у ньому.

 
 

 


Рис. 4.5 – Система координат розробки місії

Місія повинна бути вираженою у порівняно простих визначеннях, у зручній для сприйняття формі, а її формулювання повинно виключати можливість різного тлумачення. Короткий вираз місії повинен бути яскравим, образним, динамічним, надихаючим і таким, що легко сприймається.

Разом з тим, місія не повинна залежати від поточного стану підприємства, від форм і методів його роботи; не повинна бути догмою для підприємства; не повинна мати конкретних вказівок за строками діяльності; не повинно бути занадто вузького або занадто широкого розуміння місії; не прийнято вказувати в якості головної мети отримання прибутку.

Розрізняють три види місії:

· місія-призначення – вузьке, але конкретне розуміння і позначення виду діяльності, характеру продукції, послуг і кола їх споживачів; перше уявлення про причину виникнення і сенс існування фірми;

· місія-політика - широке розгорнуте уявлення про систему цінностей, яких притримується керівництво і персонал підприємства, що в загальних рисах дозволяє судити про його поведінку, про відношення до споживачів і партнерів;

· місія-орієнтація - концентрація головних цілей і більш чітке уявлення про поведінку підприємства у найближчий період і на перспективу, тобто «бачення» майбутнього стану підприємства.

Коротке визначення місії можна використовувати для реклами, а розгорнуте – як представницький документ для включення в буклет підприємства, його річний звіт, внутрішні документи.

Місія є майже незмінною у часі і переглядається лише при зміні суттєвих умов діяльності, тому робота з її розробки є достатньо ретельною та кропіткою.

Стратегічні цілі – це конкретний стан окремих характеристик підприємства, досягнення яких є для нього бажаним, і на досягнення яких спрямована його діяльність. Встановлення цілей переводить стратегічне бачення і місію підприємства у конкретні задачі, пов’язані з досягненням певного результату. Стратегічні цілі – це завжди орієнтація на досягнення нових, ще не опанованих висот розвитку. Вони повинні націлювати на кінцевий результат, але не вимагати від працівників роботи в умовах нестачі часу, ресурсів, досвіду, знань.

В практиці підприємств виділяються вісім ключових просторів, в межах яких підприємство визначає свої стратегічні цілі (рис. 4.6).

 

Рис. 4.6 – Області встановлення стратегічних цілей фірми

При розробці стратегічних цілей доцільно користуватися технологією SMART, що знайшла широке застосування у теорії та практиці стратегічного управління підприємством. Згідно цього підходу сформульовані цілі повинні відповідати 5 критеріям (рис. 4.7):

 
 

 

 


Рис. 4.7 – Критерії, яким повинні відповідати стратегічні цілі

Отже, стратегічні цілі повинні бути конкретними, такими, що кількісно вимірюються, досяжними і реалістичними, значущими і орієнтованими у часі. Крім цього, стратегічні цілі повинні бути гнучкими, збалансованими з можливостями підприємства, співставними і взаємопідтримуючими з іншими цілями підприємства. При встановленні стратегічних цілей слід оговорювати тільки «що» і «коли» повинно бути зробленим, не вдаючись до деталей «чому» і «як» це слід зробити.

Правильно сформульовані та ефективно систематизовані цілі є основою для розробки стратегії і тактики підприємства. Водночас вони виступають показниками ефективності реалізації його стратегій.

Таким чином, стратегічні орієнтири мають важливе значення не тільки для розробки, але і для реалізації стратегій фірми (табл. 4.2).

Таблиця 4.2 – Значення стратегічних орієнтирів

Стратегічний орієнтир Значення
Стратегічне бачення 1. Визначає напрямок стратегії і стратегічні шляхи розвитку підприємства. 2. Допомагає зберегти стрижень, основу бізнесу і ключові компетенції підприємства. 3. Надихає працівників підприємства, формує у них сприйняття своєї діяльності як важливої і доцільної.
Місія 1. Дає суб’єктам зовнішнього середовища загальне уявлення про те, що собою являє підприємство, чого прагне, які засоби готове використовувати, яка його філософія тощо, сприяє формуванню певного іміджу. 2. Створює можливість для більш дієвого управління підприємством, оскільки формує погляди вищого керівництва на довгострокові плани підприємства з подальшого його процвітання; допомагає менеджерам середньої та нижньої ланки сформувати цілі і задачі своїх підрозділів і забезпечити узгодження їх інтересів з інтересами підприємства; дає загальний підхід до розподілу ресурсів підприємства; знижує ризик недальновидного управління і прийняття необґрунтованих рішень. 3. Сприяє єднанню всередині підприємства і створенню корпоративного духу, оскільки прояснює для працівників загальну мету і призначення підприємства, що дозволяє орієнтувати їм свої дії в одному напрямку; сприяє кращій ідентифікації працівників з підприємством; сприяє встановленню певного клімату у підприємстві, оскільки через неї доводяться філософія підприємства, цінності і принципи, що лежать в основі його діяльності; розширює для працівника сенс і зміст його діяльності. 4. Виступає з’єднуючою ланкою, що орієнтує в одному напрямку інтереси і очікування стейкхолдерів підприємства і всіх людей, що з ним пов’язані.
Стратегічні цілі 1. Є вихідною точкою планування, основою для прийняття рішень. Розробляючи ієрархію цілей та складаючи плани, менеджери отримують уявлення відносно того, чого прагне підприємство. 2. Лежать в основі побудування організаційних відносин, оскільки визначають стратегічні пріоритети, і відповідно чому саме, яким аспектам буде у майбутньому приділятися більша увага, яким чином будуть розподілятися обмежені ресурси. 3. На них базується система мотивування, що використовується у підприємстві. Знання стратегічних цілей підприємства знижує невизначеність у діях його працівників, що в свою чергу, підвищує мотивацію людини до праці, якщо вона поділяє цілі підприємства. 4. Є точкою відліку в процесі контролю і оцінки досягнутих результатів, вони визначають результати діяльності підприємства і виступають критеріями для їх оцінки.

Читайте також:

  1. IV група- показники надійності підприємства
  2. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  3. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  4. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  5. Автопідприємства вантажних автомобілів
  6. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства
  7. Аеродинамічний розрахунок ротора вітроустановки
  8. Активами торговельного підприємства
  9. Активи підприємства, їх кругооборот і оборот
  10. Альтернативні варіанти довгострокового фінансування діяльності підприємства
  11. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  12. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації




Переглядів: 3948

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Місце розробки стратегій у процесі стратегічного управління підприємством | Стратегічний аналіз у процесі розробки стратегій

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.