Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



НЕРВОВА СИСТЕМА ЛЮДИНИ

Довгий час існувала проблема: клітини нервової тканини дуже щільно прилягають одна то одної, відділити і подивитися по окремості не виходило, допоки Гольджи не запропонував метод пофарбування клітин, а Кахаль його застосував до клітин мозку. Дендрити фарбуються в коричневий та чорний кольори, що дозволяє визначити їхню довжину та побачити складну будову частин мозку. Ця подія відбулася наприкінці 19 століття.

Типове зображення нервової клітини, помальованої за методом Гольджі-Кахаля.  

 

Нервова тканина людини складається з нейронів та клітин глії (від гр. «клей»), котра виконує опорну та захисну функції, також забезпечує нервові клітини поживними речовинами, утилізує старі нейрони (недостатньо досліджена).

У ембріона людини кожну хвилину формується 250 000 нейронів. 70% нейронів локалізуються в корі великих півкуль. У людини більше ста міліардів нейронів - це 109-1010. З віком нейрони відмирають, однак в окремих відділах мозку утворюються нові, особливо ті, котрі відповідають за утворення нових спогадів. Загалом кількість нейронів залишається протягом життя людини відносно сталою, однак на поверхні нейронів може з’являтися велика кількість нових відростків, переважно дендритів.

1 Нейрон. Будова та функції.

Нервова клітинаабо нейрон – субстрат високоорганізованих фізіологічних реакцій, що лежить в основі здатності організму до диференційованого реагування на зміни зовнішнього середовища.

НЕМАЄ відповіді, що є механізмом запуску нейронів. Так виглядає, що нейрон активує себе сам. Але яким чином? Нам відомо, що в нейронах відбувається процес інтеграції поступаючи сигналів та прийняття рішення, варта чи ні передавати імпульс далі?

 

Будова нейрона: СОМА (тіло) + один довгий відросток (аксон), який може галузитися + декілька коротких відростків (дендритів). Тобто в нейрона є дендрити (ВХІД) і аксон (ВИХІД).

Дендрити збирають інформацію від інших нейронів - це називаєтьсяпроцесом конвергенції сигналів.(Наприклад, у зоровій системі - розпізнавання образу є результатом конвергенції інформації про розмір, колір, дистанцію, об’єм, рух предмету тощо).

Аксон передає інформацію іншим клітинам - процес дивергенції сигналу.

Найтиповіше один нейрон пов'язаний з іншим (зв'язок нейрон-нейрон), однак аксони нейронів також можуть утворювати синаптичні закінчення з клітинами м’язів, залоз секреції, кровоносними капілярами (наприклад гіпоталамус виділяє нейрогормони, які потрапляють в кров’яне русло) (зв'язок нейрон-інша клітина).

 

Функції нервової клітини:

- передача інформації про зміни в середині організму;

- та запам’ятовування інформації на тривалий час;

- створення образу зовнішнього світу;

- організація доцільної поведінки.

 

2 Поняття синапсу. Хімічний та електричний спосіб передачі імпульсу в синапсах.

Си́напс (від гр. потискати руку, схопити) — місце контакту між двома нейронами чи між нейроном та клітиною. Місце, де відбувається передача нервового імпульсу від однієї клітини до іншої.

 

Найтиповішими єсинапси між нейроном та нейроном, його і розглянемо.

Будова синапса

В структурі синапса розрізняють три елементи:
1)пресинаптична мембрана на кінцівці аксону;
2)синаптична щілина;
3)постсинаптична мембрана на кінцівці дендрита.

 

Існують електричний та хімічний механізми передачі нервового імпульсу.

Розрізняють електричні, хімічні чи змішані синапси.

 

Порівняння хімічного та електричного способів передачі імпульсу в синапсі.

Обидва синапси мають однакову будову: пресинаптичну мембрану,

синаптичну щілину та постсинаптичну мембрану.

 

Електричний синапс Хімічний синапс
Сигнал передається за допомогою електричного струму Сигнал передається за допомогою медіаторів
Ширина синаптичної щілини біля 2 нм. Також можуть бути канальця, які поєднують пре- та постсинаптичну мембрани. Тобто сигнал розповсюджується електричним способом ДУЖЕ ШВИДКО. ширина біля 20 нм.     Існує певна синаптична затримка передачі сигналу
Передача сигналу можлива в обидві сторони Строго від пре- до постсинаптичної мембрани
Передає лише сигнали збудження Основна функція електричних синапсів - синхронізація активності нейронів. Одні нейрони через електричні синапси синхронізують активність інших, щоб процеси відбувалися ритмічно, без згасання. Наприклад, нейрони стовбуру головного мозку, які ПОСТІЙНО забезпечують дихання, ритми серця. як збудження, так і гальмування
  Володіє здатністю до морфофізіологічних змін, що складає основу научіння та памяті.
  Притаманний більш розвиненим організмам

Хімічний спосіб передачі інформації:

В пресинаптичній мембрані містяться пухирці, які містять нейромедіатори (ацетилхолін, дофамін, амінокислоти тощо. На сьогоднішній день розрізняють близько 30). Нервові імпульси стимулюють вивільнення нейромедіаторів у щілину.

 

 

 

В щілині медіатор зв’язується з рецепторами, вбудованими в постсинаптичну мембрану. Таким чином нейромедіатори прикріплюються на постсинаптичну мембрану та поглинаються нею. Потрапивши в середину іншого нейрона, нейромедіатори стимулюють передачу імпульсу далі.

 


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  3. II. МЕХАНІЗМИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ДІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ.
  4. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  5. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  6. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  7. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  8. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  9. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  10. VI. Узагальнення та систематизація знань
  11. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  12. А. Це наявність в однієї людини кількох ліній клітин з різним набором хромосом.




Переглядів: 1302

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Автокореляція | Центральна нервова система

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.