МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Порівняння мітозу і мейозуСхема антропогенезу. Сучасні люди (кроманйонці) 0 тис. років тому Виготовляють складні знаряддя праці,живуть родовою общиною Будують житло, з’являються обряди. Стародавні люди (неардельтальці) 150 тис. років тому. Добувають вогонь, виготовляють більш складні знаряддя праці, будують житло Найдавніші люди (мавполюди: пітекантроп, синантроп) 1,7 млн. Масивна челюсті, добре розвинуті лобні долі. 300 тис. років тому Встановляють примітивні знаряддя праці, ведуть суспільний спосіб життя. Шимпанзе(горила,австралопітеки –перехідна ланка між людиною і мавпою) 5,5 млн. років тому двонога хода, стадний спосіб життя, викорис- товують знаряддя праці. (дріопітекии-гібони,
2. Загальна біологія Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл М. Є. Кучеренко. Пр. 17 – 18. Тема 12: Форми розмноження організмів
1. Значення розмноження. 2. Форми розмноження організмів. Важлива властивість всіх організмів – розмноження, що забезпечує підтримку життя виду. Форми розмноження: 1) Безстатеве – характеризується тим, що дочірні клітини за змістом спадкової інформації, морфологічними, анатомічними та фізіологічними особливостями повністю ідентичні батьківським. 2) Статеве – характеризується обміном генетичної інформації між жіночими і чоловічими особинами через особливі гаплоїдні статеві клітини – гамети. Форми безстатевого розмноження: - поділом клітини (бактерії, синьо – зелені водорості, амеба); - спорами (водорості, гриби, папоротники); - вегетативне (тварини, рослини). У тварин: брунькуванням (гідра, гідроїдні і коралові поліпи), частинами тіла (черви, морські зірки). У рослин: корінням (троянда, смородина), листям (папірус, фіалка), пагонами, вусами (суниця, полуниця), живцями (смородина),
2.У метафазі по екватору шику- 2.По екватору шикуються пари ються подвоєні хромосоми. гомологічних хромосом. 3.Немає кон’югацій хромосом. 3.Гомологічні хромосоми кон’югу- ють і можуть обмінюватись ділян- ками(кроелнговер) 4.Між поділами відбувається 4.Між першим і другим поділами подвоєння хромосом. немає інтерфази і подвоєння хромосом. 5.Утворюються дві дочірні кліти- 5.Утворюються 4 сперматозоїди і 1 ни з диплоїдним набором хромо- яйцеклітина з гаплоїдним набором. сом
Контрольні питання: 1.Що таке мітоз і яке його біологічне значення? 2.Як змінюється вміст ДНК та обмін речовин у клітині в період підготовки до поділу? 3. Чи могли б існувати види, якби під час клітинного поділу не забезпечувалась точна передача спадкової інформації? 4. Що таке процес мейозу? 5. Що таке кон’югація гомологічних хромосом і процес кросинговеру? 6. Яке біологічне значення мейозу?
Література: 1. Біологія За ред.. В.О. Мотузного Стор. 52 - 76
орангутанги–мавпи, що жили на деревах, стадний спосіб життя)
від комахоїдних, відособлюється ряд приматів (палеогеновий період кайнозою 50 млр. років тому) Відмінності між представниками трьох людських рас – це відмінності, які пов’язані з появою ознак пристосованості до умов існування. Контрольні питання: 1. Наведіть підтвердження походження людини від тварини? 2. Яка роль соціальних факторів на різних етапах еволюції предків людини? 3. Які основні раси людей існують нині та яке їхнє походження? 4. Наведіть докази належності всіх людських рас до одного виду – «людина розумна».
Література: 1. Біологія За ред.. В.О. Мотузного Стор. 183 - 195 2. Загальна біологія Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл М. Є. Кучеренко. Пр. 94..
Тема 9: Хімічна організація клітини
1. Наука цитологія. 2.Хімічний склад клітини. а) неорганічні речовини; б) органічні речовини. Цитологія – наука, що вивчає будову, склад, функції клітини. Із 110 елементів періодичної системи Менделєєва у клітинах виявлено 60: Атомний склад: 98 % - О, С, H, N 1,9 % - макроелементи - Ca, K, P, Cl, Fe, Mg, Na. 0, 1 % - мікроелементи - I, Cu, Zn. Клітини живих організмів: 1) неорганічні речовини: а) вода; Функції води: - добрий розчинник і учасник багатьох хімічних реакцій; - захисне значення; - забезпечує пружність. б) мінеральні солі: - іонний стан – забезпечує надходження води в клітинах, проводить збудження. - тверді – опорно – рухова, захисна; карбонати кальцію входять до складу раковин молюсків, фосфати кальція до складу скелетів 2) органічні речовини: (білки,жири,нуклеїнові кислоти,АТФ,вуглеводи)
Хід мітозу: Профаза – недовготривала, відбувається спіралізація хромосом, зникають ядерна оболонка, ядерце, утворюється веретено поділу. Метафаза– відбувається подальша спіралізація хромосом, центромі розташовані по центру. Анафаза – центроміри, що скріплюють сестринські хроматини, поділяються: кожна з них стає новою хромосомою і відходить до протилежних полюсів. Тілофаза– ділиться цитоплазма, утворюють дві дочірні клітини, кожна з диплоїдним набором хромосом,зникає веретено поділу, формуються ядерця. в) мейоз– поділ в результаті якого утворюються статеві клітини з гаплоїдним набором хромосом, вдвічі менший набір хромосом чим були в материнській. Біологічне значення: якби під час мейозу не проходило зменшення числа хромосом, о в кожному, послідуючому поколінні при злитті ядер яйцеклітини і сперматозоїди кількість хромосом зростала б безкінечно. Завдяки цьому підтримується генетичний критерій виду, стає можливим статеве розмноження, яке має велике еволюційне значення. Подібність:а)мають однакові фази поділу;б)перед мітозомі мейозом відбувається подвоєння хромосом,їхня спіралізація Мітоз Мейоз 1.Один поділ 2.Два поділи,що змінюють один одного
Тема 11: Способи поділу клітин
1. Значення поділу клітин. 2. Способи поділу соматичних клітин, їх біологічне значення. 3. Хід мейозу та його біологічне значення.
Завдяки поділу клітин організми ростуть і розмножуються. Мітотичний цикл – це період в існуванні клітини за який з однієї клітини утворюється дві нові. Мітотичний цикл: 1. Інтерфаза – підготовчий період клітини до поділу. В цей період відбувається біосинтез білків, ліпідів, вуглеводів, АТФ, збільшенням кількості органоїдів клітини, подвоєння хромосом. Тривалість 1 – 48 год.. 2. Поділ клітини (1 – 2 год.): а) амітоз – прямий поділ клітини, клітини діляться на 2 приблизно однакові частини без поточного поділу ДНК. Таким чином передача спадкової інформації від материнської клітини до дочерних порушується, тому такі клітини швидко гинуть. б) мітоз – непрямий поділ клітини. Це специфічний тип поділу соматичних клітин. В результаті цього поділу дочерні клітини отримують такий же набір хромосом, як було і в материнській (диплоїдний) – людина має 23 пар хромосом. Біологічне значення: забезпечує точну передачу спадкової інформації від материнської клітини до дочерних.
а) вуглеводи – органічні сполуки до складу яких входять вуглець, кисень, водень. Поділяються: моносахариди – глюкоза, фруктоза, рибоза, дезоксирибоза; дисахариди: мальтоза, лактоза; полісахариди – крохмаль, глікоген, целюлоза. Вуглеводи Значення вуглеводів: моно- ди- полі- сахариди сахариди сахариди - енергетичне; - будівельне ( утворює клітинну стінку рослин); - загасаюча (крохмаль, глікоген). б) ліпіди – органічні сполуки, які нерозчинні у воді, добре розчинні органічними розчинниками. До ліпідів належать: жири, вітаміни А, D, статеві гормони. Функції ліпідів: - захисна (до 1 м. мають кити); - енергетична( 1 г – 34, 6 кДж); - будівельна ( утворюються мембрани клітини); - джерело води; (1кг-1л H2O) - забезпечують прояв ознак статі (статеві гормони); - приймають участь в окислювально – відновних процесах ( вітаміни). в) білки – це природні полімери, їх мономерами є амінокислоти(20) Денатурація білка – це руйнування природної структури білка під впливом фізичних та хімічних факторів. Значення і функції білків:
- каталітична – прискорює в мільйони разів хімічні реакції в клітинах; - будівна – із білків побудовані мембрани клітини та її органів, стінки судин, хрящі, волосся, роги; - рухівна – забезпечує рух внаслідок скорочення актина і міозина; - сигнальна – зумовлюється подразнюванням внаслідок зміни форми особливих сигнальних білків під впливом зовнішнього середовища; - транспортна – забезпечує клітини організму киснем, жирними кислотами та ін..; - енергетична - повне окислення 1 г. білка утворює 17, 6 кДж енергії; - гормональна – білок інсулін регулює вміст цукру в крові. 2) Нуклеїнові кислоти – ядерні кислоти. ДНК – дезоксирибонуклеїнова кислота. РНК – рибонуклеїнова. Нуклеїнові кислоти – це природні полімери, їх мономери нуклеотида. Будова нуклеотида ДНК
азотисна вуглевод H3 PO3 основна дезоксирибоза
Цитоплазма– внутрішнє напіврідке середовище дрібно – зернистої структури. Вміщує ядро та органоїди. Функції: забезпечує взаємодію ядра та органоїдів, транспортна.
Контрольні питання: 1. Перелічіть структурні компоненти рослинних і тваринних клітин. Яка відмінність у будові цих клітин? 2. Як побудована зовнішня клітинна мембрана? 3. Яке значення ядра в клітині? 4. Яку будову мають органели клітини? Коротко схарактеризуйте функції кожного виду органел.
Література: 1. Біологія За ред.. В.О. Мотузного Стор.13 - 28 2. Загальна біологія Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл М. Є. Кучеренко. Пр. 8 - 15.
Спільні риси клітин організмів: 1) однакова елементарна будова; 2) подібний хімічний склад; 3) більшість організмів мають однакову будову і виконують туж саму функцію. Зовні клітина покрита плазматичною мембраною, складається з двох шарів ліпідів та білків, що їх пронизують. Рослина має шар целюлози. Функції: захисна, транспортна, об’єднуюча,ферментативна, сигнальна.
А – аденін Г – гуанін Ц – цетозин Т – тимін Кожний ланцюг ДНК складає декілька десятків тисяч нуклеотидів, що з’єднуються ковалентним зв’язком між фосфорною кислотою і дезоксирибозою, здатних до подвоєння за принципом компліментарності. А – Т, Т- А, Ц – Г, Т – А. ДНК– зберігає спадкову інформацію про структуру білка, що буде синтезуватися.
Будова нуклеотида РНК
Азотисна вуглевод H3PO4 Основа рибоза А – Г –Ц –А -У А – аденін Г – гуанін Ц – цитозин У – урацил
РНК – одинарний ланцюг, приймає участь у біосинтезі білка. АТФ– аденозинтрифосфорна кислота нуклеотит, до складу якого входять азотиста основа- аденіна, вуглевод- рибози і три молекули фосфорної кислоти. Структура не стійка, під впливом ферменту переходить в АДФ – аденозиндифосфорну кислоту ( відщеплюється молекула фосфорної кислоти) з виділення 40 кДж енергії, АТФ – одне джерело енергії для всіх клітинних реакцій.
Контрольні питання: 1.Назвіть основні положення клітинної теорії. Хто її сформулював? 2. Перелічіть основні хімічні макро – і мікроелементи, що входять до складу живих організмів. 3. Яка роль води та інших неорганічних сполук клітини? 4. Що таке біополімери? Назвіть основні органічні сполуки, які входять до сладу цитоплазми. 5. Схарактеризуйте будову і біологічне значення вуглеводів і жирів клітини. 6. Яке значення білків у клітині і в організмі? 7. Порівняйте будову і функції ДНК І РНК. 8. Що таке АТФ і яке її біологічне значення?
Література: 1. Біологія За ред.. В.О. Мотузного Стор. 28 - 39 2. Загальна біологія Підручник для середніх загальноосвітніх шкіл М. Є. Кучеренко. Пр. 1 – 7.
Тема 10: Будова клітини
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|