Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПРЕДМЕТ І ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ

ТЕМА 1

ВСТУП

ЗМІСТ

 

  Стор.
Вступ ………………………………………………………………………………………  
Тема 1. Предмет і завдання дисципліни «Міжнародні економічні відносини» ………………………………………………………………………………...    
Тема 2. Світове господарство та особливості його розвитку ………………………….  
Тема 3. Еволюційні періоди формування міжнародних економічних відносин ……..  
Тема 4. Середовище міжнародних економічних відносин ……………………………  
Тема 5. Міжнародний поділ праці та кооперація виробництва ……………………….  
Тема 6. Міжнародна торгівля як провідна форма міжнародних економічних відносин ……………………………………………………………………    
Тема 7. Міжнародні економічні відносини у сфері послуг ……………………………  
Тема 8. Міжнародна інвестиційна діяльність і виробниче співробітництво …………  
Тема 9. Міжнародна міграція робочої сили ……………………………………………  
Тема 10. Міжнародний науково-технічний обмін ……………………………………...  
Тема 11. Світова валютна система і міжнародні валютно-фінансові відносини ……………………………………..…………………………………………..    
Тема 12. Міжнародні кредитні відносини ………………………………………………  
Тема 13. Міжнародна економічна інтеграція …………………………………………..  
Тема 14. Міжнародні економічні організації у багатосторонньому економічному співробітництві і регулюванні міжнародних економічних відносин …………………    
Тема 15. Проблеми інтеграції України до системи світогосподарських зв'язків …….  
Тема 16. Економічна єдність світу і глобальні проблеми міжнародних економічних відносин …………………………………………………………………………………..    
Список рекомендованої літератури ……………………………………………………..

 

 


 

Зростаюча глобалізація світової економіки, ускладнення і взаємопереплетення господарських процесів спонукають до пошуків нових шляхів і засобів щодо збереження національних інтересів на світовому ринку. Посилення міжфірмової та міждержавної конкурентної боротьби за ринки збуту і джерела сировини обумовлює необхідність кооперації як фінансових, так і виробничих зусиль територіально суміжних країн, що дає можливості заощаджувати на митних зборах, уникати додаткових витрат виробництва. Інтеграційні процеси, які спочатку розвивалися в кількох регіонах світу, нині вже охопили практично всі континенти та призвели до утворення різноманітних регіональних і субрегіональних торгово-економічних блоків, більшість з яких проголошує своєю кінцевою метою вихід на інтеграційну стадію економічного співробітництва.

Саме тому в умовах ринкової трансформації економіки посилюється увага до сфери міжнародних економічних відносин як до системи господарських зв'язків між національними економіками окремих країн.

Мета вивчення дисципліни полягає у формуванні в майбутніх менеджерів системи спеціальних знань з проблем і перспектив розвитку міжнародних економічних відносин (МЕВ) для фундаментальної й спеціальної освіти та практичної діяльності за фахом.

На досягнення зазначеної мети спрямовані такі завдання вивчення дисципліни
студентами:

- розуміти сутність МЕВ, їх еволюцію, чинники і рівні розвитку;

- засвоїти категоріальний апарат, що застосовується для аналізування процесів та явищ сучасного світового економічного розвитку;

- знати форми МЕВ, особливості розвитку інтеграційних процесів та діяльності міжнародних економічних організацій;

- уміти творчо аналізувати стан і тенденції розвитку системи міжнародних економічних відносин, визначати проблеми й перспективи їх розвитку.

Результатом вивчення дисципліни є:

- формування цілісного уявлення про процеси, які характеризують міжнародний рівень взаємодії національних економік;

- оволодіння новіт­німи підходами щодо оцінки еволюційного характеру розвитку системи МЕВ;

- оволодіння культурою сучасного економічного мислення;

- формування у студентів умінь і навичок щодо використання набутих знань для самостійного аналізу світогосподарських процесів;

- уміння визначати показники обсягів, динаміки, результативності та ефективності міжнародних тор­говельних, інвестиційних, валютно-фінансових відносин на різних рівнях господарювання;

- засвоєння методичних підходів до оцінювання поточного стану та прогнозування тенденцій роз­витку основних форм МЕВ;

- уміння використовувати емпіричний та статистичний аналіз стану міжнародного середовища для обґрунтування стратегій зовнішньоекономічної діяльності на рівні окремих під­приємств;

- володіння методиками проведення порівняльного аналізування щодо загроз та переваг для вітчизняних підприємств при виході на різні сегменти міжнародних товарних, фінансових, валютних ринків.

 


ВІДНОСИНИ»

 

Предмет вивчення дисципліни, її місце серед інших економічних дисциплін, струк­тура і логіка викладання. Значення в підготовці спеціалістів. Мета, завдання і нові підходи до вивчення курсу, його інформаційно-методичне забезпечення.

МЕВ як економічна категорія. Сутність МЕВ, їх значення, об'єктивна основа і пе­редумови розвитку.

Рівні розвитку МЕВ: функціональні, економічні, територіальні, за суб'єктами діяльності. Види та форми МЕВ, їх взаємозв'язок.

Міжнародні економічні відносини є складною системою, що включає в себе безліч елементів. Основу цієї системи утворюють міжнародне й обмежене рамками окремих держав національне ви­робництво матеріальних і духовних благ, їх розподіл, обмін і спо­живання. Кожна з цих фаз світового процесу відтворення як у гло­бальному масштабі, так і в рамках окремих держав залежно від їх місця та частки в цілому, впливає на функціонування всієї світової господарської системи.

Предметом дисципліни «Міжнародні економічні відносини» є багаторівневий комплекс економічних відносин між країнами, їх угрупованнями. Дана дисципліна також вивчає відносини між окремими економічними суб’єктами, що знаходяться в різних країнах: окремими людьми, домогосподарствами, підприємствами, державними і громадянськими установами.

Об’єктом вивчення міжнародних економічних відносин є не одиничні, випадкові явища, процеси в міжнародній сфері, а ті, що постійно відновлюються, повторюються. Тобто виявляються закономірності взаємодії господарських суб’єктів різних держав у міжнародному обміні товарами, русі факторів виробництва, формуванні міжнародної економічної політики.

Теоретичною основою вивчення дисципліни є політична економія, мікро- і макроекономіка. Об’єднання цих дисциплін з теоріями міжнародного бізнесу, міжнародного маркетингу і менеджменту, міжнародних фінансів дало можливість створити теорію міжнародної економіки.

Основними поняттями теорії міжнародної економіки є: світовий ринок, світове господарство, відкритість національної економіки, лібералізація зовнішньоекономічних зв’язків, міжнародний поділ праці, міжнародна торгівля, міжнародний рух капіталу, міжнародна міграція робочої сили.

Міжнародні економічні відносини (МЕВ) – одна із форм міжнародних відносин. МЕВ опосередковують здійснення інших форм міжнародних відносин. Наприклад, для нормального функціонування науково-технічних зв’язків між країнами необхідним є міжнародний ринок науково-технічної продукції. Крім того МЕВ – це система економічних зв’язків з приводу виробництва, розподілу, обміну та споживання продуктів, що вийшли за рамки національних меж.

Залежно від об’єкту МЕВ, вони поділяються на торговельні, валютно-фінансові, виробничі, науково-технічні тощо. Однією із системних характеристик цієї системи є взаємозв’язок її окремих елементів. Наприклад, спільне виробництво складної техніки економічними суб’єктами із різних країн (виробничі відносини) може супроводжуватись торгівлею окремими компонентами, деталями між ними (торговельні відносини), науково-технічним обміном (науково-технічні відносини).

В процесі розвитку міжнародної економічної системи відбувається розширення і поглиблення економічних відносин між країнами; групами країн; підприємствами і організаціями, які знаходяться в різних державах. Характерно, що процеси взаємодії країн, їх співробітництва мають суперечливу природу. Діалектика МЕВ полягає в тому, що прагнення держав до економічної незалежності, укріпленню національних господарств обумовлює в кінцевому рахунку все більшу інтернаціоналізацію економічного життя країн.

Ядром сучасних МЕВ виступає міжнародна економічна діяльність економічних суб’єктів, насамперед, підприємств. Діяльність останніх спрямована на отримання певних економічних результатів, передусім прибутку. Є підприємства, діяльність яких переважно зорієнтована на національний ринок. Зовнішньоекономічні зв’язки для таких підприємств у системі пріоритетів їх діяльності мають другорядне значення. Інші підприємства розглядають зовнішньоекономічну діяльність як необхідний фактор свого нормального функціонування. Деякі з них орієнтацію на світовий ринок вважають вихідним принципом своєї діяльності. І, нарешті, існують фірми, які «працюють» виключно на зовнішній ринок.

На різних етапах розвитку МЕВ одна із форм міжнародної економічної діяльності переважає. На сучасному етапі для багатьох розвинутих країн провідною формою є транснаціональна виробнича діяльність, в основі якої знаходиться закордонна інвестиційна діяльність підприємств.

Основними формами МЕВ є:

- міжнародна торгівля – обмін товарами та послугами між державно оформленими національними господарствами;

- міжнародний рух капіталу – переміщення капіталу між країнами світу в пошуках сфери найбільш вигідного його вкладання.

- міжнародна міграція робочої сили – переміщення між країнами працездатного населення переважно з економічних причин.

Слід відзначити тісний взаємозв’язок між формами МЕВ. Історична первинність міжнародної торгівлі у сучасних МЕВ врівноважена значенням, динамікою та масштабами розвитку інших форм. На практиці досить важко провести чітку межу між різними формами МЕВ, тому в літературі є інші підходи щодо класифікації форм реалізації міжнародних економічних відносин. Так, наприклад, торгівля технологіями може виділятися як самостійна форма МЕВ. Інші автори формою МЕВ вважають міжнародні валютні відносини. Щодо останніх, то необхідно загострити увагу на особливому значенні світової валютної системи для розвитку сучасних відносин між країнами. Сучасні валютні ринки, валютні відносини перетворились із суто обслуговуючих товарні операції та операції руху капіталу у самостійну форму МЕВ.



Читайте також:

  1. V. Економічні цикли.
  2. V. Завдання.
  3. VII. ТЕСТИ З ДИСЦИПЛІНИ «МІЖНАРОДНА
  4. VІ. Підсумки уроку і повідомлення домашнього завдання.
  5. А є А, тобто усякий предмет є те, що він є.
  6. Абетково-предметний покажчик
  7. Адаптація персоналу: цілі та завдання. Введення у посаду
  8. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  9. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  10. АКТУАЛЬНI ПРОБЛЕМИ І ЗАВДАННЯ КУРСУ РОЗМIЩЕННЯ ПРОДУКТИВНИХ СИЛ УКРАЇНИ
  11. Актуальність і завдання курсу безпека життєдіяльності. 1.1. Проблема безпеки людини в сучасних умовах.
  12. Акціонерна власність в економічній системі




Переглядів: 3288

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Львів 2012 | СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО ТА ОСОБЛИВОСТІ ЙОГО РОЗВИТКУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.002 сек.