МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Сучасна криза в конструктивній географії
Криза в конструктивній географії виникла зовсім не раптово. Протягом кількох останніх років зростало невдоволення рівнем і самою постановкою вирішення проблем конструктивною географією. Змикання її з прикладною географією реально призвело до втрати власного об'єкта і методу дослідження. Напрямок став всеохоплюючим. Щезли його реальні індикаційні рамки. Виникло відчуття, що в процесі підготовки і захисту кандидатських і докторських дисертацій, якщо такі з певних причин не проходили з власних напрямів (геофізика і геохімія ландшафтів, гідрологія, географія ґрунтів і біогеографія тощо), вони подавалися до захисту на конструктивну географію. Та саме головне було в тому, що втратився зміст терміна "конструктивний". Напряму ототожнювати його з терміном "прикладний" якось було не зовсім зручно, оскільки відчувалося, що прикладні дослідження повинні бути значно ширші ніж конструктивні. Йти від терміну "конструкція" не було бажання, оскільки це різко обмежило би сферу його використання. "Конструкція" - будова, взаємне розташування частин певного об'єкту. (Великий тлумачний словник..., 2004). "Конструктивний" - належний до конструкції (там же). Тобто родовим поняттям все ж таки є термін "конструкція". Відповідно конструктивний науковий напрям повинен розглядати закономірності просторово-часової організації певного об'єкту дослідження. Це необхідна основа. Та завдання це не просто не з легких, а на даному етапі розвитку географічної науки архіважке. Тому існують спроби всіляко уникнути подібного трактування конструктивної географії, що абсолютно не додає їй науковості. Реально почали обговорювати можливість закрити для захисту кандидатських і докторських дисертацій спеціальність 11.00.11 - конструктивна географія і раціональне використання природних ресурсів. Водночас всіляко замовчувалася (а, вірніше, ніколи і не розглядалася) сама етимологія терміну "конструктивний". Застосували гарний термін без будь-якого його змістовного аналізу. Як наслідок, не зважили на можливі дослідження в цьoму напряму інших наукових дисциплін. А було б варто. Конструктивні дослідження у вигляді конструктивного дослідницького методу мають достатньо довгу історію, насамперед у математиці (вірніше у математичній логіці), де його розуміють як засіб відповідним чином побудови конструкту. Останній є модельним аналогом будь-якого реального об'єкту дослідження. Початок розвитку конструктивної логіки покладено в роботах Л. Брауера, Г. Вейля, А. Гейтинга. Пізніше ці ідеї розвивали С. Кліні, А. Колмогоров, А. Марков, Н. Шанїн та ін. Конструктивний (або генетичний) метод - як один із засобів дедуктивної побудови наукових теорій виник на початку ХХ ст. і був розроблений в працях Гілберта, Л. Брауера, А. Гейтинга, А. Колмогорова, А. Маркова, П. Лоренцена та ін. Основне його завдання - послідовне конструювання аналізованих в формальній системі об'єктів і тверджень про них. Завдання вихідних об'єктів теорій і побудова нових здійснюється з допомогою побудови сукупності відповідних операційних (конструктивних) правил і визначень. Тобто географія зробила спробу увійти до наукового простору з конструктивною ідеєю в ситуації, коли ця ідея там вже була і доволі успішно реалізовувалася. Згідно прийнятим у науці правилам, забороняється надавати вже існуючим в ній термінам і визначенням іншого змісту, інакше може виникнути ситуація термінологічного хаосу. Цю вимогу географи практично цілком проігнорували. Взяли достатньо вузький методичний термін і надали йому абсолютно іншого значення, перетворивши у міжгалузевий науковий напрям з абсолютно непритаманними відгалуженнями. Як наслідок, втратилася сама квінтесенція терміну – основна його дослідницька сутність. Він став аморфним відбитком будь-якого дослідження або аналізу, що розглядають прикладні питання. Врешті-решт виникла криза наукової інтерпретації терміну, а відповідно і самих досліджень конструктивної (в тому числі конструктивно-географічної) орієнтації. Читайте також:
|
||||||||
|