Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ТЕМА 1. СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

ВСТУП

ЗМІСТ

Макіївка ДонНАБА – 2010


 

 
ВСТУП
ТЕМА 1. СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
1.1. Сутнісно-змістова еволюція терміна «потенціал»
1.2. Економічна сутність та класифікація потенціалу підприємства
1.3. Сутнісна характеристика економічного потенціалу підприємства.
1.4. Загальна характеристика потенціалу підприємства
ТЕМА 2. СТРУКТУРА ТА ГРАФОАНАЛІТИЧНА МОДЕЛЬ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
2.1. Сутнісна характеристика структури потенціалу підприємства
2.2. Блочно-модульна структуризація потенціалу підприємства
2.3. Функціональна структуризація потенціалу підприємства
2.4. Графоаналітична модель потенціалу підприємства
ТЕМА 3. ФОРМУВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА: ПОНЯТТЯ І ЗАГАЛЬНА МОДЕЛЬ
3.1. Потенціал підприємства як економічна система
3.2. Загальні підходи щодо формування потенціалу підприємства
3.3. Основні фактори та передумови формування та розвитку потенціалу підприємства
3.4. Методичні та організаційно-економічні засади формування потенціалу підприємств
3.5. Сучасні тенденції формування потенціалу підприємств
3.6. Особливості формування потенціалу підприємств залежно від специфіки підприємницької діяльності
ТЕМА 4. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ВИРОБНИЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
4.1. Поняття виробничого потенціалу та його характеристика
4.2. Структура виробничого потенціалу підприємства
4.3. Завдання оцінювання виробничого потенціалу підприємства
4.4. Концептуальні підходи до визначення основних елементів виробничого потенціалу підприємства.
4.5. Вимірювання величини виробничого потенціалу підприємства на базі поелементного підходу.
4.6. Показники оцінки ефективності використання виробничого потенціалу
ТЕМА 5. КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
5.1 Сутність та рівні конкурентоспроможності потенціалу підприємства
5.2 Діагностика конкурентних сил
5.3 Методи оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства
5.4 Прикладні моделі оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства
5.5 Стратегічний аналіз конкурентоспроможності потенціалу підприємства
ТЕМА 6. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ОЦІНКИ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
6.1. Особливості потенціалу підприємства як об'єкта оцінки
6.2. Оцінка потенціалу підприємства:основні цілі та сфери застосування
6.3. Поняття вартості та її модифікації
6.4. Принципи оцінки потенціалу підприємства.
ТЕМА 7. МЕТОДИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТАРІЙ ОЦІНКИ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
7.1. Загальна характеристика методичного інструментарію оцінки вартості потенціалу підприємства
7.2. Методологія визначення вартості потенціалу підприємства
7.3. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства
7.4. Порівняльний підхід до оцінки потенціалу підприємства
7.5. Результатна оцінка потенціалу підприємства
7.6. Класифікаційна характеристика інформації, яка приймає участь в оцінці потенціалу підприємства
ТЕМА 8. ОЦІНЮВАННЯ ВАРТОСТІ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ, БУДІВЕЛЬ І СПОРУД
8.1. Механізм визначення земельних ділянок та об’єктів нерухомості складовими потенціалу підприємств
8.2 Особливості оцінки нерухомого майна. Поняття нормативної та експертної грошової оцінки земельних ділянок.
8.3. Методичні основи оцінки вартості земельних ділянок
8.4. Методичні основи оцінки вартості будівель і споруд
ТЕМА 9. ОЦІНКА ВАРТОСТІ МАШИН І ОБЛАДНАННЯ
9.1. Об'єкт, ціль й особливості оцінки машин і устаткування
9.2 Класифікація й ідентифікація машин та обладнання
9.3. Вплив зносу на вартість машин та обладнання
9.4. Методичні підходи до оцінки машин і обладнання
ТЕМА 10. НЕМАТЕРІАЛЬНІ АКТИВИ І МЕТОДИ ЇХ ОЦІНЮВАННЯ
10.1. Сутність і характеристика нематеріальних активів і ресурсів підприємства
10.2. Класифікація нематеріальних активів підприємства
10.3. Менеджмент нематеріальних активів
10.4. Роль, значення та характер участі нематеріальних активів у господарській діяльності підприємства
10.5. Охорона і реалізація права власності на нематеріальні активи
10.6. Методологія оцінки нематеріальних активів підприємства
10.7. Особливості окремих видів нематеріальних активів підприємства
ТЕМА 11. ТРУДОВИЙ ПОТЕНЦІАЛ ПІДПРИЄМСТВА ТА ЙОГО ОЦІНЮВАННЯ
11.1. Сутність та основні елементи трудового потенціалу підприємства
11.2. Принципи формування трудового потенціалу
11.3. Особливості та методики оцінки трудового потенціалу підприємства
11.4. Основи управління трудовим потенціалом підприємства
ТЕМА 12. ОЦІНЮВАННЯ ВАРТОСТІ БІЗНЕСУ
12.1 Необхідність,особливості та методичні підходи до оцінки вартості бізнесу
12.2 Методи витратного підходу до оцінки вартості бізнесу
12.3 Методи доходного підходу до оцінки вартості бізнесу
12.4 Порівняльний підхід при оцінці вартості бізнесу
ТЕМА 13. ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ОЦІНЮВАННЯ ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВА
13.1 Особливості оцінки потенціалу підприємства для моніторингу поточних можливостей
13.2 Спеціальні випадки застосування оцінки підприємства (бізнесу)
13.3 Фінансова криза як відсутність потенціалу для успішного функціонування підприємств
ТЕМА 14. РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВА: ЗМІСТ, СУЧАСНІ КОНЦЕПЦІЇ ТА ПЕРЕДУМОВИ
14.1. Розвиток підприємства, напрями і сценарії розвитку бізнесу підприємства.
14.2. Диверсифікація діяльності підприємства.
14.3. Зовнішній розвиток підприємств.
14.4. Роль організаційно-економічних концепцій у забезпеченні зростання підприємства.
ТЕМА 15. МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ РЕЗЕРВІВ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА ТА ЙОГО ПОТЕНЦІАЛУ
15.1. Суть і класифікація резервів розвитку підприємства
15.2. Оцінка резервів розвитку підприємства
15.3. Управління резервами розвитку підприємства
15.4. Загальна характеристика методів і методики визначення резервів розвитку підприємства та його потенціалу.
15.5. Матричні методи визначення стратегічного становища підприємства і оцінка стратегічних альтернатив за його СЗГ.
15.6. Методи комплексного стратегічного аналізу: SWOT і SPACE.
ЛІТЕРАТУРА

 


 

 

Динамічний розвиток ринкових процесів на Україні вимагає переорієнтації зусиль менеджменту підприємств із забезпечення поточних результатів діяльності в площину забезпечення конкурентних переваг, формування яких є певним гарантом тривалого ефективного функціонування підприємства і залежить від якості реалізації його потенціалу. Зосередження на пошуку можливостей успішного довгострокового функціонування зумовлює необхідність, по-перше, вивчення механізму формування таких можливостей, і по-друге, здобуття практичних навичок їх оцінки, що визначає змістовну спрямованість даного курсу лекцій, який підготовлено відповідно до програми курсу «Потенціал і розвиток підприємства».

В сучасних вітчизняних публікаціях і виданнях питання сутності потенціалу, його структуризації, механізму формування та оцінки залишаються недостатньо висвітленими і не охоплюють усіх тем курсу, передбачених навчальною програмою.

Курс лекцій охоплює широке коло питань, вивчення яких дозволить студентам:

- набути глибоких теоретичних знань з питань вивчення закономірностей, принципів і особливостей формування, розвитку та оцінки потенціалу підприємства;

- виробити практичні навички щодо прийомів та процедур, які застосовуються в процесі оцінювання вартості підприємства як основної характеристики його потенціалу;

- ознайомитися з методичним інструментарієм оцінки окремих складових потенціалу підприємства;

- опанувати порядок визначення змісту та сучасних концепцій розвитку підприємства.

У курсі лекцій розглянуто питання сутності та складу потенціалу підприємства; його структуризації та формування; конкурентоспроможності потенціалу, її оцінки та стратегічного аналізу, застосування методів та прийомів якого сприяє виявленню позитивних і негативних факторів формування та розвитку елементів потенціалу у конкурентному середовищі; висвітлено концепцію вартісної оцінки потенціалу підприємства з урахуванням вартості його матеріальних (майнових) і нематеріальних елементів; визначені резерви розвитку підприємства та його потенціалу.

Конспект лекцій орієнтований на студентів денної та заочної форм навчання, що навчаються за індивідуальним графіком. Передбачено використання конспекту лекцій для самостійної роботи над темами курсу.

 


1.1. Сутнісно-змістова еволюція терміна «потенціал»

1.2. Економічна сутність та класифікація потенціалу підприємства

1.3. Сутнісна характеристика економічного потенціалу підприємства.

1.4. Загальна характеристика потенціалу підприємства

 

1.1. Сутнісно-змістова еволюція терміна «потенціал»

 

Вивчення еволюції наукового розуміння терміна «потенціал» дає змогу зробити висновок, що його запровадження в економічні дослідження було пов’язане з розробкою проблем комплексної оцінки рівня розвитку виробничих сил у 20 рр. минулого століття.

Термін «потенціал» у своєму етимологічному значенні походить від латинського слова «potentia» й означає «приховані можливості», які в господарській практиці завдяки праці можуть стати реальністю.

У вітчизняній економічній літературі цей термін у широкому розумінні трактують як можливості, наявні сили, запаси, засоби, які можуть бути використані, або як рівень потужності у будь-якому відношенні, сукупність засобів, необхідних для чого-небудь.

Тлумачний словник української мови також під цим терміном розуміє «приховані здатності, сили для якої-небудь діяльності, що можуть виявитися за певних умов».

Таким чином, терміни «потенціал», «потенційний» означають наявність у кого-небудь (будь-то окремо взята людина, первинний робочий колектив, суспільство в цілому) прихованих можливостей, які ще не виявилися, або здатності діяти у відповідних сферах.

У працях В. Вейца та К. Г. Воблого знайшло обґрунтування поняття потенціалу виробничих сил як потенційної можливості країни виробляти матеріальні блага для задоволення потреб населення.

Згодом С. Г. Струмилін запровадив поняття «економічний потенціал», під яким розумів сукупну виробничу силу праці всіх працездатних членів суспільства. В. С. Нємчинов досліджував «потенціал розширеного виробництва», який характеризує ресурсні можливості національної економіки щодо економічного зростання.

У табл. 1.1 показано еволюцію трактування науковцями терміна «потенціал» в економіці з посиланням на авторів та час дослідження.

У розвитку сучасних уявлень про потенціал можна виділити три напрямки. Представники першого (Д. Черников, С. Бєлова, Є. Фігурнов та інші) стверджують, що потенціал - це сукупність необхідних для функціонування або розвитку системи різних видів ресурсів.

Визначаючи категорію, що досліджується, необхідно взяти до уваги положення акад. Л. І. Абалкіна про те, що поняття «потенціал» і «ресурси» не слід протиставляти.

 

Таблиця 1.1

Еволюція трактування науковою думкою терміна «потенціал» в економіці

 

Автор Рік Визначення
Воблий К. Г. Потенціал виробничих сил - потенційна можливість країни виробляти матеріальні блага для задоволення потреб населення
Вейц В. Потенційні виробничі сили - не тільки матеріальні елементи, а також ті чи інші матеріальні умови, за яких здійснюється виробничий процес
Струмилін С. Г. Економічний потенціал - сукупна виробнича сила праці всіх працездатних членів суспільства
Нємчинов В. С. Потенціал розширеного виробництва - ресурсні можливості національної економіки для здійснення економічного зростання
Анчишкін О. І. Виробничий потенціал - сукупність ресурсів, які в процесі виробництва набирають форми факторів виробництва
Абалкін Л. І. Потенціал - це узагальнена збірна характеристика ресурсів, прив’язана до місця й часу
Архангельський В. М. Потенціал - засоби, запаси, джерела, які є в наявності і можуть бути мобілізовані для досягнення певної мети або розв’язання певної задачі
Рєпіна І. М. Підприємницький потенціал - сукупність ресурсів (трудових, матеріальних, технічних, фінансових, інноваційних і т.п.), навичок і можливостей керівників, спеціалістів та інших категорій персоналу щодо виробництва товарів, здійснення послуг (робіт), отримання максимального доходу (прибутку) і забезпечення сталого функціонування та розвитку підприємства
Олексюк О. І. Потенціал підприємства - максимально можлива сукупність активних і пасивних, явних і прихованих альтернатив (можливостей) якісного розвитку соціально-економічної системи підприємства у певному середовищі господарювання (ситуаційно-ринкова складова) з урахуванням ресурсних, структурно-функціональних, часових, соціокультурних та інших обмежень

 

Потенціал (економічний, підприємницький, виробничий) - це «узагальнена, збірна характеристика ресурсів», прив’язана до місця та часу.

У літературі трактування поняття «потенціал» як певної сукупності ресурсів, головним чином економічних, безпосередньо пов’язаних із функціонуванням виробництва та прискоренням науково-технічного прогресу, знаходить все більше прихильників.

Так, наприклад, В. М. Архангельський під потенціалом розуміє засоби, запаси, джерела, які є в наявності і можуть бути мобілізовані для досягнення певної мети або розв’язання певної задачі, тобто сукупність реальних нагромаджених ресурсів.

До складових потенціалу в цьому розумінні відносять відповідні трудові, матеріальні, фінансові та інформаційні ресурси, які залучаються у сферу вдосконалення виробництва.

Сюди ж включають і сукупність ресурсів, яка забезпечує необхідний рівень організації виробництва та управління, ресурси сфери освіти і перепідготовки кадрів.

«Ресурсне» розуміння потенціалу має важливе значення для планування та управління виробничою діяльністю, але не вичерпує найістотніших його характеристик.

Друга група авторів уявляє потенціал як систему матеріальних та трудових факторів (умов, складових), що забезпечують досягнення мети виробництва. Основою для такого підходу є висловлювання К. Маркса про те, що засоби праці, предмет праці та робоча сила як фактори виробництва та елементи утворення нового продукту виступають як можливості, що підкреслює їхній потенційний характер. Для перетворення цієї можливості на дійсність «вони мають з’єднатися».

Це положення є принципово важливим для аналізу і розроблення методів вимірювання потенціалу, тому що екстенсивний динамізм розвитку виробництва в деяких випадках послабив увагу дослідників до питань поліпшення використання вже нагромаджених ресурсів. М. А. Іванов, Ю. Г. Одегов, К. Л. Андрєєв та інші стверджують, що дослідження ефективності розвитку економіки мають базуватися не на досягнутому рівні використання ресурсів, а на потенційних можливостях виробництва.

Зі збільшенням масштабів виробничого апарату зростає значення задач, пов’язаних зі всебічним і найраціональнішим використанням внутрішніх можливостей розвитку виробництва.

Учені третього напрямку розглядають потенціал як здатність комплексу ресурсів економічної системи виконувати поставлені перед нею завдання. Потенціал, на їх думку, - це цілісне уявлення про єдність структури і функції об’єкта, вияв їх взаємозв’язку. На цій основі робиться висновок про сукупні можливості колективу виконувати певні завдання - що вдаліше склалася структура об’єкта, що більше відповідають одні одним його структурні та функціональні елементи, то вищими будуть його потенціал і ефективність. У сучасних динамічних умовах ринкового господарювання орієнтація на традиційні переваги для планування стратегічного розвитку потенціалу підприємства може стати помилковою.

У зв’язку з цим, на думку І. Ансоффа, концепцію сильних і слабких сторін необхідно замінити на загальнішу концепцію організаційного потенціалу з наголошуванням на потенціалі загально-фірмового менеджменту. У діапазон потенційних можливостей він включає: маркетинг, виробництво, НДДКР, фінанси та інші функціональні складові, а також навички загально корпоративного управління (наприклад, управління розвитком, диверсифікацією, розширенням за рахунок придбання інших підприємств, управління персоналом). Усе це свідчить, що й досі домінує однобічний підхід до економічного трактування суті потенціалу — або як до сукупності ресурсів, або як до здатності господарської системи випускати продукцію, або як до можливості виробничих сил досягти певного ефекту. Цікавою щодо цього є запропонована Н. Т. Ігнатенком та В. П. Руденком класифікація ознак поняття «потенціал», загальновживана у вітчизняній науковій літературі (рис. 1.1): у 42 % випадків змістове значення терміна «потенціал» асоціюється із сукупністю природних умов і ресурсів, можливостей, запасів, засобів, цінностей; у 18% — з потужністю виробництва (галузей народного господарства), фондів, ресурсів країни, регіону; у 16%— з ресурсною, економічною, природною, регіональною характеристикою; у 8 % — з можливістю виробничих сил досягти певного ефекту.

 

 

Рис. 1.1. Класифікація ознак поняття «потенціал»

 

Не применшуючи значення ресурсів як базису у формуванні потенціалу підприємства, треба відзначити, що сама по собі їх наявність не є гарантом досягнення будь-яких цілей. Другою, не менш важливою складовою потенціалу виступають здібності підприємства мобілізувати ресурси у ході здійснення комплексу дій (бізнес-процесів). З урахуванням того, що сукупність таких здібностей в економічній літературі прийнято називати компетенціями, то потенціал підприємства можна визначити як можливості системи ресурсів і компетенції підприємства створювати результату для зацікавлених осіб за допомогою бізнес-процесів (рис. 1.2).

 

Рис. 1.2. Модель потенціалу підприємства

 

Визначення поняття потенціалу має не тільки важливе наукове, а й практичне значення, оскільки уявлення про його зміст визначає підхід до його оцінки, вимірювання й управління.

 


Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. IV група- показники надійності підприємства
  5. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  6. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  7. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  8. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  9. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  10. Автокореляційна характеристика системи
  11. Автопідприємства вантажних автомобілів
  12. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства




Переглядів: 1744

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ З КУРСУ | Економічна сутність та класифікація потенціалу підприємства

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.