Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Історична школа та маржиналізм.

Як уже зазначалося, однією з причин виникнення історичної школи та маржиналізму були окремі вади марксистської теорії, атакож класичної школи політичної економії. Друга, вагоміша причина — процес вульгаризації політичної економії, зумовлений поглибленням суперечностей капіталістичного способу виробництва (про це свідчить виникнення економічних криз надвиробництва, посилення класової боротьби та ін.), намаганням представників цих напрямів і шкіл політичної економії знайти способи розв'язання названих проблем нереволюційним шляхом у межах капіталістичного способу виробництва.

Історична школа — один із напрямів західної економічної думки, яка виникла в Німеччині у середині XIX ст. Назву отримала від своєрідного тлумачення предмета політичної економії та історичного методу дослідження, відповідно до якого ця наука не вивчає економічні закони, а описує конкретно-історичні форми у країні. Економічні явища, на думку представників історичної школи, зумовлені історичною обстановкою. Тому саму назву «політична економія» вони ототожнювали з поняттям «національна економіка». Попередником цієї школи був Ф. Ліст, який стверджував, що кожна нація розвивається лише за власними законами, а отже заперечував наявність спільних для різних країн економічних законів.

Найвідомішими представниками історичної школи були німецькі економісти В. Рошер, Б. Гільдебранд, В. Зомбарт, М. Вебер та інші. Вони справедливо наголошували на тому, що політична економія повинна вивчати не ставлення людей до речей, а відносини між самими людьми. Вважаючи, що ринок неспроможний забезпечити стійкої рівноваги економічної системи, ці економісти виступали за активне втручання держави в економіку, вважали його єдиною умовою ефективного її функціонування.

Для виживання суспільства необхідно, на думку представників історичної школи, надавати бідним верствам більше благ, створених завдяки прогресу. Вони вважали психологічні та етичні фактори не менш важливими, ніж економічні, обстоювали доцільність широкого підходу до вивчення економічного й соціального життя. Так, В. Зомбарт приділяв значну увагу організаційним і технологічним факторам. Водночас змішував економічні та юридичні аспекти досліджуваних явищ. Зіставляючи індивіда й суспільство, прихильники історичної школи надавали перевагу суспільству.

М. Вебер необґрунтовано заперечував ідею К. Маркса про відчуження засобів виробництва від безпосередніх працівників і замінив її тезою про бюрократизацію політичного та суспільного життя. Він вважав, що соціалізм призведе до розширення бюрократизації суспільного життя. Деякі представники історичної школи обстоювали централізоване управління економікою, впровадження планування, законодавчого регулювання; стверджували, що державні фінанси можуть стати ефективним знаряддям досягнення соціальної справедливості, виступали за соціальні реформи.

Основними теоретико-методологічними хибами історичної школиє •ігнорування об'єктивного характеру економічного життя,

•заперечення об'єктивних законів,

•вилучення з предмета політичної економії спільних зако­нів,

•переоцінювання національних особливостей розвит­ку економіки,

•ненаукове застосування принципу істориз­му,

•антиісторичний підхід до капіталістичного способу виробництва (його вважали одвічним ладом),

•суб'єктивне тлумачення цінності (вартості) тощо.

Маржиналізм (франц. marginal — граничний) — новий напрям політичної економії, який виник у середині XIX ст. і набув поширення в 70-ті роки. Він стає водночас і методологічним принципом західної економіч­ної науки. Засновниками маржиналізму були австрійський економіст К. Менгер, англійський — У.Джевонс, швейцарський — Л.Вальрас. Сферою вивчення економіки, на думку У.Джевонса, є чиста теорія, мета якої — обґрунтування універсальних закономірнос-тей. Тому він підмочився від самого поняття «політична економія» і замити його терміном «економікс» (економічна теорія). Таку саму позицію займав і Л. Вальрас. Він та його пос­лідовники стверджували, що ринкова економіка здатна досягти рівноваги на основі попиту і пропозиції, а раціо­нально мислячі суб'єкти прагнуть досягти економічного успіху (оптимуму існування).

Основою маржиналізму є теорія граничної кориснос­ті, згідно з якою ринкова ціна товару визначається не суспільно необхідними витратами праці, а ступенем на­сичення потреби в ньому, корисністю останньої одиниці запасу певного виду товарів. Згодом такий підхід був вті­лений у теорії витрат виробництва, ціни, розподілу тощо. Загалом маржиналізм, виходячи з граничних (макси­мальних або мінімальних) величин або станів, розкриває не сутність економічних явищ і процесів, а їх зміну внас­лідок зміни інших явищ і процесів, а також з погляду психології окремого індивіда (який дає власні оцінки граничним вигодам або затратам, пов'язаним з участю в економічній діяльності).

Як і кожний напрям економічної науки, маржиналізм мав позитивні та негативні сторони. Позитивні

•доклад­ний аналіз функціонування ринку,

•з'ясування закономір­ностей ціноутворення та грошового обігу,

•попиту,

•нама­гання дослідити питання оптимального розподілу та вико­ристання ресурсів. Негативні

•переважання суб'єктивної мотивації,

•суб'єктивна оцінка економічної поведінки людей,

•абстрагування від вивчення соціально-економічної сутності капіталізму, тобто відвідносин економічної влас­ності, від виробничих відносин.

На передній план прихильники маржиналізму висували не відносини між людьми в різних сферах суспільного відтворення, а став­лення людини до речі. Тому найбільших успіхів вони до­сягли в аналізі окремих мікроекономічних проблем. По­милковою була їхня теза про можливість досягти рівнова­ги економічної системи лише на основі взаємодії попиту і пропозиції без участі держави.

 


Читайте також:

  1. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  2. Австрійська школа маржиналізму.
  3. Австрійська школа.
  4. Американська школа.
  5. Б. Особливості диференціації навчання у школах Великобританії
  6. Багдадська школа книжкової мініатюри ( ХІІ – ХІІІ ст..).
  7. Баденська школа
  8. Виникнення, розвиток та історична роль укр. козацтва.
  9. Витоки культурної інверсії — Франкфуртська школа
  10. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  11. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  12. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана




Переглядів: 3342

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Марксистська політична економія. | Неокласична економічна теорія.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.345 сек.