Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Порівняльна характеристика “методики” і “технології” навчання

Таблиця 2

Таблиця 1

Зміст та структура освітньої технології.

Змістовий модуль II. ТЕХНОЛОГІЇ ТА МЕТОДИ НАВЧАННЯ У СУЧАСНІЙ ВИЩІЙ ШКОЛІ В КОНТЕКСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ БОЛОНСЬКОГО ПРОЦЕСУ

ЛЕКЦІЯ IV

Тема 1. Мета, зміст та організація навчального процесу у вищій школі. Технологія та методика навчання

ПЛАН

1. Зміст та структура освітньої технології.

2. Традиційне та інноваційне навчання: порівняльний аналіз.

3. Традиційні форми та методи навчання у вищій школі: лекція, семінарське заняття, практичні заняття, методика проведення консультацій та індивідуальних занять.

4. Інноваційні технології та методи навчання. Поняття педагогічної інновації.

5. Кредитно-модульна і модульно-рейтингова технології навчання як педагогічні інновації.

6. Психолого-педагогічна суть інтерактивних методів навчання:

ü групова робота студентів;

ü “Мозкова атака”;

ü Метод синектики;

ü Метод вільних асоціацій;

ü Мікровикладання;

ü Метод “Коло ідей”;

ü “Акваріум”;

ü Метод “Займи позицію”;

ü Розігрування ситуацій у ролях;

ü Метод “Ток-шоу”;

ü Метод “Ажурна пилка”.

7. Вибір дидактичних методів.

Термін “технологія” походить від грецьких слів “techne” – мистецтво, майстерність, вміння, і “logos” – вчення, наука. Спершу його використовували в системі технічних знань для означення наукової дисципліни, яка визначала сукупність даних про різноманітні засоби обробки сировини, напівфабрикатів і виробів у галузі виробництва. Пізніше цей термін отримав широке розповсюдження і в інших сферах суспільного життя: політиці, економіці, освіті.

Технологія передбачає мистецтво володіння процесом, певну послідовність операцій з використанням необхідних засобів (матеріалів, інструментарію та алгоритму дій), тобто у процесуальному розумінні технологія має дати відповідь на запитання: “Як досягти результату діяльності (з використання чого і якими засобами)?”.

На сучасному етапі в педагогіці використовуються поняття “освітні технології”, “педагогічні технології”, “технології навчання (виховання, дидактичні технології)”.

Змістовий зв’язок розглянутих понять запропонувала Л. Буркова (схема 1) та детально охарактеризувала С. Вітвицька. [10, с. 150 – 151].

Схема 1

1. Освітні технології.

2. Педагогічні технології.

3. Технології навчання (дидактичні технології), технології виховання, технології управління навчальним процесом.

4. Педагогічна техніка.

Дидактичні технології, як і кожен соціальний феномен, у своєму розвитку пройшли складний еволюційний шлях з його протиріччями, вдалими та не зовсім вдалими спробами, досягненнями та помилками (таблиця 4).

Основні етапи розвитку технологій навчання*

Періоди розвитку, XX ст. Визначальні риси технології навчання
1-й період. 1940-1950 рр. Характеризується використанням у навчально-виховному процесі різноманітних технічних засобів отримання інформації, об’єднаних поняттям “аудіовізуальні засоби” - магнітофони, телевізори, радіоприймачі, програвачі, кінопроектори тощо. Саме з використанням різноманітних засобів навчання деякі педагоги пов’язували сподівання на радикальні зміни ефективності масового навчання.
2-й період. 1950-1960 рр. Теоретичною базою технологізації стала ідея програмованого навчання, яке передбачало розробку і упровадження спеціальних програм управління процесом засвоєння знань. Відповідно були розроблені аудіовізуальні засоби зворотного зв’язку, в школах впроваджувалися класи програмованого навчання, лінгафонні кабінети, навчальні машини, тренажери, засоби систематизування програм: програмовані підручники, дидактичні машини для контролю знань та ін. Особлива увага приділялася програмованому навчанню, однак було визнано, що своєрідна автоматизація навчання, надмірна апеляція до пам’яті можуть негативно впливати на розвиток творчого мислення та емоційної сфери особистості
3-й період. 1970-і роки -середина 90-х років Характеризується розширенням бази педагогічної технології на ґрунті досягнень психолого-педагогічних наук: запроваджуються результати нових досліджень із психології навчання, теорії управління пізнавальною діяльністю учнів і студентів, наукової організації праці педагогів і студентів. Починаючи з 70-х років, у зв’язку з упровадженням програмованого навчання, поняття “педагогічна технологія” активно упроваджується у науковий обіг і використовується педагогами-практиками. При тлумаченні цього терміну особливого значення набуває визначення навчальних цілей, послідовності кроків навчання і раціональних способів досягнення поставлених цілей. У цей період активізуються спроби упровадження проблемного навчання.
4-й період. Середина 1990-х років – сучасний період Створюються комп’ютерні аудиторії, центри дистанційного навчання. Збільшується кількість і поліпшується якість програмованих засобів навчання, широко використовуються інтерактивні системи. На основі системного аналізу педагоги-дослідники (В.П. Беспалько, B.C. Данюшенков, В.Ю. Питюков та ін.) схиляються до думки, що головне в педагогічній технології - це проектування процесу формування особистості студента Такий підхід має гарантувати педагогічний успіх незалежно від майстерності викладача За такого підходу, який можна визначити як дискусійний, педагогічна технологія виступає системою, складовими якої є учасники педагогічного процесу, система теорій, дій, засобів і методів організації навчальної діяльності для ефективного забезпечення вирішення проблем, що охоплюють усі елементи засвоєння знань і формування практичних умінь. Сумніви педагогів і психологів викликає звуження комунікативного поля взаємодії викладача і студента (учня), що може негативно вплинути на формування гармонійно розвиненої особистості.
     

*Падалка О. С., Нісімчук А. С., Смолюк І. О., Шпак О. Т. Педагогічні технології. Навчальний посібник для вузів. – К.: “Українська енциклопедія” ім. М. П. Бажана, 1995. – 253 с. – С. 137.

При вивченні педагогічної літератури звертає на себе увагу використання у деяких випадках понять “методика викладання” та “технологія навчання” як ідентичних. Очевидно, необхідно конкретизувати їх зміст, окреслити схожість та відмінність між ними.

У своїй більшості педагоги-практики не вбачають особливої різниці між методикою навчання і дидактичною технологією, розглянемо порівняльну характеристику “методики” і “технології” (табл.2), спираючись на дослідження М.П. Сибірської. [34, с. 181].

Критерії порівняння Методика Технологія
Призначення Рекомендує використання окремих методів, організаційних форм, засобів навчання Рекомендує процес створення системи методів, організаційних форм і засобів навчання з урахуванням цілей навчання
Визначення Система науково-обґрунтованих методів, правил і прийомів навчання конкретному навчальному предмету Інструментарій досягнення цілей навчання. Систематичне і послідовне упровадження в практику заздалегідь спроектованого процесу навчання, методів і засобів досягнення цілей управління процесом навчання
Парадигма Сукупність рекомендацій по організації і проведенню навчального процесу Проект майбутнього навчального процесу
Орієнтація На вчителів (викладачів) На учня (студента)
Спрямованість На конкретний предмет чи на реалізацію визначених завдань На універсалізацію підходів до вивчення навчального матеріалу
Відображення динамічності навчання Дає конкретні рекомендації Відбиває процесуальний динамічний характер процесу навчання
Інтелектуальний підхід Вузькопредметний аспект: підхід до даного предмету (теми) Культурне поняття, пов’язане з мисленням і діяльністю педагога

Читайте також:

  1. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  2. II. ВИРОБНИЧА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОФЕСІЇ
  3. II. Морфофункціональна характеристика відділів головного мозку
  4. V Засоби навчання
  5. Аварії на хімічно-небезпечних об’єктах та характеристика зон хімічного зараження.
  6. Автобіографія. Резюме. Характеристика. Рекомендаційний лист
  7. Автокореляційна характеристика системи
  8. Адаптації та навчання
  9. Активний метод навчання
  10. Амплітудно-частотна характеристика, смуга пропускання і загасання
  11. Аналіз основних систем трудового і професійного навчання: предметної, предметно-операційної, операційної, операційно-предметної, системи ЦІП, операційно-комплексної тощо.
  12. Аналіз та планування витрат організації на професійне навчання персоналу




Переглядів: 8815

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Науково-методичне забезпечення навчального процесу у ВНЗ. | Порівняльна характеристика традиційного та інноваційного навчання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.806 сек.