Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ТЕМА: ПРЕДМЕТ, МЕТОД ЕКОНОМІЧНОЇ ТЕОРІЇ

ПЛАН

1. Загальні уявлення про значення і стан економічної теорії в сучасному світі

2. Предмет економічної теорії

3. Метод економічної теорії

1. Економіка - це особлива сфера громадського життя зі своїми законами, проблемами і протиріччями. У цій сфері формується економічний потенціал суспільства, виробляються різні блага для задоволення фізіологічних і духовних потреб людей.

Великий англійський економіст кінця XIX і першої половини ХХ століття Альфред Маршалл образно порівняв економіку з театром, де акторами є самі глядачі, а ефект спектаклю залежить від сценарію, режисера-постановника та гри акторів, тобто населення.

Для багатьох поколінь радянських людей основним джерелом економічних знань була політична економія, що складалася з двох розділів: капіталізму і соціалізму.

Сьогодні інтерес освічених людей до економічної теорії усе більш зростає. Пояснюється це тими глобальними змінами, що відбуваються у всьому світі. П.Самуельсон у відомому всьому світові підручнику "Економікс" писав, що людина, що систематично не вивчала економічну теорію, подібна глухому, що намагається оцінити музичний твір.

В останні роки поширилася думка про необхідність буквального копіювання курсів, по яких економічна теорія вивчається у ведучих університетах закордонних країн.

Копіювання цих систем неможливо тому, що реальні економічні процеси, що відбуваються в нашій економіці, мало що мають загального з економічним устроєм розвинутих країн. На перехідний час нам потрібний "свій" курс "Основ економічної теорії", який би по можливості увібрав у себе все краще, що дала світова економічна наука, і який би відбивав ті економічні процеси, що відбуваються в сучасній українській економіці.

Економіка складна, багатолика і рухлива. Цим пояснюється і рухливість науки, що вивчає її. У різних країнах економічна наука називається по-різному. У 1619 р. французький вчений А. Монкретьєн вперше вжив термін "Політична економія" і з тих пір ця назва зберігає право на своє існування. У навчальних планах наших навчальних закладів економічна наука іменується як політична економія (у ряді університетів на економічних факультетах) або як Основи економічної теорії. Одні автори ототожнюють ці дві науки, інші - розмежовують. Корінного розходження між предметами дослідження цих наук немає. І в одному, і в іншому випадку розглядається діяльність людей по забезпеченню себе життєвими благами.

"Економічна теорія, - говорив видатний англійський економіст першої половини XX ст. Дж. Кейнс, - не є набір уже готових рекомендацій, застосовуваних безпосередньо в господарській політиці. Вона є скоріше методом, ніж вченням, інтелектуальним інструментом, технікою мислення".

Керівники підприємства будь-якого рівня зобов'язані глибоко і систематично вивчати ринкову кон'юнктуру, проводити ретельний економічний аналіз стану справ на підприємстві. Економічна політика держави, якщо вона не спирається на економічну теорію, неминуче заведе суспільство в тупик, до кризи, а в кінцевому рахунку - до соціального вибуху. Практичне значення науки складається в нагромадженні знань, знання ведуть до передбачення, а передбачення - до дії.

Більшість взаємодій у суспільстві направляються і координуються певними правилами, правилами гри. В економічній поведінці велику і важливу частину правил утворюють права власності. Економічна теорія намагається пояснити соціальні явища, механізм взаємодії і дозволяє передбачати спрямованість в економічній поведінці людей.

 

2. Грецьке слово "економіка" у буквальному перекладі означає "мистецтво ведення господарства". Але за дві з половиною тисячі років, що пройшли з тих пір, як давньогрецький письменник і історик Ксенофонт дав це ім'я "новій" науці, зміст її змінився до невпізнанності.

Існує кілька визначень предмета економічної теорії, або як її називали донедавна, політичної економії:

- це наука про види діяльності, пов'язані з обміном і грошовими угодами між людьми;

- це наука про повсякденну ділову життєдіяльність людей, добування ними засобів до існування і їх використання;

- це суспільна наука, що вивчає поводження людей і груп людей у виробництві, розподілі, обміні і споживанні матеріальних благ.

Сучасна буржуазна економічна теорія (будемо поки називати її так, не вкладаючи в цю назву негативного змісту) більше уваги приділяє вивченню явищ, описові фактів: ринок, гроші, кредитні відносини, інфляція, безробіття, прибуток, попит та пропозиція.

Людина живе у світі обмежених можливостей. Обмежені його фізичні й інтелектуальні здібності, час, що він може приділити тому або іншому заняттю, засобу досягнення мети. Обмеженість ресурсів полягає в принциповій неможливості одночасного і повного задоволення всіх потреб усіх людей. Перед суспільством, як і перед окремою людиною, завжди стоїть задача вибору напрямків і способів використання обмежених ресурсів у різних конкуруючих цілях. Методи рішення цієї задачі і складають предмет економічної науки.

3. Перша задача сучасної економічної науки полягає в тому, щоб описати, проаналізувати і пояснити динаміку економічних процесів, що відбуваються у виробництві, при розподілі виробленого продукту і його споживанні. У ході економічного аналізу не представляється можливим проводити контрольовані експерименти. У висновках приходиться багато чого спрощувати, абстрагуватися від нескінченної маси деталей. Те, що вважається розсудливим для окремої людини або фірми, може бути часом безрозсудним для нації або держави.

Усяка наука виробляє і застосовує свій інструментарій, конкретні способи і прийоми пізнання дійсності. Економістові, як і астронавтові приходиться задовольнятися головним чином "спостереженням". Метод пізнання - це не продукт суб'єктивного погляду, а правильне відображення у свідомості людей об'єктивного процесу розвитку даної реальності.

 

 


Читайте також:

  1. D) методу мозкового штурму.
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. I Метод Шеннона-Фано
  4. I. Метод рiвних вiдрiзкiв.
  5. VII. Нахождение общего решения методом характеристик
  6. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  7. А. науковий факт, b. гіпотеза, с. метод
  8. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  9. АГД як галузь економічної науки
  10. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  11. Агрегативна стійкість, коагуляція суспензій. Методи отримання.
  12. АгротехнІЧНИЙ метод




Переглядів: 405

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 8 | ТЕМА: СУТНІСТЬ СУСПІЛЬНОГО ВИРОБНИЦТВА

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.