Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Співвідношення держави основні підходи

Співвідношення держави і права включає три головні аспекти: єдність, відмінність і взаємодія.

Єдність держави і правамає наступні елементи:

1)спільність походження і розвитку. Держава і право
виникли в результаті потреб соціально неоднорідного су­
спільства, що перейшло до відтворюючої економіки. У роз­
витку держави і права виділяються схожі історичні тенден­
ції;

2) спільність чинників, що зумовлюють сутність дер­
жави іправа. Ними виступають соціально-економічні від­
носини, ідеологія, культура, традиції суспільства;

3) спільність соціального призначення. Право виступає
як засіб соціального регулювання, а держава є механізмом,
що забезпечує вплив права на суспільні відносини.

Є й інші грані єдності та взаємозумовленості цих кате­
горій. Вони, зокрема, виявляються в ідеї правової держа­
ви- :.-::мгіи :а

щ


Відмінності випливають уже з визначень цих понять, їхнього онтологічного статусу та суспільної природи:

1) держава є особливою політико-територіальною орга­
нізацією публічної влади, а право — це система офіційно
встановлених та охоронюваних норм, що виступають регу­
ляторами поведінки людей;

2) держава і право відіграють різні ролі в соціальному
регулюванні. Право визначає моделі поведінки людей у
типових ситуаціях, а держава забезпечу є реалізацію цих
моделей, зокрема за допомогою своєї примусової сили;

3) держава і право можуть суперечити одне одному.
Тоді виникає феномен неправової, тоталітарної держави.

Взаємодія держави і права виражається в їхньому різ­номанітному впливі одне на одного. Вплив держави на право полягає перш за все в тому, що вона створює, змінює, удосконалює, охороняє від порушень, запроваджує в жит­тя норми права. Держава або сама встановлює правові нор­ми, або офіційно визнає ті, що вже діють. Вона може також делегувати право приймати окремі юридичні акти громад­ським та іншим недержавним організаціям, надавати силу закону судовим та адміністративним прецедентам, норма­тивним договорам та угодам.

Це означає, що процес формування права може йти як зверху вниз, так і знизу вгору, виростаючи з правил пове­дінки, що склалися в суспільстві, і державі залишається лише закріпити ці правила в законах. У цьому розумінні право створюється всім суспільством. Але, врешті-решт, право виходить все ж таки від держави як офіційного пред­ставника суспільства.

Не менш істотним і різноманітним є зворотний вплив права на державу. Право перш за все легалізує та консти­туює державну діяльність, визначає її загальні межі. За допомогою права закріплюються внутрішня організація держави, її форма, структура, апарат (механізм) управ­ління, статус і компетенція різних органів і посадовців, принцип розподілу влади, оформляються необхідні інсти­тути.

Держава створює право і для регламентації власної ді­яльності. За допомогою права здійснюються завдання і функції держави, проводиться її внутрішня і зовнішня по­літика, законодавчо визначається і закріплюється суспіль­ний лад, стан особистості в суспільстві.


Виділяють два основні типи взаємодіїдержави і права:

1) держава стоїть над правом і виступає як визначальний
чинник розвитку права. Такий тип держави називають
етатистським. Йому властиві такі риси:

—безумовний пріоритет інтересів державної влади перед
інтересами особи і суспільства, обмеження (а подекуди й
фактична відсутність) прав і свобод особистості;

—підпорядкування законотворчості державній владі,
що приводить до феномену неправового (несправедливого)
закону;

—способи формування й організації влади визначають­
ся не нормативними вимогами, а доцільністю, причому
критерії останньої висуває сама влада;

2) право стоїть над державою, виступаючи обмежувачем
державної влади. Такий тип держави прийнято називати
правовим. Йому властиві такі риси:

- пріоритет інтересів особистості та суспільства перед
державою;

- реальність прав і свобод особистості, гарантованих
державою;

- верховенство правового закону в системі нормативно-
правових актів;

 

—демократичний легальний спосіб формування влади;

—розподіл влади;

—зв'язаність влади правом;

 

- незалежність і авторитет судової влади;

- високий рівень загальної та правової культури грома­
дян;

- взаємна відповідальність держави та особи.


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. II. Основні засоби
  3. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  4. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  5. Автомобільний пасажирський транспорт – важлива складова єдиної транспортної системи держави
  6. Аграрна політика як складова економічної політики держави. Сут­ність і принципи аграрної політики
  7. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  8. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  9. Адміністративно-політичний устрій Української козацької держави середини XVII ст. Зміни в соціально-економічних відносинах
  10. АЛЬТЕРНАТИВНІ ПІДХОДИ ДО ВИДІЛЕННЯ МЕТОДІВ УПРАВЛІННЯ
  11. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  12. Аналіз співвідношення активів із джерелами їх фінансування




Переглядів: 577

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття, принципи і форми демократії | Правова держава: становлення ідеї

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.