Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Сутність Державного бюджету України, його структура та функції

Бюджет, як провідна ланка фінансової системи, - найважли­віша економічна категорія, що відображає грошові відносини між державою та учасниками суспільного виробництва в процесі роз­поділу та перерозподілу новоствореної вартості в суспільстві.

Бюджет - це невід'ємний атрибут кожної країни та важливий інструмент реалізації економічної та соціальної політики.

З історичної точки зору існує думка, що термін „бюджет" по­ходить від англійського слова Ьий^еі, в перекладі зякого це озна­чає „шкіряна сумка". В Англії у 16-17 ст. процедура затвердження субсидій королю здійснювалася на засіданні палати громад. Від­повідний законопроект знаходився в портфелі канцлера, який пе­ред закінчення засідання відкривав цей портфель і діставав відпо­відні папери. Це отримало назву „відкриття бюджету", а пізніше проект, який мав вигляд плану доходів та видатків та затверджу­вався парламентом Англії, отримав назву „бюджет".

У „Народній енциклопедії" Росії наведено наступне визначення бюджету: „Під бюджетом розуміють план ведення господарства на певний період - звичайно на рік. Затверджений бюджет - це шори над виконавчою владою, і остання має право розпоряджатися ко­штами лише в його межах ".

Являючись матеріальною базою існування держави, формою реалізації її функцій, основою благополуччя народу та інструмен-


кім втілення соціально-економічної політики, проблеми бюджету чішлюють сучасних українських вчених, таких як: Й.Бескида, С.Юрія,О.Василика, А.Єпіфанова, І.Сала, В.Кравченка, Н.< )наріна, О.Кириленко, Ю.Пасічника та багатьох інших.

Так, професор О.Д.Василик дає наступне визначення понят­тю бюджету України: „Бюджет — це фонд фінансових ресурсів, який перебуває у розпорядженні органів виконавчої влади певного рівня й використовується для виконання покладених на них функ­цій, передбачених Конституцією України".

Згідно з Бюджетним кодексом, що був прийнятий 21 чер­вня 2001 року Верховною Радою України: „Бюджет - це план формування та використання фінансових ресурсів для забез­печення завдань і функцій, які здійснюються органами дер­жавної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування протягом бюджет­ного періоду".

Таким чином, бюджет держави як план фінансових ресурсів являє собою сукупність Державного бюджету, Республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.

Сьогодні, в умовах трансформації економіки України, Дер­жавний бюджет зберігає свою важливу роль: саме через нього від­бувається централізація коштів і перерозподіляється близько 30% валового внутрішнього продукту (ВВП) та відбивається економіч­на й соціальна політика країни.

Державний бюджет можна розглядати в декілька аспектах, поданих на рисунку 1.

За економічною ^____1_^ За

сутністю /^^ *\ матеріальним

/ \ змістом

/ Державний \

І бюджет І

За формою \ / За

\. ./організаційною

структурою

Рисунок 1 - Аспекти визначення бюджету

За економічною суттю Державний бюджет характеризу­ється певними грошовими відносинами, що виникають між дер­жавою, з одного боку, і юридичними та фізичними особами - з


іншого, із приводу утворення фонду фінансових ресурсів держави та його використання на соціально-екопомічний розвиток відпові­дно до державних функцій.

За матеріальним змістом бюджет — це централізований фонд грошових ресурсів держави, що знаходяться в постійному русі, і складаються з вхідних та вихідних бюджетних потоків. Че­рез Державний бюджет здійснюється централізація коштів відпо­відно до чинного законодавства, що дає змогу втілювати в життя намічені державою заходи та проводити єдину економічну та со­ціальну політику на всій території країни.

Бюджет, як матеріальна база існування держави, як загально­державний грошовий фонд характеризується: по-перше, значними розмірами; по-друге, маневреністю; по-третє, наявністю резервних фондів.

Розмір обсягу бюджету залежить від багатьох факторів, ос­новними з яких є:

- рівень розвитку та виробничий потенціал економіки;

- методи господарювання;

- масштаби і спрямованість бюджетних програм, що реалі­
зуються через бюджет;

- напрями діючої фінансової політики;

- взаємопогодженість дій всіх ланок бюджетної системи.

За своєю форлюю бюджет — це основний фінансовий план, баланс доходів та видатків держави. За характером - це документ, що затверджується щорічно і має силу закону, за допомогою якого досягається взаємоузгодження системи всіх фінансових балансів країни, та формування зведеного фінансового балансу держави.

Зведений фінансовий баланс держави - це система фінан­сових планів, що характеризують фінансові ресурси всіх секторів економіки незалежно від форм власності, обов'язкові та доброві­льні платежі населення; довгострокові кредити банків; доходи від зовнішньоекономічної діяльності.

Зведений бюджет України - це документ, який не затверджу­ється, а використовується для статистичного узагальнення плано­вих та фактичних обсягів ресурсів, що перерозподіляються через бюджет.

За організаційною структурою бюджет — це центральна ланка фінансової системи держави, що тісно пов'язана з усіма ін­шими ланками. Саме бюджет, як основний грошовий фонд держа­ви, впливає на грошовий розмір та пропорції кожної ланки фінан­сової системи. Через бюджет здійснюється розподіл та перерозпо­діл грошових ресурсів:


 

- між секторами економіки;

- між регіонами;

- між виробничою та соціальною сферами;

- між окремими верствами населення.

Як фінансовий план Державний бюджет має дві структурні складові частини, а саме: доходи та видатки (рис. 2).

__________________________ ._____________________

ДЕРЖАВНИЙ БЮДЖЕТ

---- ДОХОДИ (Д) ВИДАТКИ (В) -----

Загальний фонд Спеціальний фонд Загальний фонд Спеціальний фонд

'-------------------------------------------- *\ Д-в \*-------------------------------------------- '

"0" збалансований бюджет

дефіцит бюджету

"+" профіцит бюджету

Рисунок 2 - Структура Державного бюджету України

Доходи бюджету формуються за рахунок джерел і в обсязі, передбаченими в Законі України „Про Державний бюджет" на по­точний рік. Відповідно до статті 95 Конституції України: „Виклю­чно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільо­ве спрямування цих видатків".

Державний бюджет України, починаючи з 2000 року, склада­ється з загального та спеціального фондів. Кошти загального фон­ду мають загальний, тобто нецільовий характер і використовують­ся за напрямами, що визначаються законодавством у поточному році. Джерела надходження та напрями витрат зі спеціального фонду визначені заздалегідь і здійснюються в межах надходжень. Доцільність такого розподілу бюджету на два фонди повинна об­ґрунтовуватися в Основних напрямах бюджетної політики і ви­значатися щорічно законом про Держаний бюджет України.

Створення спеціального фонду державного бюджету дало мож­ливість вивести з "тіні" численні позабюджетні фонди та власні над­ходження (спеціальні кошти) бюджетних установ. Обсяги залучених до держбюджету таким чином ресурсів тільки у 2004 році перевищи-


ли 9 млрд грн., що дозволило істотно збільшити видатки на утриман­ня бюджетних установ, - висновок, зроблений Колегією Рахункової палати за результатами розгляду звіту про результати аналізу прак­тики формування та використання коштів спеціального фонду Дер­жавного бюджету України у 2003-2004 роках.

У залежності від співвідношення між доходами та видатками Державний бюджет може бути:

- збалансованим, коли видатки дорівнюють доходам, до чого,
відповідно до Конституції України, і повинна прагнути держава;

- дефіцитним, тобто з від'ємним сальдо, коли видатки пере­
вищують доходи;

- профіцитним, тобто з позитивним сальдо, що спостеріга­
ється у разі перевищення доходів над видатками.

Сутність бюджету реалізується через його функції. В

економічній літературі нема єдиної думки щодо кількості функцій бюджету. Такі економісти, як Ю.В.Пасічник, С.І.Юрій схиляються до існування двох чітко структурованих функцій - розподільчої та контрольної. І.О.Петровська та Д.В.Клиновий вказують на три функції бюджету: акумулятивної, розподільчої та контрольної. В інших літературних джерелах зустрічаються вказівки на чотири функції, що виконує бюджет: розподільчу, регулюючу, контроль­ну, соціальну.

Дійсно, найбільш наявні та структуровані дві функції - роз­подільча та контрольна, але не можна не вказати регулюючу та стимулюючу роль бюджету та обминути питання фінансового за­безпечення соціальної політики за рахунок коштів бюджету. Ос­новні функції бюджету подані на рисунку 3. Зміст функцій та ха­рактер їх реалізації залежить від рівня розвитку економічних про­цесів в країні.

Через розподільчу функцію здійснюється процес акумуляції коштів держави та подальший їх розподіл для задоволення потреб суспільства. За допомогою бюджету розподіляється і перерозподі­ляється ВВП та національний доход; а в розподільчих відносинах беруть участь всі учасники суспільного виробництва. Роль держа­ви у розподільчих процесах із розвитком ринкових відносин по­стійно зростає.


Функціїбюджету

І'ошодільча Регулююча Стимулююча

Соціальна Контрольна

Рисунок 3 - Функції бюджету

Державний бюджет використовується і як інструмент регу­лювання та стимулювання економіки з боку держави. Особливо мажлива роль цієї функції в умовах нестабільної економіки, коли держава вимушена втручатися в виробничі та соціальні процеси.

Важливе значення, особливо в країнах з ринковою економі­кою, належіть соціальній функції бюджету. Востанні роки в Україні спостерігається зміцнення бюджету не тільки як основного важеля ефективного розвитку економіки, але прагнення до вирішен­ня в першу чергу соціальних проблем суспільства за рахунок коштів бюджету. Про це свідчить перш за все обсяг видатків, спрямованих на реалізацію державної програми „Соціальний захист та соціальне забезпечення в Україні", що збільшився відповідно до Закону Украї­ни „Про Державний бюджет на 2005 рік" в порівнянні з 2004 роком вдвічі.

Сутність контрольної функції полягає в сприянні своєчасному та повному надходженню коштів до бюджету, їх оптимальному роз­поділу, перерозподілу та ефективному використанню, а також дає можливість проаналізувати і виявити розміри та причини відхилень фактичних доходів та видатків бюджету від запланованих.

Таким чином, Державний бюджет:

1) концентрує основні фінансові ресурси держави;

2) основне джерело розвитку економіки та соціальної сфери
країни;

3) матеріальна база для виконання державою своїх функцій;

4) інструмент перерозподілу новоствореної вартості між
окремими територіями, галузями, верствами населення;

5) інструмент фінансового контролю за формуванням та ефе­
ктивним використанням грошових фондів держави.

» 229472


1.2. Бюджетна система та бюджетний устрій

Бюджетна система — це сукупність окремих її ланок, що пов'язані між собою відповідно до діючого законодавства, та ба­зуються на певних принципах.

У залежності від устрою держави відомі наступні типи бю­джетних систем:

1) дворівневі бюджетні системи, що складаються з державно­
го та місцевих бюджетів - характерні для унітарних держав;

2) бюджетні системи, що включають три й навіть чотири рів­
ні, а саме: федеральний бюджет, бюджети членів федерації та міс­
цеві бюджети, а також бюджети земель - характерні для федера­
тивних держав (наприклад, Росія, Німеччина);

3) бюджетні системи, що складаються з одного рівня - дер­
жавного бюджету - характерні для держав з тоталітарним устро­
єм, або для невеликих країн, де немає територіального поділу.

Як бачимо, структура бюджетної системи залежить від дер­жавного устрою та адміністративно-територіального поділу краї­ни. Побудова бюджетної системи, її організаційні засади визнача­ються бюджетним устроєм.

Бюджетний устрій - це організація і принципи побудови бюджетної системи, її структура та взаємозв'язок між окремими ланками бюджетної системи.

Україна, відповідно до положень Конституції України, є уні­тарною державою; „територіальний устрій якої грунтується на за­садах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, зба­лансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з ураху­ванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій". Систему адміністративно-територіального устрою України скла­дають: Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райо­ни в містах, селища і села.

Бюджетна система нашої країни була сформована на основі закону „Про бюджетну систему України" і мала три рівні відпові­дно до системи адміністративно-територіальної підпорядкованос­ті: центральний, обласний та районний з містами обласного зна­чення. З прийняттям Бюджетного кодексу бюджетна система


України,як унітарної держави, складається з державного та місце-иііх бюджетів.

Бюджетна система України - це сукупність державного бюджетуі місцевих бюджетів, побудована з урахування економіч­них відносин, державного і адміністративно-територіальних уст­роїв та врегульована нормами права.

До місцевих бюджетів належать: бюджет Автономної Республі­ки Крим, обласні, районні бюджети, бюджети районів у містах та бю­джети місцевого самоврядування. Кожен з бюджетів є самостійним і прямо не підпорядковується вищому бюджету. Самостійність бюдже­тів забезпечується наявністю власних доходів і правом визначення на­прямів використання цих коштів відповідно до функцій.

Таким чином, Бюджетний кодекс:

- впорядкував бюджетний устрій і встановив принципи по­
будови та функціонування бюджетної системи України;

- забезпечив прямі відносини між державним бюджетом та
бюджетом Автономної Республіки Крим, бюджетами міст Києва
та Севастополя, 24 обласними бюджетами, 176 бюджетами міст
обласного значення, 490 бюджетами районів (рис. 4).

Бюджетна система України
Державний бюджет України Місцеві бюджети

_____ І І II І_______

Бюджет Ав- Обласні Бюджети міст Районні Бюджети міс-

тономної Рес- бюджети Києва та Се- бюджети цевого само-

публіки Крим вастополя ___ врядування

______________ V_______

Бюджети, сіл, селищ, міст

районного значення,

районів у містах

Рисунок 4 - Бюджетна система України

2*

 

 

Відповідно до вимог статті 95 Конституції України „бюдже­тна система України будується на засадах справедливого і неупе-редженого розподілу суспільного багатства між громадянами і те­риторіальними громадами".

Нормативно-правовими актами, що регулюють бюджетні відносини в Україні, є:

1) Конституція України;

2) Бюджетний кодекс;

3) закон про Державний бюджет України;

4) інші закони, що регулюють бюджетні правовідносини;

5) нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України; центральних органів виконавчої влади;

6) рішення органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування.

Бюджетний кодекс визначив основні принципи побудови й функціонування бюджетної системи України, які наведені в таблиці 1. ■*

 


 

 


Усі принципи бюджетної системи діють і застосовуються у єдності і взаємозв'язку між собою. Жоден принцип бюджетної си­стеми не скасовує іншого принципу.

Незалежно від того, яка форма державного управління діє у країні - унітарна чи федеральна - місцеві бюджети пов'язані з Державним бюджетом і повинні складатися координовано.

В Україні організація міжбюджетних відносин здійснюється за вертикаллю, тобто між бюджетами різних рівнів, та за горизон­таллю - між бюджетами одного рівня. У вертикальній структурі допускаються взаємовідносини тільки між розташованими поруч бюджетами.

Склад бюджетної системи відображається в зведеному, або консолідованому бюджеті України. Бюджетний кодекс визначає зведений бюджет як сукупність показників бюджетів, що вико­ристовуються для аналізу і прогнозування економічного і соціаль­ного розвитку держави (рис. 5).

 

 


Зведений бюджет України включає показники Державного бюджету України, зведеного бюджету Автономної Республіки Крим та зведених бюджетів областей та міст Києва і Севастополя.

Зведений бюджет Автономної Республіки Крим включає показники бюджету Автономної Республіки Крим, зведених бю­джетів її районів та бюджетів міст республіканського значення.

Зведений бюджет області включає показники обласного бюджету, зведених бюджетів районів і бюджетів міст обласного значення цієї області.

Зведений бюджет району включає показники районних бю­джетів, бюджетів міст районного значення, селищних та сільських бюджетів цього району.

Зведений бюджет міста з районним поділом включає по­казники міського бюджету та бюджетів районів, що входять до

 


його складу. У разі, коли місту або району у місті адміністративно підпорядковані інші міста, селища чи села, зведений бюджет міста або району в місті включає показники бюджетів цих міст, селищ та сіл.

Не зважаючи на фундаментальні зміни з прийняттям Бюдже­тного кодексу, бюджетна система України потребує подальшого вдосконалення і вирішення низки проблем, а саме:

- подальшого узгодження законодавчих та нормативних актів
України з положеннями Бюджетного кодексу;

- на законодавчому рівні чіткого розмежування функцій ор­
ганів державної влади;

- подальшого вдосконалення бюджетного устрою країни, яке
повинно передбачати реформування її адміністративно-
територіального устрою;

- забезпечення реальності показників при плануванні та пе­
рехід до програмно-цільового методу планування видатків бю­
джетів всіх рівнів;

- запровадження середньострокового та довгострокового
планування та прогнозування бюджетів всіх рівнів;

- концентрацію коштів на фінансування приоритетних галу­
зей виробництва та найбільш важливих соціально-економічних
програм;

- вдосконалення механізму розподілу бюджетних коштів між
рівнями бюджетної системи для більш ефективного їх викорис­
тання;

- вдосконалення механізму врегулювання міжбюджетних
відносин між ланками бюджетної системи;

- застосування прозорих та раціональних методів управління
фінансовими ресурсами для ефективного управління ними;

- надання стимулів органам місцевої влади для збільшення
власних надходжень з метою покращення фінансової незалежності
територій;

- створення цілісної системи фінансового контролю в Украї­
ні; впровадження ефективного фінансово-бюджетного контролю
при формуванні та витрачанні бюджетних коштів.

Таким чином, стан бюджетної системи є важливим критерієм економічної ситуації в країні, що характеризує потенціал економіки, державну незалежність, інвестиційну привабливість, рівень соціаль­ного захисту населення, місце України в світовій економіці.



Читайте також:

  1. II. Класифікація видатків та кредитування бюджету.
  2. III. Виконання бюджету
  3. III. Географічна структура світового ринку позичкового капіталу
  4. T. Сутність, етіологія та патогенез порушень опорно-рухової системи
  5. VІ. План та організаційна структура заняття
  6. А) Структура економічних відносин.
  7. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  8. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  9. Адміністративно – територіальний устрій і соціальна структура Слобожанщини у половині XVII – кінці XVIII століття
  10. Акти з охорони праці, що діють в організації, їх склад і структура.
  11. Алгоритм знаходження ДДНФ (ДКНФ) для даної булевої функції
  12. Алгоритм розробки методичних основ бюджетування




Переглядів: 2412

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Бюджетна система та бюджетний устрій | Доходи та видатки Державного бюджету

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.