Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК

А

Авансові платежі - грошова сума, яку перераховують згідно здоговором наперед у рахунок майбутніх розрахунків за товари (роботи, послуги), які мають бути отримані (виконані, надані).

Автоматизована іпформційна система (АІС) - сукупність інформації, економіко-математичних методів і моделей, технічних, програмних, технологічних засобів, спеціалістів, призначених для обробки інформації і прийняття управлінських рішень.

Автоматизоване робоче місце (АРМ) - сукупність інформаційних, програмних і апаратних ресурсів для автоматизації розв'язання функціональних задач спеціалістів і реалізації їх управлінських функцій.

Акт ревізії - службовий двосторонній документ, який стве­рджує факт проведення комплексної, фінансової чи тематичної ревізії, що відображає її результати стосовно наслідків окремих фінансово-господарських операцій чи діяльності підприємства в цілому і є носієм доказової інформації про виявлені йсистемати­зовані за економічною однорідністю недоліки в господарюванні та порушення законів та інших нормативно-правових актів.

Активні угоди — угоди, за якими виникають зобов'язання у позичальників кредитів перед державою в результаті надання позик з бюджету за рахунок залучених державою коштів на фінансування інвестиційних проектів (рекредитування за рахунок залучених коштів) та угоди, якими оформлюються вимоги держави до позичальників, у разі взяття державою боргових зобов'язань перед кредиторами в результаті початку дії державних гарантій або визнання державою боргів інших юридичних осіб.

Акцепт тендерної пропозиції - прийняття замовником іендерної пропозиції та надання згоди на її оплату. Тендерна пропозиція вважається акцептованою, якщо замовником в установлений у тендерних документах строк подано письмове підтвердження учаснику у акцепті тендерної пропозиції після визначенняйого переможцем процедури закупівлі.

Альтернативна тендерна пропозиція - пропозиція, яка може бути подана учасником замовнику додатково у складі Тендерноїпропозиції, якщо це передбачено тендерною


документацією і відрізняється від пропозиції, розробленої відповідно до умов, передбачених тендерною документацією.

Аудит — це перевірка публічної бухгалтерської звітності, обліку, первинних документів та іншої інформації щодо фінансово-господарської діяльності суб'єктів господарювання зметою визначення достовірності їх звітності, обліку, його повноти і відповідності чинному законодавству та встановленим нормативам. Аудит здійснюється незалежними особами (аудиторами), аудиторськими фірмами, які уповноважені суб'єктами господарювання на його проведення. Аудит може проводитись з ініціативи господарюючих суб'єктів, а також у випадках, передбачених чинним законодавством (обов'язковий аудит).

Аудитором може бути фізична особа, яка має сертифікат, що визначає її кваліфікаційну придатність на заняття аудиторською діяльністю на території України. (Частина перша статті 5 в редакції Закону № 2738-ІУ від 06.07.2005). Аудитор має право займатися аудиторською діяльністю індивідуально, створити аудиторську фірму, об'єднатися з іншими аудиторами в спілку з дотриманням вимог цього Закону та інших законів України.

Аудиторська діяльність включає в себе організаційне і методичне забезпечення аудиту, практичне виконання аудиторських перевірок (аудит) та надання інших аудиторських послуг.

Аудиторська фірма - це організація, яка займається виключно наданням аудиторських послуг. (Частина перша статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3370-ІУ від 19.01.2006) Аудиторські фірми можуть створюватися на основі будь-яких форм власності. Загальний розмір частки засновників (учасників, акціонерів) аудиторської фірми, які не є аудиторами, у статутному фонді не може перевищувати 30 відсотків. Аудиторській фірмі дозволяється здійснювати аудиторську діяльність лише за умови, якщо у ній працює хоча б один аудитор. Керівником аудиторської фірми може бути тільки аудитор.

Аудиторський висновок - це офіційний документ, засвідчений підписом та печаткою аудитора (аудиторської фірми), який складається у встановленому порядку за наслідками проведення аудиту і містить в собі висновок стосовно достовірності звітності, повноти і відповідності чинному


законодавству та встановленим нормативам бухгалтерського обліку фінансово-господарської діяльності.

Аудиторські послуги можуть надаватись у формі аудиторських перевірок (аудиту) та пов'язаних з ними експертиз, консультацій з питань бухгалтерського обліку, звітності, оподаткування, аналізу фінансово-господарської діяльності та інших видів економіко-правового забезпечення підприємницької діяльності фізичних та юридичних осіб. Аудиторські послуги у вигляді консультацій можуть надаватись усно або письмово з оформленням довідки та інших офіційних документів. Аудиторські послуги у вигляді експертиз оформляються експертним висновком або актом.

Б

Базовим принципом державного внутрішнього фінансового контролю є чітке розмежування внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту. Внутрішній аудит повинен визначати, яким чином здійснюється внутрішній контроль, включаючи способи попереднього контролю.

Банківський автомат самообслуговування (банківський автомат)- програмно-технічний комплекс, що надає можливість держателю спеціального платіжного засобу здійснити самообслуговування за операціями одержання коштів у готівковій формі, внесення їх для зарахування на відповідні рахунки, одержання інформації щодо стану рахунків, а також виконати інші операції згідно з функціональними можливостями цього комплексу.

Банк-кореспондент - банк, що на підставі договору та в порядку, встановленому Національним банком України, відкриває в іншому банку кореспондентський рахунок.

Безнадійна дебіторська заборгованість - поточна дебіторська чаборгованість, щодо якої є впевненість про неповернення її боржником або за якою строк позовної давності минув.

Боргові угоди - угоди, за якими виникають боргові зобов'язання держави в результаті державного запозичення або іншими шляхами, передбаченими законодавством України.

Бюджет - план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються ор­ті іами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування протягом бюджетно­го періоду.


Бюджети місцевого самоврядування - бюджети териюріа-льних громад сіл, селищ, міст та їх об'єднань.

Бюджетна класифікація — єдине систематизоване згрупу­вання доходів, видатків (в тому числі кредитування за вирахуван­ням погашення) та фінансування бюджету за ознаками економіч­ної сутності, функціональної діяльності, організаційного устрою та іншими ознаками відповідно до законодавства України та між­народних стандартів.

Бюджетна програма - систематизований перелік заходів, спрямованих на досягнення єдиної мети та завдань, виконання яких пропонує та здійснює розпорядник бюджетних коштів відпо­відно до покладених на нього функцій.

Бюджетна система України сукупність державного бю­джету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економіч­них відносин, державного і адміністративно-територіальних уст­роїв і врегульована нормами права.

Бюджетна установа - орган, установа чи організація, ви­значена Конституцією України, а також установа чи організація, створена у встановленому порядку органами державної влади, ор­ганами влади Автономної Республіки Крим чи органами місцевого самоврядування, яка повністю утримується за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевих бюджетів. Бюджетні установи єнеприбутковими.

Бюджетне зобов'язання - будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення догово­ру, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних опе­рацій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійс­нити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому.

Бюджетне призначення - повноваження, надане головному розпоряднику бюджетних коштів цим Кодексом, законом про Державний бюджет України або рішенням про місцевий бюджет, що має кількісні та часові обмеження та дозволяє надавати бю­джетні асигнування.

Бюджетне асигнування - повноваження, надане розпоряд­нику бюджетних коштів відповідно до бюджетного призначення на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення платежів з конк­ретною метою в процесі виконання бюджету.

Бюджетне правопорушення - це недотримання учасником бюджетного процесу встановленого Бюджетним кодексом Украї-


ни (2542-14) та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бю­джету чи звіту про виконання бюджету.

Бюджетне фінансове зобов'язання - зобов'язання розпорядника або одержувача бюджетних коштів сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, тобто - кредиторська заборгованість та/або попередня оплата, яка передбачена законодавством.

Бюджетний процес - регламентована нормами права діяль­ність, пов'язана із складанням, розглядом, затвердженням бюдже­тів, їх виконанням і контролем за їх виконанням, розглядом звітів про виконання бюджетів, що складають бюджетну систему Украї­ни. Бюджетний розпис - документ, в якому встановлюється розподіл доходів та фінансування бюджету, бюджетних асигну­вань головним розпорядникам бюджетних коштів по певних пері­одах року відповідно до бюджетної класифікації.

Бюджетний запит - документ, підготовлений розпорядни­ком бюджетних коштів, що містить пропозиції з відповідними об­грунтуваннями щодо обсягу бюджетних коштів, необхідних для його діяльності на наступний бюджетний період.

в

Взаємні розрахунки - це розрахунки, які виникають між бю­джетами в процесі планування та виконання бюджетів. Взаємні розрахунки виникають при зміні адміністративно-територіального розподілу, чинного законодавства, підпорядкованості бюджетних установ та організацій або в інших випадках, передбачених зако­нодавством. Взаємні розрахунки між державним та місцевими бюджетами повинні бути погашені до кінця бюджетного року.

Видатки - це державні платежі, які не підлягають поверненню. Вони бувають відплатними, тобто здійсненими в обмін на товар чи послугу, або невідплатними (односторонніми). Категорія видатків не включає платежі в рахунок погашення державного боргу, якікласифікуються як фінансування. Видатки бюджету за економічною класифікацією групуються в єдині блоки і поділяються на поточні і капітальні. Видатки бюджету — кошти, що спрямовують­ся на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бю-


джетом, за винятком коштів на погашення основної суми боргу та повернення надміру сплачених до бюджету сум.

Видатки розвитку - це видатки бюджетів на фінансове забезпечення наукової, інвестиційної та інноваційної діяльності, зокрема: фінансове забезпечення капітальних вкладень виробничого і невиробничого призначення; фінансове забезпечення структурної перебудови економіки; інші видатки, пов'язані з розширеним відтворенням.

Видатки споживання - частина видатків бюджетів, які забезпечують поточне функціонування органів державної влади та місцевого самоврядування, бюджетних установ, поточні міжбюджетні трансферти та видатки на фінансове забезпечення заходів соціального захисту населення та соціально-культурної сфери, а також інші видатки, не віднесені до видатків розвитку та нерозподілених видатків.

Витрати бюджету - видатки бюджету та кошти на пога­шення основної суми боргу.

Витрати споживання - видатки споживання та погашення боргу.

Відкриті асигнування - це право, надане головним розпоря­дникам та розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня, щодо розподілу виділених асигнувань загального та спеціального фон­дів державного бюджету підвідомчим установам (одержувачам бюджетних коштів) та використання бюджетних асигнувань з урахуванням прийнятих зобов'язань. Відкриті асигнування забез­печуються ресурсами у порядку, визначеному Державним казна­чейством України.

Вітчизняний виробник - суб'єкт господарювання -резидент, який здійснює виробництво товарів, виконує роботи чи надає послуги на території України.

Вкладний (депозитний) рахунок - рахунок, що відкривається банком клієнту на договірній основі для зберігання коштів, що передаються клієнтом банку в управління на встановлений строк та під визначений процент (дохід) відповідно до умов договору.

Внутрішній аудит - форма контролю, що забезпечує функціонально незалежну оцінку діяльності органів державного сектору та дає впевненість Кабінету Міністрів України, Мінфіну, іншим заінтересованим центральним органам виконавчої влади,


керівництву органів державного сектору в тому, що система державного управління функціонує у спосіб, який максимально знижує ризик шахрайства, марнотратства, допущення помилок чи нерентабельності. Метою внутрішнього аудиту є надання рекомендацій з удосконалення діяльності органу державного сектору, підвищення ефективності процесів управління, що сприяє досягненню мети органом державного сектору. До завдань внутрішнього аудиту належить також забезпечення ефективного внутрішнього контролю відпонідно до понесених витрат. Здатність надання незалежних та об'етивних рекомендацій є основною відмінністю внутрішнього аудит від інших форм контролю.

Внутрішній фінансовий контроль - це діяльність контрольно-ревізійних підрозділів, спрямовіла на забезпечення міністерств, ін­ших центральних органів виконавчої влади достовірною інформаці­єю про використання об'єктами контролю фінансових ресурсів, оцін­ку ефективності їх господарської діяльності, виявлення і запобігання в ній відхиленням, що перешкоджають законному та ефективному використанню майна і коштів, розширеному відтворенню виробниц­тва. Метою здійснення внутрішнього фінансового контролю є: пере­вірка фінансово-господарської діяльності, цільового та ефективного використання бюджетних коштів та збереження державного майна, економного використання фінансових і матеріальних ресурсів, вико­нання планових завдань, достовірності ведення бухгалтерського об­ліку; забезпечення усунення порушень фінансової дисципліни, від­шкодування заподіяних збитків; вжиття заходів до запобігання фі­нансовим порушенням.

Внутрішньобанківська платіжна система створюється банком з метою забезпечення найбільш сприятливих умов для проведення переказу коштів між його підрозділами.

Внутрішньодержавна платіжна система - платіжна система, в якій платіжна організація є резидентом та яка здійснює свою діяльність і забезпечує проведення переказу коштів виключно в межах України.


г

Головні розпорядники бюджетних коштів - бюджетні установи в особі їх керівників, які відповідно до статті 22 Бюдже­тного кодексу отримують повноваження шляхом встановлення бюджетних призначень.

Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.

д

Дата валютування - за начена платником у розрахунковому документі або в документі на переказ готівки дата, починаючи з якої кошти, переказані платником отримувачу, переходять у власність отримувача. До настання дати валютування сума переказу обліковується в обслуговуючих отримувача банку або в установі - членів платіжної системи. Порядок застосування дати валютування для банків встановлюється Національним банком України.

Дебіторська заборгованість - фінансовий актив установи, що виникає унаслідок договірних відносин між двома юридичними особами, серед яких одна, що є власником активу, після настання відповідних умов угоди має право на отримання платежів, товарів, робіт та послуг.

Депозитні рахунки - рахунки, які відкривають в органах Державного казначейства та/або установах банків за коштами, які отримали бюджетні установи в тимчасове зберігання згідно з законодавством (без права користування цими коштами, що перебувають на цих рахунках) і з настанням відповідних умов належать поверненню або перерахуванню за призначенням.

Державна гарантія - зобов'язання України повністю або частково виконати платежі на користь кредитора у разі невиконання позичальниками, іншими ніж Україна, що отримали кредит під державні гарантії, зобов'язань щодо повернення грошових коштів на умовах строковості та платності.

Державна закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг за державні кошти у порядку, встановленому цим Законом, при цьому здійснення закупівлі одним замовником в інтересах іншого забороняється.


Державне прогнозування економічного і соціального розвитку - науково обгрунтоване передбачення напрямів розвитку країни, окремих галузей економіки або окремих адміністративно-територіальних одиниць, можливого стану економіки та соціальної сфери в майбутньому, а також альтернативних шляхів і строків досягнення параметрів економічного і соціального розвитку. Прогноз економічного і соціального розвитку є засобом обгрунтування вибору тієї чи іншої стратегії та прийняття конкретних рішень органами законодавчої та виконавчої влади, органами місцевого самоврядування щодо регулювання соціально-економічних процесів.

Державний борг (борг Автономної Республіки Крим чи борг місцевого самоврядування) - загальна сума заборгованості держави (Автономної Республіки Крим чи місцевого самовряду­вання), яка складається з усіх випущених і непогашених боргових зобов'язань держави (Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування), включаючи боргові зобов'язання держави (Ав­тономної Республіки Крим чи міських рад), що вступають в дію в результаті виданих гарантій за кредитами, або зобов'язань, що ви­никають на підставі законодавства або договору.

Державний внутрішній фінансовий контроль - це система здійснення внутрішнього контролю, проведення внутрішнього аудиту, інспектування, провадження діяльності з їх гармонізації з метою забезпечення якісного управління ресурсами держави на основі принципів законності, економічності, ефективності, результативності та прозорості.

Державний фінансовий аудит є різновидом державного фінансового контролю і полягає у перевірці та аналізі фактичного стану справ щодо законного та ефективного використання держа­вних чи комунальних коштів і майна, інших активів держави, пра­вильності ведення бухгалтерського обліку і достовірності фінан­сової звітності, функціонування системи внутрішнього контролю. Результати державного фінансового аудиту та їх оцінка виклада­ються у звіті.

Державні запаси і резерви - сюди включаються витрати на закупівлю товарів для створення стратегічних та надзвичайних запасів, запасів зерна та інших товарів, що мають особливо важливе значення для країни, зокрема державні фонди дорогоцінних металів та каміння, а також державний


матеріальний резерв. Не включаються звичайні запаси або оборотні матеріальні кошти, а також резервні фонди.

Державні кошти - кошти Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, державні кредитні ресурси, а також кошти Національного банку України, державних цільових фондів, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, які спрямовуються на придбання товарів, робіт і послуг, що забезпечують діяльність цих органів.

Держатель спеціального платіжного засобу — фізична особа, яка на законних підставах використовує спеціальний платіжний засіб для ініціювання переказу коштів звідповідного рахунку в банку або здійснює інші операції із застосуванням зазначеного спеціального платіжного засобу.

Дефіцит бюджету - перевищення видатків бюджету над його доходами.

Децентралізоване інспектування - інспектування, що здійснюється контрольно-ревізійними підрозділами або іншими уповноваженими підрозділами (посадовими особами) міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів в межах системи діяльності (управління) кожного з цих міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів.

Децентралізований внутрішній аудит - внутрішній аудит, що здійснюється уповноваженим самостійним підрозділом (посадовою особою), підпорядкованим безпосередньо керівництву органу державного сектору, але функціонально незалежним від нього, в самому органі державного сектору або в межах системи його управління.

Договір про закупівлю - письмова угода між замовником та учасником-переможцем процедури закупівлі, яка передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товар за відповідну плату.

Дотація вирівнювання - міжбюджетний трансферт на вирі­внювання доходної спроможності бюджету, який його отримує .

Доходи бюджету - усі податкові, неподаткові та інші надхо­дження на безповоротній основі, справляння яких передбачено зако­нодавством України (включаючи трансферти, дарунки, гранти).

сс/;


Е

Економічна класифікація видатків бюджету забезпечує чітке розмежування видатків за економічними ознаками з детальним розподілом коштів за їх предметними ознаками (заробітна плата, нарахування, всі види господарської діяльності, виплати населенню, що іменуються як трансферти населенню, та інші категорії). Такий розподіл дає можливість виділити захищені статті бюджету та забезпечити єдиний підхід до всіх отримувачів з точки зору виконання бюджету.

Електронні державні закупівлі — здійснення замовниками встановлених цим Законом процедур закупівель за допомогою інформаційної системи в мережі Інтернет з використанням електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

Електронні документи - розрахункові документи, повідомлення визначеного формату, які містять встановлені реквізити і несуть інформацію про перерахування коштів у вигляді файла електронною поштою.

Є

Єдиний казначейський рахунок - це рахунок, відкритий Державному казначейству України в Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у Системі електронних платежів Національного банку України (далі — СЕП НБУ); основний рахунок держави для проведення фінансових операцій та ефективного управління коштами державного та місцевих бюджетів через систему електронних платежів Національного банку України.

3 Забезпечення виконання договору про закупівлю - надання

учасником замовнику гарантій виконання ним вимог договору про закупівлю, включаючи такі способи забезпечення, як банківські гарантії, резервні акредитиви, чеки, згідно з якими первинне зобов'язання несе будь-який банк, депозити, векселі.

Забезпечення тендерної пропозиції (далі —тендерне забезпечення) - надання учасником замовнику гарантій щодо забезпечення виконання ним зобов'язань, які виникають у зв'язку і поданням тендерних пропозицій, включаючи такі способи убезпечення, як банківські гарантії, резервні акредитиви, чеки,


згідно з якими первинне зобов'язання несе будь-який банк, депозити, векселі.

Загальний фонд кошторису бюджетних установ - це фонд, який містить обсяг надходжень із загального фонду бюджету та розподіл видатків за повною економічною класифікацією видатків на виконання бюджетною установою (далі - установа) основних функцій або розподіл надання кредитів з бюджету за класифікацією кредитування бюджету.

Закон про Державний бюджет України - закон, який за­тверджує повноваження органам державної влади здійснювати виконання Державного бюджету України протягом бюджетного періоду.

Залишок бюджетних коштів - обсяг коштів на рахунках відповідного бюджету та розпорядників коштів цього бюджету на кінець дня.

Законодавство з фінансових питань - сукупність чинних на будь-який момент контрольного періоду законів та інших нор-мативно-правових актів держави, якими регулюються процеси мобілізації, розподілу та використання фінансових ресурсів дер­жави, а також грошові, кредитні й товарообмінні відносини.

Запозичення — це операції, пов'язані з отриманням бюдже­том коштів на умовах повернення, платності та строковості, в ре­зультаті яких виникають зобов'язання держави, Автономної Рес­публіки Крим чи місцевого самоврядування перед кредиторами.

Засоби телекомунікації - засоби передачі даних, що вклю­чають апаратуру зв'язку та програмне забезпечення, що служать для обміну інформацією про платежі та іншими контрольним по­відомленнями між відправником, обробником та отримувачем ін­формації.

Захищені статті видатків - статті видатків бюджету, об­сяг яких не може змінюватися при проведенні скорочення затвер­джених бюджетних призначень.

Збалансований бюджет - бюджет, у якому надходження поточного періоду відповідають сумі видатків цього ж періоду.

Зведений (консолідований) бюджет - сукупність усіх бю­джетів, що входять до складу бюджетної системи України. Зведе­ний бюджет України включає показники Державного бюджету України, зведеного бюджету Автономної Республіки Крим та зве­дених бюджетів областей і міст Києва і Севастополя. Зведений


бюджет не має правового навантаження, проте цього показники широко використовуються для аналізу процесів формування та використання фінансових ресурсів держави, а також прогнозуван­ня її економічного та соціального розвитку.

Збитки - незаконні грошові або матеріальні витрати, прове­дені кредитором - об'єктом ревізії (перевірки), втрата або пошко­дження його майна, а також не одержані кредитором доходи, які він одержав би, якби зобов'язання були виконані боржником у межах терміну позовної давності.

Звернення правоохоронних органів — це постанови слідчих або прокурорів, а також вимоги, доручення чи прохання керівни­ків органів прокуратури, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, підрозділів податкової міліції органів державної податкової служби в Україні та Координаційного комі­тету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України.

Зведені особові рахунки - рахунки, які відкриваються в орга­нах Державного казначейства головним розпорядникам коштів для зарахування виділених асигнувань державного бюджету без зазначення кодів бюджетної класифікації видатків і подальшого їх зарахування на особові та реєстраційні рахунки.

Зобов 'язання - це будь-яке здійснене відповідно до бюджет­ного асигнування розміщення замовлення, укладання договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних опе­рацій протягом цього ж періоду або у майбутньому.

Зовнішній державний борг — сукупність боргових зо­бов'язань держави, що виникли в результаті запозичення держави на зовнішньому ринку.

Зовнішній контроль - контрольні заходи, які здійснюються ззовні та охоплюють усю систему державних органів, а тому мо­жуть сприйматися як макрозаходи.

Зустрічна перевірка - метод документального підтверджен­ня на підприємстві, в установі чи організації, що мали договірні взаємовідносини з об'єктом контролю, на прохання контрольного чи правоохоронного органу виду, обсягу і якості операцій та роз­рахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальнос­ті (повноти відображення в обліку об'єкта контролю).

Зустрічні звірки, які проводяться органами державної контрольно-ревізійної служби, не є контрольними заходами і


проводяться у разі виникнення потреби у їх проведенні на підставі направлення, виписаного керівником органу (підрозділу) державної контрольно-ревізійної служби.

І

Інспектування - подальший контроль за дотриманням законодавства органами державного сектору при використанні і розпорядженні фінансовими та матеріальними ресурсами, формуванні бюджетних зобов'язань, веденні бухгалтерського обліку і складанні фінансової звітності, що здійснюється у формі ревізій і перевірок. Відмінністю інспектування від внутрішнього аудиту є його фіскальна спрямованість - за його результатами керівництву органу державного сектору, контроль за діяльністю якого здійснювався, встановлюються вимоги, а не надаються рекомендації. Інспектування здійснюється у формі ревізії та поля­гає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтроль­ної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фак­тів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущен­ні посадових і матеріально відповідальних осіб. Результати ревізії викладаються в акті.

К

Капітальні видатки - це платежі з метою придбання необоротних активів (у тому числі землі, нематеріальних активів тощо), стратегічних і надзвичайних запасів товарів, невідплатні платежі, що передаються одержувачам бюджетних коштів з метою придбання ними подібних активів, компенсації втрат, пов'язаних з руйнуванням чи пошкодженням необоротних активів.

Капітальні трансферти до бюджету розвитку - це кошти, які перераховуються із загального фонду до спеціального фонду в межах одного бюджету за відповідним рішенням (згідно зі статтею 71 Бюджетного кодексу України).

Капітальні трансферти це невідплатні безповоротні платежі органів управління, які не ведуть до виникнення або погашення фінансових вимог, носять одноразовий і нерегулярний характер як для донора, так і для їх отримувача (бенефіціара), мають цільове призначення.


Касове виконання бюджету - організація та здійснення розрахунково-касових операцій, пов'язангихї з виконанням бюджету.

Касові операції - операції, що пов'язані з прийманням і видачею готівки шляхом проведення розрахунків через касу установи. Касові видатки — усі суми, проведені органом Державного казначейства або установою банку з реєстраційного, спеціального реєстраційного, поточного рахунку як готівкою, так і шляхом безготівкової оплати рахунків.

Код коштів — це деталізована ознака напряму спрямування коштів державного бюджету (загальний фонд; спеціальний фонд у частині надходжень, які направляються на здійснення спеціальних видатків; плата за послуги, що надаються бюджетними установа­ми; інші джерела власних надходжень бюджетних установ тощо).

Комерційна таємниця - склад і обсяг відомостей, що визна­чені керівником підприємства відповідно до ч.і ст.ЗО Закону України "Про підприємства в Україні" (887-12) та постанови Кабі­нету Міністрів України від 09.08.93 № 611 (611-93-п) "Про перелік відомостей, що не становлять комерційної таємниці". Не є комер­ційною таємницею установчі документи, документи, що дозволя­ють займатися господарською діяльністю, інформація за всіма встановленими формами державної звітності, дані, потрібні для обчислення й сплати податків (інших обов'язкових платежів), та документи про їх сплату й платоспроможність підприємства, установи, організації тощо.

Компетенція органів ДКРС - постійні й тимчасові повно­важення органів ДКРС, делеговані їм державою й закріплені за ними статтею 8 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" (2939-12) та іншими законами йнор­мативно-правовими актами України (передусім Бюджетним коде­ксом України, законами про державний бюджет, указами Прези­дента України, постановами Кабінету Міністрів України), на здій­снення в порядку, визначеному статтями 2 і 14 Закону, контролю за дотриманням законодавства з фінансових питань.

Кореспондентський рахунок - рахунок, що відкривається одним банком іншому банку для здійснення міжбанківських переказів. Відкриття кореспондентських рахунків здійснюється шляхом встановлення між банками кореспондентських відносин у


порядку, що визначається Національним банком України, та на підставі відповідного договору.

Користувачами бухгалтерської звітності — це уповноважені на підставі законів України представники органів державної влади, юридичні та фізичні особи, зацікавлені в наслідках господарської діяльності суб'єктів, в тому числі: власники, засновники господарюючого суб'єкта, кредитори, інвестори та інші особи, які відповідно до чинного законодавства мають право на отримання інформації, що міститься в бухгалтерській звітності. Користувачі бухгалтерської звітності мають право виступати замовниками на проведення аудиту та виконання інших аудиторських послуг, визначати обсяги та напрями аудиторських перевірок в межах повноважень, наданих законодавством, установчими документами або окремими договорами.

Кошик доходів бюджетів місцевого самоврядування - по­датки і збори (обов'язкові платежі), що закріплені цим Бюджетним кодексом на постійній основі за бюджетами місцевого самовряду­вання та враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів.

Коефіцієнт вирівнювання - коефіцієнт, що застосовується при розрахунку обсягу дотації вирівнювання та коштів, що передаються до Державного бюджету України з місцевих бюджетів, з метою зміц­нення доходної бази бюджетів місцевого самоврядування.

Кошти в дорозі - кошти, які перераховані в останні дні місяця на реєстраційні, спеціальні реєстраційні, поточні рахунки установи, а також не розподілені на рахунках в органах Державного казначейства України, але будуть зараховані на ці рахунки в наступному місяці.

Кошторис бюджетних установ -основний плановий документ, який надає повноваження бюджетній установі щодо отримання доходів і здійснення видатків, визначає обсяг і с прямування коштів для виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення цілей, визначених на бюджетний період відповідно до бюджетних призначень.

Кредитування за вирахуванням погашення - операції, по­в'язаніз наданням коштів з бюджету на умовах повернення, плат­ності та строковості, в результаті яких з'являються зобов'язання перед бюджетом, та операції, пов'язані з поверненням цих коштів до бюджету.


Кредитування ~ до цієї категорії відносяться платежі бюджетів усіх рівнів, в результаті яких у них з'являються фінансові вимоги до інших економічних одиниць, які передбачають обов'язкове повернення коштів. Метою таких платежів є проведення економічної політики, а не управління ліквідністю або отримання прибутків. За своєю суттю кредитування не відноситься до видатків бюджету. У результаті надання кредитів за рахунок бюджетних коштів у позичальників з'являються зобов'язання перед бюджетом і ці кошти обов'язково мають бути повернуті до бюджету, що є ресурсами бюджету, які можуть бути спрямовані як на подальше надання кредитів, так і на здійснення видатків. Виходячи з цього, сюди відносяться надання кредитів та їх повернення з відповідною деталізацією.

Л

Лімітна довідка про бюджетні асигнування - цедокумент, який містить затверджені бюджетні призначення (встановлені бюджетні асигнування) та їх помісячний розподіл, а також інші показники, що згідно із законодавством мають бути визначені на основі нормативів, і видається відповідно Мінфіном, Міністерством фінансів Автономної Республіки Крим, місцевим фінансовим органом, головним розпорядником. Показники лімітної довідки доводяться до відома головних розпорядників, розпорядників нижчого рівня для уточнення проектів кошторисів і складання проектів планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів використання бюджетних коштів. Форма лімітної довідки затверджується Мінфіном.

Ліміт єдиного казначейського рахунку - максимально можливий залишок коштів на кінець операційного дня за рахунками управлінь, Державного казначейства, відкритими за балансовим рахунком № 1111.

М

Меморіальний ордер розрахунковий документ, який складається за ініціативою банку для оформлення операцій щодо списання коштів з рахунка платника і внутрішньобанківських

;"' 563


операцій відповідно до цього Закону та нормативно-правових актів Національного банку України.

Меморіальні документи - це документи, що використову­ються органами Державного казначейства для безготівкових роз­рахунків з рахунку на рахунок без виходу в Систему електронних платежів Національного банку України та документально підтвер­джують зазначені операції, зокрема: меморіальні ордери, платіжні доручення, платіжні вимоги-доручення тощо.

Мережа розпорядника — згрупована розпорядником коштів бюджету у відповідності до законодавства України вичерпна інформація щодо установ (організацій), які у своїй діяльності підпорядковані цьому розпоряднику та/або діяльність яких координується через нього, а також підприємств, госпрозрахункових організацій, громадських та інших організацій, що не мають статусу бюджетних установ і які одержують безпосередньо через цього розпорядника кошти з бюджету як фінансову підтримку або уповноважені органами місцевої влади на виконання програм соціально-культурного та економічного розвитку.

Міжбанківський розрахунковий документ — документ на переказ, сформований банком на підставі розрахункових документів банку, клієнтів та документів на переказ готівки або виконавчого документа.

Міжбюджетні трансферти - кошти, які безоплатно і без­поворотно передаються з одного бюджету до іншого.

Міжнародна платіжна система — платіжна система, в якій платіжна організація може бути як резидентом, так і нерезидентом і яка здійснює свою діяльність на території двох і більше країн та забезпечує проведення переказу коштів у межах цієї платіжної системи, у тому числі з однієї країни в іншу.

Місцевий фінансовий орган - установа, що відповідно до за­конодавства України здійснює функції по складанню, виконанню місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядни­ками бюджетних коштів, а також інші функції, пов'язані з управ­лінням коштами місцевого бюджету. Для цілей цього Кодексу Мі­ністерство фінансів Автономної Республіки Крим віднесено до мі­сцевих фінансових органів.

Місцеві бюджети - бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети, бюджети районів у містах та бюджети місцевого самоврядування.


Н

Нагляд проводиться контролюючими органами за економіч­ними суб'єктами, що отримали ліценцію на певний вид фінансової діяльності: страхову, інвестиційну, банківську тощо. Він передба­чає контроль за дотримання встановлених правил і нормативів, порушення яких призводить до відкликання ліцензії.

Наступний (ретроспективний) фінансовий контроль здійснюється шляхом аналізу і ревізії бухгалтерської і фінансової звітності після закінчення звітного періоду (за підсумками місяця, кварталу, року). Він характеризується поглибленим вивчення фі­нансової діяльності за попередній період, дає змогу масштабно оцінити позитивні та негативні сторони фінансової діяльності суб'єктів господарювання, розробляти заходи щодо їх усунення.

Надходження до бюджету - доходи бюджету та кошти, за­лучені в результаті взяття боргових зобов'язань органами держав­ної влади, органами влади Автономної Республіки Крим або орга­нами місцевого самоврядування.

Національний дохід — новостворена у сфері матеріального виробництва вартість, що характеризує обсяг вироблених та вико­ристаних матеріальних благ і послуг за певний період часу. Інши­ми словами, частина валового суспільного продукту, що залиша­ється після вирахування вартості засобів виробництва, використа­них на його створення. За методикою системи національних раху­нків ООН національний дохід розраховують відніманням від ва­лового національного продукту суму амортизації основних засо­бів, що відповідає сумі доходів усіх підприємств, організацій та населення у сфері матеріального виробництва, так і у невиробни­чій сфері.

Небюджетне зобов'язання — будь-яке зобов'язання за кош­тами державного та/або місцевих бюджетів, узяте юридичними та фізичними особами без відповідних бюджетних асигнувань або ж з перевищенням повноважень, установлених Бюджетним кодек­сом України, законом України про Державний бюджет України та рішенням про місцевий бюджет на відповідний рік.

Неналежний переказ - рух певної суми коштів, внаслідок якого з вини ініціатора переказу, який не є платником, відбувається її списання з рахунка неналежного платника та/або зарахування на рахунок неналежного отримувача чи видача йому


суми переказу в готівковій чи майновій формі. Платіжна вимога - розрахунковий документ, що містить вимогу стягувана або при договірному списанні отримувача до обслуговуючої о платника банку здійснити без погодження з платником переказ визначеної суми коштів з рахунку платника на рахунок отримувача.

Неналежний платник - особа, з рахунка якої помилково або неправомірно переказана сума коштів.

Неплатоспроможність - нездатність учасника платіжної системи в строк, встановлений договором або визначений законодавством України, в повному обсязі виконати свої зобов'язання щодо переказу коштів.

Нерозподілені видатки - це видатки, до яких відносяться видатки з резервних фондів державного і місцевих бюджетів та фондів непередбачених видатків Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та місцевих адміністрацій, виконкомів місцевих рад.

Нецільовим використанням бюджетних коштів є витрачання їх на цілі, що не відповідають бюджетним призначенням, установленим Законом України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" або рішенням про місцевий бюджет на 2004 рік, виділеним бюджетним асигнуванням чи кошторису.

О

Облікові регістри- це носії спеціального формату (паперові, машинні) у вигляді відомостей, ордерів, книг, журналів, машинограм тощо, призначені для хронологічного, систематичного або комбінованого нагромадження, групування та узагальнення інформації з первинних документів, що прийняті до обліку.

Оборотна касова готівка - частина залишку коштів загального фонду відповідного бюджету, яка формується на початок планового бюджетного періоду з метою покриття тимчасових касових розривів. Встановлюється у розмірі не більше 2 відсотків планових видатків загального фонду бюджету і затверджується відповідно у законі про державний бюджет та рішенні про місцевий бюджет.

Обслуговування державного боргу - платежі на виконання державних боргових зобов'язань перед кредиторами за


користування запозиченими коштами (сплата відсотків, комісій тощо) та інші платежі, пов'язані із виконанням боргових зобов'язань на користь кредиторів (конвертація, внески в пенсійний фонд тощо.

Обстеження охоплює окремі сторони діяльності підприємств і установ. У процесі обмеження можуть здійснюватися певні виміри виконаних робіт, витрачання матеріалів, спостереження тощо. Характерним для обстеження є використання прийомів зіставлення фактичного стану справ з нормативним.

Одержувачі бюджетних коштів - підприємства і госпрозрахункові організації, громадські та інші організації, що не мають статусу бюджетної установи, які одержують безпосередньо через розпорядників кошти з бюджету як фінансову підтримку або уповноважені органами місцевої влади на виконання програм соціально-культурного та економічного розвитку.

Операційний день - частина робочого дня банку або іншої установи - члена платіжної системи, протягом якої приймаються від клієнтів документи на переказ і документи на відкликання та можна, за наявності технічної можливості, здійснити їх обробку, передачу та виконання. Тривалість операційного дня встановлюється банком або іншою установою — членом платіжної системи самостійно та закріплюється в їх внутрішніх нормативних акта.

Операційний час ~ частина операційного дня банку або іншої установи - члена платіжної системи, протягом якої приймаються документи на переказ і документи на відкликання, що мають бути оброблені, передані та виконані цим банком протягом цього ж робочого дня. Тривалість операційного часу встановлюється банком або іншою установою - членом платіжної системи самостійно та закріплюється в їх внутрішніх нормативних актах.

Органи стягнення - податкові, митні та інші державні орга­ни, яким відповідно до закону надано право стягнення до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших надходжень.

Основна сума боргу - сума позики, кредиту, яка підлягає поверненню кредитору, номінальна вартість купонних державних цінних паперів та номінальна вартість дисконтних цінних паперів за вирахуванням суми дисконту.


Особові рахунки - рахунки, які відкриваються в органах Державного казначейства головним розпорядникам бюджетних коштів та розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня, які мають підвідомчі установи, для подальшого їх розподілу та перерахування на реєстраційні рахунки.

П

Паспорт бюджетної програми - документ, що визначає суму коштів, необхідних для виконання бюджетної програми, законодавчі підстави її реалізації, мету, завдання, напрями діяльності, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики бюджетної програми, на підставі якої здійснюється контроль за цільовим та ефективним використання бюджетних коштів і аналіз виконання бюджетної програми.

Первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпоря­дження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Гос­подарські операції відображають факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов'язань і фінансових результатів.

Переможець процедури закупівлі учасник, тендерна пропозиція якого в результаті оцінки визнана найкращою та акцептована.

Підзвітна особа - працівник установи, який отримав під звіт кошти для майбутніх видатків.

Підзвітна сума - кошти, видані працівникові установи на витрати, пов'язані зі службовими відрядженнями та/або на адміністративно-господарські витрати.

Підконтрольні органам ДКРС підприємства, установи, організації — центральні та місцеві органи виконавчої влади (крім Адміністрації Президента України, Верховної Ради України, Кабі­нету Міністрів України, Служби безпеки України), інші бюджетні установи й організації, казенні підприємства незалежно від джерел фінансування, а також підприємства та організації, їх об'єднання незалежно від форми власності, організаційно-правових форм, ві­домчої належності та підпорядкованості, що отримують (отриму­вали в ревізійному періоді) кошти збюджетів усіх рівнів чи дер­жавних цільових фондів, інші державні кошти (в тому числі дер-


жавних валютних фондів) та/або кошти, що залишаються у розпо­рядженні суб'єктів господарювання у зв'язку з наданими пільгами за платежами до бюджетів.

План асигнувань загального фонду бюджету (за винятком надання кредитів з бюджету) (далі - план асигнувань загального фонду бюджету) - це помісячний розподіл бюджетних асигнувань (за винятком надання кредитів з бюджету), затверджених у загальному фонді кошторису, за скороченою формою економічної класифікації видатків, який регламентує протягом року взяття бюджетних зобов'язань та здійснення платежів.

План використання бюджетних коштів це розподіл бюджетних асигнувань, затверджених у кошторисі, за повною економічною класифікацією видатків та класифікацією кредитування бюджету. План використання бюджетних коштів є основним плановим документом, на підставі якого одержувачу бюджетних коштів перераховуються бюджетні кошти і він має право на їх використання. За відсутності зазначеного документа рахунок одержувачу бюджетних коштів не відкривається.

План надання кредитів із загального фонду бюджету —це помісячний розподіл надання кредитів з бюджету, затверджених у загальному фонді кошторису, за класифікацією кредитування бюджету, який регламентує протягом року взяття бюджетних зобов'язань та здійснення платежів.

План рахунків бухгалтерського обліку з виконання держав­ного та місцевих бюджетів - це систематизований перелік рахун­ків бухгалтерського обліку, що використовується для реєстрації відповідних операцій та відображення бухгалтерської інформації, забезпечує складання фінансової звітності.

План спеціального фонду державного бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) — це помісячний розподіл бюджетних асигнувань (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків), затверджених у спеціальному фонді кошторису, за скороченою формою економічної класифікації видатків або класифікацією кредитування бюджету, який регламентує протягом року взяття бюджетних зобов'язань та здійснення платежів, в розрізі доходів за кодами класифікації доходів бюджету, фінансування бюджету за кодами класифікації фінансування бюджету за типом боргового зобов'язання,


повернення кредитів до спеціального фонду бюджету за кодами програмної класифікації видатків та кредитування бюджету і класифікації кредитування бюджету.

Плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державної контрольно-ревізійної служби і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об'єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія.

Плата за користування бюджетними коштами -здійснення платежів до державного бюджету позичальниками за користування бюджетними коштами (сплата відсотків, комісій тощо), що були надані з державного бюджету у вигляді позик за рахунок залучених коштів;

Плата за надання позик та/або гарантій - здійснення платежів до державного бюджету позичальниками за надання державних гарантій та позик, що були надані з державного бюджету за рахунок залучених коштів або в результаті реструктуризації заборгованості перед державою.

Платежі з виконання гарантійних зобов'язань -здійснення платежів з державного бюджету на виконання державою гарантійних зобов'язань у разі початку дії державних гарантій за кредитами, наданими під державні гарантії.

Платіж - погашення зобов'язання, що виникло в поточно­му або попередніх бюджетних періодах.

Платіжна вимога-доручепня - розрахунковий документ, що містить вимогу отримувача безпосередньо до платника сплатити суму коштів та доручення платника банку, що його обслуговує, здійснити переказ визначеної платником суми коштів зі свого рахунка на рахунок отримувача.

Платіжна картка - спеціальний платіжний засіб у вигляді емітованої в установленому законодавством порядку пластикової чи іншого виду картки, що використовується для ініціювання переказу коштів з рахунка платника або з відповідного рахунка банку з метою оплати вартості товарів і послуг, перерахування коштів зі своїх рахунків на рахунки інших осіб, отримання коштів у готівковій формі в касах банків через банківські автомати, а також здійснення інших операцій, передбачених відповідним договором.


Платіжна організація - юридична особа, яка є власником або одержала право на використання товарного та інших знаків, що ідентифікують належність платіжних карток та інших платіжних інструментів до платіжної системи, і яка визначає правила роботи платіжної системи, а також виконує інші функції щодо забезпечення діяльності платіжної системи та несе відповідальність відповідно до закону та договору.

Платіжна система ~ платіжна організація, члени платіжної системи та сукупність відносин, що виникають між ними при проведенні переказу коштів. Проведення переказу коштів є обов'язковою функцією, що має виконувати платіжна система.

Платіжне доручення - розрахунковий документ, який містить доручення платника банку або іншій установі - члену платіжної системи, що його обслуговує, здійснити переказ визначеної в ньому суми коштів зі свого рахунка на рахунок отримувача.

Платіжний інструмент - засіб певної форми на паперовому, електронному чи іншому виді носія інформації, використання якого ініціює переказ коштів звідповідного рахунка платника. До платіжних інструментів відносяться документи на переказ та спеціальні платіжні засоби.

Платник - особа, з рахунка якої ініціюється переказ коштів або яка ініціює переказ шляхом внесення до банку або іншої установи - члена платіжної системи документа на переказ готівки разом із відповідною сумою коштів.

Повернення основної суми наданих позик ~ здійснення платежів до державного бюджету позичальниками з повернення позик, що були надані здержавного бюджету за рахунок залучених коштів та/або зповернення коштів, сплачених державою на виконання гарантійних зобов'язань у разі вступу в силу державних гарантій.

Повноваження на майбутні бюджетні зобов 'язання - по­вноваження на взяття бюджетного зобов'язання здійснювати пла­тежі в бюджетному періоді, що настає після закінчення поточного бюджетного періоду.

погашення - здійснення платежів на виконання державних боргових зобов'язань перед кредиторами щодо погашення основної суми боргу;


Подальший контроль контроль, який здійснюється після виконання управлінського рішення чи виконання фінансово-господарської операції (наприклад після здійсненням платежів).

Позики на фінансування бюджету - позики, за якими виникають прямі боргові зобов'язання, що залучаються державою з метою фінансування державного бюджету і не мають цільового призначення.

Позики на фінансування проектів розвитку — позики, за якими виникають прямі боргові зобов'язання, що залучаються державою на фінансування цільових програм розвитку, у тому числі позики, що залучаються державою для інституційних проектів підтримки та розвитку органів державного управління та які не є самоокупними; позики, що залучаються державою для фінансування інвестиційних проектів розвитку окремих галузей, секторів економіки, виробництв та регіонів на умовах повернення.

Позики, пов 'язані з реструктуризацією чи визнанням боргу (за якими виникають прямі боргові зобов'язання) - позики, що виникають у результаті реструктуризації боргових зобов'язань чи визнання боргу.

Помилковий переказ - рух певної суми коштів, внаслідок якого звини банку або іншого суб'єкта переказу відбувається її списання зрахунку неналежного платника та/або зарахування на рахунок неналежного отримувача чи видача йому цієї суми у готівковій формі.

Помісячний план використання бюджетних коштів — цепомісячний розподіл бюджетних асигнувань, затверджених у кошторисі, за скороченою економічною класифікацією видатків, який регламентує для вищих навчальних закладів І-ГУ рівня акредитації та наукових установ, що утримуються за рахунок бюджетних коштів (далі - вищі навчальні заклади та наукові установи), протягом року взяття бюджетних зобов'язань та здійснення платежів.

Помісячний розпис асигнувань загального фонду державного бюджету (за винятком надання кредитів здержавного бюджету) - це розпис асигнувань загального фонду державного бюджету на рік за місяцями в розрізі головних розпорядників за програмною класифікацією видатків та кредитування й скороченою економічною класифікацією видатків бюджету.


Помісячний розпис спеціального фонду державного бюджету (за винятком власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків) - це помісячний розпис витрат спеціального фонду (за кодами програмної класифікації видатків та кредитування, кодами скороченої економічної класифікації видатків, кодами класифікації кредитування та кодами класифікації фінансування за типом боргового зобов'язання) в розрізі доходів (за кодами класифікації доходів), фінансування (за кодами класифікації фінансування за типом боргового зобов'язання), повернення кредитів до спеціального фонду (за кодами програмної класифікації видатків та кредитування і кодами класифікації кредитування). Розпис складається без помісячного розподілу власних надходжень бюджетних установ та відповідних видатків.

Попередній контроль - контроль, який передує прийняттю управлінського рішення чи здійсненню фінансово-господарської операції (наприклад перед взяттям фінансових зобов'язань або перед здійсненням платежів).

Попередня оплата - оплата товарів (робіт та послуг), готових до відвантаження (надання) установі після отримання платежу, відповідно до чинного законодавства.

Послуги - будь-яка закупівля, крім товарів та робіт, включаючи підготовку спеціалістів, забезпечення транспортом і зв'язком, освоєння технологій, наукові дослідження, медичне та побутове обслуговування.

Поточний рахунок - рахунок, що відкривається банком клієнту на договірній основі для зберігання коштів і здійснення розрахунково-касових операцій за допомогою платіжних інструментів відповідно до умов договору та вимог законодавства України.

Поточні видаткі включають оплату праці всіх працівників бюджетних установ (організацій), військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу (в тому числі відрядженими до органів виконавчої влади та інших цивільних установ) органів внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань, податкової міліції у зв'язку звиконанням обов'язків несення служби згідно звстановленими посадовими окладами, ставками або розцінками, матеріальну допомогу, включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород (у грошовій та/або


матеріальній формі). Величина оплати праці відображається без нарахувань на фонд оплати праці, які обліковуються за кодом 1120. До цієї категорії також входить встановлена чинним законодавством одноразова грошова допомога у зв'язку з виходом на пенсію, або, якщо це передбачено чинним законодавством, у відставку.

Поточні трансферти за кордон- це невідплатні, безповоротні платежі іншим країнам, міжнародним організаціям, наднаціональним органам, некомерційним зарубіжним закладам; членські внески до міжнародних організацій.

Правоохоронні органи - органи прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки, підрозділи податкової міліції.

Преференційна поправка - спосіб надання замовником переваги вітчизняному виробнику при визначенні переможця процедур закупівель шляхом застосування відсоткової межі до ціни його тендерної пропозиції у порівнянні з найбільш вигідною серед поданих у розмірах, встановлених аконодавчо.

Прогнозні та програмні документи економічного і соціального розвитку — документи, що відповідають вимогам законодавства України щодо документів і відображають прогнози та програми економічного і соціального розвитку.

Програма економічного і соціального розвитку України -документ, в якому визначаються цілі та пріоритети економічного і соціального розвитку, засоби та шляхи їх досягнення, формується взаємоузгоджена і комплексна система заходів органів законодавчої і виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, спрямованих на ефективне розв'язання проблем економічного і соціального розвитку, досягнення стабільного економічного зростання, а також характеризуються очікувані зміни у стані економіки та соціальної сфери.

Проект бюджету - проект плану формування та викорис­тання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, що здійснюються органами державної влади, органами влади Авто­номної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду, який є невід'ємною частиною про­екту закону про державний бюджет або проекту рішення відпові­дної ради про місцевий бюджет.

Прострочена дебіторська заборгованість - це заборгованість, що виникає на 30-й день після закінчення терміну обов'язкового


платежу згідно з укладеними договорами, або якщо дата платежу не визначена після виписування рахунку на оплату.

Протокол про бюджетне правопорушення - цедокумент, яким засвідчується факт недотримання учасниками бюджетного процесу установленого Бюджетним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, за­твердження, унесення змін, виконання бюджету чи звіту про ви­конання бюджету. Протокол складається посадовими особами Мі­ністерства фінансів України, органів Державного казначейства України, органів державної контрольно-ревізійної служби Украї­ни, Міністерства фінансів Автономної Республіки Крим, місцевих фінансових органів, виконавчих органів міських міст районного значення, селищних та сільських рад, які згідно із законодавством уповноважені здійснювати контроль та проводити перевірки до­тримання порядку


Читайте також:

  1. Двомовні спеціальні словники
  2. Довідники, словники, енциклопедії, хрестоматії
  3. Довідники, словники, енциклопедії, хрестоматії
  4. Загальні одномовні словники
  5. ІІ.2. Робочі джерела інформації. Словники і довідкова література
  6. КОРОТКИЙ ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК
  7. ЛАТИНСЬКО–УКРАЇНСЬКИЙ СЛОВНИК A
  8. Налагодження словника «Співробітники».
  9. Основні (словникові) форми іменника (прикметника)
  10. РОЗВИТОК СУСПІЛЬСТВА І ЗБАГАЧЕННЯ СЛОВНИКОВОГО СКЛАДУ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
  11. Словник
  12. СЛОВНИК




Переглядів: 606

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тестові завдання | СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.029 сек.