МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Філософія як вид знання: основні вимірюванняЧи є філософія наукою? Навіть на перший погляд відповідь на дане питання неоднозначна: можливі, по крайній мірі, два взаємовиключних рішення, справедливість і обґрунтованість яких, у свою чергу, можна довести однаково успішно. В цьому сенсі, все, що б ми не сказали, не змінить положення речей, у всякому разі не розширить наші уявлення про науку як таку й про науковий статус філософського знання. Проте, можна поступити трохи інакше - постаратися розглянути феномен наукового пізнання, виходячи з нього самого, точніше, виходячи з самого факту взаємозв’язку наукового знання і пізнання своїм джерелом – суб’єктом пізнавальної діяльності. Подібні рішення вже існують. Так,у визначенні природи зв’язку, яка існує між суб’єктом пізнання та його предметом, ми можемо скористатися, зокрема, підходом М.К.Мамардашвілі, визначеним у статті «Наука та цінності – нескінченне й кінцеве». Тут, М.К.Мамардашвіллі прояснює розуміння людського сенсу науки (факт зв’язаності наукового пізнання як процесу власним предметом) і режим її функціонування в термінах: «розмірні явища» та «явища, що не мають розмірністю». При цьому, такі відносини пізнавальної сфери як відношення науки і моральності; застосування наукових відкриттів в соціальній практиці, тощо представляють лише приватні прояви власне людського сенсу наукового пізнання. Отже, філософ визначає людський сенс науки в наступних тезах: 1. Сенс явищ, подібних науці не виводиться цілком з людських інтересів; 2. В освіті й розвитку людської істоти беруть участь насамперед явища, що мають кінцеву розмірність – це конкретні й завжди локальні людські (соціальні, культурні, етичні) установлення, норми; 3. Однак, є й інші людинорозмірні сили, які формують упорядкованість існування; до них філософ і відносить наукове пізнання. З точки зору нескінченності норми соціально-культурного буття умовні. Причому, свідомість і факт даної умовності також є фактором, який констатується людською істотою; 4. Об’єктивне пізнання (наука й філософія) відносяться до обмеженого кола явищ, які не мають кінцевої розмірності, тобто в науці людина спрямована на надлюдське, на явища, які виходять за межі кінцевих цілей як таких. У цьому сенсі, людина, як істота, яка здатна думати про те, чим вона сама не є і чим не може бути в принципі, унікальна. Людина орієнтована на вищий порядок, на отримання знань про те, що не має безпосереднього відношення до наслідків людського існування; 5. Об’єктивне знання (наука й філософія) прояснює образ зчеплення подій і фактів, що відкриває вищий порядок. Згідно об’єктивного знання, тільки цей вищий порядок як якесь ціле є осмисленим, на відміну від явищ, які мають кінцеву розмірність. Тобто, об’єктивне знання культивує свідомість відносності людської міри, іншими словами, – неантропоморфну свідомість; 6. Порядок, який відкривається об’єктивними знаннями, сумірний людиною тільки її інтелектуальними силами, за природою своєю не маючий кінцевої розмірності. Звідси, об’єктивне знання (наука й філософія) невід’ємне від гідності та самосвідомості людської істоти, від свідомості її свободи та незалежності; 7. Об’єктивне знання (наука й філософія) не має відношення до цінностей і не може бути зведене до них, тобто наука і філософія не можуть бути зведені до змісту будь-яких значущих для людини речей; 8. Орієнтація в пізнанні на нелюдське й встановлення у внутрішньому світі уявлення про певний безрозмірний порядок є одним з факторів освіти самої людини, формування та розвитку її сутності; 9. Не існує прикладних наук, існує тільки наука та її використання. Тим самим, застосування науки не є наука. Наука є постійне розширення способу сприйняття людиною світу і самого себе в світі. Знання в науці постійно виробляє інше знання, тобто, знання в науці постійно перебуває у перехідному стані. Там, де немає цього принципового перехідного стану – немає й науки, немає пізнання. Наука (філософія) є відтворення на основі наявного знання інших знань, поза цим феномен науки (філософії) визначити не можливо. Таким чином, людина, займаючись наукою, є єдиною істотою, що формується навколо такої орієнтації, яка не має відношення до його природи. Наука є цінність, але лише до тих пір, поки елементом її змісту не надана ніяка ціннісна, й тим самим, кінцева розмірність. Звідси, можна зробити висновок, що наука (філософія) – це спосіб подолання кінця людського існування засобами, що не мають кінцевої розмірності.
Читайте також:
|
||||||||
|