Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Роль гіпотези в науковому пізнанні

Гіпотеза форма знання, основою якого є передбачення, сформульоване за допомогою певних фактів, але це знання є невизначеним і потребує доведення.

Гіпотетичне знання є вірогідним, а не достовірним і потребує перевірки, обґрунтування. В процесі доведення гіпотез одні з них стають істинними теоріями, інші – видозмінюються, конкретизуються, а треті – заперечуються, перетворюються на хибне знання (перевірка дає негативний результат).

Висування нової гіпотези спирається на результати перевірки старої. Це відбувається навіть тоді, коли ці результати були негативними.

Гіпотези є основним методологічним інструментом дослідження, допоміжною ланкою між теоретичною концепцією і емпіричною базою.

Гіпотези вказують на спосіб узгодження чинників, що становлять проблемну ситуацію, визначають спосіб вирішення проблеми дослідження й досягнення його мети. Характер основних гіпотез припускає логіку дослідження, всі подальші процедури направлені на обгрунтування, підтвердження або спростування гіпотез. Гіпотеза може бути сформульована лише в результаті попереднього системного аналізу об’єкта як його результат, Існують деякі загальні вимоги, щодо гіпотез, які підлягають емпіричній перевірці:

- гіпотеза не повинна містити понять, які не уточнені й емпірично не інтерпретовані;

- вона не повинна допускати ціннісних суджень;

- гіпотеза не повинна включати багато обмежень і допущень;

- гіпотеза повинна бути такою, щоб її можна було перевірити при даному рівні знань і методів;

- вона не повинна суперечити раніше встановленим науковим фактам;

- у формулюванні гіпотези повинен бути закладений спосіб її перевірки в конкретному соціологічному дослідженні.

Гіпотези можуть виникати й формулюватися на основі загальних уявлень про предмет, попередніх досліджень і спостережень, виходити з теорій, що описують об’єкт, а також на основі міркувань здорового глузду.

Гіпотези розрізняються за ступенем спільності припущень як гіпотези-підстави і гіпотези-наслідки. Гіпотеза-підстава може не мати прямих емпіричних ознак, але поняття вивідних гіпотез повинні бути співвіднесені з емпіричними індикаторами. В емпіричному дослідженні перевіряються саме гіпотези-наслідки. Підтвердження або спростування гіпотез-наслідків - шлях доказів обґрунтованості гіпотез-підстав.

З погляду завдань дослідження гіпотези підрозділяються на основні і неосновні.

За ступенем розробленості і обґрунтованості розрізняють первинні і вторинні гіпотези. Доцільно висувати серію альтернативних гіпотез. За змістом припущень можна виділити описові і пояснювальні гіпотези. Описові - це припущення про істотні властивості об’єктів, про характер зв’язку між елементами об’єкту, що вивчається. Пояснювальні відносяться до припущень про ступінь тісноти зв’язків взаємодії і причинно-наслідкову залежність соціальних явищ, які вивчаються. Ці гіпотези вимагають експериментальної перевірки.

Фактично весь дослідницький процес складається з безперервної постановки і перевірки різних припущень: від центральної гіпотези всього дослідження, наслідків з неї, вторинних гіпотез, після відкидання помилкових, постановки приватних задач методичного характеру і т. ін.

Стадію гіпотези пройшла більшість відомих і визнаних за істинні наукових теорій та відкриттів. Роль гіпотези в сучасній науці дуже велика. А для того щоб довести чи спростувати гіпотезу, важливими є два типи критеріїв перевірки істинності .гіпотетичного знання — теоретичний та практичний. Якщо гіпотеза перевірена й доведена, вона стає науковою теорією, тобто переходить до розряду достовірного, істинного знання.


Читайте також:

  1. Гіпотези, які не відхиляються в експерименті, перетворюються на компоненти теоретичного знання про реальність: факти, закономір­ності, закони.
  2. Деякі гіпотези щодо механізму замикання тимчасового зв’язку.
  3. Єдність чуттєвого і раціонального у пізнанні
  4. Єдність чуттєвого і раціонального, логіки та інтуїції у пізнанні.
  5. Значення культури логічного мислення в пізнанні та життєдіяльності людини.
  6. Значення культури логічного мислення в пізнанні та життєдіяльності людини.
  7. Космогонічні гіпотези Канта та Лапласа.
  8. Лексико-граматичні засоби зв’язку речень у науковому тексті
  9. Логічні помилки у пізнанні
  10. Місце і роль філософії в науковому пізнанні і соціальній практиці
  11. Основні гіпотези і припущення
  12. Основні гіпотези міцності




Переглядів: 6287

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Проблемна ситуація як суперечність між знанням і знанням незнання | Теорія як найрозвинутіша форма наукового знання.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.