МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Господарські договорина свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;- примірного договору, рекомендованого органом управління суб’єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;- типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; - договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб’єктів, коли ці суб’єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту. Істотні умови господарського договору Зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов’язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов’язкові умови договору відповідно до законодавства. Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов’язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Різноманітність господарської діяльності обумовлює існування широкого кола господарських договорів. Кожному господарському договору властиві і загальні риси цієї правової категорії, і ознаки, притаманні саме цьому виду господарських договорів. Тому для їхнього (договорів) розмежування застосовуються доктринальна і нормативна класифікації господарських договорів, основою яких є їхні юридичні (внутрішні) властивості. Теорія зобов’язального права класифікує господарські договори за кількома критеріями. За суб’єктним складом розрізняються дво− і багатосторонні договори. Прикладом першого є поставка продукції (сторони − постачальник і покупець − ст. 265 ГК України). Прикладом другого договору є перевезення вантажів: у ньому беруть участь перевізник, вантажовідправник і вантажоодержувач − особа, уповноважена на одержання вантажу (ст. 307 ГК України). Залежно від юридичної підстави укладення договору розрізняють два різновиди господарських договорів: - господарські договори, які укладаються на підставі державних замовлень і зміст яких повинен відповідати цим замовленням (плановані договори); - господарські договори, які укладаються на поставку продукції, виконання робіт, надання послуг на підставі господарських намірів сторін (на основі вільного волевиявлення сторін), юридично виражених істотними умовами договорів (регульовані договори). Залежно від способу виникнення розрізняють формальні, реальні і консенсуальні господарські договори. Для укладання формального господарського договору необхідні два моменти: узгодження волевиявлення сторін (консенсус) та вираження волі у певній формі. Для укладання реального господарського договору необхідні не тільки узгодження волі сторін, а й передача речі − об’єкта договору. Консенсуальні договори − це такі господарські договори, які виникають в момент реальних намірів сторін, недвозначно виражених словами або конклюдентними діями. За способом оферти і визначення змісту розрізняють: договори приєднання. Це господарські договори, у яких одна сторона наперед встановлює умови майбутнього договору у формулярах або інших стандартних формах. Другій стороні залишається або прийняти їх у цілому, або не вступати в договір (перевезення вантажів, страхування тощо). Друга сторона не може запропонувати свої умови договору; договори, зміст яких сторони визначають при їх укладанні. За змістом істотних умов розрізняють прості і складні господарські договори. Прості договори мають у своєму тексті майнові елементи лише одного виду договору: поставки, міни, перевезення і т. ін. У складних господарських договорах поєднуються майнові елементи двох і більше договорів (в ч. 2 ст. 628 ЦК України такі договори названі змішаними). Наприклад, у договорі підряду на капітальне будівництво − поставка, підряд, майновий найм. За регулятивними функціями розрізняють: попередні і основні господарські договори. Попередній договір визначає умови, на яких сторони зобов’язуються у певний строк, але не пізніше одного року з моменту укладення попереднього договору, укласти основний господарський договір («договір про договір») на умовах, передбачених попереднім договором; генеральні і поточні господарські договори. Перший укладається на весь період діяльності, яка регулюється. Генеральний договір визначає істотні умови співробітництва сторін протягом усього періоду здійснення відповідної діяльності. Поточні (разові) договори укладаються на підставі генерального договору як такі, що розраховані на певні (короткі) проміжки часу. Систему господарських договорів визначено у ГК України (розділ VI «Особливості правового регулювання в окремих галузях господарювання» − Глави 30-33). Слід мати на увазі, що деякі види господарських договорів не увійшли до ГК України, а регулюються нормами Цивільного кодексу України, який систематизує господарські договори разом із цивільними. За предметною ознакою закон розрізняє господарські договори на передачу майна у власність (господарське відання, оперативне управління), на передачу майна у строкове оплатне користування, на виконання робіт, на перевезення вантажів (транспортні господарські договори) та надання інших господарських послуг. Аналіз положень ч. 1 ст. 181 ГК України дає підстави для висновку, що стосовно господарського договору діє загальне правило, за яким він має бути укладений у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками, тобто − у письмовій формі (повна письмова форма). Разом з тим ч. 1 ст. 181 ГК України дає змогу сторонам обирати певну письмову форму господарського договору. Крім повної письмової форми допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб − шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами, радіограмами, телетайпограмами тощо. Письмовою формою договору визнається також підтвердження прийняття до виконання замовлень. Останні два способи можуть бути застосовані, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.
7.5.Поняття, ознаки та принципи господарсько-правової відповідальності Відповідальність у господарському праві − це комплексний правовий інститут, який має свій особливий предмет регулювання − правопорушення у сфері господарювання (господарські правопорушення). Господарське правопорушення − це протиправна дія або бездіяльність учасника господарських відносин, яка не відповідає вимогам норм господарського права, не узгоджується з юридичними обов’язками зазначеного учасника, порушує суб’єктивні права іншого учасника господарських відносин або третіх осіб. Як встановлено ст. 610 ЦК України, порушенням зобов’язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов’язання (неналежне виконання). Господарські правопорушення можна класифікувати за видами і систематизувати в окремі групи за певними критеріями. Так, залежно від юридичної підстави (тобто які юридичні норми порушені) розрізняють договірні та позадоговірні правопорушення. В свою чергу, договірні правопорушення поділяються на: правопорушення на стадії виникнення зобов’язань: порушення порядку, змісту та строків укладання договорів (ст. 179, 180 ГК України); процедури врегулювання розбіжностей, що виникають при їх укладанні (ст. 181 ГК України); вчинення зобов’язання з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства (ст. 207 ГК України); порушення строків виконання договірних та інших господарських зобов’язань щодо поставки продукції та товарів (найпоширеніші в господарській практиці), перевезення вантажів, виконання робіт та ін. Прострочення виконання зобов’язання загалом тягне за собою обов’язок зобов’язаного суб’єкта відшкодувати завдані простроченням збитки (ст. 220, 221, 224 ГК України), сплату боржником визначеної законом чи договором неустойки, штрафу, пені (ст. 230, 231 ГК України), застосування оперативно-господарських санкцій (ст. 236 ГК України); порушення господарських зобов’язань щодо якості поставленої продукції (товарів), виконаних робіт, наданих послуг (правові наслідки таких порушень встановлені, зокрема ст. 224, 231, 268 ГК України); порушення державної дисципліни цін, пов’язані з виконанням договорів. Закон України від 21 червня 2012 р. «Про ціни і ціноутворення» встановлює, що у разі порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін здійснюється вилучення необґрунтовано одержаної виручки; порушення у сфері кредитних та розрахункових відносин, пов’язані з виконанням господарських договорів (як правило, це порушення виконання грошових зобов’язань, штрафні санкції за які встановлюються відповідно до ч. 6 ст. 231 ГК України); порушення господарських зобов’язань щодо перевезень вантажів: зобов’язань з планів перевезень (неподача перевізних засобів, непред’явлення вантажів до перевезення); простій транспортних засобів під навантаженням і розвантаженням понад встановлені терміни; втрата, нестача, пошкодження вантажу; прострочення доставки вантажу тощо. Відповідальність за ці правопорушення встановлена, крім ст. 313 і 314 ГК України, також транспортними кодексами і статутами; Предметом господарсько-правової відповідальності є також позадоговірні правопорушення: порушення законодавства про захист економічної конкуренції (антиконкурентні узгоджені дії; зловживання монопольним (домінуючим) становищем; антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю), відповідальність за які встановлена нормами Глави 28 ГК України, а також нормативно-правовими актами антимонопольно-конкурентного законодавства; порушення прав власника як поєднаних, так і не поєднаних з позбавленням прав володіння тощо. Вчинення учасником господарських відносин правопорушення тягне за собою застосування до правопорушника передбачених або санкціонованих нормами господарського законодавства заходів відповідальності. Оскільки це відповідальність за господарські правопорушення (правопорушення, вчинені у сфері господарської діяльності), санкції за них визначені господарським законом. Такий вид відповідальності в теорії господарського права визначається як господарсько-правова відповідальність. Господарсько-правова відповідальність застосовується лише у разі правопорушення, тобто на такій юридичній підставі, як об’єктивні протиправні дії чи бездіяльність правопорушника, і загалом базується на презумпції його вини. Як встановлено ч. 2 ст. 216 ГК України, застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання. Правовим засобом відповідальності (формою реалізації відповідальності і одночасно мірою відповідальності) у сфері господарювання є господарські санкції. Господарські санкції − це заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. Господарсько-правові санкції у своїй сутності є переважно економічно-юридичними. Відповідно до ч. 2 ст. 217 ГК України у сфері господарювання застосовуються три види господарських санкцій: 1. відшкодування збитків; 2. штрафні санкції; 3. оперативно-господарські санкції. Крім того до суб’єктів господарювання за порушення ними правил здійснення господарської діяльності застосовуються адміністративно-господарські санкції (ч. 3 ст. 217 ГК України). Господарські санкції застосовуються у встановленому законом порядку за ініціативою учасників господарських відносин, а адміністративно-господарські санкції − уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Згідно з ч. 1 ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: − вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; - додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб’єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов’язання другою стороною; - неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов’язання другою стороною; - матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом. Згідно ГК України під штрафними санкціями розуміються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов’язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов’язання. Відповідно до законодавства до суб’єктів господарювання можуть бути застосовані такі адміністративно-господарські санкції: а) вилучення прибутку (доходу); б) адміністративно-господарський штраф (ст. 241 ГК України); в) стягнення зборів (обов’язкових платежів) (ст. 242 ГК України); г) зупинення операцій за рахунками суб’єктів господарювання (ст. 243 ГК України); д) застосування антидемпінгових, компенсаційних чи спеціальних заходів; е) припинення експортно-імпортних операцій (ч. 1 ст. 245 ГК України); є) застосування індивідуального режиму ліцензування; ж) зупинення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб’єктом з) скасування державної реєстрації та ліквідація суб’єкта господарювання може мати місце у разі здійснення суб’єктом господарювання діяльності, що суперечить закону чи установчим документам. Скасування державної реєстрації суб’єкта господарювання провадиться за рішенням суду, що є підставою для ліквідації даного суб’єкта господарювання відповідно до ст. 59 ГК України. До суб’єктів господарювання можуть застосовуватися й інші адміністративно-господарські санкції, встановлені ГК України та іншими законами. Контрольні питання: 1. Дайте визначення поняття «господарська діяльність». 2. На яких принципах здійснюється підприємницька діяльність? 3. Що таке некомерційна господарська діяльність? 4. Яким особам заборонено здійснювати підприємницьку діяльність? 5. Хто є суб’єктами господарювання? 6. Якими способами можуть утворюватися суб’єкти господарювання? 7. Які види підприємств можуть створюватися в Україні? 8. Що таке господарське товариство? 9. Які елементи включає правовий режим майна суб’єктів господарювання? 10. Назвіть види майна суб’єктів господарювання. 11. Які є види господарських договорів? 12. Які умови є істотними для будь-якого господарського договору? 13. Які адміністративно-господарські санкції передбачені господарським законодавством? 14. Назвіть склад збитків, що підлягають відшкодуванню у разі порушення господарського зобов’язання.
Читайте також:
|
||||||||
|