Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



III. Fill in the spaces in the following text using a suitable form of the word given at the end of the lines. The first is given as an example

Cytogenetic techniques are widely used by geneticists. Older cytogenetic techniques involve ______ cells in paraffin wax, slicing thin sections, and preparing them for ______ study. The ______ and faster squash technique involves squashing entire cells and studying their chromosomes. Dyes that ______ stain ______ parts of the cell are used; the genes, for example, may be located by selectively staining the DNA of which they are composed. Radioactive compounds also are ______ in determining the ______ of various components of the cell. Tissue-culture techniques may be used to ______ cells before squashing; white blood cells can be grown from samples of human blood and studied with the squash technique. wide place microscope new select vary value locate growth

LISTENING COMPREHENSION

I. You will hear a text about human genetic disorders. Before listening discuss the words in the box with your fellow students and your teacher

physical deformity metabolic dysfunction mental retardation allele to inhibit severe disability cystic fibrosis salt imbalance thick, suffocating mucus Huntington’s disease involuntary movements dementia hemophilia clotting proteins to have a devastating effect fetus to die prenatally miscarriage shortened life expectancy

II. Fill in the table below with the missing information

Name of the disease Problems caused Type of genetic disorder
cystic fibrosis     single gene disorder caused by a recessive allele  
  ……… ………, ………, death   single gene disorder caused by a dominant allele  
hemophilia    
  ……… ………, short stature, ……… ………, shortened life expectancy  

III. Listen to the text again and summarize it using the following words and expressions

inherited diseases; altered genes; chromosomal abnormalities; physical defects; metabolic dysfunction; mental retardation; disturbances in the body’s biochemical processes; single-gene disorder dominant-recessive pattern of inheritance; X chromosome; defective chromosomal structure.

SPEAKING

Speak about genetics covering the following issues:

a) what is genetics;

b) divisions of genetics;

c) methods and techniques used in modern genetics;

d) practical applications of genetics in medicine, agriculture, industry, etc.;

E) genetic abnormalities in humans and diseases they cause.


Lesson 4

ECOLOGY

PRE-READING TASKS

I. Answer the following questions

· How do you understand the word ‘ecology’?

· Why do you think the profession of ecologist has gained importance in recent years?

· How can you characterize human influence on natural ecosystems?


Читайте також:

  1. A. Read the text and decide if the following statements are true or false.
  2. An Illustrative Example
  3. Analyze the meanings of the italicized words. Identify the result of the changes of the connotational aspect of lexical meaning in the given words.
  4. Answer the following questions
  5. Answer the following questions.
  6. Arrange the following units into two lexical and two terminological sets. I Give them corresponding names.
  7. Ask your friend the following questions, present the results to the whole group.
  8. Choose any newspaper and complete the following sentences.
  9. Combine the following words into sentences.
  10. Compare the meanings of the given words. Define what semantic features are shared by all the members of the group and what semantic properties distinguish them from each other.
  11. Complete the given statements from the text
  12. Compose sentences in English using the word-combinations from Ex. 8.




Переглядів: 968

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
I. Read the text below and think of the word which best fits each space. Use only one word in each space. There is an example in (0) | II. Listen to the following words and practice their pronunciation

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.