У процесі формування українського суспільства в цей період головну роль грала релігія. Тому осередками культури були монастирі, церкви, князівські двори. При них же існували і школи. Викладання в них велося латинською мовою.
Ці школи з часом перестали задовольняти потребу суспільства в освічених людях.
У XVI ст. виникає новий тип шкіл – греко-слов’янських, де вичаються знання, характерні для давньоруської традиції, а також для досягнень західноєвропейської науки. Вони опікувалися багатими магнатами і братствами. Тому і називались братськими школами.
Першою такою школою була Острозька, заснована князем Костянтином Острозьким, яку називали «тримовний ліцей», бо в ній навчали трьом мовам: грецькій, церковнослов’янській і латині. Там працював першодрукар Іван Федоров, Дем’ян Наливайко, (рідний брат Северина Наливайка), ректором був Герасим Смотрицький, автор першого підручника з граматики, і ін. знамениті люди. Викладались 7 вільних мистецтв: граматика, риторика, діалектика, арифметика, геометрія, астрономія, музика.
Братські школи у XVII ст. працювали вже у Львові, Луцьку, Галичині, Кремінці, Перемишлі і т. д. В них крім викладання, видавались підручники, наприклад, «Буквар» І.Федорова. Київська братська школа, об’єднавшись з Лаврською, зусиллями митрополита Петра Могили реформується в Києво-Могилянську академію. А Київ стали тоді називати «Києво-Могилянськими Атенами», першим вищим навчальним закладом.
П.Могила – великий просвітитель XVII ст. навчався в Львівській братській школі, богослов’я вивчав у Західній Європі, був архімандритом Києво-Печерської Лаври, 14 років був київським митрополитом. Автор багатьох книг, молитв, і обрядів. Складав катехізис православної церкви, був доктором богословських наук. Навколо Києво-Могилянської академії він згуртував кращих вчених, провів розкопки Десятинної церкви, відновив і перебудував кілька церв у Києві.
Багато українців вищу освіту здобували до появи Києво-Могилянської академії у західноєвропейських університетах у Кракові, Празі, Болоньї.
Освіта в Україні 2 пол. ХVІІ – к. ХVІІІ ст.
Важливим осередком духовної культури цього історичного періоду була Києво-