Фізичні та юридичні особи. Правоздатність та дієздатність.
Розповідь учителя.
Дитина, незважаючи на вік, певним чином бере участь у правовідносинах, які з юридичної точки зору виникають у той момент, коли немовля фізично з’являється на світ, народжується. Навіть якщо народження дитини ще не зареєстровано у відповідних органах держави, вона вже має право на лікарську допомогу, на спадкування від своїх батьків тощо. Саме тому виникло поняття фізичної особи. Коли ж йдеться про магазин, школу, підприємство тощо як юридичну особу, то вони починають існування не тоді, коли фізично з’явилася будівля, де розташується певна установа, а лише після юридичної реєстрації, отримання відповідних юридичних документів.
Робота над формуванням понять.
У ході роботи над поняттями «правоздатність» та «дієздатність» звертаю увагу не лише на визначення цих понять, але й на різницю в часі виникнення правоздатності та дієздатності, на порядок визнання особи недієздатною. Вказую, що рівень дієздатності особи залежить як від віку громадянина, так і від галузі, до якої належать правовідносини; що в різних галузях повна дієздатність настає в різному віці.
Проміжне закріплення.
Проводиться у формі колективної роботи за завданнями.
1) Наведіть приклади правовідносин, у яких беруть участь юридичні та фізичні особи.
2) Визначте, у чому проявляється правоздатність та дієздатність у наведених прикладах.
Аналізую відповіді учнів, указую на припущені помилки і неточності.