Ця категорія дітей характеризується поєднанням двох чи навіть декількох виразних психофізичних порушень: зору, слуху, мовлення, рухового й пізнавального розвитку. Наприклад, сліпоглухі діти; діти, в яких вади зору, слуху чи опорно-рухового апарату поєднуються із розумовою відсталістю або затримкою психічного розвитку.
Класифікації дитячих аномалій набувають вагомого значення для визначення закладу та планування індивідуальної програми спеціальної корекційно-педагогічної допомоги.
У всіх вище означених категорій дітей є специфічні труднощі й проблеми розвитку, обумовлені характером і ступенем виразності наявних відхилень, умовами соціально-педагогічного оточення дитини на ранніх етапах її розвитку. Водночас властивими для всіх категорій дітей з вадами психофізичного розвитку є наступні проблеми розвитку (О. Л. Венгер, О. А. Єкжанова, Н. М. Назарова, О. А. Стрєбелєва):
• соціальна дезадаптованість дитини;
• уповільнене й обмежене сприймання;
• недоліки розвитку моторики;
• вади мовленнєвого розвитку;
• недоліки розвитку мислиннєвої діяльності;
• недостатня у порівнянні із звичайними дітьми пізнаваль на активність;
• прогалини у знаннях і уявленнях про навколишній світ, міжособистісні стосунки;
• недоліки у розвитку особистості (невпевненість у собі, невиправдана залежність від оточуючих, низька кому нікабельність, егоїзм, песимізм, занижена або завищена самооцінка, невміння керувати власною поведінкою).
Загальні питання корекцгйнт педагогіки та спеціальної психологи
Ці особливості призводять до суттєвої затримки розвитку психічних новоутворень на кожному віковому етані і якісній своєрідності становлення особистості дитини. Вище означені недоліки можуть проявлятись у дітей неоднаковою мірою, у різних комбінаціях.