МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Злочинність у зарубіжних країнах, концепції її детермінації та запобігання1.Аванесов Г. А. Криминология и социальная профилактика. — 2. Баглай М. В. Капитализм и "социальная демократия". — М., 3. Брагинская Г. Л. Ранняя профилактика правонарушений и 4. Бугров Е. В. Социальная политика буржуазного государства //
5. Валицкая В. И., Коробейников Б. В. Проблеми городской 6. Волд Г. Теоретическая криминология. — Нью-Йорк, 1958. 7. Воронин Ю. А. Система борьбьі с преступностью в США. — 8. Джужа О. М., Моісеєв Є. М., Василевич В. В. Кримінологія. 9. Джужа О. М., Моісеєв Є. М., Третьякова Т. А. Стислий 10. Дюркгейм 3. Норма и патология // Социология преступ 11. Евенко Л. И., Воронков А. А. Новьіе тенденции в управле 12. Зелинский А. Ф. Криминология: Курс лекций. — Харьков, 13. Зелинский А. Ф. Криминология. — Харьков, 2000. 14. Злобин Г. А, Кризис законности и "научньїе" иллюзии. — 15. Иванов Л. О., Ильина Л. В. Пути и судьбьі отечественной 16. Иншаков С. М. Зарубежная криминология. — М., 1997. 17. Иншаков С. М. Криминология: Учебник. — М., 2000. 18. Исаченко А. Г. Оперативно-розьіскная криминология: Уч. 19. Кларк Р. Преступность в США. — М., 1975. 20. Криминология / Под ред. А. А. Герцензона, И. И. Карпеца, 21. Криминология: Пер. с чешского / Под ред. д-ра юрид. наук 22. Криминология / Под ред. Н. Ф. Кузнецовой, Г. М. Миньков- 23. Криминология: Учебник для юридических вузов / Под ред. 24. Криминология: Учебник / Под ред. акад. В. Н. Кудрявцева, 25. Криминология / Под ред. Н. Ф. Кузнецовой, Г. М. Миньков- 26. Криминология: Учебник для юрид. вузов / Под общ. ред. 27. Кримінологія. Особлива частина: Навч. посібник для студен 28. Криминология: Учебник / Под ред. акад. В. Н. Кудрявцева, 29. Кримінологія: Спеціалізований курс лекцій зі схемами (За
30. Криминология и профилактика преступлений: Учебник — 31. Кримінологія і профілактика злочинів: Курс лекцій: У 2-х кн. / 32. Кримінологія і профілактика злочинів: Курс лекцій: У 2-х кн. /
33. Криминология: приглашение к дискуссии: Монография / 34. Кузнецова Н. Ф. Проблеми криминологической детермина- 35. Кузнецова Н. Ф. Современная буржуазная криминология. — 36. Курс лекций по криминологии и профилактике преступлений / 37. Литвак О. М. Злочинність, її причини та профілактика. — 38. Литвак О. М. Державний вплив на злочинність: Криміно 39. Лунеев В. В. Преступность XX века. Мировьіе, региональ- 40. Мельникова 3. Б. Почему они совершают преступления?: 41. Мельникова 3. Б. Применение принудительньїх мер воспи- №4. 42. Мельникова 3. Б. Социальная реакция на преступность — 43. Мертон Р. Социальная структура и анемия // Социология 44. Нежинская Л. А. Буржуазная теория и практика привлече- 45. Общественность и правопорядок / / Аргументи и фактьі. — 46. Преступность несовершеннолетних в капиталистических 47. Проблеми преступности в капиталистических странах (по 48. Рьіжиков Г. В., Фесиоров Г. С. Общество, парализованное 49. Российская криминологическая знциклопедия / Под общ. 50. Селлин Т. Социологический подход к изучению причин прес 51. Сухарвв А. Я., Бородин С. В. К итогам шестого конгресса
52. Теоретические основи предупреждения преступности. — 53. Узда К. Преступность и криминология в современной Япо- 54. Фокс В. Введение в криминологию: Пер. с англ. / Под ред. 55. Шиханцев Г. Насильственная преступность несовершенно 56. Шнайдер Г. Й.. Криминология: Пер. с нем. / Под общ. ред. 57. Шур З. Наше преступное общество. — М., 1977. 58. Асіуізогу Сотіззіоп оп Іпіег§оуегптепіа1 Кеіаііопз: 8іаіе Ьосаі 59. Вагг, Я апсі Реа$е, К. (1992) Сгіте Оізріасетепі Іо Сгіте Ріасе- 60. Веск, А. апа1 ШШї, А. (1994) Сизіотег апсі 8іа£ГРегсерііопз оГіііе
61. ВеппеП, 3. (1992) іп £>. 3. Еуапз, N. Я Ру& апд В. Т. НегЬегі (есіз) 62. ВеппеП, Т. апсі 1¥гі§пґ, Я. (1984) Виг§1агз оп Виг§1агу: Ргеуепїіоп 63. Вгі§Иґ, І. (1991) Сгіте Ргєуєпііоп: ТЬе ВгііізЬ Ехрегіепсе, іп К. 64. Виггош, 3, ЕкЬіот, Р. стсіНеаі, К. (1979) Сгіте Ргеуепйоп апсі 65. Сіагке, К. V. О. апйНощН, М. (1984) Сгіте апсі Роіісе ЕгТєсііує- 66. Сгітіпо1о§у: ЗоигсеЬоок / Есі. Ьу М. ОоЬегіу. — 2., ОШ Ваііеу 67. Ваі^агй 0. 8. апйКгіп%іеп Е. (1976) Сгітіпаі ВеЬауіоиг іп Т\уіпз, 68. Оеіегтіпапіз о£ Ьа\у-Епйгсетеп1: Роіісіез. Ьехіп§іоп. Тогопіо, 69. Еуат, Б. 1, Ру/е, N. Я агиі НегЬегі, В. Т. (есіз) (1992) Сгіте, Роіі- 70. ЕузепскН. 1 (1977) Сгіте апсі Регзопаіігу, Ьопсіоп: Коиі1есі§е апсі 1\.¥огге5іег, О., Скаііегіоп, М. апсіРеазе, К. (1988) ТЬе КігкЬоііВиг-§1агу Ргеуепйоп Ргоіесі КосЬсіаіе, СРЬ1 Рарег N0. 13, Ьопсіоп: Ноте ОШсе. 72. Ргаисі апсі АЬизе іп Ооуегптепі Вепеіїі Рго§гаттез. ^азЬ., 1979. 73. ¥гійауР. Беі^иепсу Ргєуєпііоп апсі 8осіа1 Роіісу // Ргоуіс1іп§ Сгі 74. Сйпіпег Каізег. Кхітіпо1о§іе Еіпе Еіп£йЬшп§ іп сііе Огапсі1а§еп 75. Наскіегї ТЬе Ргєуєпііоп оґУоиіЬ&і Сгіте: ТЬе (}иаі 8їитЬ1е 1- 76. Напз Зоаспіт 8скпеісіег. Кгітіпо1о§іе. 1987. \¥а11ег сіє Огауіег. — 77.Непщ, ./ К. (1984) СШгепз Аналізі Сгіте: Ап Аззеззтепі 78.Нопезз, Т. апйМа%иіге, М. (1993) УеЬісіе ^аісЬ апсі СагТЬей: Ап 79.Іпіегпаїіопаі Кєуієлу оґ Сгітіпаї Роіісу. 1969. N0. 27. Р. 33. 80.Ьеа, Ж апсі ¥оип§, 3. (1984) Кеіаііуе Оергіуаііоп, іп ]. Мипсіе, Е. %\.ЬогпЬго5О С. (1918) Сгіте — Ііз Саизез апсі Кетесп'ез, Возіоп: Ьіі-Ие Вго^п, рр.365—366 апсі 368. %2.МаПкеч>$, Я (1992) Кер1асіп§ "Вгокеп \Уіпс1о\У8': Сгіте, іпсіуііі-ііез апсі іігЬап СЬап§е, іп К.. МайЬетез апсі І. Уоип§ (есіз) Іззиез іп Кеаіізі Сгітіпо1о§у, Ьопсіоп: §а§е. Кі.МсРкегхоп І. 8іііом/ау О. Р1аппіп§ Іо Ргеуепйоп Сгіте // Кеасїіопз Ю Сгіте. Веуегіу НіПз, 1981. Р. 146—166. 84. Меггу, 8. Е. (1981) ОеГепзіЬіе 8расе Шсіе&псіесі, ІІгЬап АЯаігз диаЛегіу, 16: 397—422. %Ь.МеПоп К. (1957) 8осіа1 ТЬеогу апсі 8осіа1 8ішсйіге, Оіепсое: Ргее Ргез8,рр. 131—160. 86. Каііопаі Асіуізогу Сотіззіоп оп Сгітіпаї Іизіісе 8іапс1агсІ5 апсі 87. №їіопа1 Еуаіиаііоп Оезі§п Гог те Оеіпзііїиііаіігаііоп о£ 8іаіиз 88. №\утап, О. (1976) Ое£епзіЬ1е 8расе: Реоріе апсі Оезі§п іп те Уі- 89. РиЬНс Ьате. 1961. 87—284. 90. 8ИаН 8. А. апсіКоіУі Ь. Н. (1974) Віозосіаі апсі Рзуспорпзуіо1о§іса1 9\.8ПЬегтап СН. Сгітіпаї Уіоіепсе, Сгітіпаї Іизіісе. N. V., 1978. СЬ. 11; Тоиііег Р. Иесіисіп§ Кезісіепііаі Сгіте апсі Реаг: ТЬе НаЛ&гсі Nеі§ЬЬо-игЬоосі Сгіте Ргєуєпііоп Рго§гатте. \¥азЬ., 1979. Р. З—12, еіс. 92.8и(кегіапсіА. Ргіпсіріез оГСгітіпо1о§у. N. V., 1968. Р. 597—638. 93.ТЬе Ох&гсі НапсіЬоок оГСгітіпо1о§у. / Есі. Ьу М. Ма§иіге, К. Мог- 94.УУаШаіе 8. Ш<іег5їапсііп£ Сгітіпо1о§у: Сигтепі Тпеогеіісаі ОеЬа-
95. ШіінепагиіР. Сгіте Ргеуепгіоп. Возіоп, 1977. Р. 7. 96. ШНіатз К. (1997) ТехїЬоок о£ Сгітіпо1о§у, Ьопсіоп: Віаскзіопе, 97. Шізоп, 1 <2. апйШІЩ, О. (1982) Вгокеп \¥іпсіо\У8, АЙапііс Моп- 98. Уетеп С, Ко]ек В. Оеііодиепсу: А 8осіо1о§іса1 Уіе\у. Тогопіо,
Додатки Нормативно-правові акти Закон України "Про прокуратуру" (Витяг) (Відомості Верховної Ради (ВВР) 1991, № 53, ст. 793) Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Стаття 1. Вищий нагляд за додержанням законів в Україні Вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів України, міністерствами, державними комітетами, відомствами, іншими органами державного і господарського управління та контролю, Урядом Автономної Республіки Крим, місцевими Радами народних депутатів, їх виконавчими і розпорядчими органами, військовими частинами, політичними партіями, громадськими організаціями, масовими рухами, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором України і підпорядкованими йому прокурорами. (Стаття 1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3662-12 від 26.11.93) Стаття 2. Генеральний прокурор України Генеральний прокурор України призначається Верховною Радою України за поданням Голови Верховної Ради України. У діяльності щодо здійснення нагляду за додержанням законів Генеральний прокурор України відповідальний перед Верховною Радою України і тільки їй підзвітний. Генеральний прокурор України не менш як один раз на рік звітує перед Верховною Радою України про діяльність прокуратури. Строк повноважень Генерального прокурора України та підпорядкованих йому прокурорів — п'ять років. Звільнення (відставка) Генерального прокурора України протягом строку повноважень може мати місце лише у випадках вчинення ним злочину, порушення виконання службових обов'язків, у зв'язку з неможливістю виконання обов'язків за станом здоров'я, а також за власним бажанням. В усіх випадках питання про відставку Генерального прокурора України вирішується Верховною Радою України. Стаття 3. Правові основи діяльності прокуратури Повноваження прокурорів, організація, засади та порядок діяльності прокуратури визначаються Конституцією України, цим Законом, іншими законодавчими актами. Органи прокуратури у встановленому порядку в межах своєї компетенції вирішують питання, що випливають із загальновизнаних норм міжнародного права, а також укладених Україною міждержавних договорів. Стаття 4. Завдання вищого нагляду за додержанням законів Діяльність органів прокуратури спрямована на всемірне утвердження верховенства закону, зміцнення правопорядку і має своїм завданням захист від неправомірних посягань: 1) закріплених Конституцією України незалежності республіки, суспільного та державного ладу, політичної та економічної системи, прав національних груп і територіальних утворень; 2) гарантованих Конституцією, іншими законами України та міжнародними правовими актами соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод людини та громадянина; 3) основ демократичного устрою державної влади, правового статусу місцевих Рад народних депутатів, органів територіального громадського самоврядування. Стаття 5. Основні функції прокуратури Основними функціями прокуратури є: 1) нагляд за додержанням законів усіма органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами та громадянами; 2) нагляд за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу із злочинністю та іншими правопорушеннями і розслідують діяння, що містять ознаки злочину; 3) розслідування діянь, що містять ознаки злочину; 4) підтримання державного обвинувачення, участь у розгляді в судах кримінальних, цивільних справ та справ про адміністративні правопорушення і господарських спорів у арбітражних судах; 5) нагляд за виконанням законів у місцях тримання затриманих, попереднього ув'язнення, при виконанні покарань та застосуванні інших заходів примусового характеру, які призначаються судом; 6) нагляд за додержанням законів органами військового управління, військовими об'єднаннями, з'єднаннями, частинами, підрозділами, установами і військовими навчальними закладами та посадовими особами Збройних Сил, Прикордонних військ, Національної гвардії, Управління державної охорони, Служби безпеки України та інших військових формувань, дислокованих на території України. (Пункт шостий частини першої статті 5 в редакції Закону № 3662-12 від 26.11.93) Прокуратура бере участь у розробленні органами державної влади заходів запобігання злочинам та іншим правопорушенням, у роботі по вдосконаленню та роз'ясненню законодавства. На прокуратуру не можуть покладатися функції, не передбачені законами України. Стаття 6. Принципи організації і діяльності прокуратури Органи прокуратури України: 1) становлять єдину централізовану систему, яку очолює Генеральний прокурор України, з підпорядкуванням нижчестоящих прокурорів вищестоящим; 2) здійснюють свої повноваження на підставі додержання Кон- ституції України та чинних на території республіки законів, незалежно від будь-яких органів державної влади, посадових осіб, а також рішень громадських об'єднань чи їх органів; 3) захищають у межах своєї компетенції права і свободи громадян на засадах їх рівності перед законом, незалежно від національного чи соціального походження, мови, освіти, ставлення до релігії, політичних переконань, службового чи майнового стану та інших ознак; 4) вживають заходів до усунення порушень закону, від кого б вони не виходили, поновлення порушених прав і притягнення у встановленому законом порядку до відповідальності осіб, які допустили ці порушення; 5) діють гласно, інформують державні органи влади, громадськість про стан законності та заходи щодо її зміцнення. Працівники прокуратури не можуть належати до будь-яких політичних партій чи рухів. Розділ III. ПРОКУРОРСЬКИЙ НАГЛЯД Глава 1. ЗАГАЛЬНИЙ НАГЛЯД Стаття 19. Предмет загального нагляду Предметом загального нагляду є: 1) відповідність актів, які видаються всіма органами, підприємствами, установами, організаціями та посадовими особами вимогам Конституції України та чинним законам; 2) додержання законів про недоторканність особи, соціально-економічні, політичні, особисті права і свободи громадян, захист їх честі і гідності, якщо законом не передбачений інший порядок захисту цих прав; 3) додержання законів, що стосуються економічних, міжнаціональних відносин, охорони навколишнього середовища, митниці та зовнішньоекономічної діяльності. Перевірка виконання законів проводиться за заявами та іншими повідомленнями про порушення законності, що вимагають прокурорського реагування, а за наявності приводів — також з власної ініціативи прокурора. Прокуратура не підміняє органи відомчого управління та контролю і не втручається у господарську діяльність, якщо така діяльність не суперечить чинному законодавству. (Частина друга статті 19 в редакції Закону № 3662-12 від 26.11.93) Стаття 20. Повноваження прокурора При здійсненні загального нагляду прокурор має право: 1) безперешкодно за посвідченням, що підтверджує займану посаду, входити у приміщення державних органів, органів місцевого та регіонального самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, підпорядкованості чи приналежності, до військових частин, установ без особливих перепусток, де такі запроваджено; мати доступ до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки, в тому числі за письмовою вимогою й тих, що містять комерційну чи банківську таємницю або конфіденційну інформацію. Письмово вимагати подання в прокуратуру для перевірки зазначених документів та мате- ріалів, видачі необхідних довідок, в тому числі щодо операцій і рахунків юридичних осіб та інших організацій, для вирішення питань, пов'язаних з перевіркою; (Пункт перший частини першої статті 20 в редакції Закону № 3662-12 від 26.11.93) 2) вимагати для перевірки рішення, розпорядження, інструкції, накази та інші акти і документи, одержувати інформацію про стан законності і заходи щодо її забезпечення; 3) вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, установ, організацій та інших структур незалежно від форм власності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз; (Пункт третій частини першої статті 20 в редакції Закону № 3662-12 від 26.11.93) 4) викликати посадових осіб і громадян, вимагати від них усних або письмових пояснень щодо порушень закону. При виявленні порушень закону прокурор або його заступник у межах своєї компетенції мають право: 1) опротестувати акти Прем'єр-міністра України, Кабінету Міністрів України, Уряду Автономної Республіки Крим, міністерств, державних комітетів і відомств, виконавчих і розпорядчих органів місцевих Рад народних депутатів, підприємств, установ, організацій, громадських об'єднань, а також рішення і дії посадових осіб; 2) вносити подання або протест на рішення місцевих Рад народних депутатів залежно від характеру порушень; 3) порушувати у встановленому законом порядку кримінальну справу, дисциплінарне провадження або провадження про адміністративне правопорушення, передавати матеріали на розгляд громадських організацій; 4) давати приписи про усунення очевидних порушень закону; 5) вносити подання до державних органів, громадських організацій і посадовим особам про усунення порушень закону та умов, що їм сприяли; 6) звертатись до суду або арбітражного суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб. (Стаття 20 із змінами, внесеними згідно із Законом № 3662-12 від 26.11.93). Стаття 23. Подання прокурора Подання з вимогами усунення порушень закону, причин цих порушень і умов, що їм сприяють, вноситься прокурором, його заступником у державний орган, громадську організацію або посадовій особі, які наділені повноваженням усунути порушення закону, і підлягає невідкладному розгляду. Не пізніш як у місячний строк має бути вжито відповідних заходів до усунення порушень закону, причин та умов, що їм сприяють, і про наслідки повідомлено прокурору. Колегіальний орган, якому внесено подання, повідомляє про день засідання прокурору, який вправі особисто взяти участь у його розгляді. Глава 2. НАГЛЯД ЗА ДОДЕРЖАННЯМ ЗАКОНІВ ОРГАНАМИ, ЩО ВЕДУТЬ БОРОТЬБУ З ЗЛОЧИННІСТЮ Стаття 29. Предмет нагляду за законністю в діяльності органів, що ведуть боротьбу з злочинністю Предметом нагляду є додержання законів органами дізнання, попереднього слідства та іншими органами, що ведуть боротьбу з злочинністю. Нагляд має своїм завданням сприяти: 1) розкриттю злочинів, захисту особи, її прав, свобод, власності, прав підприємств, установ, організацій від злочинних посягань; 2) виконанню вимог закону про невідворотність відповідальності за вчинений злочин; 3) запобіганню незаконному притягненню особи до кримінальної відповідальності; 4) охороні прав і законних інтересів громадян, які перебувають під слідством; 5) здійсненню заходів щодо запобігання злочинам, усунення причин та умов, що сприяють їх вчиненню. Здійснюючи нагляд, прокурор вживає заходів до узгодження дій правоохоронних органів у боротьбі із злочинністю. (Стаття 29 доповнена частиною третьою згідно з Законом М 3662-12 від 26.11.93) Стаття ЗО. Нагляд за додержанням законів органами дізнання і попереднього слідства Прокурор вживає заходів до того, щоб органи дізнання і попереднього слідства: 1) додержували передбаченого законом порядку порушення кримінальних справ, розслідування діянь, що містять ознаки злочину, проведення оперативно-розшукових заходів, застосування технічних засобів, припинення та закриття справ, а також додержували строків провадження слідства та тримання під вартою; 2) при розслідуванні злочинів неухильно виконували вимоги закону про всебічне, повне і об'єктивне дослідження всіх обставин справи, з'ясовували обставини, які викривають чи виправдовують обвинуваченого, а також пом'якшують і обтяжують його відповідальність; 3) виявляли причини вчинення злочинів і умови, що сприяють цьому, вживали заходів до їх усунення. Повноваження прокурора при здійсненні нагляду за додержанням законів органами попереднього слідства і дізнання визначаються кримінально-процесуальним законодавством. Прокурор має право в необхідних випадках доручати керівникам органів попереднього слідства, дізнання, внутрішніх справ, національної безпеки проведення у підвідомчих їм підрозділах перевірок з метою усунення порушень закону та забезпечення повного розкриття діянь, що містять ознаки злочину. Глава 3. УЧАСТЬ ПРОКУРОРА В РОЗГЛЯДІ СПРАВ У СУДАХ Стаття 34. Завдання прокурора в судовому процесі Прокурор, який бере участь в розгляді справ у судах, додержуючи принципу незалежності суддів і підкорення їх тільки закону, сприяє виконанню вимог закону про всебічний, повний і об'єктивний розгляд справ та постановленню судових рішень, що грунтуються на законі. Закон України "Про міліцію" (Витяг) (Відомості Верховної Ради (ВВР) 1991, № 4, ст. 20) (Вводиться в дію Постановою ВР № 583-12 від 25.12.90, ВВР 1991, № 4, ст. 21). Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Стаття 1. Міліція в Україні Міліція в Україні — державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров'я, права і свободи громадян, власність, природне середовище, інтереси суспільства і держави від протиправних посягань. Стаття 2. Основні завдання міліції Основними завданнями міліції є: забезпечення особистої безпеки громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів; запобігання правопорушенням та їх припинення; охорона і забезпечення громадського порядку; виявлення і розкриття злочинів, розшук осіб, які їх вчинили; забезпечення безпеки дорожнього руху; захист власності від злочинних посягань; виконання кримінальних покарань і адміністративних стягнень; участь у поданні соціальної та правової допомоги громадянам, сприяння у межах своєї компетенції державним органам, підприємствам, установам і організаціям у виконанні покладених на них законом обов'язків. Стаття 5. Діяльність міліції та права громадян Міліція виконує свої завдання неупереджено, у точній відповідності з законом. Ніякі виняткові обставини або вказівки службових осіб не можуть бути підставою для будь-яких незаконних дій або бездіяльності міліції. Для забезпечення громадського порядку працівники міліції зобов'язані вживати заходів незалежно від свого підпорядкування. Міліція поважає гідність особи і виявляє до неї гуманне ставлення, захищає права людини незалежно від її соціального походження, майнового та іншого стану, расової та національної належності, громадянства, віку, мови та освіти, ставлення до релігії, статі, політичних та інших переконань. При звертанні до громадянина працівник міліції зобов'язаний назвати своє прізвище, звання та пред'явити на його вимогу службове посвідчення. У взаємовідносинах з громадянами працівник міліції повинен виявляти високу культуру і такт. Міліція не розголошує відомостей, що стосуються особистого життя людини, принижують її честь і гідність, якщо виконання обов'язків не вимагає іншого. Міліція тимчасово, в межах чинного законодавства, обмежує права і свободи громадян, якщо без цього не можуть бути виконані покладені на неї обов'язки, й зобов'язана дати їм пояснення з цього приводу.
Міліція забезпечує право на юридичний захист та інші права затриманих і взятих під варту осіб, не пізніш як через 24 години повідомляє про їх місцеперебування близьким родичам, адміністрації за місцем роботи чи навчання і в разі необхідності вживає заходів до негайного подання їм медичної та іншої допомоги. Стаття 6. Сприяння державних органів, громадських об'єднань, трудових колективів і громадян у виконанні завдань міліції Державні органи, громадські об'єднання, службові особи, трудові колективи, громадяни зобов'язані сприяти міліції в охороні громадського порядку і боротьбі із злочинністю. Міліція має право для виконання покладених на неї завдань залучати громадян за їх згодою до співробітництва у порядку, встановленому законами, що регулюють профілактичну та оперативно-розшукову діяльність. Примусове залучення громадян до співробітництва з міліцією забороняється. Стаття 7. Організація міліції та її підпорядкованість Міліція є єдиною системою органів, яка входить до структури Міністерства внутрішніх справ України, виконує адміністративну, профілактичну, оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну, виконавчу та охоронну (на договірних засадах) функції. Вона складається з підрозділів: кримінальної міліції; міліції громадської безпеки; транспортної міліції; державної автомобільної інспекції; міліції охорони; спеціальної міліції. Для забезпечення громадського порядку на об'єктах і територіях, які мають особливе народногосподарське значення або постраждали від стихійного лиха, екологічного забруднення, катастрофи, Міністерством внутрішніх справ України з дозволу Кабінету Міністрів України можуть створюватись спеціальні підрозділи міліції. На території України забороняється створення військових або інших збройних формувань чи груп, не передбачених законодавством України. Організаційна структура і штатна чисельність міліції визначаються в порядку, встановлюваному Кабінетом Міністрів України. Права і обов'язки, організація роботи та структура підрозділів міліції визначаються положеннями, які затверджуються Міністром внутрішніх справ України відповідно до цього Закону. Розділ II. ОБОВ'ЯЗКИ І ПРАВА МІЛІЦІЇ Стаття 10. Основні обов'язки міліції Міліція відповідно до своїх завдань зобов'язана: 1) забезпечувати безпеку громадян і громадський порядок; 2) виявляти, запобігати, припиняти та розкривати злочини, вживати з 3) приймати і реєструвати заяви й повідомлення про злочини та адмі 6) виявляти причини й умови, що сприяють вчиненню правопорушень, зживати в межах своєї компетенції заходів до їх усунення; брати участь у іравовому вихованні населення; 7) проводити профілактичну роботу серед осіб, схильних до вчинення злочинів, здійснювати адміністративний нагляд за особами, щодо яких його встановлено, а також контроль за засудженими до кримінальних покарань, те пов'язаних з позбавленням волі; 12) забезпечувати в межах своєї компетенції безпеку дорожнього руху, 13) давати відповідно до законодавства дозвіл на придбання, зберіган 14) контролювати додержання громадянами та службовими особами 21) у встановленому порядку виявляти і повідомляти закладам охорони здоров'я про осіб, які становлять групу ризику захворювання на СНІД, і здійснювати за поданням закладу охорони здоров'я з санкції прокурора привід цих осіб, а також інфікованих вірусом імунодефіциту людини, хворих на венеричні захворювання, хронічний алкоголізм і наркоманів, які вводять наркотичні засоби шляхом ін'єкцій, для обов'язкового обстеження і лікування; (Пункт 21 статті 10 в редакції Закону № 2484-12 від 19.06.92) Стаття 11. Права міліції Міліції для виконання покладених на неї обов'язків надається право: 1) вимагати від громадян і службових осіб, які порушують громадський 2) перевіряти у громадян при підозрі у вчиненні правопорушень доку 3) викликати громадян і службових осіб у справах про злочини та у
4) виявляти і вести облік осіб, які підлягають профілактичному впливу 5) затримувати і тримати у спеціально відведених для цього приміщен (Абзац шостий пункту 5 статті 11 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2484-12 від 19.06.92) осіб, які перебували в громадських місцях у стані сп'яніння, якщо їх вигляд ображав людську гідність і громадську мораль або якщо вони втратили здатність самостійно пересуватися чи могли завдати шкоди оточуючим або собі, — до передачі їх в спеціальні медичні заклади або для доставки до місця проживання, а при відсутності таких — до їх витвереження; осіб, яких запідозрено у занятті бродяжництвом, — на строк до ЗО діб з санкції прокурора; осіб, які ухиляються від виконання постанови суду про направлення на примусове лікування від хронічного алкоголізму або наркоманії, — на строк до 3 діб; військовослужбовців, які вчинили діяння, що підпадають під ознаки злочину або адміністративного правопорушення, — до передачі їх військовим патрулям, представникам військової комендатури, військових частин або військових комісаріатів; осіб, які мають ознаки вираженого психічного розладу і створюють у зв'язку з цим реальну небезпеку для себе і оточуючих, — до передачі їх у лікувальні заклади, але не більш як на 24 години; 6) проводити огляд осіб, зазначених у пункті 5 цієї статті, речей, що 7) складати протоколи про адміністративні правопорушення, провади
8) у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні 9) проводити в порядку провадження дізнання і за дорученням слідчих
10) здійснювати на підставах і в порядку, встановлених законом, гласні 11) проводити фотографування, звукозапис, кіно— і відеозйомку, дак 12) проводити кіно-, фото— і звукофіксацію як допоміжний засіб попе
13) вести профілактичний облік правопорушників, криміналістичний 14) проводити огляд поклажі, багажу та огляд пасажирів цивільних по (Пункт 14 статті 11 доповнено згідно із Законом № 2484-12 від 19.06.92) 15) входити безперешкодно у будь-який час доби: а) на територію і в У разі опору, вчинення протидії працівник міліції може вжити заходів до їх подолання, передбачених цим Законом; 16) перебувати на земельних ділянках, в жилих та інших приміщеннях 17) одержувати безперешкодно і безплатно від підприємств, установ і (Пункт 17 статті 11 в редакції Закону № 2932-12 від 26.01.93) 18) повідомляти з метою профілактичного впливу державним органам, 19) вносити відповідним державним органам, громадським об'єднанням 20) відповідно до своєї компетенції тимчасово обмежувати або заборо 21) обмежувати або забороняти у випадках затримання злочинців, при 22) анулювати виданий підприємству, установі й організації дозвіл на монтні та піротехнічні підприємства, магазини, що торгують зброєю і боєприпасами, до усунення порушень відповідних правил; анулювати дозволи на придбання, зберігання і носіння зброї та боєприпасів, видані громадянам, які зловживають спиртними напоями, вживають наркотичні засоби без призначення лікаря, інші одурманюючі засоби, хворіють на психічні захворювання, та в інших випадках, передбачених законодавством; оглядати з участю адміністрації підприємств, установ, організацій приміщення, де знаходяться зброя, боєприпаси, вибухові, наркотичні та сильнодіючі хімічні, отруйні та радіоактивні речовини і матеріали, з метою перевірки додержання правил поводження з ними; оглядати зброю та боєприпаси, що знаходяться у громадян, а також місця їх зберігання; 23) вилучати у громадян і службових осіб предмети і речі, заборонені 24) проводити з участю адміністрації підприємств, установ і організа Розділ III. ЗАСТОСУВАННЯ ЗАХОДІВ ФІЗИЧНОГО ВПЛИВУ, СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАСОБІВ І ВОГНЕПАЛЬНОЇ ЗБРОЇ Стаття 12. Умови і межі застосування заходів фізичного впливу, спеціальних засобів і вогнепальної зброї Міліція має право застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби і вогнепальну зброю у випадках і в порядку, передбачених цим Законом. Застосуванню сили, спеціальних засобів і вогнепальної зброї повинно передувати попередження про намір їх використання, якщо дозволяють обставини. Без попередження фізична сила, спеціальні засоби і зброя можуть застосовуватися, якщо виникла безпосередня загроза життю або здоров'ю громадян чи працівників міліції. Забороняється застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби і вогнепальну зброю до жінок з явними ознаками вагітності, осіб похилого віку або з вираженими ознаками інвалідності та малолітніх, крім випадків вчинення ними групового нападу, що загрожує життю і здоров'ю людей, працівників міліції, або збройного нападу чи збройного опору. У разі неможливості уникнути застосування сили вона не повинна перевищувати міри, необхідної для виконання покладених на міліцію обов'язків і має зводитись до мінімуму можливості завдання шкоди здоров'ю правопорушників та інших громадян. При завданні шкоди міліція забезпечує подання необхідної допомоги потерпілим в найкоротший строк. Про застосування фізичної сили, спеціальних засобів примусу працівник міліції рапортом доводить до відома безпосереднього начальника. Про поранення або смерть, що сталися внаслідок застосування фізичного впливу і спеціальних засобів, а також про всі випадки застосування зброї працівник міліції зобов'язаний негайно і письмово повідомити своєму начальникові для сповіщення прокуророві. Перевищення повноважень по застосуванню сили, в тому числі спеціальних засобів і зброї, тягне за собою відповідальність, встановлену законом. Стаття 13. Застосування заходів фізичного впливу Працівники міліції мають право застосовувати заходи фізичного впливу, в тому числі прийоми рукопашного бою, для припинення правопорушень, подолання протидії законним вимогам міліції, якщо інші способи не забезпечили виконання покладених на неї обов'язків. Стаття 14. Застосування спеціальних засобів Працівники міліції мають право застосовувати наручники, гумові кийки, засоби зв'язування, сльозоточиві речовини, світлозвукові пристрої відволікаючої дії, пристрої для відкриття приміщень і примусової зупинки транспорту, водомети, бронемашини та інші спеціальні і транспортні засоби, а також використовувати службових собак у таких випадках: 1) для захисту громадян і самозахисту від нападу та інших дій, що 2) для припинення масових безпорядків і групових порушень громад 3) для відбиття нападу на будівлі, приміщення, споруди і транспортні 4) для затримання і доставки в міліцію або інше службове приміщення 5) для припинення масового захоплення землі та інших дій, що можуть 6) для припинення опору працівникові міліції та іншим особам, які ви 7) для звільнення заложників. Вид спеціального засобу, час початку та інтенсивність його застосування визначаються з урахуванням обстановки, що склалася, характеру правопорушення і особи правопорушника. Повний перелік спеціальних засобів, а також правила їх застосування встановлюються Кабінетом Міністрів України за висновком Міністерства охорони здоров'я України і Генеральної прокуратури України і публікуються в засобах масової інформації. (Частина третя статті 14 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2484-12 від 19.06.92). Стаття 15. Застосування вогнепальної зброї Працівники міліції як крайній захід мають право застосовувати вогнепальну зброю у таких випадках: 1) для захисту громадян від нападу, що загрожує їх життю і здоров'ю, 2) для відбиття нападу на працівника міліції або членів його сім'ї, якщо (Пункт другий частини першої статті 15 в редакції Закону № 101/95-ВР від 14.03.95) 3) для відбиття нападу на охоронювані об'єкти, конвої, жилі приміщен 4) для затримання особи, яку застали при вчиненні тяжкого злочину і 5) для затримання особи, яка чинить збройний опір, намагається втек 6) для зупинки транспортного засобу шляхом його пошкодження, якщо Забороняється застосовувати і використовувати вогнепальну зброю при значному скупченні людей, якщо від цього можуть постраждати сторонні особи. Працівники міліції мають право використовувати зброю для подання сигналу тривоги або виклику допомоги, для знешкодження тварини, яка загрожує життю і здоров'ю громадян або працівника міліції. (Частина четверта статті 15 виключена на підставі Закону № 101/95-ВР від 14.03.95) Працівник міліції має право оголити вогнепальну зброю і привести її у готовність, якщо вважає, що в обстановці, яка склалася, можуть виникнути підстави для її застосування. Спроби особи, яка затримується працівником міліції з оголеною вогнепальною зброєю, наблизитися до нього, скоротивши при цьому визначену ним відстань, чи доторкнутися до його зброї, дають працівникові міліції право застосовувати вогнепальну зброю згідно з цим Законом. (Стаття 15 доповнена частиною четвертою згідно із Законом № 2484-12 від 19.06.92)
Стаття 15і. Гарантії особистої безпеки озброєного працівника міліції Працівник міліції має право оголити вогнепальну зброю і привести її у готовність, якщо вважає, що в обстановці, яка склалася, можуть виникнути підстави для її застосування. При затриманні злочинців чи правопорушників або осіб, яких працівник міліції запідозрив у скоєнні злочинів чи правопорушень, а також при перевірці документів у підозрілих осіб, працівник міліції може привести у готовність вогнепальну зброю, що є попередженням про можливість її застосування. Спроба особи, яка затримується працівником міліції із вогнепальною зброєю в руках, наблизитись до нього, скоротивши при цьому визначену ним відстань, чи доторкнутись до зброї, дають працівникові міліції право застосувати вогнепальну зброю. (Закон доповнено статтею 15і згідно з Законом № 101 /95-ВР від 14.03.95) Розділ V. ПРАВОВИЙ І СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПРАЦІВНИКІВ МІЛІЦІЇ Стаття 20. Правове становище працівників міліції Працівник міліції є представником державного органу виконавчої влади. Законні вимоги працівників міліції є обов'язковими для виконання громадянами і службовими особами. Працівник міліції при виконанні покладених на нього обов'язків керується тільки законом, діє в його межах і підпорядковується своїм безпосередньому і прямому начальникам. Ніхто інший, за винятком уповноважених службових осіб, у передбачених законом випадках не вправі втручатися в законну діяльність працівника міліції. Ніхто не має права покласти на працівника міліції виконання обов'язків, не передбачених чинним законодавством. Втручання в діяльність міліції тягне за собою відповідальність за законом. Розділ VI. КОНТРОЛЬ І НАГЛЯД ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ МІЛІЦІЇ Стаття 26. Контроль за діяльністю міліції Контроль за діяльністю міліції здійснюють Кабінет Міністрів України, Міністр внутрішніх справ України і в межах своєї компетенції Ради народних депутатів. Ради народних депутатів, здійснюючи контроль за роботою міліції, не втручаються в її оперативно-розшукову, кримінально-процесуальну та адміністративну діяльність. Стаття 27. Нагляд за додержанням законності у діяльності міліції Нагляд за додержанням законності у діяльності міліції здійснюють Генеральний прокурор України і підлеглі йому прокурори. Закон України "Про Службу безпеки України" (Витяг) Розділ І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ Стаття 1. Служба безпеки України Служба безпеки України — державний правоохоронний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України. Служба безпеки України підпорядкована Президенту України і підконтрольна Верховній Раді України. Стаття 2. Завдання Служби безпеки України На Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, економічного, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб. До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття злочинів проти миру і безпеки людства, тероризму, корупції та організованої злочинної діяльності у сфері управління і економіки та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України. Стаття 3. Засади діяльності Служби безпеки України Діяльність Служби безпеки України, її органів і співробітників грунтується на засадах законності, поваги до прав і гідності особи, позапартійно-сті та відповідальності перед народом України. В оперативно-службовій діяльності Служба безпеки України дотримується принципів поєднання єдиноначальності і колегіальності, гласності і конспірації. Стаття 5. Діяльність Служби безпеки України і права людини Діяльність Служби безпеки України здійснюється на основі дотримання прав і свобод людини. Органи і співробітники Служби безпеки України повинні поважати гідність людини і виявляти до неї гуманне ставлення, не допускати розголошення відомостей про особисте життя людини. У виняткових випадках з метою припинення та розкриття державних злочинів окремі права та свободи особи можуть бути тимчасово обмежені у порядку і межах, визначених Конституцією та законами України. Неправомірне обмеження законних прав та свобод людини є неприпустимим і тягне за собою відповідальність згідно з законодавством. Орган Служби безпеки України у разі порушення його співробітниками при виконанні службових обов'язків прав чи свобод людини повинен вжити заходів до поновлення цих прав та свобод, відшкодування заподіяної моральної і матеріальної шкоди, притягнення винних до відповідальності. Служба безпеки України на вимогу
громадян України у місячний строк зобов'язана дати їм письмові пояснення з приводу обмеження їх прав чи свобод. Такі особи мають право оскаржити до суду неправомірні дії посадових (службових) осіб та органів Служби безпеки України. Розділ II. СИСТЕМА І ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ Стаття 17. Взаємодія Служби безпеки України з правоохоронними та іншими державними органами України Служба безпеки України взаємодіє з Управлінням охорони вищих посадових осіб України, Національною гвардією України, правоохоронними та митними органами України у порядку і на засадах, визначених законами, указами Президента України та прийнятими на їх основі актами Служби безпеки України і відповідного відомства. Розділ IV. ПОВНОВАЖЕННЯ СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ Стаття 24. Обов'язки Служби безпеки України Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов'язана: 3) виявляти, припиняти та розкривати злочини, розслідування яких віднесено законодавством до компетенції Служби безпеки України; проводити дізнання і слідство у цих справах; розшукувати осіб, які переховуються у зв'язку із вчиненням зазначених злочинів; 4) здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України; 5) забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об'єднань; 7) брати участь у розробці і здійсненні заходів щодо захисту державних таємниць України, сприяти у порядку, передбаченому законодавством, підприємствам, установам, організаціям та підприємцям у збереженні комерційної таємниці, розголошення якої може завдати шкоди життєво важливим інтересам України; 8) здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки; 9) у межах визначеної законодавством компетенції забезпечувати захист особистої безпеки громадян; брати участь у реабілітації і поновленні прав незаконно репресованих осіб; 10) сприяти Прикордонним військам України в охороні державного кордону України; 11) сприяти забезпеченню режиму воєнного та надзвичайного стану в разі їх оголошення, а також ліквідації наслідків стихійного лиха, значних аварій, катастроф, епідемій, епізоотій та інших надзвичайних ситуацій; 12) подавати наявними силами і засобами, в тому числі і технічними, допомогу органам внутрішніх справ, іншим правоохоронним органам у боротьбі із злочинністю. Стаття 25. Права Служби безпеки України Службі безпеки України, її органам і співробітникам для виконання покладених на них обов'язків надається право: 1) вимагати від громадян та посадових осіб припинення правопорушень і дій, що перешкоджають здійснен- ню повноважень Служби безпеки України, перевіряти у зв'язку з цим документи, які посвідчують їх особу, а також проводити огляд осіб, їх речей і транспортних засобів, якщо є загроза втечі підозрюваного або знищення чи приховання речових доказів злочинної діяльності; 2) подавати органам державного управління обов'язкові для розгляду пропозиції з питань національної безпеки України, в тому числі про припинення роботи, пов'язаної з державними таємницями, яка виконується з порушенням встановлених правил; 3) одержувати на письмовий запит керівника відповідного органу Служби безпеки України від міністерств, державних комітетів, інших відомств, підприємств, установ, організацій, військових частин, громадян та їх об'єднань дані і відомості, необхідні для забезпечення державної безпеки України, а також користуватись з цією метою службовою документацією і звітністю; 12) в інтересах розвідки, контррозвідки і оперативно-розшукової діяльності створювати інформаційні системи та вести оперативний облік в обсязі і порядку, що визначаються завданнями, покладеними на Службу безпеки України цим Законом. Розділ VII. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПРАВОПОРУШЕННЯ У СФЕРІ ДІЯЛЬНОСТІ СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ Стаття 35. Відповідальність співробітників Служби безпеки України Співробітники Служби безпеки України самостійно приймають рішення в межах своїх повноважень. Вони повинні відмовитись від виконання будь-яких наказів, розпоряджень або вказівок, які суперечать чинному законодавству. За протиправні дії та бездіяльність вони несуть дисциплінарну, адміністративну та кримінальну відповідальність. Співробітники Служби безпеки України, які виконують свої обов'язки відповідно до наданих законодавством повноважень і в рамках Закону, не несуть відповідальності за завдані майнові збитки. Такі збитки відповідно до законодавства компенсуються за рахунок державного бюджету Службою безпеки України. Стаття 36. Відповідальність за неправомірні дії, що перешкоджають реалізації повноважень Служби безпеки України Законні вимоги співробітників Служби безпеки України при виконанні ними службових обов'язків є обов'язковими для громадян і посадових осіб. Непокора або опір законним вимогам співробітників Служби безпеки України, неправомірне втручання в їх законну діяльність тягнуть за собою відповідальність, передбачену законодавством.
10 1-378
Закон України "Про оперативно-розшукову діяльність" (Витяг) (Відомості Верховної Ради (ВВР) 1992, Читайте також:
|
|||||||||
|