Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Характеристики особи

У повсякденній і науковій мові дуже часто зустрічаються терміни: "людина", "індивід", "індивідуальність", "особа". Чи означають вони один і той же феномен або між ними є якісь відмінності? Найчастіше ці слова вживаються як синоніми, але якщо підходити до їх визначення строго, можна виявити істотні смислові відтінки. Людина - поняття найзагальніше, родове. Індивід розуміється як окрема, конкретна людина, як одиничний представник людського роду і його "первокирпичик" (від латів. individ - неділимий, кінцевий). Індивідуальність можна визначити як сукупність рис, що відрізняють одного індивіда від іншого, причому відмінності проводяться на самих різних рівнях - біохімічному, нейрофізіологічному, психологічному, соціальному та ін. Поняття особа вводиться для виділення, підкреслення неприродної ("надприродной", соціальною) суті людини і індивіда, тобто акцентується соціальний початок.

У соціології особа визначається, по-перше, як системна якість індивіда, оновлена його включеністю в громадські стосунки і що проявляється в спільній діяльності і спілкуванні; по-друге, як суб'єкт соціальних стосунків і свідомої діяльності.

У момент народження дитина ще не особа. Він усього лише індивід. Індивідом називається людина як представник виду, продукт філогенетичного і онтогенетичного розвитку. Щоб стати особою, людина повинна пройти певний шлях розвитку. Неодмінною умовою цього розвитку є: біологічні, генетично задані передумови; наявність соціального середовища, світу людської культури, з яким дитина взаємодіє.

Кожна особа має сукупність внутрішніх якостей, властивостей, які складають її структуру.

Підійти до завдання характеристики особи можна двояким чином: з точки зору її структури; з точки зору її взаємодії з оточенням, спілкування з іншими людьми.

У таблиці. 3.1 особливостей особи згруповані в ієрархічно розташовані підструктури по мірі впливу на їх формування біологічних (генетичних) і соціальних (придбаних в культурі) якостей.

Багатовимірна, складноорганізована природа людини, широта і різноманіття його соціальних зв'язків і стосунків визначають безліч теоретичних підходів і позицій в розумінні цього феномену, безліч різних моделей, образів людини в сучасній соціології.

Таблиця 3.1. Ієрархічна структура особи (по К.К. Платонову) :

 

  Коротка назва підструктури До цієї структури відносяться Співвідношення біологічного і соціального
Підструктура спрямованості Переконання, світогляди, особові сенси, інтереси Соціальний рівень (біологічного майже немає)
Підструктура досвіду Уміння, знання, навички, звички Соціально-біологічний рівень (значно більше соціального, чим біологічного)
Підструктура форм віддзеркалення Особливості пізнавальних процесів (мислення, пам'яті, сприйняття, відчуття, уваги); особливості емоційних процесів (емоції, почуття) Біосоціальний рівень (біологічного більше, ніж соціального)
Підструктура біологічних, конституціональних властивостей Швидкість протікання нервових процесів, баланс процесів збудження і гальмування і тому подібне; статеві, вікові властивості Біологічний рівень (соціальне практично відсутнє)

Читайте також:

  1. II. Злочини проти життя та здоров'я особи
  2. II.3. Основні способи і прийоми досягнення адекватності
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. Roboform - Ваш Особистий Зберігач Секретів!
  7. V здатність до встановлення та підтримки гарних особистих стосунків і веденню етичного способу життя.
  8. V Суттю Я-концепції стає самоактуалізація в межах моральних правил і більше значимих особистісних цінностей.
  9. V Такі негативні особистісні утворення, як самовпевненість і нерозвиненість автономії та ініціативи, обумовлюють неадаптивне старіння людини.
  10. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  11. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  12. А/. Фізичні особи як суб’єкти цивільного права.




Переглядів: 520

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Визначення ситуації | Самозвеличання

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.