Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лідерство

Уявіть собі футбольну команду без бомбардира, армію без офіцерів, підприємство без директора, університет без декана, оркестр без диригента, молодіжне угрупування без ватажка. У відсутність загального керівництва люди починають зазнавати труднощі з координуванням своєї діяльності. Отже, в груповому оточенні деякі члени мають, як правило, більший вплив, чим інші. Таких індивідів називають лідерами. Маленькі групи здатні обходитися без лідера, проте в групах великої чисельності відсутність керівництва призводить до хаосу.

Для невеликих груп, як правило, властиві лідери двох типів. Один тип керівника - "фахівець-виробничник" - займається оцінкою поточних завдань і організацією дій з їх виконання. Другий - "фахівець-психолог" - добре справляється з міжособовими проблемами, знімає напруженість між людьми і сприяє підвищенню духу солідарності в групі. Перший тип керівництва є інструментальним, спрямованим на досягнення групових цілей; другий - експресивним, орієнтованим на створення в групі атмосфери гармонії і солідарності. В деяких випадках одна людина бере на себе обоє ці ролі, але зазвичай кожна з ролей виконується окремим керівником. Жодна з ролей не може обов'язково представлятися важливішою, ніж інша, відносну значущість кожної ролі диктує конкретна ситуація. Лідери користуються різними стилями для чинення впливу на людей.

Цікаве дослідження стилів керівництва провели Курт Левин і його співробітники.

В ході цього дослідження дорослі керівники, що працювали з групами 11-річних хлопчиків, наслідували один з трьох стилів керівництва. При авторитарному стилі керівник визначав основний напрям дій групи, давав поетапні інструкції, так що хлопчики мали чітке уявлення про майбутні завдання, призначав партнерів для роботи, давав суб'єктивні позитивні і критичні оцінки і залишався в стороні від участі в діяльності групи. По контрасту з цим при демократичному стилі керівник дозволяв хлопчикам брати участь в процесі ухвалення рішень, обкреслював тільки загальні цілі роботи, пропонував варіанти їх досягнення, дозволяв членам групи працювати спільно з тими, з ким їм хотілося, об'єктивно оцінював досягнення хлопчиків і сам брав участь в діяльності групи. І нарешті, стиль невтручання мав на увазі пасивне положення керівника : він надавав матеріали, давав поради і надавав допомогу тільки на прохання членів групи, відмовляючись давати оцінку результатам роботи.

Дослідники виявили, що авторитарний стиль керівництва приводив членів групи до повного знесилення і викликав у них ворожі почуття до свого керівника. Продуктивність залишалася на висоті тільки у присутності керівника, але як тільки він йшов, вона значно знижувалася. При демократичному стилі керівництва члени групи відчували більше задоволення, були більше орієнтовані на завдання групи і доброзичливіші, проявляли самостійність (особливо у відсутність керівника) і низькі рівні міжособової агресивності. Стиль невтручання привів до низької продуктивності і високих рівнів міжособової агресивності. Проте слід підкреслити, що експеримент проводився з американськими підлітками, вихованими на демократичних принципах. За інших умов і в іншому культурному середовищі авторитарний стиль керівництва може виявитися прийнятнішим. Високий відсоток авторитарних лідерів в країнах, що розвиваються, дозволяє припустити, що в умовах соціальної напруженості населення країни може визнати переважним директивне правління. Проте не менш логічним представляється пояснення, згідно з яким авторитарним правителям виявляється простіше захопити і утримувати владу в подібних обставинах.


Читайте також:

  1. Влада, вплив, лідерство
  2. Вплив, влада і лідерство
  3. Вплив, влада, лідерство
  4. Ефективне лідерство в сучасному бізнес-середовищі
  5. ЛЕКЦІЯ № 12. Лідерство - поняття і класифікація
  6. Лідер. Лідерство в групі, ознаки і типологія лідерства. Управління спільністю людей, функції керівника. Взаємостосунки керівника і підлеглого.
  7. Лідерство і керівництво в туристичній групі
  8. Лідерство і менеджмент у туристичних господарчих організаціях
  9. Лідерство самонавчальних організацій
  10. Лідерство та влада
  11. Лідерство та його ознаки.




Переглядів: 563

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Розмір груп | Соціальне нехтування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.009 сек.