Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Культ ісламу

Іслам має розвинуту культову практику. Кожен мусу­льманин знає, що бути правовірним означає: 1) сповідува­ти та визнавати пророчу місію Мухаммеда; 2) здійснювати щоденну п'ятиразову молитву — намаз — та 3) паломниц­тво до Мекки; 4) дотримуватися посту в місяць рамадан (рамазан); 5) чинити благі справи на користь бідних та ну­жденних.

Намаз. Стрижнем намазу є п'ятиразове повторення вдень і вночі, словом і дією того, в що увірував мусульма­нин, — молитви.

Піднявшись уранці, радять настанови, встань перед Го­сподом твоїм чистим і непорочним до того, як займешся бу­денними справами. Підтверди перед Аллахом своє поклоніння йому, стоячи, сидячи, коліноуклінно і лежачи перед ним ниць. Скажи, що до нього ти звертаєшся і від нього че­каєш вказівки правильного шляху. Знову пригадай собі домовленість із ним про покірність і служіння. Повтори де­кілька разів своє бажання заслужити його милість і уник­нути його гніву. Повтори урок Корану. Засвідчи істинність його послання. Згадай день, коли ти постанеш перед судом Аллаха, де тебе запитають про справи твої, та отримаєш за них заслужене. Так починається твій день. Після того як ти попрацюєш декілька годин, покличе тебе муедзин (слу­житель при храмі) прославити ім'я Господа. Повтори свій урок ще раз, щоб не забути його. Встань зі свого місця і, повторивши формулу віри, повертайся до мирських справ. Згодом утретє покличе тебе муедзин на післяполудневу мо­литву. Коли день закінчиться і настане ніч, почни її тим, чим починав день. Згадай Всевишнього і служіння йому, щоб не забути свій урок уночі. А коли прийде час сну, по­молися знову, пом'яни Господа твого востаннє на добу.

Така п'ятикратна молитва покликана зміцнювати осно­ви віри та постійно нагадувати про постулати ісламу.

Іслам передбачає також колективні молитви, зокрема щотижневу молитву в п'ятницю. Колективна молитва має викликати у віруючих почуття спільності, любові й братер­ства, солідарності. Вона має привчати і підкорятися керів­никові, якого мусульмани обирають зі свого середовища, прилучає їх до порядку і дисципліни, породжує в них спів­чуття і милосердя один до одного, почуття рівності та згур­тованості.

Заклик до молитви називається азан. Він надає мусуль­манам, що збираються до мечеті (храму), час, аби підготу­ватися до цієї важливої події. До безпосереднього початку молитви перед громадою проголошується ще й другий за­клик, що називається ікама.

Загальнообов'язковою є лише одна загальна молитва в мечеті — салат аль-джама, або салат ад-джума (полуден­на молитва щоп'ятниці). Слово «джама» означає «зібран­ня», а «джума» — «п'ятниця». На цій молитві обов'язково має бути присутнім кожен дорослий чоловік-мусульманин. Якщо його немає більше трьох разів (тобто протягом трьох тижнів), то він опиняється поза лоном мусульманства. Ось чому в ісламських країнах у п'ятницю закриті всі магази­ни й установи.

В ісламі вважається, що монополія на духовне знання чи особливу святість не може бути перешкодою між віру­ючим і Богом. Тому тут немає священиків у християнському розумінні. Кожний мусульманин є священиком сам для себе. Нікому не заборонено наближатися до Бога своєю вірою. А мусульманське духовенство нерідко поєднує вико­нання духовних і світських обов'язків. Імам, який стоїть пе­ред зібранням і веде молитву, не є священиком. Ним може бути будь-хто, хто добровільно дав згоду очолити молитву, але ця особа повинна знатися на основах мусульманської ві­ри і добре знати Коран, який читається під час молитви. До того ж її мають поважати віруючі. Деякі мечеті мають постій­ного імама, але це не обов'язкова вимога. За відсутності іма­ма будь-який мусульманин може очолити молитву.

Імам (араб, амма — стояти попереду) —духовний керівник; голова мусульманської громади; керівник колективної молитви у мечеті; не є ні саном, ні професією.

Якщо молитва здійснюється в домашніх умовах, то вес­ти її може будь-хто з родичів. Молитва може бути здійснена в будь-який час і в будь-якому місці. Однак мусульманин го­тується до неї, очищає своє тіло і вибирає чисте місце. Мо­литься вірний, як правило, на власному молитовному ки­лимку. На молитву слід одягати чистий одяг, жінкам за­бороняється користуватися парфумами, робити макіяж і лакувати нігті. Чоловікам не обов'язково покривати голо­ву, але більшість із них носить білу мереживну молитовну шапочку. Перед молитвою мусульмани здійснюють ритуа­льне омовіння (відоме як вуду) водою певних частин тіла, що символізує фізичне та духовне очищення.

Ураз. Щоб стати богослухняним досконалим мусульма­нином, окрім щоденної п'ятикратної молитви, раз на рік, у місяць рамадан (протягом повних ЗО днів) треба дотримува­тися уразу (посту): не пити й ковтка води та не вживати ні­якої їжі від світанку до вечора. Коли зайде сонце і полине вечірній азан, тоді можна розговлятися, але в міру. При цьо­му віруючий має бути богобоязливим, упевненим у всебачен-ні та всезнанні Аллаха, вірити в майбутнє життя і Божий суд, абсолютно підкорятися вимогам Корану і Пророка, мати ве­лике почуття обов'язку та терпіти й стримувати свої бажан­ня. З приходом рамадану мусульманський світ ніби поринає в атмосферу тілесної й духовної чистоти, віри та покірності Аллаху. Зникає небажане в поведінці, і навпаки, множать­ся добрі справи, благі діяння. Одні жалкують через вчинене, в інших виникає бажання допомогти тим, хто того потребує. Усі разом перебувають у стані самооцінки й самоаналізу, вна­слідок чого виникає відчуття єднання, взаємної любові, спів­чуття та взаємодопомоги.

Рамадан вважається особливим часом для мусульман, оскільки саме в цей місяць Аллах вирішив закликати Му-хаммеда до пророцтва і послав йому перші одкровення. То­му цей місяць віщує про те, що настав час додаткових зу­силь для поширення взаємної любові, миру і спокою. Піст вимагає від мусульманина також свідомого налаштуван­ня розуму на молитву і спокій. Адже сенс посту не тільки і не стільки в утриманні від вживання їжі засвітла. Аллах висловився чітко: якщо людина не може відмовитися від зла, насилля, пожадливості, хтивості, роздратованості то­що, то їй не слід і позбавляти себе їжі. Такий ураз не мати­ме сенсу. Тому багато мусульман беруть зобов'язання про­читати за час посту весь Коран. Дехто відправляється у ме­четь для тараві (нічних молитов), під час яких за місяць прочитується весь текст Святого Письма.

Мусульмани, здоров'ю яких дотримання посту може за­шкодити (хворі, немічні, літні, жінки, які годують дітей), звільняються від нього.

Хадж. Ісламський правовірний обов'язково має також здійснити паломництво (хадж) до Мекки, засвідчуючи цим самим свою любов і відданість Аллаху.

Хадж (араб, поломництво) — один із основних обов'язків мусуль­манина, який полягає у відвідуванні Мекки (храму Кааби) або Ме­дини (гробу Мухаммеда).

Мекка — головне священне місто мусульман у Хиджазі (Саудівська Аравія), де народився, жив та починав свою про­повідницьку діяльність засновник ісламу Мухаммед; це осо­блива святиня, куди немусульманину вхід заборонено; ха-рам («священна», «заборонена»).

Готуючись до хаджу, вірному слід пам'ятати слова Ал­лаха: якщо ви вирішили здійснити хадж і вийшли з будин­ків своїх, очистіть серце своє, приховайте бажання свої й пристрасті, уникайте розпусти, суперечок, кровопролиття і словоблудства. Ставши перед Господом вашим, проявіть належну вихованість, повагу і покірність. Знайте, направ­ляєтеся до того наймогутнішого, якому належать небеса, земля і те, що між ними. Всі, крім нього самого, мають по­гребу в ньому. Знайте, що якщо ви виявите перед Всевиш­нім таку покірність, смирення і відданість і поклонитеся йому від усієї душі з чистими помислами, отримаєте вели­ку нагороду.

Хадж розглядається як величний обряд поклоніння і ви­яву любові до Аллаха. Для мусульманина хадж — це час самоочищення, бо йдучи до святого місця, відчуваючи на­ближення до Кааби (головної святині — кубоподібної будів­лі висотою до 15 метрів, складеної з кам'яних плит), людина всім серцем відвертається від спокуси і помилок, кається в гріхах, у неї з'являються нові праведні думки.

Під час хаджу Мекка стає мусульманським центром, до якого спрямовані помисли й душевні поривання представни­ків різних народів і країн зі всіх кінців землі. Відтак хадж, з одного боку, — це поклоніння Всевишньому Аллаху, з друго­го — своєрідний щорічний всесвітній форум мусульман.

Хадж здійснюється в чітко визначений мусульманським календарем час, у місяць зуль-хад-жа (четвертий після ра-мадану). Він знаменує собою три події в мусульманській іс­торії. Перша — прощення і возз'єднання Адама і Єви з Бо­гом. Друга — принесення в жертву пророком Ібрагімом си­на свого Ісмаїла. Третя — життя в послуху пророка Мухаммеда.

Під час хаджу мусульманин мусить виконати чотири не­обхідні умови:

— покритись іхрам (двома простими покривалами біло­го кольору);

— обійти навколо Кааби;

— здійснити похід в долину Арафат;

— ще раз обійти навколо Кааби. Чоловіки-паломники, які виконали всі чотири умови,

називаються хаджі, а жінки — хаджа.

Свята. Мусульманський культ передбачає також дотри­мання мусульманських свят. Серед них особливе значення має ураза-байрам (араб. — свято розговіння), яке відзначається в перший-другий день наступного за рамаданом місяця. Об­ряд свята полягає у спільній молитві, за якою починається святкова трапеза і подавання милостині біднякам. Згідно з традиціями ісламу під час ураза-байрам віруючий звітуєть-ся за піст, що минув, та починає відбувати покарання у разі порушень правил поведінки. Тоді він сплачує фітр-садака.

Найголовнішим святом мусульман є курбан-байрам (жертвопринесення), яке відзначається через 70 днів після закінчення ураза-байрам. Починається воно 10—20 числа місяця зуль-хаджа і триває три-чотири дні. Центральною ритуальною дією курбан-байраму є принесення кривавої жертви (вівці, ягняти, барана, верблюда) на згадку про те, що Ібрагім був готовий принести в жертву свого сина Ісмаї­ла. М'ясо віддають бідним.

За ісламською традицією жертвопринесення є необхід­ною умовою потрапляння до раю. Шлях до нього лежить

через Сірат-міст, перекинутий над пеклом. Він тонший за жіночий волос, гостріший за лезо шаблі й гарячіший від вогню. Біля входу на Сірат стоять тварини, заколоті під час свята. На них віруючі й переїжджають через міст. Вважа­ється, що той, хто не приносив жертви, самостійно не змо­же утриматися на мосту і впаде у пекло. Ритуал свята пе­редбачає і відповідну молитву, відвідування могил предків та поновлення одягу. В цей час здійснюються паломництва (хадж) до Мекки.

В особливій шані й свято мавлюд-ан-набі (день наро­дження пророка Мухаммеда), що відзначається мусульма­нами у місяці рабі-аль-авваль.

Важливу роль в ісламі відіграє обряд сунат (обрізання), що знаменує перехід юнака до іншої соціальної групи і є внутрішньою ознакою релігійної належності.


Читайте також:

  1. VI . Екзаменаційні питання з історії української культури
  2. АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ У ГАЛУЗІ КУЛЬТУРИ
  3. Амстердам, Дельфт — осередки культури Нідерландів
  4. Англійський сад - нове слово в європейській парковій культурі.
  5. Антична й середньовічна спадщина в культурі італійського Відродження
  6. АНТИЧНА КУЛЬТУРА
  7. Античні міста – поліси, їх культура в українських землях.
  8. Античні міста-держави на півдні України, їх культурні традиції.
  9. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  10. Архаїчний і класичний періоди культури Давньої Греції
  11. Архаїчні культури на території України. Трипільська культура та її здобутки.
  12. Аскетична етика в православної культурі Сходу




Переглядів: 552

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Література | Релігійні напрями та течії ісламу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.