Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Обов’язок соціального працівника перед самим собою

 

Соціальний працівник є людиною, особистістю, що вступає у визначені відносини у зв’язку зі своїми професійними обов’язками, і, крім обов’язку стосовно клієнтів, професії, колег і суспільства, він зобов’язаний виконати обов’язок перед самим собою.

Свої обов’язки соціальний працівник виконує не тільки тому, що його діяльність потрібна суспільству, необхідна клієнтам, але й тому, що вона необхідна йому самому, оскільки відповідає його внутрішнім потребам, сприяє реалізації його особистісного потенціалу. Діяльність соціального працівника відбувається на очах у людей і тому постійно оцінюється ними. Оцінка діяльності соціального працівника виражається у ставленні до нього з боку оточуючих людей – як тих, що беруть участь у процесі соціальної роботи, так і не залучених до неї.

В міру розвитку особистості соціального працівника, у нього виробляється специфічна потреба в одержанні високої оцінки власної професійної діяльності, своєї особистості і поведінки, завоюванні авторитету. Ця потреба в цілому може бути виражена як потреба в повазі і визнанні з боку соціального оточення фахівця. Однак, оцінка якостей фахівця і завоювання ним поваги і визнання виробляється відповідно до якості його роботи і багато в чому залежить від того, наскільки повно соціальний працівник виконує свій професійний і моральний обов’язок стосовно клієнтів, колег, суспільства.

Творче виконання соціальним працівником його професійних обов’язків, постійне професійне і духовно–моральне удосконалення – обов’язок соціального працівника стосовно самого себе.

Честь і достоїнство соціального працівника – це визнання клієнтами, колегами, суспільством його високих якостей і цінності як фахівця й особистості, соціальне схвалення його діяльності і поведінки, а також висока об’єктивна оцінка самим фахівцем своїх професійних і особистісних якостей. Крім цього, честь і достоїнство як якості особистості є відображенням потреби соціального працівника у високій самооцінці й оцінці його з боку навколишніх і є стимулом і мотивом професійно моральної поведінки, основою для подальшого удосконалювання як фахівця й особистості.

Підтримка своєї професійної честі й достоїнства – найважливіший обов’язок соціального працівника перед самим собою.

Для фахівця як особистості з високою моральною цінністю важливі не тільки зовнішні прояви поваги до нього, суспільне визнання. Для високорозвиненої в духовному плані особистості не менш важливо усвідомлювати, що повага і визнання, авторитет в очах навколишніх є об’єктивно заслуженими, мають підстави. Саме ця обставина – потреба в об’єктивній і обґрунтованій оцінці своїх достоїнств – і є стимулом до удосконалювання особистості.

Якщо фахівцю досить лише зовнішнього прояву поваги до нього; якщо він готовий задовольнятися лише видимістю авторитету, оскільки за своїм службовим становищем має можливість впливати на долі людей; якщо йому досить своєї влади над людьми для усвідомлення себе як авторитетної і вартісної особистості – він ніколи не стане високо кваліфікованим фахівцем, оскільки особисті амбіції стосовно оцінки навколишніх і суб’єктивна самооцінка для нього важливіші, ніж дійсна цінність його особистості.

Честь і достоїнство соціального працівника не даються йому разом із професією і службовим посвідченням, вони формуються в процесі його постійної роботи над своїми професійними і моральними якостями і зростають в міру професійного і морального удосконалення. Вони закономірно пов’язані з визнанням і оцінкою його з боку суспільства, держави, клієнтів і колег. Об’єктивною основою оцінки фахівця є соціальна корисність його професійної діяльності.

Честь і достоїнство соціального працівника вимагають, у першу чергу, об’єктивності в оцінці самого себе – своїх якостей, здібностей і можливостей. Зарозумілість, завищена самооцінка фахівця, гіпертрофоване почуття власного достоїнства, що переходить у самовдоволення і самозамилування, відсутність самокритичності, є якостями, що негативно позначаються як на перспективах особистісного росту, так і на якості професійної діяльності, оскільки фахівець, що вважає процес свого розвитку закінченим, доведеним до вершини, насправді не здатен не тільки до удосконалення, але й до підтримки вже досягнутого рівня розвитку. Це, у свою чергу, сприяє об’єктивному зниженню авторитету соціального працівника, оцінки його діяльності як невартої професіонала.

Обов’язком соціального працівника стосовно самого себе є завоювання високого авторитету в суспільній думці.

Авторитет соціального працівника може бути як формальним, так і неформальним. Формальний авторитет фахівця – це авторитет його професії і посади. Неформальний же авторитет є показником моральної значимості і ступеня впливу фахівця на клієнта чи його оточення, на колег, є мірилом абсолютної, поза залежністю від службового становища, цінністю соціального працівника.

Авторитет соціального працівника може бути заснований тільки на дійсних його достоїнствах і заслугах як професійного, так і особистісного порядку. Не слід розраховувати на свій професійний статус як на умову, необхідну і достатню для завоювання міцного авторитету. Завоювання авторитету – процес тривалий і важкий, що має, однак, одну особливість: чим менше соціальний працівник думає про авторитет і чим більше про власну професійну діяльність, тим вищим ставатиме його авторитет. Якщо боротьба за завоювання і зміцнення свого авторитету стає для соціального працівника самоціллю, вона відволікає його від професійної діяльності і може привести до прямо протилежного результату – він утратить залишки авторитету в очах навколишніх.

На відміну від професійного обов’язку, професійні вимоги мають більш конкретний характер, тому що вони належать до різноманітних вимог і завдань, покладених на соціального працівника через його професійний статус чи на соціальну роботу як на інституцію, затребувану суспільством.

Детально розроблені професійні обов’язки соціального працівника знайшли своє відображення в посадових інструкціях, створених у різних установах соціального захисту і є обов’язковими для виконання. У залежності від сфери діяльності, посадові обов’язки соціального працівника можуть змінюватися, однак при цьому не змінюються їх моральні обов’язки стосовно клієнтів, колег і суспільства.

Не всякий функціональний обов’язок соціального працівника може розглядатися як його обов’язок. Ті обов’язки, що нав’язуються соціальному працівнику ззовні під впливом ситуації чи вищестоящими посадовими особами і не йдуть на користь клієнту і суспільству, не можуть розглядатися як його обов’язок, але разом з тим, вони можуть бути виконані. Мірилом відповідальності соціального працівника за виконання таких обов’язків у даному випадку є його моральне почуття, честь і достоїнство, громадянське почуття відповідальності і дисциплінованість виконавця.

 


Читайте також:

  1. Cплата єдиного соціального внеску - 2013
  2. D) усі попередні відповіді вірні.
  3. D) усі попередні відповіді вірні.
  4. II. Вимоги безпеки перед початком роботи
  5. II. Вимоги безпеки праці перед початком роботи
  6. II. Поняття соціального процесу.
  7. V. Передня кишка
  8. Активний опір ліній електропередачі
  9. Алгоритмічна конструкція повторення та її різновиди: безумовні цикли, цикли з після умовою та з передумовою.
  10. Алельні гени, знаходячись у гетерозиготному стані, не зливаються, не змінюють один одного і, не втрачаючи своєї індивідуальності, передаються в гамети.
  11. Амністія являє собою повне або часткове звільнення від кримінальної відповідальності і покарання певної категорії осіб, винних у вчиненні злочину.
  12. Антивоєнні рухи напередодні Першої світової війни




Переглядів: 2409

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Відповідальність соціального працівника перед клієнтом і його близькими | Культура поведінки соціального працівника з клієнтом: знайомство, вітання, представлення, звертання, спілкування тощо

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.14 сек.