МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Загальнопедагогічні принципи.Із загальнопедагогічних принципів найбільш значущим в корекційно-педагогічній діяльності є принцип цілеспрямованості педагогічного процесу. Мета як закон визначає характер і спосіб дій людини. Виходячи із загальних цілей виховання і розвитку особи дитини, в ході коректувально-педагогічної діяльності відбувається співвідношення існуючого рівня розвитку підлітка з передбачуваним, проектованим еталоном, що створює основу для формування програми коректувальної діяльності, визначення етапів її реалізації, шляхів, способів і засобів досягнення передбачуваного результату. Наступний принцип - цілісності і системності педагогічного процесу . Якщо педагогічний процес розглядати як систему, тобто як сукупність елементів, що знаходяться в певних відносинах і зв'язках між собою і створюючих відповідну цілісність, єдність, то коректувально-педагогічна діяльність буде її елементом, підсистемою, субсистемою. В той же час корекційна діяльність має свою структуру, впорядковану безліч своїх взаємозв'язаних елементів, об'єднаних загальною метою функціонування і єдності управління. Принцип гуманістичної спрямованості педагогічного процесу визначає необхідність гармонійного поєднання цілей суспільства і особи, орієнтацію учбово-виховного процесу на особові можливості дитини, його інтереси і потреби. У коректувально-педагогічній діяльності важливо розуміти те, що всяка нормальна дитина, як свого часу підкреслював А.С.Макаренко, що опинився "на вулиці" без допомоги, без суспільства, без колективу, без друзів, без досвіду, з потріпаними нервами, без перспективи, почав би поводитися як ті діти і підлітки, поведінку яких ми визначаємо як що відхиляється. У тісній єдності з гуманістичною спрямованістю педагогічного процесу знаходиться принцип пошани до особи дитини у поєднанні з розумною вимогливістю до неї. Розумна вимогливість припускає об'єктивну доцільність, зумовлену потребами педагогічного процесу, направленого на позитивний розвиток особових якостей дитини. Педагогічні вимоги - не самоціль, вони повинні пред'являтися вихователем з надією на успіх, з щирою зацікавленістю в долі підлітка, з розумінням його відносин до вимог, що пред'являються, з глибокою упевненістю в те, що вони допоможуть скоректувати поведінку вихованця, не нанісши збитку його самолюбності, відчуттю власної гідності. Принцип опори на позитивне в людині, на сильні сторони її особиє природним продовженням попередніх принципів. Тільки гуманне, поважне відношення до дитини, педагогічна прозорливість, уміння побачити серед негативних рис характеру і поведінки підлітка його незахищеність, прагнення бути краще дозволяють ефективніше побудувати коректувально-педагогічний процес. Спираючись на позитивні якості, підсилюючи і розвиваючи їх, нейтралізуючи з їх допомогою негативні риси, вихователь як би передбачає процес позитивного формування особи підлітка. Досягши успіху, оволодінні новими формами поведінки дитина переживає радість, випробовує внутрішню задоволеність, починає вірити у власні сили, у нього росте упевненість в перемозі, в досягненні поставленого завдання. Принцип свідомості і активності особи в цілісному педагогічному процесі є важливою ланкою коректувального процесу. Тільки розуміючи і усвідомлюючи необхідність змін, що проводяться, в поведінці, активно допомагаючи їх здійсненню бажаючи і прагнучи їх прискорити і реалізувати, можна говорити про успішність і результативність коректувально-педагогічного процесу, сподіватися на успіх. Перетворення вихованця з об'єкту в суб'єкт педагогічної діяльності - тривалий і складний процес, але без нього неможливо сподіватися на позитивний результат. Можна назвати ще один принцип - поєднання прямих і паралельних педагогічних дій. Цей принцип оптимізує педагогічний процес, мобілізує в нім соціально значущі сили, створює поле додаткового педагогічного впливу, підключаючи дію учнівського колективу, силу громадської думки. А для підлітка думка однолітків - важливий чинник розвитку особи, вибору спрямованості своєї поведінки, визначення алгоритму життєдіяльності. Поза сумнівом, і інші загальнопедагогічні принципи знаходять своє гідне місце в процесі формування моделі корекційно-педагогічної діяльності. Разом з тим загальна спрямованість корекційно-педагогічного процесу вимагає поглиблення, посилення одні і ослаблення інших аспектів діяльності, чіткішої і вивіреної тактики дії. Принципи спеціальної корекційно-педагогічної діяльності. Ведучим в системі спеціальної коректувально-педагогічної діяльності повинен стати принцип системності коректувальних, профілактичних і розвиваючих завдань, де системність і взаємообумовленість завдань відображають взаємозв'язану розвитку різних сторін особи дитини і їх гетерохронність, тобто нерівномірність розвитку. Закон нерівномірності, гетерохронності, розвитку особи підлітка свідчить про те, що кожна людина знаходиться як би на різних рівнях розвитку в різних поляганнях в одному і тому ж віковому періоді: на рівні благополуччя, відповідного нормі розвитку, на рівні риски, тобто погрози виникнення потенційних труднощів розвитку, і на рівні актуальних труднощів розвитку, що об'єктивно виражаються в різного роду відхиленнях від нормативного ходу розвитку. Необхідно не забувати при цьому, що всі аспекти розвитку особи, її свідомості і діяльності також взаємозв'язані і взаємообумовлені. Тому при визначенні цілей і завдань коректувально-педагогічної діяльності необхідно виходити з найближчого прогнозу розвитку підлітка, а не сьогохвилинній ситуації його поведінки, що відхиляється. Своєчасно прийняті превентивні (профілактичні) заходи дозволять уникнути непотрібних ускладнень в його розвитку і поведінці, а отже, необхідності розгортання надалі повномасштабних спеціальних коректувальних заходів. Разом з тим будь-яка програма корекції розвитку вихованця повинна бути направлена не стільки на корекцію відхилень в розвитку і поведінці, на їх попередження, скільки на створення сприятливих умов для якнайповнішої реалізації потенційних можливостей гармонійного розвитку особи підлітка. Реалізація принципу єдності діагностики і корекції забезпечує цілісність педагогічного процесу. Неможливо вести ефективну і повномасштабну коректувальну роботу, не знаючи початкових даних про об'єкт. Важко підібрати необхідні методи і прийоми корекції поведінки, що відхиляється, і розвитку, якщо у нас немає об'єктивних даних про підлітка, про причини і характер девіації, особливості його взаємин з однолітками і дорослими. Корекційно-педагогічний процес вимагає постійного систематичного контролю, фіксації змін, що відбулися, або їх відсутності, тобто контролю динаміки ходу і ефективності корекції; проведення діагностичних процедур, пронизливих (що охоплюють) всі етапи коректувально-педагогічної діяльності, - від постановки цілей до її досягнення, отримання кінцевого результату. Принцип обліку індивідуальних і вікових особливостей дитини в коректувально-педагогічному процесі доцільніше розглянути в площині принципу нормативності розвитку особи як послідовності віків, що змінюють один одного, вікових стадій онтогенетичного розвитку. Поняття психологічний вік ввів Л.С.Виготський, який бачив в цьому "новий тип будови особи і її діяльності, ті психічні і соціальні зміни, які в найголовнішому і основнішому визначають свідомість дитини, його відношення до середовища, його внутрішнє і зовнішнє життя, весь хід його розвитку в даний період". Д.Б.Ельконін, характеризуючи психологічний вік, виділяє три його параметра, які необхідно враховувати при формулюванні корекційних цілей і організації корекційно-педагогічного процесу. Перший параметр - це "соціальна ситуація розвитку" (по Л.С.Виготському), одиниця аналізу динаміки розвитку дитини, тобто сукупність законів, якими визначаються виникнення і зміна структури особі дитини на кожному віковому етапі. Другий параметр - рівень сформованості психологічних новоутворень і їх значення на даному етапі вікового розвитку. Підлітковий вік, як ніякий інший, багатий на психологічні новоутворення (у сфері свідомості, діяльності, системи взаємин з тими, що оточують). Третій параметр - рівень розвитку провідної діяльності підлітка як діяльності, що грає вирішальну роль в його розвитку. Тут зростає роль спілкування підлітків, воно стає найбільш значущим явищем, без якого досить важко побудувати коректувальний процес. Діяльнісний принцип корекції визначає тактику проведення корекційної роботи і способи реалізації поставлених цілей, підкреслюючи, що початковим моментом в їх досягненні є організація активної діяльності підлітка, створення необхідних умов для його орієнтування в складних конфліктних ситуаціях, вироблення алгоритму соціально прийнятної поведінки. Провідна діяльність підлітка визначає його відношення до світу, позицію і взаємодію з тими елементами соціального середовища, які у відповідний момент є джерелами розвитку, задає типові для даної вікової стадії форми спілкування в системі відносин "дитина - одноліток", "дитина - дорослий". При плануванні і організації корекційно-педагогічної роботи слід вибрати найбільш адекватну цілям і завданням корекції модель діяльності, щоб в її змісті, формах і методах реалізації були посильно складні ситуації, які підліток в змозі був би вирішити, а дозвіл їх направляв би його в позитивне русло розвитку. Принцип діяльністного підходу є методологічним принципом побудови процесу корекції. Принцип комплексного використання методів і прийомів корекційно-педагогічної діяльності. Ні у психології, ні в педагогіці не існує універсальних прийомів дії, сприяючих переорієнтації, зміні напряму особі, різкій зміні поведінки підлітка. Тому в коректувальній педагогіці необхідна якась сукупність способів і засобів, методів і прийомів, що враховують і індивідуально-психологічні особливості особи, і стан соціальної ситуації, і рівень матеріально-технічного і навчально-методичного забезпечення педагогічного процесу, і підготовленість до його проведення вчителів. Повинні бути присутніми при цьому і певна логіка і послідовність застосування педагогічних методів і коректувальних прийомів, певна ступінчастість дії на свідомість підлітка, його емоційно-плотську сферу, залучення його до активної індивідуальної або групової діяльності з однолітками або дорослими. Принцип інтеграції зусиль найближчого соціального оточення.Дитина не може розвиватися поза соціальним оточенням, він активний його компонент, складова частина системи цілісних соціальних відносин. Відхилення в розвитку і поведінці дитини - результат не тільки його психофізіологічного стану, але і активної дії на нього батьків, найближчих друзів і однолітків, педагогічного і учнівського колективів школи; тобто складнощі в поведінці дитини - наслідок його відносин з найближчим оточенням, особливостей їх спільної діяльності і спілкування, характеру міжособових контактів з соціумом. Отже, успіх коректувальної роботи з підлітком без співпраці з батьками або іншими дорослими, без опори на взаємини з однолітками залежно від характеру відхилень в розвитку і поведінці виявляється або недостатньо ефективним, або просто безрезультатним (Г.В.Бурменськая, О.А.Карабанова). Таким чином, основоположні положення системи корекційно-педагогічної діяльності формують її базу, визначають логіку корекційного процесу, намічають загальну стратегію і конкретну тактику на відповідних ступенях управління процесом педагогічної корекції розвитку і поведінки підлітків. Читайте також:
|
||||||||
|