Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації до семінарського заняття

При підготовці до першого питання студенти мають звернути увагу на те, що в ХІV–ХVІ ст. українські землі були поділені між Литвою, Польщею, Молдавським князівством, Угорщиною, Московським царством, Кримським ханством і Османською імперією. Більшість земель перебувала у складі Литви, яка до укладання литовсько-польської Кревської унії (1385 р.) зазнала процесів ослов’янення. З 1480 р. на українські землі починає претендувати Московське царство, яке проголошує себе центром «збирання земель Русі».

Люблінська унія 1569 р. стала ключовою подією в історії України. Студенти мають визначити внутрішні і зовнішні причини до укладання угоди між Литвою і Польщею. Так, до внутрішніх причин належить бажання середніх і дрібних литовських і українських землевласників (шляхти) набути рівних із польською шляхтою привілеїв. Зовнішньою причиною до підписання угоди стали невдачі Литви у Лівонській війні (1558–1583) з Московським царством, яка велася за вихід до Балтійського моря, нового центру європейської торгівлі після захоплення турками Візантії (1453 р.). Необхідно зупинитися на умовах унії, а також визначити позитивні та негативні наслідки її для України. Для цього слід опрацювати самостійно статтю Н. Яковенко «Здобутки і втрати Люблінської унії».

Що ж стосується Брестської церковної унії (1596 р.), варто зупинится на причинах її укладання, прослідкувати, чи були подібні спроби раніше (1274 р., міжцерковна унія в Ліоні; 1439 р. – Флорентійська унія), визначити, шо ініціатива до укладення союзу двох церков належала саме православним. Необхідно зупинитися на умовах унії та її наслідках для українського суспільства, проаналізувати, що значить термін «Русь нищить Русь».

Друге питання частково є продовженням першого. Слід звернути увагу на погіршенні становища православної церкви після укладання Брестської унії 1596 р., адже церкви, маєтки і монастирі православних перейшли до уніатів, а польський король протегував поширенню католицизму й створював сприятливі умови для діяльності єзуїтів, відкриття ними навчальних закладів. На захист православної віри встали братства та письменники-полемісти (І. Вишенський, Г. Смотрицький, М. Смотрицький), які у своїх творах вели суперечку з католицькими й унітськими церковними діячами про доцільність унії. Активно долучилося до захисту православної церкви й козацтво, зокрема гетьман П. Конашевич-Сагайдачний, який не тільки вступив з усім своїм військом до Київського братства, але й допоміг Йову Борецькому стати в 1620 р. митрополитом київським і галицьким. На ниві захисту православ’я активно прислужився архімандрит Києво-Печерської лаври, митрополит київський і галицький П. Могила. Цікаво прослідкувати устрій уніатської церкви, реформи Й. Рутського, пояснити, чому колись ревні православні К. Сакович, К. Транквіліон-Ставровецький, М. Смотрицький свідомо обрали греко-католицьку віру; визначити, яку роль посіла уніатська церква на західноукраїнських землях у ХІХ–ХХ ст.

Проблемні запитання

· Розкрийте суть ідеї «вестернізації» України за литовсько-польської доби.

· Чому українські землі стали предметом боротьби між Литвою, Польщею, Московією та іншими державами?

· Розкрийте роль української аристократії в житті тогочасного суспільства на прикладі життя князя Костянтина Острозького.

· Визначте причини та наслідки московсько-литовських воєн кінця XV – початку XVI ст.

· Чому наприкінці ХV – на початку ХVІ ст. в середовищі української шляхти посилюються проросійські орієнтири? Покажіть це на прикладі змови М. Бєльського та повстання М. Глинського.

· Визначте здобутки і втрати Люблінської унії, спираючись на статтю Н. Яковенко.

· Визначте місце братств у боротьбі за збереження православної релігії.

· Чому ідея Брестської унії знаходила своїх прихильників у середовищі православного духовенства?

· Історик Наталя Яковенко одним із наслідків Брестської унії вважає те, що «починалося велике протистояння (вповні не розв’язане й донині), що перетворило Берестейську унію, задуману як інструмент порозуміння, на символ розбрату й ворожнечі, коли обом сторонам, захопленим стихією боротьби, судилося нарівні стати жертвами власної затятості». Чи поділяєте Ви наведену вище думку дослідниці?

· У чому виявився вплив Контрреформації на українські землі?

· Порівняйте становище православної і греко-католицької церкви після 1596 р.

Ключові терміни та поняття: Берестейська унія, братства, війт, волока, геральдика, Грюнвальдська битва, гуманізм, єзуїти, єресь, єретик, звичаєве право, Контрреформація, копний суд, Кревська унія, Литовські статути, Люблінська унія, Магдебурзьке право, магістрат, магнат, мануфактура, міщани, панщина, партачі, патриціат, підсусідки, полемічна література, полонізація, Реформація, слобода, уніатська церква, «Устава на волоки», фільварок, цех, шляхта.


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  3. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  4. V. Рекомендації і розробки маркетинг-консалтингу.
  5. VІ. План та організаційна структура заняття
  6. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  7. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вид заняття: лекція
  10. Вид заняття: лекція
  11. Вид заняття: лекція
  12. Вид заняття: лекція




Переглядів: 416

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 4. Литовсько-польська доба української історії (друга половина ХІV– перша половина ХVІІ ст.) | Тема 5. Козацтво в історії України (кінець ХV–ХVІІІ ст.)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.