Еластичність попиту — це показник, що виражає коливання сукупного попиту, викликані пониженням цін на товари і послуги. Еластичним називається попит, що сформувався за умови, що зміна його об'єму (у %) перевищує відсотковий вираз зниження цін: Ed>1.
Якщо показники падіння цін і збільшення попиту виражені у відсотках, рівні, тобто зростання об'єму попиту лише компенсує зниження рівня цін, то еластичність попиту рівна одиниці: Ed=1.
У разі, коли ступінь пониження цін перевищує показник попиту на товари і послуги, попит нееластичний: Ed<1. Отже, еластичність попиту - показник ступеня чутливості (реакції) споживачів до змін ціни товару.
Реакція споживачів на зміну ціни товару може бути сильною, слабкою, нейтральною. Кожен з них породжує відповідний попит: еластичний, нееластичний, одиничний. Можливі варіанти, коли попит виявляється абсолютно еластичним або абсолютно нееластичним.
Еластичність попиту вимірюється кількісно через коефіцієнт еластичності за формулою:
Ed = Qd % / P%,
Ed— коефіцієнт еластичності попиту
Qd % — відсоток зміни кількості продажів
P%— відсоток зміни ціни
Попит може різнитися за еластичністю
1.Абсолютно не еластичний попит: ED =½0½
2.Одиничний еластичний попит: ED = ½1½
3.Еластичний попит: ED > 1
4.Нееластичний попит: 0 < ED < 1
5.Абсолютно еластичний попит: ED =
Перехресна еластичність попиту – показник відсоткової зміни обсягу попиту на певній товар х при зміні на 1% ціни іншого товару у.
Еху =
Еластичність попиту за доходом – показник відсоткової зміни обсягу попиту при зміні доходу споживача на 1%.