Як видно із малюнка попит еластичний при високих цінах і нееластичний - при низьких.
Цінова еластичність попиту впливає на обсяг загальної виручки фірми від продажу даної кількості товару. Можна показати, що у випадку нееластичного попиту загальна виручка виробника змінюється у тому ж напрямку, що і ціна реалізації товару. При еластичному попиті, навпаки, загальна виручка виробника змінюється у протилежному ціні напрямку. У випадку одиничної еластичності виручка не змінюється при зміні ціни товару.
На цінову еластичність попиту впливають різні фактори і у різних напрямках:
- товар має тим більшу цінову еластичність , чим більше існує товарів-замінників;
- цінова еластичність товару тим більше, чим більша доля витрат на його придбання у бюджеті споживача;
- цінова еластичність попиту залежить від часового інтервалу і збільшується з його зростанням.
Коефіцієнт еластичності попиту за доходом (ЕД) показує відсоткову зміну величини попиту при одновідсотковій зміні доходу споживача і розраховується за формулою:
де Дср – середній дохід споживача; ∆Д – зміна доходу споживача.
В залежності від значення коефіцієнта ЕД розрізняють наступні види товарів:
- неякісні товари (Ед < 0) ;
- нормальні товари (Ед > 0),серед нормальних товарів розрізняють:
- товари першої необхідності (0 < Ед <1);
- товари другої необхідності (Ед = 1);
- товари розкоші (Ед > 1).
Еластичність попиту за доходом також залежить від часового інтервалу. Чим більший часовий інтервал, тим більша еластичність попиту за доходом для товарів короткострокового вживання, а для товарів довгострокового вживання навпаки.
Коефіцієнт перехресної еластичності попиту (Ехy)показує відсоткову зміну величини попиту на один товар (х) при одновідсотковій зміні ціни на інший товар (y) і розраховується за формулою:
Величина цього коефіцієнта залежить від того, у якій залежності знаходяться товари. Для взаємозамінюючих товарів Еху>0, взаємодоповнюючих товарів Еху < 0, нейтральних товарів Еху = 0.