Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методичні рекомендації до семінарського заняття

Готуючи перше питання, необхідно визначити хронологічні рамки і зміст терміну «Руїна». На думку М. Грушевського, це був період політичної кризи Гетьманщини, що призвів до її остаточного послаблення і перетворення на урізану автономію. Характерними рисами періоду були загострення боротьби за владу, соціальна напруженість, громадянська війна, часті зміни гетьманів, втручання іноземних держав у внутрішні українські справи. Серед сучасних істориків висуваються версії про те, що причини «Руїни» слід шукати в Хмельниччині, головним підсумком якої стало масове звільнення селян і їхній перехід у козацтво. Б. Хмельницький, побоюючись невдоволення, не міг скласти реєстру козаків, відповідно, ввести податкову систему в країні. Саме анархо-руйнівний елемент в особі «покозачених» і близьких до них за ідеалами запорожців (а це 50–82 % населення Гетьманщиини) створив базу для опозиції гетьманській владі.

Існує декілька підходів до визначення хронологічних рамок «Руїни»: 1) 1658–1678 рр. (Н. Яковенко); 2) 1658–1687 рр. (Т. Яковлєва); 3) 1663–1687 рр. (більшість сучасних істориків); 4) 1657–1687 рр. (О. Бойко). Останній підхід, на нашу думку, є найбільш вірним. Отож, «Руїну» ми розглядатимемо як період від правління гетьмана І. Виговського до приходу до влади гетьмана І. Мазепи.

Необхідно визначити умови, за яких І. Виговський прийшов до влади, проаналізувати внутрішню (ставка на шляхетство і козацьку старшину; відновлення кріпацтва, що призвело до масового невдоволення народних мас, зокрема повстання полтавського полковника Мартина Пушкаря й запорозького отамана Якова Барабаша) і зовнішню політику (союз зі Швецією, Кримом, Туреччиною, Гадяцька угода з Польщею, війна з Московським царством, зокрема битва під Конотопом 1659 р.). Слід з’ясувати, чому після втечі І. Виговського до Польщі Юрієві Хмельницькому не вдалося зберегти єдність держави. Варто проаналізувати зміст Переяславського договору 1659 р. і Слободищенського трактату 1660 р., коротко охарактеризувати невдалі спроби Ю. Хмельницького разом із поляками відновити державну цілісність Гетьманщини, а також його останнє гетьманування (1677–1681) при підтримці турків.

Третій етап Української національної революції варто характеризувати шляхом порівняння політики право- і лівобережних гетьманів. Вартими уваги є аналіз пропольської політики гетьмана П. Тетері (1663–1665) й проросійської гетьмана І. Брюховецького (1663–1668), обраного на «чорній раді» в Ніжині. Необхідно детальніше розглянути здобутки і прорахунки гетьмана П. Дорошенка (1665–1676) та ставлення запорожців, зокрема кошового І. Сірка, до його союзу з турками. Особливо ретельно мають бути проаналізовані зміст Андрусівського перемир’я (1667 р.), Вічного миру (1686 р.) між Польщею і Московським царством, Бучацького (1672 р.) і Бахчисарайського (1681 р.) мирних договорів. Наостанок необхідно визначити риси внутрішньої і зовнішньої політики гетьманів І. Самойловича (1672–1687) та Ю. Хмельницького (1677–1681).

Друге питання студенти повинні розпочати із висвітлення постаті гетьмана І. Мазепи (1687–1708). Слід звернути увагу на умови, за яких гетьман прийшов до влади (невдача російсько-українського війська у І Кримському поході), визначити зміст Коломацьких статей (1687 р.), проаналізувати стосунки І. Мазепи з російським царем Петром І. Зауважимо, що Мазепа робив основну ставку на лояльні до нього козацьку старшину, шляхту й духовенство, роздаючи їм цілі села; запровадив інститут «знатних товаришів»; видав указ про дводенну панщину. Окремо слід звернути увагу на меценатську діяльність І. Мазепи, зокрема його допомогу Києво-Могилянській академії. Студентам варто прослідкувати хід українсько-шведських домовленостей під час Північної війни, визначити причини, які змусили І. Мазепу перейти на бік Карла ХІІ, показати жорстоку реакцію російського царя на зраду свого сподвижника (винищення гетьманської столиці Батурина 1708 р., ліквідація Чортомлицької Січі 1709 р., анафема Мазепі). Насамкінець слід розглянути відображення постаті І. Мазепа в історичній і художній літературі, мистецтві, зокрема згадати кінофільм Ю. Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу» (2001 р.).

1710 року козацька рада в Бендерах обирає гетьманом в еміграції (екзилі) Пилипа Орлика, який приймає «Пакти і Конституцію законів і вольностей Війська Запорозького». Необхідно проаналізувати зміст першої української Конституції, дати їй історичну оцінку, пояснити, чому одні історики називали її «другою поразкою… гетьмана Мазепи після Полтавської катастрофи, яка завдала великого удару гетьманській владі» (О. Оглоблин), натомість інші науковці стверджували, що Конституція «випереджала свій час». Варто також показати діяльність П. Орлика в екзилі, метою якої було створення антиросійської коаліції держав.

Слід прослідкувати й характер колоніальної політики Російської імперії щодо України у ХVІІІ ст., що посилилася після переходу І. Мазепи на бік шведів. Необхідно виділити 5 етапів політики й коротко охарактеризувати правління гетьманів І. Скоропадського (1708–1722), П. Полуботка (1722–1723), Д. Апостола (1727–1734), К. Розумовського (1750–1764), а також діяльність Першої і Другої Малоросійських колегій, Правління гетьманського уряду. Насамкінець студенти мають простежити репресивну політику Катерини ІІ щодо України (1775 р. – знищення Запорозької Січі, 1781 р. – ліквідація полково-сотенного устрою на Гетьманщині, створення намісництв за російським зразком, 1783 р. – юридичне оформлення кріпацтва).

У четвертому підпункті другого питання варто звернути увагу на зміну ролі Запорозької Січі після смерті Б, Хмельницького. Наприкінці ХVІІ ст. Січ вже не стоїть на авансцені політичних, релігійних і соціальних справ усієї України. У 1667 р. запорозькі козаки перейшли під подвійний російсько-польський контроль, в 1686 р. – цілковито під владу царя. Найяскравіше боротьбу січовиків за повернення функцій центру національно-визвольного руху в Україні можна прослідкувати на прикладі кошового отамана Івана Сірка, дії якого часто суперечили заходам гетьманів І. Виговського, Ю. Хмельницького, П. Тетері, П. Суховієнка, П. Дорошенка.

Варто зупинитися на долі Запорозьких січей після 1709 р., звернути увагу на життя козаків у Кам’янецькій (1709–1711) і Олешківській (1711–1734) січах, причинах і умовах повернення з-під влади турецького султана до російського монарха і заснування Нової Січі (1734–1775). Необхідно визначити причини ліквідації Запорозької Січі з боку Катерини ІІ, прослідкувати подальшу козаків, зокрема заснування Задунайської Січі.

У п’ятому підпункті слід визначити причини виникнення гайдамацького руху, назвати три хвилі його розгортання (1734–1738, 1750 і 1768 рр.), детальніше зупинитися на Коліївщині. Студенти мають пояснити, чому гайдамацький рух відносять до явища «соціального розбійництва», проаналізувати роль російського чинника в його виникненні і придушенні. Окреме варто зупинитися на ґенезі опришківського руху в західноукраїнських землях та постаті Олекси Довбуша.

 

Проблемні запитання

· Діяльність гетьмана І. Виговського була суперечливою, що спричинило різні оцінки його постаті від «зрадника українського народу» до «національного героя». Дайте власну оцінку діяльності І. Виговського.

· На що сподівалася Османська імперія, проголошуючи Ю. Хмельницького гетьманом? Чи мав він реальну владу на українських землях?

· Прокоментуйте вислови дослідників щодо гетьманування І. Мазепи та висловте своє ставлення до цієї історичної особистості. Є. Маланюк: «Це був досвідчений державний муж, зручний політик, досконалий дипломат, а головне, старий, з великою практикою воєначальник і полководець, який… умів мислити стратегічно і стратегічно передбачати». О. Васильєва: «Изменник оставался изменником до самой своей кончины».

· Чому український історик О. Оглоблин назвав Конституцію Пилипа Орлика 1710 р. «другою поразкою ... гетьмана Мазепи після Полтавської катастрофи»?

· Виділіть характерні риси внутрішньої та зовнішньої політики право- і лівобережних гетьманів України періоду Руїни.

· Чому, на Вашу думку, Катерина ІІ наказала зруйнувати Запорозьку Січ?

· Як можна оцінити гайдамацький рух? Чи погоджуєтеся Ви із думкою польських та єврейських істориків, що це був рух волоцюг та розбійників?

· Назвіть вітчизняних та зарубіжних дослідників історії козацтва.

· Яке місце посідає козаччина в історії України? Яким є ставлення до цього явища у сучасних фахових науковців та пересічних громадян України?

Ключові терміни та поняття: Гадяцький договір, Переяславський договір, Слободищенський трактат, Андрусівське перемир’я, Вічний мир, Бучацький договір, Бахчисарайський договір; Московські, Глухівські, Коломацькі, Решетилівські статті; Рішительні пункти; Конституція Пилипа Орлика; Коліївщина.


Читайте також:

  1. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  2. II. Основна частина ЗАНЯТТЯ
  3. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  4. V. Рекомендації і розробки маркетинг-консалтингу.
  5. VІ. План та організаційна структура заняття
  6. А. Підготуйте і запишіть висновки-рекомендації для автора, який перекладає текст з російської мови на українську.
  7. Безпечне поводження з хімічними речовинами та рекомендації щодо їх зберігання
  8. Вид заняття: лекція
  9. Вид заняття: лекція
  10. Вид заняття: лекція
  11. Вид заняття: лекція
  12. Вид заняття: лекція




Переглядів: 456

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 3. Україна-Русь (ІХ – перша половина ХІV ст.) | САМОСТІЙНА РОБОТА СТУДЕНТІВ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.004 сек.