МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5 ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ 11 страницаЗі сфери філософського пізнання Г. Спенсер виключив усі корінні світоглядні проблеми, оскільки вони, на його думку, непізнавані. Філософії він залишав для дослідження ту галузь, що і для науки. Філософія є теж науковим знанням, що поширюється лише на сферу досвіду, під яким розумілися духовні і матеріальні вияви абсолютної неосяжної сили, яка знаходиться в основі світу. З цієї причини наука у Г. Спенсера, як і в О. Конта, не проникає у суть речей, а задовольняється знаннями лише зовнішніх явищ та їх постійних і стійких зв'язків, тобто законів; наука вивчає співіснування і послідовність явищ, групуючи їх спочатку в узагальнення нижчого порядку, переходячи потім до вищих і ширших узагальнень. Найвищим узагальненням і є філософія. Отже, філософія у Г. Спенсера є не сумою наук або зведенням наукових даних, а науковим знанням, тільки вищою мірою узагальненим. Це визначення філософії вкрай однобічне, однак воно вказує на зв'язок філософії з наукою в плані того, що дає наука філософії, а не навпаки, як це підкреслювала філософія, що передувала позитивізму. Спираючись на таке розуміння філософії, Г. Спенсер розрізняв дві форми філософії:
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
загальну, яка досліджує найбільш загальні істини і використовує окремі, часткові істини лиіпе для ілюстрації доказу загальних; окрему, в якій загальні істини застосовуються для засвоєння і тлумачення окремих, часткових істин. Специфіка позитивізму Г. Спенсера полягає також у його вченні про загальну еволюцію. Він розрізняв три етапи в еволюції. 1. Перехід від незв'язного до зв'язного, інтеграція речовини, з'єднання в одне ціле елементів, які раніше перебували у розсіяному стані, наприклад утворення хмари зі скупчення окремих частин водяної пари, виникнення організму внаслідок поєднання різних видів речовини, утворення загальних понять, які об'єднують певні несхожі сприймання й уявлення. 2. Диференціація, перехід від однорідного до різнорідного. Г. Спенсер демонстрував цей перехід на прикладах утворення різних небесних тіл Сонячної системи, виокремлення спеціалізованих клітин і органів тіла, поділу праці у суспільстві. 3. Зростання порядку чи впорядкованості, переходу від невизначеності до визначеності, наприклад упорядкованість Сонячної системи, єдність організму, визначеність сучасного суспільства тощо. Еволюцію Г. Спенсер розглядав як закон розвитку, сформулювавши її так: "Еволюція — інтеграція речовини, яка супроводжується розсіюванням руху, впродовж якого речовина переходить від стану невизначеної, незв'язної однорідності до стану визначеної, зв'язної різнорідності, а збережений речовиною рух зазнає аналогічного перетворення"1. Своєму закону еволюції Г. Спенсер надавав універсального значення, його дію поширював на всі явища — від неорганічних до моральних, соціальних. Однак він явно переоцінював своє дітище. Еволюція Спенсера зображує розвиток тільки як поступове перегрупування наявного матеріалу і зовсім не пояснює процес виникнення якісно нового. Не дає вона відповіді і на питання про рушійні сили розвитку, а становить лише простий опис фактів, що спостерігаються. 1 Спенсер Г. Основньїе начала / Г. Спенсер. — СПб., 1889. — С. 237. Будь-яка еволюція у Г. Спенсера має межу, якою є рівновага системи, коли всі протидіючі сили урівноважуються. Як приклад філософ наводив урівноваження консервативних і прогресивних сил у суспільстві. Однак у Г. Спенсера за рівновагою йде розлад, за розладом — знов еволюційний розвиток до стану рівноваги. У підсумку філософ дійшов до найдавнішої теорії кругообігу. Г. Спенсер вважав, що головною конкретною наукою, яка вивчає еволюцію в усіх сферах буття, є біологія. Життя у нього керується біологічними законами, у тому числі у найскладніших і найвищих психічних і соціальних його виявах. Суспільство він уподібнював живому тілу, розглядав його як організм, який виникає і розвивається природним шляхом, тому будь-які спроби штучного створення або перетворення суспільства і його інститутів неможливі. Клас "панів", наприклад, перебуває у своєму природному становищі тому, що його місце і роль у суспільстві аналогічні місцю і ролі клітин нервово-рухового апарату, і він органічно пристосований до влади. Згідно з Г. Спенсером, структура суспільства, форми його політичного устрою й особливості суспільного життя визначаються характером народу, а точніше — індивідів, які його складають. Характер формується і змінюється у процесі взаємодії певного народу з умовами навколишнього середовища, відбору і розвитку таких його сил, які найкраще пристосовані для боротьби за існування. У результаті соціальної еволюції, на думку Г. Спенсера, можливі два типи суспільства: військовий, який характеризується деспотизмом, і промисловий, у якому права державної влади зведені до мінімуму, що забезпечує свободу і самодіяльність індивіда. Писав він і про третій тип суспільства, який був ідеалізацією способу життя в Англії за часів Г. Спенсера. У цілому філософія Г. Спенсера резюмувала принципи і фактичні досягнення природознавства середини XIX ст., даючи їм метафізичне тлумачення. Вона внесла ідею історизму в етнографію, історію релігій, психологію. Енергійний захист еволюційної теорії і полеміка проти вчення про творення світу, глибока повага до науки привернули до Г. Спенсера симпатію багатьох передових людей і вчених кінця XIX ст. Разом з тим,
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
це була метафізична філософія, заснована на агностицизмі та емпіризмі, а її органічна концепція суспільства, теорія рівноваги, відкривала дорогу соціальному дарвінізму та іншим біо-логізаторським і плоско-еволюційним філософським концепціям XX ст. Друга історична форма позитивізму пов'язана головним чином з іменами австрійського фізика і філософа Ернста Маха (1838—1916) та швейцарського філософа Ріхарда Авенаріуса (1843—1896). їхня філософія отримала назву махізму, або емпіріокритицизму (від грец. "критика досвіду"). З'явившись в Австрії і Швейцарії, вона швидко поширилася в Німеччині, Росії та інших країнах, стала посередницькою ланкою між позитивізмом XIX ст. і неопозитивізмом XX ст. Орієнтувався махізм в основному на проблеми пізнання, співвідношення суб'єкта й об'єкта, категорій "річ", "субстанція", "елементи дійсності", взаємовідносини фізичного і психічного, тобто на ті питання, які О. Конт і Г. Спенсер оголосили "надто філософськими", атому далекими від науки. Займатися аналізом такого роду проблем примушував розвиток науки, і махізм, що претендував на звання "філософії науки", не міг уникнути цього. З позицій махізму (емпіріокритицизму), завдання філософії полягає не в побудові системи, що втілює загальні висновки всіх наук (такою була позиція попереднього позитивізму), а у створенні теорії наукового пізнання. Разом з тим, багато ідей емпіріокритики запозичили у своїх попередників О. Конта і Г. Спенсера. Всім позитивістам було властиве прагнення позбавити науку світоглядного значення і довести непричетність до науки всієї традиційної філософської проблематики. Вони пе-реформулювали її так, щоб унаочнити абсурдність усіх запропонованих у філософії рішень. У зв'язку з цим становить інтерес їхня програма "очищення досвіду", спрямована на розв'язання важливої і складної проблеми співвідношення фізичного і психічного, наук про природу і про людину. Акцент робився на аналізі впливу пізнавальних дій суб'єкта на образ досліджуваного об'єкта природи. За логікою махістів, науки про природу і філософія, яка на них спиралася, ґрунтувалися на ідеї існування світу незалежно від людини, від її тіла і свідомості, однак про фізичне люди- на знає тільки за допомогою психічного, системоутворюючими фундаментальними елементами якого є відчуття та їх комплекси. З цього випливали висновки про те, що в межах людського досвіду немає різкої і принципової відмінності між фізичним і психічним, а будь-яке буття за своїм змістом має мис-литись як відчуття, і за формою — як рух; тому відчуття є тим загальним поняттям, під яке можна підвести все суттєве та яке не може бути підведене під жодне інше, ще більш загальне поняття. Відчуття можна спостерігати, виміряти, ділити на елементи, вивчати у безпосередньому досвіді і досягати на цій підставі природничо-наукового знання. Потрібно тільки виключити, "забути" всі інші сформовані філософією загальні поняття, наприклад поняття матерії, оскільки вони захаращують, забруднюють досвід і спотворюють зміст наукового знання. Тому, як доводив емпіріокритицизм, досвід необхідно очистити від усіх сторонніх привнесень, перш за все від оціночних і антропоморфних. Людина, наприклад, характеризує який-не-будь предмет як добрий або поганий, приємний або огидний, але це лише її оцінка, яка не виражає властивостей самого об'єкта. Відповідно всі оціночні уявлення потрібно усунути з досвіду. Таку операцію слід здійснити з міфологічними уявленнями, а також з "метафізичними", наприклад з уявленнями про субстанцію або причинність. Згідно з Р. Авенаріусом, існуюче — це субстанція, обдарована відчуттям; субстанція відпадає, залишаються відчуття; без суб'єкта немає об'єкта. Таким чином, "чистий досвід" емпіріокритицизму — це зміст людської свідомості, "очищеної" від об'єктивної дійсності як її джерела, від субстанції, від причинних зв'язків, від ціннісних і антропоморфних уявлень. Цей "чистий досвід" і є предметом пізнання. Правильну тезу, що без відчуття немає знань, емпіріокритицизм перетворив на іншу, але помилкову: людина знає тільки винятково свої відчуття, відчуття — це кінцеве джерело всього змісту пізнання, все існуюче — відчуття або їх сполучення. Щодо філософії, то її завдання полягає в очищенні досвіду і в забезпеченні тим самим економного мислення, тобто мислення з найменшою витратою сили. Отже, емпіріокритицизм звернув увагу на важливу проблему наукового мислення, проте не відразу можна було відрізни-
Тема 8 ти, що в його змісті дане саме предметом, а що привнесене мисленням; лише поступово стало зрозумілим, що досвід як такий змішаний з деякими сторонніми уявленнями (аперцепціями). Однак були намагання вирішити цю проблему суб'єктивно-ідеалістично, тобто шляхом абсолютизації ролі чуттєвого ступеня пізнавального процесу. Логічний ступінь цього процесу було явно проігноровано. Е. Мах, наприклад, відверто писав, що логічне мислення не може дати жодного нового знання. У підсумку весь процес пізнання було зведено до відчуття, а в науковому пізнанні на місце дослідження причинно-наслідкових зв'язків було поставлено опис видимих результатів дії. Згідно з Е. Махом фундаментальні закони фізики повинні формуватися так, щоб у їхньому змісті були тільки поняття, які можна визначити безпосередніми спостереженнями, або, принаймні, були пов'язані коротким ланцюгом думок із безпосередніми спостереженнями. Такий "плоский емпіризм" виявив свою наукову неспроможність відразу, як тільки на початку XX ст. у науці відбувся перехід від опису фактів до дослідження їхніх глибинних основ, наприклад до вивчення складної структури атома і внутрішньоклітинної будови живих організмів, які неможливо було спостерігати або пізнавати інтуїтивно. В емпіріокритицизмі виникла криза. Нові відкриття природознавства висунули на перше місце в теорії пізнання проблеми логічної структури науки, створення нових логічних засобів, обумовлених математичною логікою. Проте саме логіка стала каменем спотикання для махізму, який базувався на вузькому емпіризмі і психологічному тлумаченні законів і форм мислення, тому махізм досить швидко було замінено логічним позитивізмом, що став одним із різновидів нового етапу в позитивізмі — неопозитивізму. У 1922 р. при кафедрі індуктивних наук Віденського університету її керівник М. Шлік (1882—1936) організував семінар з філософії. Через рік семінар переріс у гурток, який відвідували не тільки студенти, а й викладачі університету. Цей гурток згодом почали називати Віденським. До 1925 р. у Віденському гуртку склалося постійне ядро дискусійної групи, яке і започаткувало неопозитивізм. До цієї групи, крім М. Шліка, вхо- Філософія XX—XXI ст. дили філософ, соціолог і економіст О. Нейрат (1882—1945), логік і математик К. Гедель (1906—1978), філософ і логік Р. Карнап (1891—1970)та ін. Наприкінці 30-х років XX ст. провідні члени Віденського гуртка почали створювати окремі школи неопозитивізму в інших країнах, переважно в США та Англії. Потім під загальною назвою неопозитивізму об'єдналося багато філософських шкіл, течій: від логічного позитивізму, логічного емпіризму, логічного атомізму до філософії лінгвістичного аналізу, різних напрямів аналітичної філософії, які змикаються з теорією критичного раціоналізму. Неопозитивісти поставили і дослідили актуальну філософську проблему ролі логіко-математичних методів і штучних математичних та логіко-математичних мов науки у процесі пізнання і під час вирішення філософських питань. Йшлося про евристичні можливості математичної логіки як нового етапу розвитку формальної логіки у зв'язку з фізичною інтерпретацією неевклідової геометрії Г. Ріманна і теорії відносності А. Ейнштейна, з виникненням квантової механіки, теоретичний зміст якої було позбавлено наочності, характерної для класичної фізики. Багато хто з представників неопозитивізму, які були не тільки філософами, а й спеціалістами-логіками, зробили внесок у розробку логічного апарату науки, хоч і не у філософському, а в спеціальному науковому дослідженні. Отже, неопозитивізм виник і розвивався як течія, що претендувала на аналіз і розв'язання актуальних філософсько-методологічних проблем, висунутих сучасною наукою: ролі знаково-символьних засобів наукового мислення, зв'язків теоретичного апарату й емпіричної бази науки, природи і функцій математизації і формалізації знання. Разом з тим, він є сучасною формою позитивізму і розділяє всі принципи останнього. Неопозитивізм заперечує можливість філософії як теоретичного пізнання, що розглядає корінні проблеми світорозуміння і виконує в системі знання особливі функції, які не здійснюються спеціально-науковим знанням. У нього єдино можливим є тільки спеціально-наукове знання. Водночас неопозитивізм — своєрідний етап в еволюції позитивізму, який, наприклад, зводить завдання філософії не до систематизації або долучення спеціально-наукового до вже існуючого знання, як це робив
Тема 8 класичний позитивізм XIX ст., і не до створення теорії наукового пізнання, як це чинив емпіріокритицизм, а до діяльності з аналізу мовних проблем знання, робить предметом свого розгляду форми мови і намагається здійснювати аналіз знання через можливості вираження його в мові. Попередня філософія (метафізика) розглядається ним не просто як логічне вчення, а як вчення у принципі неможливе і позбавлене змісту з позицій логічних норм мови. Отже, неопозитивізм становить своєрідну логіко-лінгвістичну форму позитивізму. Розрізняють два головних різновиди позитивізму: логічний і лінгвістичний. Логічний позитивізм продовжив лінію емпіризму у філософії, але на логіко-мовному рівні. Теоретичне знання він зводить до емпіричного. Вихідними передумовами будь-якого пізнання в нього є події і факти, що розуміються як чуттєві дані. При цьому принципово ототожнюються теорія об'єкта з самим об'єктом, а об'єктивний факт із науковим фактом, що розуміється як "запротокольований" у науці за допомогою знакових засобів, тобто як протокольна пропозиція. Логічний позитивізм "протокольними" називає такі речення, зміст яких базується виключно на безпосередніх спостереженнях матеріальних речей або фізичних фактів. У зв'язку з цим процес отримання знань представляється як фіксування "вихідних" протоколів та їх опрацювання за допомогою теоретичного апарату науки. З цього виходило, що в основі всіх осмислених речень лежать протоколи, істинність яких ґрунтується на простій відповідності їх змісту даним спостережень, тобто протокольні речення розглядаються як абсолютно неспростовні, що не потребують перевірки та є основою для всіх інших речень науки. Зведення всіх речень науки до протокольних, як атомарних, становить у неопозитивізмі суть принципу верифікації (перевірки у простому чуттєвому досвіді). Залежно від верифікова-ності всі висловлювання, речення діляться на осмислені і не-осмислені. Якщо вони верифіковані, то осмислені (істинні або помилкові), не верифіковані — неосмислені. У результаті всі філософські речення виявились безглуздими, оскільки як загальні положення вони не можуть бути верифіковані, перевірені шляхом зведення до атомарних висловлювань, що фіксу- Філософія XX—XXI ст. ють той чи інший факт. До розряду неосмислених були віднесені такі загальні поняття, як матерія, добро і зло, безробіття, свобода, щастя та подібні. Очевидно, що принцип верифікації має раціональний зміст, але тільки як момент суспільно-історичної практики. Аналіз мови, правил вживання наукових термінів, сполучення слів у реченнях, виведення з одних речень інших — важливий для науки, однак доцільний лише тоді, коли в цих правилах розкриваються зв'язки і відношення об'єктивної реальності. Погляд логічного позитивізму на верифікацію виявився нереалізованим, у тому числі в теоретичних побудовах більшості галузей спеціального знання, на які вона спочатку спрямовувалася. Закони науки неможливо логічно звести до емпіричних висловлювань через їх якісну відмінність від останніх. У зв'язку з цим логічний позитивізм було піддано критиці навіть його прибічниками. Частина з них намагалась усунути недоліки верифікації за допомогою принципу конвенціоналізму (від лат. "згода"), згідно з яким в основі математичних і природничо-наукових теорій знаходяться вільні угоди (конвенції між ученими), вибір яких регулюється міркуваннями зручності, доцільності, економності мислення. Наприклад, Р. Карнап доводив, що в основу кожної природничо-наукової теорії можна покласти будь-яку систему аксіом і правил синтаксису, а польський логік і філософ, представник львівсько-варшавської школи логічного позитивізму К. Айдукевич (1890—1963) розвивав так званий радикальний конвенціоналізм, згідно з яким уявлення вчених та зображення ними світу в своїх теоріях залежить від вибору понятійного апарату. Однак ні Р. Карнап, ні К. Айдукевич у подальшому не змогли послідовно провести цю думку і видозмінили свою концепцію. Отже, принципи верифікації і конвенціоналізму логічного позитивізму виявилися ні загальними, ні єдино науковими. Його нігілізм у ставленні до філософії, антиісторизм, абсолютизація можливостей формальної логіки у пізнанні і ролі емпіричних висловлювань обумовили виникнення і розвиток у ньому своєрідної течії "критичного раціоналізму". Основні ідеї цієї течії визначив англійський філософ і соціолог Каря Поп-пер (1902—1994). Тема 8 На відміну від принципу верифікації, Поппер запропонував для перевірки наукової спроможності теорії принцип спростування, фальсифікації теоретичних положень. Він ввів цей принцип, базуючись на гіпотетико-дедуктивній моделі будови наукового знання, відповідно до якої в основі науки лежать гіпотези, з яких за методом дедукції виводяться наслідки, що піддаються емпіричному спростуванню. Теорія згідно з принципом фальсифікації спростовується, якщо виключені нею факти, тобто явища, існування яких вважається неможливим, у дійсності існують. Свою концепцію К. Поппер вважав теорією розвитку науки і загальною методологією, що має принципове значення для аналізу природи соціального знання, обґрунтування раціональної політики. Пропозиція К. Поппера замінити позитивну верифікова-ність (підтверджуваність) заперечувальною верифікацією (спростуванням) не викликала спочатку заперечення серед неопозитивістів. Принцип фальсифікації був сприйнятий ними як доповнення до принципу верифікації. Однак у процесі роз'яснення і розвитку К. Поппером своєї концепції ставлення неопозитивізму до "критичного раціоналізму" суттєво змінилось. К. Поппер пов'язав свій принцип із запереченням пізнавального значення індукції, з переглядом статусу наукового емпіричного знання взагалі, з ревізією розуміння істини і запереченням різниці між доведеними науковими положеннями і гіпотезами, оскільки він проголосив, що наукові положення, якщо вони ґрунтуються на досвіді, у принципі недоказові. Виник фальсифікаціонізм, нерідко іменований постпозитивіз-мом. Все це суттєво відрізнялося від позиції неопозитивізму. Вчення К. Поппера стало протиставлятися йому як принципово нова методологія, що не обмежується аналізом готового наукового знання, а досліджує його розвиток, зміну одних теорій іншими, обмеженість коленої сходинки науки. К. Поппер пов'язував спростування теорії з фактами, які становлять фундаментальні й очевидні свідчення її неістин-ності. Розвиваючи цю думку, він дійшов висновку, що наукові положення тією мірою, якою вони належать до світу досвіду, мають бути спростовані. Далі йшло ще більш категоричне його твердження: теорія, яка не може бути спростована якоюсь по- Філософія XX—XXI ст. дією, ненаукова; неспростовність є не достоїнством теорії, а її недоліком. Неважко помітити, що тут спостерігається підміна діалектики абсолютним релятивізмом, який пояснює приблизність знань як їх фактичну неістинність, відносність, конкретність істини — як принципову спростовність, а існування критерію істини заперечує. К. Поппер звів наукову істину до думки вчених, обґрунтувавши тим самим у теорії пізнання гносеологічний плюралізм: будь-якому науковому твердженню, оскільки воно є лише думкою вченого, може бути протиставлене яке-небудь інше, таке саме правомірне твердження, думка. Звичайно, думка постійно може заперечуватися іншою думкою. Однак всупереч твердженням К. Поппера недосвідний характер наукових положень робить їх суб'єктивними переконаннями внаслідок неправильного, головним чином суб'єктивістського тлумачення даних досвіду. Зведення істини до думки означало заперечення істини. Отже, якщо неопозитивісти правильними вважали висловлювання про факти, які були встановлені на основі чуттєвих даних, то постпозитивісти, відкидаючи верифікаціонізм, дотримувалися думки, що підтверджуваність наукового положення, як би далеко воно не простяглося, не дає підстав для визнання його істинним. Наявність багатьох підтверджень нічого не дає для визначення статусу наукових положень, порівняно з небагатьма підтвердженнями. Отже, фальсифікаціонізм — різновид абсолютного релятивізму. Разом з тим, постпозитивісти реабілітували розуміння філософії як особливого виду раціонального знання. Вони виявили деякі механізми взаємодії філософії і науки, досліджували межі і можливі види формалізації науки. Тільки на підставі їх пошуків і досвіду вирішеня цієї проблеми, зокрема у зв'язку з відмінністю теорії і метатеорії (теорія, яка аналізує структуру, методи і властивості іншої теорії), міг з'явитися важливий науковий і філософський висновок австрійського логіка і математика К. Геделя про неможливість повної формалізації знань. Плодом праці багатьох позитивістів стало створення семіотики — науки про знакові системи. Результати їх досліджень стали основою розробки сучасних штучних кібернетичних мов, які Тема 8 мають не тільки конкретно-наукову, а й філософську значущість у зв'язку з сучасним розумінням відмінності та єдності мов і відповідних їм видів знання. Різні напрями неопозитивізму XX ст. формувались значною мірою під впливом двох головних книг австро-англійського філософа Людвіга Вітгенштейна — "Логіко-філософського трактату" (1921) і "Філософських досліджень" (1953). Поява першої була пов'язана з виникненням Віденського гуртка і взагалі логічного позитивізму, а другої — з появою лінгвістичного позитивізму. З цієї причини еволюція поглядів Л. Вітгенштейна показова як приклад змін у всьому позитивізмі. У першій праці він стверджував, що мета філософії — логічне прояснення думок, філософія — не теорія, а діяльність; результат філософії — не деяка кількість філософських речень, а прояснення їх. У другій праці головним завданням філософії був проголошений аналіз буденної мови, а раціональне філософське знання (за позитивістською термінологією метафізика) було оголошено мовною хворобою, що виникла внаслідок порушення правил застосування мови. Усі твердження попередньої філософії (метафізики) є псев-дотвердженнями. Причиною їх були порушення правил вживання деяких слів звичайної мови, таких як "знати", "реально", "насправді", "здається", "певно", "дійсно", "існує". Цим словам притаманні особливості, які провокують можливості для зловживання ними. Філософи-"метафізики" або вживають ці слова в контекстах, у яких вони не можуть вживатися згідно з правилами повсякденної мови, або намагаються дати їм деякі загальні визначення, що ігнорують існування реальних, незалежних один від одного мовних контекстів. У зв'язку з цим завдання лінгвістичної аналітики полягає в тому, щоб виявити оригінальний зміст слів, які неправильно вживаються метафізиками, і тим самим розкрити джерело проблем. Наприклад, якщо шляхом аналізу слова "знати" виявляється, що воно має безліч контекстуальних значень, між якими навряд чи можна знайти щось спільне, то немає якоїсь загальної дефініції знань і відповідно завдання щодо побудови загальної філософської теорії пізнання не має сенсу. Філософія XX—XXI ст. Отже, філософ, який не формує жодних філософсько-раціоналістичних тез, не намагається вирішувати світоглядні проблеми, не конструює онтологічних або гносеологічних проблем, але зайнятий високопрофесійною і спеціалізованою діяльністю з виявлення за допомогою особливої техніки точного смислу слів івиразів, виявлення й усунення безглуздя — ідеал для лінгвістичних аналітиків. Філософія у них — це одна з багатьох спеціальних дисциплін, яка займається описом того, що реально дано в мові, тобто є описовою спеціальною дисципліною. Філософія лінгвістичного аналізу принципово відмовилась від верифікаційної теорії значення, від тез логічного позитивізму про те, що наукове міркування є ідеальною моделлю будь-якого осмисленого міркування, не визнала позитивістське ототожнення обдуманих та інформативних висловлювань, а також тези про можливість зведення значення висловлювань одного типу до значень висловлювань іншого типу. На відміну від логічного позитивізму, аналітики підкреслювали актуальність багатьох розділів у мові, яку використовують. Вони зазначали, що слова і висловлювання, які зовні здаються однаковими, насправді мають значення, які не збігаються і застосовуються залежно від контексту їх вживання, що в цей контекст включається і мета того, хто розмовляє, і відношення висловлювання до реальної ситуації його вимовляння. Разом з тим, лінгвістичні аналітики залишились на позиціях позитивістського релятивізму і нігілізму щодо раціоналістичних можливостей філософії, а їх відмова від принципу верифікації на користь вимоги правильного використання повсякденної мови насправді означала зведення філософії до однієї з багатьох спеціальних дисциплін, обмеження об'єкта її дослідження мовою як носієм значень. Такими є деякі підсумки і тенденції еволюції позитивізму. У сучасних умовах ця філософія не має великого поширення. її уявлення про можливість усунути з науки специфічно-філософську світоглядну проблематику і перетворити філософію на різновид спеціальної технічної дисципліни не витримало перевірки часом.
Тема 8 8.5. Прагматизм Характерною особливістю філософії XX ст. є її звернення до теми людської діяльності у зв'язку зі становленням, розвитком та удосконаленням у багатьох країнах світу ринкових економічних систем. У зарубіжну філософію цю тему впровадив і детально її розробляє прагматизм (від давньогрец. "діло, діяння"). Його материнським лоном був Метафізичний клуб, створений у 1871 р. у Кембриджі (Массачусетс, США) групою осіб, які мали схожі погляди. Прагматизм швидко поширився у США, Англії, Італії, Німеччині, Чехії, Китаї та в інших країнах, перетворившись на філософське мислення, в якому заповзятливість, діяльність і успіх оцінюються вище за всі інші доброчинності. Прагматизм піддав критиці всю попередню і сучасну йому філософію, докоряючи їй у спогляданні, відриві від життя, абстрактності і небажанні рахуватися з дійсними потребами людей. Сам прагматизм виступив з претензією на філософію зацікавленого суб'єкта, діяльність якого стимулюється потребою у цілеспрямованій дії. Він висунув програму "реконструкції філософії", за якою філософія має бути не розмірковуванням щодо первоначала буття і пізнання, чим вона вважалася з часів Арістотеля, а загальним методом вирішення тих проблем, які постають перед людьми у різних життєвих ситуаціях. За традицією у філософії вважається очевидною залежність успішних дій людей від повноти їх знань про навколишній світ. "Знання — сила", тому для свого блага, а не лише з цікавості, людина повинна прямувати до істинного знання. Прагматизм звернув увагу на те, що для ефективних дій не завжди достатньо володіти істинним знанням, у деяких практичних справах, щоб прийти до успіху, потрібно не стільки знати, скільки вміти. Прикладом подібного випадку може бути геоцентрична система світобудови, яка є великою помилкою, але тисячоліттями виконувала функцію пояснення світобудови. Аналогічно уявлення про абсолютну істинність геометрії Ев-кліда, а згодом і механіки Ньютона, були помилковими, проте Читайте також:
|
||||||||
|