МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 5 ФІЛОСОФІЯ НОВОГО ЧАСУ 12 страницаФілософія XX—XXI ст. вони відіграли прогресивну роль у створенні науки Нового часу. Ще більш суттєвими є такі випадки у суспільному житті. Наприклад, релігійні ідеї і вірування, незважаючи на їхню ненауковість, успішно виконують різні соціальні функції у різних народів світу, та і політичні ідеї в усіх країнах і в усі епохи не завжди мали і мають наукове обґрунтування. Соціальне пізнання у цілому повсякчас відчуває вплив класового, групового, партійного інтересу, нерідко виражає далекий від науки вузький практицизм або упередженість його носіїв. Реальна можливість і дійовість успішних зусиль, заснованих на помилкових ідеях, зводиться прагматизмом до абсолюту і на головний принцип своєї філософії: істинне те, що корисне. Тим самим прагматизм увів до філософії своєрідну інтерпретацію відношення пізнання до дії, суть якої в ототожненні істини і користі. Родоначальником основної доктрини прагматизму був американський філософ, логік, математик, натураліст Чарлз Сан-дерс Пірс (1839—1914). Свої основні ідеї він виклав у двох статтях: "Закріплення вірування" і "Як зробити наші ідеї зрозумілими". Ч. Пірс розрізняв два стани свідомості: сумнів і віру. Сумнів розумівся ним як стан нерішучості, невизначеності, коливання між різними альтернативами, емоційного неспокою, тривоги, роздратування. Стан віри він не визначав, вважав його інтуїтивно відомим, але в емоційному плані характеризував як спокійний і приємний, а в змістовному — як готовність діяти певним чином. Згідно з Ч. Пірсом, людина прагне позбутися неприємного стану сумніву і досягти приємного і спокійного стану віри. Перехід від першого до другого він називав дослідженням, що здійснюється мисленням. Як тільки перехід зроблено, діяльність мислення припиняється, людина отримує повне задоволення від досягнення стійкого вірування, і незалежно від того, чи буде це вірування істинним або помилковим, вона вважатиме його істинним, тому що досягла стійкого вірування. Очевидно, Ч. Пірс вважав досягнення стійкого вірування єдиною функцією мислення. У нього не знання, а стійка віра забезпечує доцільну діяльність. Разом з тим, він не виключав повністю пізнання духовного життя людини, без якого досяг-
Тема 8 нення стійкого вірування було б неможливим. Ч. Пірс рекомендував деякі методи для забезпечення і закріплення такого стану. По-перше, метод наполегливості, за допомогою якого людина завзято дотримується своїх поглядів, відкидає будь-яку їх критику і не звертає уваги на їх відношення до фактів. Людина, яка використовує цей метод, отримує задоволення від своєї спокійної віри, що перевищує будь-які незручності, котрі витікають з її оманливого характеру. Єдиним недоліком цього методу Ч. Пірс вважав незручність застосування його на практиці. Людина — істота соціальна; думки індивіда неминуче стикаються з думками інших, а тому щоб вірування було стійким, воно відповідно повинно розділятися за можливості усіма. Отже, виникає проблема закріплення віри не тільки в індивіді, а й у співтоваристві людей. По-друге, метод авторитету, суть якого, згідно з Ч. Пірсом полягає в тому, що якась могутня організація, наприклад держава або церква, приписує людям сукупність обов'язкових для них вірувань, переслідуючи і караючи тих, хто мислить інакше. Філософ вважав цей метод кращим. При цьому він посилався на досвід його застосування, коли таким чином забезпечувалась одностайність вірування на тривалий період. Разом з тим, згідно з Ч. Пірсом і цей метод не може гарантувати повного успіху, оскільки його застосування неспроможне відвертати обмін думками і виникнення сумнівів у встановлених віруваннях. Свідченням цього є, наприклад, історія єресей або боротьба науки проти догм церкви. По-третє, апріорний метод, відповідно до якого вірування можуть бути стійкими за умови їх узгодження з розумом. Цей метод мало чим відрізняється від методу наполегливості, оскільки в ідеалістичній філософії ідеї розуму визначаються довільно. Тому Ч. Пірс наполегливо шукав такі ніляхи досягнення стійкого вірування, які б не залежали від людського свавілля. По-четверте, метод науки, згідно з яким існують реальні речі, властивості яких не залежать від думки людей про них. Ці реальності впливають на органи чуття відповідно до постійних законів і, хоч відчуття різні, вони можуть за допомогою Філософія XX—XXI ст. міркувань встановлювати, якими є речі насправді; кожна людина, за умови достатнього досвіду і мислення, прийде до одного істинного висновку. Такий опис методу науки викликає значний інтерес. У ньому є вказівка на дійсну передумову наукового дослідження: визнання того, що об'єктом науки є об'єктивна реальність, описати і пояснити яку — завдання науки. Ч. Пірс доводив, що зміни в думках зумовлені подіями, які знаходяться поза людським контролем. Люди, наприклад, були впевнені, що важкі тіла падають швидше, ніж легкі, поки не виявилось, що природа не слідує за людськими думками, навіть одностайними. Тоді залишається тільки пристосовувати думки людей до стану справ у природі. Погляд Ч. Пірса на метод науки можна оцінювати як відхід його від прагматизму. Якщо раніше він висловлював повну байдужість до питання про істинність або помилковість того вірування, яке приходить на зміну сумніву, то тепер виявилось, що вірування має бути істинним з погляду його відповідності фактам. Ч. Пірс зробив вимушену поступку науці. Однак визнання об'єктивної реальності у нього лише гіпотеза, яку прийнято з метою досягнення стійких вірувань. Він розмірковував не про метод науки, хоч і називав його так, а про методи спеціальних наук, які ставлять питання про існування лише тих чи інших конкретних об'єктів, що мають відношення до їх компетенції, але не про існування об'єктивної реальності взагалі. Згідно з теорією "сумніву — віри" Ч. Пірса, положення науки постають у вигляді думки, переконання або вірування, а тому мають розглядатися як звичка або готовність до дії. Ч. Пірс, пропонуючи розглянуті методи для досягнення стійкого вірування, одночасно бачив і недоліки кожного з них. Він вважав можливим забезпечити ідеям найвищий ступінь зрозумілості за допомогою вказівки на їхнє значення. Термін "значення" — один з найважчих для уточнення. Філософи і логіки ще не дійшли згоди відносно "значення значень". Ч. Пірс не без підстав вважав себе першим філософом, який поставив і почав розглядати цю проблему. Відповідно до загальної концепції прагматизму він намагався визначити "значення", розглядаючи це поняття не в його відношенні до
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
об'єкта, а з погляду того, що воно означає для суб'єкта. У підсумку поняття "значення" Ч. Пірс звів до сукупності практичних наслідків. Згідно з виведеним принципом ("принцип Пірса"), потрібно розглядати практичні наслідки, що, як вважає суб'єкт, можуть випливати з об'єкта поняття. Повним поняттям об'єкта є поняття про всі ці наслідки. Прибічники і коментатори поглядів Ч. Пірса намагались уявити його "принцип" як правило, яким керуються вчені у своїх лабораторіях: для пізнання об'єкта вони виконують над ним деякі дії, а в результаті одержують певні чуттєві наслідки, на основі яких роблять висновки про природу об'єкта. Однак така інтерпретація "принципу Пірса" не виражає його справжнього змісту. Прагматизм стверджує, що сукупність чуттєвих наслідків і звичок дії складає весь зміст об'єкта, що поняття про практичні наслідки вичерпує поняття про об'єкт. Отже, засновник прагматизму явно недооцінив силу прагнення людини до знання. Він спирався на те, що людина може обходитись без знань, що їй достатньо віри, аби керувати всіма діями, які вона має здійснювати. Основні ідеї прагматизму розвивали далі У. Джеме і, особливо, Д. Дьюї. Уільям Джеме (1842—1910) — американський філософ і психолог, один із засновників прагматизму; свої філософські погляди називав "радикальним емпіризмом". Він прийшов у філософію з психології, тому не випадковим було його прагнення вирішити всі проблеми філософії з погляду окремої особистості, її інтересів і потреб. Насправді його цікавило тільки те, що відбувалось у свідомості суб'єкта. Центральним поняттям філософії У. Джемса був досвід, який охоплює все, що робить людина. Крім досвіду, згідно з "радикальним емпіризмом" немає нічого. Досвід, за У. Джем-сом, — це потік свідомості, переживань, відчуттів, емоційних станів, вольових імпульсів, настроїв. "Що ми називаємо річчю?" — запитував філософ, і відповідав: "Це справа нашого повного свавілля, тому що ми залежно від своїх потреб виокремлюємо що завгодно, подібно до того, як ми виокремлюємо сузір'я. Свавілля не абсолютне, воно підкоряється меті. Людина — істота, що доцільно діє і цілеспрямована". Отже, на думку У. Джемса, матеріал досвіду дається людині як потік відчуттів, а всю конкретну, певну реальність вона створює сама відповідно до своєї діяльності, під якою він розумів активність людини, спрямовану на досягнення відчуттів та переживань. Він бачив у діяльності лише суб'єктивний процес досягнення мети, а об'єктивні її вияви виключав. Згідно з філософією Джемса, людина вільно відбирає, комбінує і класифікує свої відчуття, а результати цих дій закріплює у висловлюваннях, які мають значення істини. Критерієм розрізнення істини і помилки є користь, успіх. Якщо ідея веде до успіху, дає користь, то вона істинна. Ідея істинна, тому що вона корисна, ідея корисна, тому що вона істинна. Обидва висловлювання мають одне і те саме значення. Якщо розглянути їх з погляду теорії "сумніву — віри" Ч. Пірса, то й істина є віруванням, але таким, що приносить користь. Очевидно, У. Джеме ототожнював істину і користь. Вихідне традиційне розуміння істини як знання, що відповідає речам, дійсності, він відкидав. Для нього істина — категорія аксіоло-гічна, а не гносеологічна. Користь, успіх — безсумнівні цінності, однак корисне не може бути і не є насправді критерієм істини. Індивід завжди суспільний, він не може бути не включеним у певний колектив, соціальний клас, соціальну групу людей. Потреби та інтереси індивідів, які перебувають у виробничому та іншому спілкуванні, можуть не тільки не збігатися, а й бути протилежними. Те, що корисно для одного, може бути некорисним для іншого, змушеного обставинами життя діяти в напрямі, протилежному особистому успіху, тобто, з погляду прагматизму, у помилковому напрямі. Сама істина не може бути одночасно помилкою. Істина — одна для всіх індивідів, а не лише для обраних. Крім того, ціннісний підхід є одним із багатьох, і тільки за умови застосування всього арсеналу підходів можливе вирішення проблеми пошуку істини. Чи можна вважати істинними, тобто корисними, наприклад, дії індивідів на полі битви під час війни або під час здійснення злочину? Відповіді на такі запитання в прагматизмі, у тому числі в У. Джемса, немає. Прагматична теорія істини взагалі не може застосовуватися в практиці людського спілкування і фактично
Тема 8 не застосовується самими прагматистами без постійних її порушень і повернення до традиційного розуміння істини. Отже, теорія істини У. Джемса, як і всього прагматизму, є не узагальненням повсякденної практики людей, а штучною доктриною, яка проповідує крайній індивідуалізм, перетворюючи індивіда з його особистими інтересами і потребами на мірило всіх речей, критерій гносеологічних, моральних і всіх інших оцінок. Разом з тим, прагматизм має певну соціальну значущість. Пропонуючи оцінювати ідеї, висловлювання і дії незалежно від їх відповідності реальній дійсності, а залежно від ефективності, вигоди і зручності, теорія прагматизму може бути легко використана для виправдання суб'єктивізму, свавілля і прямого обману. Вона відкриває широкий простір для демагогії і міфотворчості, для потурання егоїзму та егоцентризму, самолюбства, протисуспільних нахилів. Ця філософія виявилась добре пристосованою до ринкової економіки, до американського способу життя, який склався на межі XIX і XX ст. з його конкурентною боротьбою, гонитвою за прибутком, підприємництвом. Однак праці У. Джемса продовжують перевидаватися і дотепер, а його ідеї становлять обов'язковий елемент американської духовної культури і духовного виховання. Систематизатором прагматизму і засновником його інстру-менталістського варіанта став американський філософ Джон Дьюї (1859—1952). Як і в У. Джемса, фундаментальним поняттям його філософії виступав досвід. Від визначення цього поняття він ухилявся, але намагався перерахувати все, що ним охоплюється: це і війна, і врожай вівса, і сяяння Місяця, і так до нескінченності — все, що може бути змістом свідомості. На відміну від У. Джемса, Дж. Дьюї надавав досвіду більш динамічного характеру і включив до нього всю суб'єктивну сферу життєдіяльності людини. Він постійно писав про перебудову досвіду, про його покращення й удосконалення. Досвід у нього виникає у процесі переходу одна в одну проблематичних ситуацій. Як і У. Джеме, Дж. Дьюї вважав поняття, гіпотези, теорії інструментами, засобами досягнення мети (тому його філософія називається ще й "інструменталізмом"), подолання сумніву і здобуття віри, тобто готовності або звички діяти. Затримку Філософія XX—XXI ст. або зупинку дії він пояснював сумнівом. Ця затримана дія через психологічний стан сумніву і є, за Дж. Дьюї, проблематичною ситуацією. Дж. Дьюї поставив за мету запропонувати метод перетворення невизначеної, сумнівної або проблематичної ситуації на ситуацію визначену, вирішену. За його уявленням, процес перетворення починається з виникнення стійкого усвідомлення якогось ускладнення. Потім відбувається усвідомлення того, що саме викликало труднощі, тобто усвідомлення проблеми. Далі розпочинаються пошуки шляхів її вирішення, вибір варіанта, який здається найкращим. Потім здійснюються спроби перевірити вибрану гіпотезу, прослідкувавши за її можливими наслідками. Закінчується дослідження прийняттям остаточного рішення щодо проблеми. Формулювання рішення за допомогою мови отримує назву істини, а за своїм значенням — "корисності". У цих розмірковуваннях Дж. Дьюї неважко помітити звичайне для прагматизму ототожнення істини і користі. Разом з тим, він наполягав на перевірці гіпотези й у зв'язку з цим висував на перший план ідею експериментування. Він закликав діяти, не покладаючись на авторитет, шукати кращі методи і варіанти, перевіряти і випробовувати їх, відбирати найефективніші, приймати обґрунтовані рішення. Крім того, Дж. Дьюї, на відміну від Ч. Пірса, замінив у своїй концепції особистий, суб'єктивний стан сумніву знеособленою сумнівною ситуацією, її суть не в тому, що хтось сумнівається, а в тому, що сама ситуація є сумнівною; не в тому, що хтось зіткнувся з певною проблемою, а в тому, що сама ситуація становить проблему, яку потрібно вирішити. Однак із проблематичної ситуації Дж. Дьюї виключив її об'єктивний зміст і характеризував цю ситуацію в суб'єктивних термінах. Дослідження у нього не відкриває реальність, а перетворює її, створює її зі стану сумніву, переживання труднощів, тому претензія Дж. Дьюї на створення наукового методу виявилась нереалізованою. Наукові поняття, принципи, закони він позбавив пізнавального значення, а експериментування одержало всього лиш статус методу проб і помилок. Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Отже, позицію, що практика є джерелом пізнання, його основою і критерієм істини, представники прагматизму подолати не змогли. Людина в нього у процесі свого життя має справу не з об'єктивним світом, не з матеріальними предметами, а зі своїм особистим досвідом, з потоком свідомості, з невизна-ченим хаосом відчуттів і переживань. Вона переборює не фізичний опір предметів, а свої власні труднощі, нерішучість, сумніви, переживання. Поділ реальності для прагматизму — це не матеріальний процес, а вольове зусилля, напруження уваги, акт відбору. Його результат — не зміна фізичного світу, а лише зміна досвіду, тобто сприймання світу й уявлення про нього, зміна переконань і вірувань суб'єкта. На початку 60-х років XX ст. вплив прагматизму в США зменшився у зв'язку з поширенням неопозитивізму. Однак він залишився, як і раніше, одним із провідних напрямів у філософії США та деяких інших країн. 8.6. Філософська антропологія Людина певною мірою завжди була об'єктом філософських роздумів, але не завжди перебувала в центрі уваги філософів. Першим в історії філософії, хто дійсно зробив людину об'єктом своїх філософських роздумів, був Сократ, тому його можна вважати першим представником філософської антропології. "Пізнай самого себе", "Я знаю, що я нічого не знаю" — ці вислови з часів Сократа стали девізом багатьох філософських творів. Він повторював, що його цікавлять не дерева в лісі, а люди в містах. Погляди Сократа на людину поділяв його сучасник Емпедокл, який часто підкреслював, що саме людина завжди була, є і буде найбільш цікавим явищем для філософії. Таких поглядів дотримувались і багато інших античних мислителів. Згодом цій проблемі велику увагу приділяв Августин Блаженний. Величезної значущості поворот до людини здійснили мислителі епохи Відродження. Дослідженням цієї проблеми плідно займалися І. Кант, Л. Фейєрбах, К. Маркс, А. Шопенгауєр, С. К'єркегор, Ф. Ніцше, Г. Марсель, П. Тейяр де Шарден, М. Бубер та ін. Філософсько-антропологічні ідеї висвітились і у вітчизняній філософії, насамперед у творах Г.С. Сковороди, Ф.М. Достоєвського, Л.І. Шестова, М.О. Бер-дяєва та ін. Проте традиційно формування філософської антропології пов'язується з іменами Д. Віко, X. Вольфа, І. Фіхте, французьких матеріалістів XVIII ст. Філософська антропологія — це достатньо впливова школа сучасної філософської думки, у центрі уваги якої — проблема людини, а головна ідея полягає в створенні інтегральної концепції людини. Це і розділ філософії, в якому вивчається людина як особливий рід сущого, осмислюються проблеми людської природи та людського буття, аналізуються форми людського існування, виявляється потенціал антропологічної картини світу. Найбільш відомими представниками сучасної філософської антропології є М. Шелер, А. Телеп, Г. Плеснер, Е. Ротхакер,які роблять спробу, на основі дослідження тих чи інших особливостей людини, знайти способи постановки та вирішення майже всіх філософських проблем. На відміну від раціоналістичних учень, філософська антропологія у сферу своїх досліджень залучає душевно-духовне життя людини (емоції, інстинкти, потяги), що часто призводить до ірраціона-лістичних висновків у філософії. Родова сутність "людини взагалі" досліджується незалежно від історичного етапу та конкретних умов суспільного життя. Деякі філософи, навіть дуже авторитетні, заперечують правомірність такого "надісторично-го" погляду на людину. Вони вважають, що сутність людини зводиться до "сукупності суспільних відносин" та інших інсти-туційних утворень суспільства, які постійно змінюються, а разом з ними змінюється і людина. Дійсно, суспільство суттєво впливає на формування індивідів, але, на думку представників філософської антропології, неможливо заперечувати і той факт, що людина завжди зберігає і деякі екзистенціальні властивості, які не залежать від історичного середовища її існування. На їхню думку, ці властивості створюють вертикальний "зв'язок часів", забезпечують "комунікабельність" різних культур, надають нам можливість "спілкуватися" з Гомером та Конфуцієм, Ф. Петраркою та О. Хайямом, Ф. Беконом та Б. Спінозою, І. Кантом та Г.С. Сковородою як із сучасниками.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Без перебільшення можна зауважити, що людина є найскладнішим об'єктом дослідження. Людина — це диво, оскільки в ній збігаються такі протилежні начала, як "душа" і "тіло". Вона належить до тваринного світу і підпорядковується біологічним законам; більше того, як тілесно-матеріальне утворення вона схильна до предметних та енергетичних впливів. Людина має складну структуру розумової та емоційної діяльності. Люди здатні усвідомлювати факт свого існування, висувати та реалізовувати життєві плани, що відповідають системі їх ціннісних установок. Якщо поведінка тварин жорстко запрограмована системою умовних та безумовних рефлексів, у результаті чого вони не можуть вийти за межі своєї біологічної природи, то біологічні інстинкти у поведінці людини контролюються законами суспільного життя людей. Для людини як природної істоти найвищу цінність становить її здоров'я. Важко не погодитися з автором "Афоризмів життєвої мудрості" А. Шопенгауером, який писав, що дев'ять десятих щастя засновуються на здоров'ї. За його наявності все стає джерелом насолоди, тоді як без нього жодне благо не може принести задоволення. Ставлення людини до власного здоров'я має свідомий характер. Прикладів подолання людьми власних природних недуг можна навести безліч: це життя І. Канта, Л. Бетховена, Е. Гріга, Ф. Ниділе та ін. Природні задатки сприяють інтелектуальному розвитку людей, багато в чому визначають їхню схильність до творчої діяльності. У зв'язку з цим у розумінні людини важливо уникнути двох протилежних підходів — "біологізації" та "соціалізації" людської природи. Представники філософської антропології вважають, що людині не можуть бути притаманні дві самостійні сутності. Сутність людини, на їхню думку, єдина — це сукупність надприродних соцієтальних властивостей, завдяки яким людина переборює свою біологічну визначеність. Свобода волі, що виявляється у здатності вибирати свою долю, шляхи свого життя — головна й основна з цих властивостей людини. Філософські антропологи стверджують, що сенс життя людини, і полягає саме в тому, щоб самостійно, зусиллями власної волі підкорити всі обставини, подолати всі перешкоди і реалізувати власну життєву програму. У такому випадку людина стає дійсно вільною, оскільки здатна бути господарем над зовнішніми чинниками та умовами. І навпаки, неспроможність досягти свободи суттєво знижує велич людини. Все це спонукало представників філософської антропології XX ст. поставити людину в центр світобудови, розглядаючи її як своєрідний "ключ" до всіх проблем, навіть до тих, котрі, на перший погляд, сприймаються як такі, що не стосуються теми про людину. Головним предметом вивчення стає духовний світ людини, а решта питань залишаються "навколо", на "периферії". Філософсько-антропологічний підхід має справу не стільки з фактом людини як об'єкта наукового пізнання (біологічного, психологічного, соціологічного і т. ін.), а більшою мірою з фактом людини як суб'єкта самосвідомості. Суб'єктивний світ людини для представників цієї течії стає особливим Всесвітом, який є центром світобудови. З філософсько-антропологічної позиції, людська духовність перевершує все природне буття, принципово не зводиться до нього, тому її прихильники певною мірою не пов'язують себе обов'язками фундаментального наукового обґрунтування людини, оскільки вона для них, з одного боку, не стільки природний об'єкт, скільки надприродний суб'єкт. З іншого боку, людина, що знаходиться в центрі світобудови, є малим Всесвітом, який включає великий Всесвіт. Ця стародавня ідея про мікрокосм виявилася надзвичайно популярною в роздумах про людину в сучасних представників антропології. За нею, у людині приховані таємничі космічні сили. Глибинні вияви людської суб'єктивності, такі як жах, гнів, еротичні потяги та ін., є лише аналогами таємничих космічних сил, і навпаки, потаємні глибини людської душі — це вивільнені космічні начала. Згідно з філософською антропологією, вдивляючись у себе, можна побачити вияви космічних сил, пізнати таємниці Космосу. Сократівський вислів "Пізнай самого себе" набуває нового звучання: пізнаючи себе, людина пізнає глибинну сутність Всесвіту, відчуває його пульс, недоступний прямому спостереженню. Людина поєднує цілий світ у зародку. У ній, ніби у фокусі, сходиться розмаїтість світу. Проте це означає, що доля
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
людини залежить від стану природи, людина відповідальна за цей стан і за себе. У сучасній філософській антропології знову набув поширення середньовічний термін "екзистенція", зміст якого полягає в тому, що людина творить саму себе не за заздалегідь визначеним планом чи готовим зразком, а самостійно, у своєму внутрішньому світі. Наявність внутрішнього "Я" безсумнівна для кожного, але воно не виявляється безпосередньо. К. Ясперс наголошував, що без спроб визначити своє "Я" життя особистості неможливе. Філософська антропологія підкреслює важливість звернення до свого "Я" і неможливість обмеження лише об'єктивно-науковим підходом, для якого доступні лише внутрішні та зовнішні вияви, а не безпосереднє життя екзистенції. Пильна увага до екзистенціальних питань суттєво відрізняє філософську антропологію XX ст. від відомих у минулому філософських поглядів на людину. Як самостійний філософський напрям вона також здійснює експансивне вторгнення у сферу герменевтики, феноменології, персоналізму, прагматизму та інших онтологічних і гносеологічних шкіл, прагнучи виділити та вивчити сферу власне людського буття. У зв'язку з цим, сучасна антропологія поділяється на біологічну, культурологічну, релігійну, психологічну, структуральну, педагогічну та філософську. Відмінність між ними полягає в аналізі різних аспектів сутності людини, використанні різноманітних методів та засобів самовизначення і самоповаги. Спільним для них є створення цілісної концепції людини. Розв'язання цієї проблеми — у майбутньому. 8.7. Герменевтика Однією з форм реалізації знань є історичні, релігійні, філософські та ініні тексти, які після створення продовжують самостійне існування. Будь-який текст є багатошаровим утворенням, внаслідок чого може бути по-різному витлумачений. Споконвічна багатозначність тексту стала у філософії предметом досліджень особливого напряму, що одержав назву герменевтика. Термін "герменевтика" трактується і як мистецтво інтерпретації текстів, і як теорія розуміння їх змісту, у тому числі здатність осягнення чужої індивідуальності, і як своєрідна методологія гуманітарних наук. Герменевтика бере свій початок з давніх часів. В античності її зміст розуміли як пояснення, переклад, тлумачення текстів. Вважають, що цей вид інтелектуальної праці одержав назву від імені грецького бога Гермеса, в обов'язки якого нібито входило роз'яснення простим смертним волі богів: боги та люди розмовляли різними мовами, тому з'явилась потреба в тлумаченні божественних послань. Одним із перших творів, безпосередньо пов'язаних з розглядом герменевтичної проблематики, вважають твір Арістотеля "Про тлумачення". З виникненням християнства мистецтво та теорія інтерпретації на довгі часи стали розглядатися як інструмент правильного розуміння Біблії. Християнські богослови перших століть християнської епохи (святі отці церкви) виділяли у Священному тексті декілька змістовних рівнів. За першим, тобто буквальним змістом, вони прагнули виявити більш глибокий, духовний зміст біблійних послань. В епоху Реформації Мартін Лютер вважав герменевтику мистецтвом істинної інтерпретації Святого Письма. На його думку, лише так можна подолати церковну традицію, розчистити шлях до істинної віри від нашарувань церковних переказів. В епоху Відродження велика увага приділялась тлумаченню творів античності. З часом герменевтика все більше набувала загальнокультурного та філософського звучання. Формувалося розуміння специфіки методу тлумачення: він має бути об'єктивним, спрямованим на об'єкт і водночас позбавленим суб'єктивного свавілля. Складалися нормативні правила, канони, що приводять досл ідника до оригінального змісту через набуті нашарування. Формування герменевтики було теоретично завершено в класичний період. Саме тоді намітився і герменевтичний підхід до трактування сутності філософського знання. Значний внесок у розробку герменевтики як філософського напряму здійснили німецькі філософи Фрідріх Шлегель (І 772—1829) та Фрідріх Шлейсрмахер (1768—1834). їх ціка-
Тема 8 вила філософія мови, у першу чергу проблеми відображення об'єктивно-прекрасного в поезії, особливо античній, а також у мистецтві та в різних виявах культури. Про це свідчать праці "Розмова про поезію", "Про вивчення грецької поезії" Ф. Шле-геля та "Монологи" і "Діалектика" Ф. Шлейєрмахєра. На думку Ф. Шлейєрмахєра, предметом герменевтики насамперед мають бути тексти, зміст яких від дослідника відокремлюють значні часові, історичні, культурні, мовні дистанції і які з цієї причини є для нього пам'ятками. Це створює багато перешкод для їх правильного розуміння, усунути які повинна герменевтика. Вона необхідна там, де є нерозуміння. Герменевтика — це мистецтво розуміння, а не тлумачення. Самі тексти, що дуже важливо, постають перед дослідником як "застигла річ", яка об'єктивована. Звідси виводиться важливий принцип: метод дослідження текстів повинен бути діалогічним (мається на увазі діалог між інтерпретатором та автором тексту). "Застигла річ", на думку Ф. Шлейєрмахєра, має об'єктивний і суб'єктивний аспекти. Об'єктивний аспект (факт мови) є предметом граматичної інтерпретації, що прояснює ставленнядомови,тобтояквонаіснуєоб'єктивно. Суб'єктивний аспект (факт мислення) досліджується за допомогою психології. Ми ставимося до мови як до якоїсь похідної від її ініціатора. Розуміння, на думку Ф. Шлейєрмахєра, забезпечується взаємозв'язком цих двох моментів. Читайте також:
|
||||||||
|