Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Дослідницький метод

Застосування попереднього, евристичного, методу, поза усілякими сумнівами, створює ґрунт для того, аби підготувати учнів до більш глибокої аналітичної роботи. Натомість остання не може обмежуватися евристичним рівнем і потребує використання іншого методу – дослідницького.

Назва цього методу є сама по собі досить промовистою, оскільки його мета полягає у розкритті деяких нових аспектів твору, що вивчається, але основним – і найголовнішим – чинником, який визначає характер дослідницького методу, є домінація самостійної роботи учнів у процесі ретельного аналізу та студійовання художнього тексту.

З цього визначення стає цілком зрозумілим, що дослідницький метод є наближеним до евристичного, однак не можна стверджувати, що вони тотожні – все ж таки між ними існують суттєві відмінності. Ці відмінності вбачаються у такому: при застосуванні евристичного методу учитель за допомогою системи запитань та завдань спрямовує пошук учнів, а при використанні дослідницького методу учні самостійно вирішують складні завдання, спираючись на набуті знання, навички та уміння. Отже, використання дослідницького методу у середніх класах можливо лише частково – більш доцільним є його застосування у старших класах.

Дослідницький метод реалізується через такі прийоми:

– постановка проблеми для усього класу;

– пропозиція учителя щодо проведення семінарського заняття, у зв’язку з чим учні обирають теми доповідей, співдоповідей або готують виступи у якості опонентів;

– учитель пропонує учням для самостійного аналізу твір, який не вивчався за програмою, або твір, який вони з цією метою вибирають самостійно, або їм пропонуються творчі завдання з естетичних, літературознавчих, культурологічних чи моральних проблем.

Безперечно, поганим є той солдат, який не мріє бути генералом, але треба розуміти, що, попри свою назву – „дослідницький”, цей метод так само, як і попередні методи, є, у першу чергу, навчальним. Інакше кажучи, у реальній школі навіть і тоді, коли ми зустрічаємося з надзвичайно талановитим (а просто талановитими вони є всі!) учнем, навряд чи можна сподіватися на наукові відкриття. Причин цього, принаймні, дві: по-перше, такий результат унеможливлює вік учнів, а, по-друге, що випливає з першого, такий результат унеможливлює брак в учнів відповідного досвіду. Але власне застосування дослідницького методу і має створити умови для того, аби такий досвід учні набули.

Досягненню останньої мети повинні сприяти ті види діяльності учнів, які передбачаються рамками дослідницького методу. Зокрема це:

– самостійний аналіз частини або епізоду твору, який вивчається;

– аналіз цілого твору, який не вивчається за програмою;

– зіставлення двох або кількох творів у тематичному, проблемному, ідейному, теоретико-літературному, історико-літературному, мистецько-культурологічному планах;

– зіставлення та аналіз двох або декількох точок зору на твір, образ героя тощо;

– зіставлення літературного твору з його екранізацією;

– самостійна оцінка спектаклю, різних акторських інтерпретацій героя драми.

До цього слід також додати, що дослідницький метод повинен розвивати в учнів вміння користуватися бібліотечним каталогом, самостійно знаходити необхідні для виконання завдань літературні джерела, вміти їх опрацьовувати, конспектувати, цитувати, складати плани, конспекти та повні тексти своїх виступів і творів.

Таким чином, евристичний та дослідницький методи найбільшою мірою сприяють розвитку мислення учнів та оволодінню ними навичками та вміннями, які пов’язані власне з осягненням знань з певного предмету, а також водночас стимулюють справжню зацікавленість щодо вивчення літератури.


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. D) методу мозкового штурму.
  3. Demo 11: Access Methods (методи доступу)
  4. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  5. I Метод Шеннона-Фано
  6. I. ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  7. I. Метод єдиної подібності.
  8. I. Метод рiвних вiдрiзкiв.
  9. II. МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
  10. II. УЧЕБНЫЕ И МЕТОДИЧЕСКИЕ ПОСОБИЯ, ПРАКТИКУМЫ
  11. IV. КЕРІВНИЦТВО, КОНТРОЛЬ І НАДАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРАКТИКАНТАМ.
  12. IV. Метод супутних змін.




Переглядів: 2121

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Правила проведення дебатів | Репродуктивний метод

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.01 сек.