Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЗМІСТ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ

Економічна теорія — це суспільна наука, яка вивчає за­кони розвитку економічних систем, діяльність економіч­них суб'єктів, спрямовану на ефективне господарювання в умовах обмежених ресурсів, з метою задоволення своїх без­межних потреб.

Функції економічної теорії:

- пізнавальна функція реалізується через дослідження сутності економічних процесів і явищ, тим самим збагачує знання людей, примножує інтелек­туальний потенціал суспільства, розширює науковий світогляд людей, сприяє науковому передбаченню економічного розвит­ку суспільства;

- методологічна функція полягає в тому, що економічна тео­рія виступає теоретико-методологічною базою для цілої систе­ми економічних наук, оскільки розкриває основоположні базові поняття, економічні закони, категорії, принципи господарюван­ня, які реалізуються в усіх галузях і сферах людської діяльності.

- практична функція економічної теорії зводиться до науко­вого обґрунтування економічної політики держави, розробки рекомендацій щодо застосування принципів і методів раціональ­ного господарювання;

- прогностична функція економічної теорії виявляється у розробці наукових основ передбачення перспектив соціально-економічного розвитку країни в майбутньому;

- виховна функція — полягає у формуванні в громадян еко­номічної культури, логіки сучасного ринкового економічного мислення, аналітичних здібностей, які забезпечують цілісне уяв­лення про функціонування економіки на національному і загаль­носвітовому рівнях.

Економічні категорії — це узагаль­нюючі поняття, які виражають сут­тєві сторони економічних явищ і процесів.

Економічний закон — це стійкий, істотний, причи­ново-наслідковий зв'язок і взаємозалежністьявищ і про­цесів економічного життя.

Методи дослідження економічної теорії:

1Діалектичний метод — базується на ви­користанні законів і принципів сутність яких полягає у пізнанні економічних явищ і процесів у їхньому взає­мозв'язку та взаємозалежності, у безперервному розвитку.

2Наукова абстракціяяк метод полягає в поглибленому пізнанні реальних економічних процесів шляхом виокремлен­ня основних, найсуттєвіших сталих сторін певного явища, очи­щених (абстрагованих) від всього другорядного, випадкового, не­істотного. Результатами застосування методу наукової абст­ракції є формування понять, категорій, виявлення і формуван­ня економічних законів.

3Аналіз і синтез як метод дослідження застосовується в єдності двох його складових. При аналізіоб'єкт дослідження розумово або фактично роз­кладається на складові; присин­тезівідбувається об'єднання різних елементів, сторін об'єкта в єдине ціле з урахуванням взаємозв'язків між ними.

4Індукція і дедукція. Індукція — це метод дослідження від окре­мих випадків до загальних висновків. Дедукція — метод пізнання від загального до оди­ничного.

5Історичний і логічний методивикористовуються еконо­мічною теорією для дослідження економічних процесів у єдності.

6Економічний експериментштучне відтворення економіч­них процесів і явищ з метою вивчення їх за оптимально сприятли­вих умов та подальшого практичного впровадження.

7Метод порівняння.Для визначення схожості та відмінності господарських явищ використовують метод порівнянь.

8Економічне моделюванняце формалізований опис і кількісне вираження економічних процесів і явищ (за допомогою математики й економетрики), структура якого абстрактно відоб­ражає реальну картину економічного життя. Економічні моделі дають можливість наочно і глибше дослідити основні риси й закономірності розвитку реального об'єкта пізнання.

 

ЗАВДАННЯ:

1 Скласти конспект за питаннями плану.

Відповідь на 1-ше питання плану систематизувати та надати у наступних таблицях:

Таблиця 1.1 - Основні етапи розвитку економічної теорії як науки

Школа Представники школи Період (роки) Що досліджує
Меркантилізм      
Фізіократи      
Класична      
Марксизм      
Маржиналізм      

 

 

Таблиця 1.2 - Основні напрями сучасної економічної теорії

Школа Представники школи Період (роки) Що досліджує
Неокласицизм      
Монетаризм      
Кейнсіанство      
Інституціоналізм      
Неокласичний синтез      

 

Відповідь на 2-ге питання плану систематизувати та надати у таблиці:

Таблиця 1.3 - Еволюція визначення предмета економічної теорії

Визначення предмета економічної теорії Школа (автори)
Вчення про закони домашнього господарства, домоводства Давньогрецькі та давньоримські мислителі
  Меркантилісти, фізіократи, класична політична економія
  Марксисти
  А. Маршалл
  П. Самуельсон
  Е. Долан
  Дж. Робінсон
  К. Р. Макконнелл, С. Л. Брю

 

2 Підготуватися до обговорення таких питань:

- назвіть коло проблем, які вивчає економічна теорія;

- яке місце економічної теорії у системі економічних наук;

- чому, на вашу думку, необхідно вивчати курс економічної теорії?

3 Підготувати реферати на тему:

- “Діалектика як загальний для всіх наук метод пізнання”;

- “Наукова абстракція як метод пізнання реальних економічних процесів”;

- “Загальні властивості та відмінності економічних законів і законів природи”;

- ”Практичне значення економічної теорії”.

4 Виконати тестові завдання:

1 В системі економічних наук економічній теорії належить провідна роль, оскільки вона:

а) розкриває закони розвитку суспільного виробництва;

б) конкретно аналізує господарську діяльність підприємств;

в) є суспільне наукою;

г) базується на філософії.

2 Предмет економічної теорії головним чином вивчає:

а) продуктивні сили суспільства;

б) розвиток суспільного виробництва;

в) виробничі відносини, економічні категорії і закони;

г) інноваційні технології виробництва.

3 Функція економічної теорії, яка зводиться до розробки рекомендацій щодо застосування принципів і методів раціональ­ного господарювання:

а) методологічна функція;

б) практична функція;

в) пізнавальна функція;

г) виховна функція.

4 Методологічна функція економічної теорії полягає у:

а) формуванні в людей економічного мислення і культури;

б) розробці базисних понять і категорій, які служать теоретичною осно­вою для решти економічних дисциплін;

в) допомозі людям реалізовувати економічні знання в їх трудовій діяль­ності;

г) розширенні світогляду осіб щодо розвитку праці і виробництва.

5 Економічні категорії – це:

а) узагаль­нюючі поняття, які виражають сут­тєві сторони економічних явищ і процесів;

б) си­стема форм і методів суспільної організації і регулювання народного господарства;

в) це річ або комплекс речей, які людина ставить між собою і природою та за допомогою яких вона діє на предмети праці;

г) взаємозв'язок, внутрішня залежність кількох або багатьох однопорядкових явищ.

6 Економічні закони – це:

а) узагаль­нюючі поняття, які виражають сут­тєві сторони економічних явищ і процесів;

б) си­стема форм і методів суспільної організації і регулювання народного господарства;

в) це річ або комплекс речей, які людина ставить між собою і природою та за допомогою яких вона діє на предмети праці;

г) стійкі, істотні, причи­но - наслідкові зв'язки і взаємозалежність явищ і про­цесів економічного життя.

7 Штучне відтворення економіч­них процесів і явищ з метою вивчення їх за оптимально сприятли­вих умов та подальшого практичного впровадження:

а) аналіз;

б) метод наукової абстракції;

в) економічний експеримент;

г) метод порівняння.

8 Прибічники цієї школи основним джерелом багатства вважали тільки працю в сільськогосподарському виробництві:

а) меркантилізм;

б) фізіократи;

в) марксизм;

г) маржиналізм.

9 Представники цієї школи вважали, що багатство створюється не лише в сіль­ському господарстві, а й у будь-якій сфері матеріального виробництва:

а) маржиналізм;

б) фізіократи;

в) марксизм;

г) класична школа.

10 Прибічники цієї школи основним джерелом багатства вважали сферу обігу, торгівлю:

а) меркантилізм;

б) фізіократи;

в) марксизм;

г) маржиналізм.

 

Ключ: 1а; 2в; 3б; 4б; 5а; 6г; 7в; 8б; 9в; 10а.

 

ФОРМА КОНТРОЛЮ:

- перевірка рефератів;

- перевірка конспектів;

- тестовий контроль.

 

ВИКЛАДАЧ – Лісова М. А.

 

 


Читайте також:

  1. B. Тип, структура, зміст уроку і методика його проведення.
  2. II. Вивчення нового матеріалу
  3. II. Вивчення нового матеріалу
  4. II. Вивчення нового матеріалу
  5. II. Вивчення нового матеріалу.
  6. II. Вивчення нового матеріалу.
  7. II. Вивчення нового матеріалу.
  8. II. Вивчення нового матеріалу.
  9. II. Вивчення нового матеріалу.
  10. II. Вивчення нового матеріалу.
  11. II. Вивчення нового матеріалу.
  12. II. Вивчення нового матеріалу.




Переглядів: 470

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ВИТЯГ ІЗ РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ | САМОСТІЙНА РОБОТА № 2 (4 год.)

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.021 сек.