Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Озброєння школярів знаннями, формування переконань

Основою для формування переконання у необхід­ності самостійних занять фізичними вправами є знання про значення занять для всебічного розвитку, підвищення фі­зичної і розумової працездатності, виховання моральних і вольових якостей. Одних тільки фізичних вправ недостат­ньо для виховання у дітей справжньої фізичної культури з широким розумінням її суті і закономірностей. Саме на основі набутих школярами знань досягається усвідомлене опанування рухових дій. І навпаки, неусвідомлене вико­нання вправ — одна з основних причин, що не дає змоги зробити фізичну культуру супутником життя, сформувати звичку до щоденної рухової діяльності.

Вчитель має право самостійно визначати обсяг знань і систематизувати їх, що передбачає:

— сформувати таку систему, котра відповідала б про­блемам сьогодення;

— конкретизувати тематику, враховуючи освітні за­вдання і вікові особливості учнів;

— врахувати можливість реалізації теоретичного мате­ріалу (обсяг, складність) в умовах шкільного уроку;

— передбачити способи поетапного контролю і по­вторення теоретичного матеріалу, що підлягає засво­єнню.

На уроках фізичної культури вчитель говорить значно менше, ніж на інших уроках, звідси цінність кожного вчи­тельського слова, його предметність і відповідність за­вданням, висунутим у ході фізкультурних занять. Напри­клад, при виконанні учнями фізичних вправ на підтриман­ня постави доцільно підкреслити, що неправильна постава не тільки не естетична, а й змінює форму і об'єм грудної клітки, при цьому внутрішні органи і системи організму працюють в ненормальних умовах, що утруднює їхній роз­виток і функціонування, може призвести до захворювань. При розучуванні стрибків у довжину нагадують, що даль­ність стрибка залежить від швидкості розбігу, кута вильо­ту і положення тіла в повітрі. Ці пояснення ілюструють наочно. Таким чином, знання набувають прикладного ха­рактеру, і це одна з особливостей. Якщо на уроках фізич­ної культури в учнів не формується вміння використову­вати отримані знання на практиці, то вони стають не чим іншим, як звичайним набором відомостей і фактів, швидко забуваються. Засвоєні знання повинні допомагати учням опановувати вправи, досягати потрібного рівня розвитку фізичних якостей і підготовленості, стати опорою у само­стійних заняттях.

Кожна доза знань повинна відповідати конкретній дозі практичного матеріалу. Велике значення у формуванні пе­реконань має власний досвід учнів, для набуття якого до­цільно створювати ситуації, котрі спонукають учнів до, на­буття знань. Скориставшись власним досвідом та узагаль­нивши досвід роботи вчителів Харківщини, зав. кабінетом фізичного виховання обласного ІУКВ Ю. В. Васьков ви­значив орієнтовний обсяг знань для учнів різких класів, чим можуть скористатись молоді вчителі .

В процесі засвоєння знань можна виділити три, рівні. На першому рівні відбуваються повідомлення і запам'ято­вування знань, на другому — їх особисте застосування за відомим зразком. І на останньому, вищому рівні засвоєні теоретичні знання використовуються школярами в роботі з іншими учнями при виконанні різноманітних функцій спортивних активістів (інструкторських, суддівських і т. ін.).

Необхідні учням знання можна узагальнити за такими розділами: 1) вплив фізичних вправ на особу учня; 2) роль занять фізичними вправами в розвитку форм і функцій організму; 3) техніка фізичних вправ і методика їх на­вчання; 4) правила побудови і проведення комплексів вправ і занять загалом; 5) загальні відомості про види спорту, поняття і терміни. При цьому знання, як і весь процес фізичного виховання, повинні бути індивідуалізо­вані за обсягом і змістом.

У практиці широко використовують різноманітні при­йоми формування знань. Це бесіди, коментування, супро­воджуюче пояснення, описування, вказівки, розбори, обго­ворення тощо. Бесідам, як правило, передує вивчення ру­хової дії. Виправлення помилок супроводжується вказів­ками, і це сприяє накопиченню необхідної інформації в пам'яті дітей.

Правила самоконтролю вивчають на декількох уроках оптимальними за обсягом дозами (залучайте також знан­ня учня з відповідних розділів шкільного курсу біології). Теоретичну інформацію, де це можливо, бажано супровод­жувати відповідними практичними прийомами. Тут же уч­ні повинні повторити запропоновані для засвоєння прийо­ми самоконтролю. Можна в подібній ситуації провести ні­би експеримент щодо вивчення власного стану після пев­ного навантаження.

Підсумковий контроль якості засвоєння знань доцільно здійснити в ході іспитів і заліків, на яких можуть бути, зокрема, питання: «Гігієна спортивного одягу», «Як зро­бити штучне дихання?», «Як тримати власну вагу в. нор­мі?», «Основні правила самомасажу», «Правила складан­ня комплексу вправ для ранкової зарядки», «Основні умо­ви високого стрибка», «Від чого залежить дальність стриб­ка з розбігу?» тощо.

Набуттю знань сприяють міжпредметні зв'язки. їхня цінність полягає ще й у тому, що вони є хорошою основою для об'єднання дій усіх шкільних педагогів на користь ма­сової фізичної культури. При цьому йдеться не тільки про позакласну роботу, а й про уроки з усіх предметів. Так, у ряді шкіл Львова стало доброю традицією регулярне про­ведення на уроках малювання і в години дозвілля конкур­сів дитячого малюнка («Я займаюсь фізичною культурою», «Мій улюблений вид спорту», «Спорт і мир»). З великим інтересом діти знайомляться з експонатами виставок «Фіз­культура і спорт в образотворчому мистецтві».

На уроках співів корисно розучити бадьорі спортивні пісні і марші, наповнені романтикою подорожей і спілку­вання з природою туристичні пісні. їх психологічний вплив у плані активізації підлітків вищий, ніж у традиційних лекцій і закликів.

Для вчителів фізики і математики спорт, рухи — справжній скарб: закони кінематики і балістики, геомет­рія мас тіла і його ланок, взаємодія зовнішніх і внутріш­ніх сил, просторові, часові і ритмічні характеристики рухів, на яких можна побудувати захоплюючі дослідження і розрахунки. Діти та й самі вчителі зовсім у новому світ­лі відкриють для себе руховий апарат людини, закони уп­равління рухами і багато іншого, шляхи технічного удо­сконалення і встановлення спортивних рекордів.

Де, як не на уроках хімії, можна розкрити таємниці біохімічних процесів при активній руховій діяльності в пе­ріод відновлення. Зміст шкільних програм з природознав­ства, біології, анатомії і фізіології людини зобов'язує «на­водити мости» з фізичною культурою, агітувати за її впро­вадження у повсякденне життя школярів.

Проблемам фізичного виховання знайдеться належне місце і на уроках історії та географії. У сфері фізичної культури формуються різнобічні здібності людей, що ство­рюють передумови для універсальної діяльності в системі матеріального і духовного виробництва. У свою чергу сту­пінь універсальності, з якою людина опановує природу, і є показником її культури. У цьому плані можуть і повинні бути висвітлені такі соціальні й економічні проблеми, як розумний спосіб життя і активна життєва позиція, побут і організація вільного часу, активний руховий режим і умо­ви сучасного життя, історія і проблеми олімпійського руху.

Суттєвий внесок у пропаганду фізичної культури і спор­ту можуть зробити вчителі мови і літератури, йдеться не тільки про епізодичні твори спортивної тематики. Поезія, проза, публіцистика, мемуарна література можуть вплива­ти на емоції учнів і побуджувати їх до систематичних за­нять фізичною культурою.

Уроки праці, на яких учні конструюють, виготовляють і ремонтують спортивний інвентар, не тільки «агітують», а й створюють відповідні умови для занять.


Читайте також:

  1. I. ІСТОРИЧНІ ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ
  2. XIII. Формування та оприлюднення рейтингового списку вступників, рекомендованих до зарахування
  3. АДАПТОВАНА ДО РИНКУ СИСТЕМА ФОРМУВАННЯ (НАБОРУ) ОКРЕМИХ КАТЕГОРІЙ ПЕРСОНАЛУ. ВІДБІР ТА НАЙМАННЯ НА РОБОТУ ПРАЦІВНИКІВ ФІРМИ
  4. Алгоритм формування комплексу маркетингових комунікацій
  5. Алгоритм формування потенціалу Ф2
  6. Алгоритм формування статутного фонду банку
  7. Альтернативні джерела формування підприємницького капіталу
  8. Аналіз ефективності формування і використання запасів
  9. Аналіз ефективності формування та використання банківських ресурсів
  10. Аналіз капітальних інвестицій у формування основного стада
  11. АНАЛІЗ ОБОРОТНИХ АКТИВІВ ЗА ДЖЕРЕЛАМИ ЇХ ФОРМУВАННЯ
  12. Аналіз процесу формування маркетингових комунікацій




Переглядів: 776

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Навчання учнів самостійно займатися фізичними вправами. | Вироблення уміння і навичок працювати самостійно

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.