МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Залучення учнів до самостійних занятьПредмет «фізична культура» порівняно з іншими має і таку особливість: якщо на інших уроках прагнуть до максимального скорочення домашніх завдань, то в нашому предметі — навпаки. Тенденції розвитку подій у цьому плані показують, що роль домашніх завдань, самостійних занять фізичними вправами постійно зростає. Трансформується і роль уроку фізичної культури. На ньому вчать, як займатися фізичними вправами, формують стійку потребу в щоденних самостійних заняттях. Першим кроком до самостійних занять фізичними вправами школярів, практичним привчанням: до них є домашні завдання. Через них поступово формується звичка до систематичних занять, виконання яких стає потребою фізичного самовдосконалення. Вони передбачені шкільною програмою для учнів усіх класів і повинні бути не епізодичними, а становити певну систему діяльності вчителя і роботи учнів протягом календарного року, що являє собою така система? По-перше, вона створюється на рік і включає ряд завдань, тісно пов'язаних між собою таким чином, що виконання наступного можливе лише за умови засвоєння попереднього. По-друге, шляхом виконання завдань влітку забезпечується зв'язок у засвоєнні матеріалу від класу до класу (повторюючи засвоєне і готуючись до вивчення більш складного). По-третє, завдання тісно пов'язані з матеріалом шкільної програми і в кожний конкретний момент відповідають певній серії уроків. Це досягається введенням домашніх завдань у річне планування уроків фізичної культури. По-четверте, система домашніх завдань передбачає різні форми фізичного виховання школярів, а контролюють їх, з одного боку, вчитель фізичної культури, з другого — батьки. Ці завдання доцільно розробляти окремо для хлопців і дівчат (згідно зі зміною сезонно-біологічних ритмів конкретної місцевості). Наприклад, можна запропонувати п'ять комплексів домашніх завдань з фізичної культури (по одному на кожну чверть і на літні канікули). В кожному завданні містяться: порядок денний дітей для першої і другої зміни; примірний комплекс вправ для ранкової гімнастики і набір вправ, розрахований на півгодини в день — для виховання сили, гнучкості, витривалості (з м'ячем, скакалкою і гімнастичною палицею). Вправи можна виконувати в коридорі, кімнаті і в під'їзді. Запис вправ супроводжується рисунками. Підсистема завдань на літні канікули — це біг, стрибки, кидання малого м'яча, плавання. В кожному листі домашнього завдання є таблиці контрольних тестів. В окремих графах учні повинні фіксувати свої результати. Цей лист наприкінці чверті учень здає вчителю і одержує диференційовану оцінку. В класах, що виконують домашнє завдання, всі показники фізичної підготовки, працездатності і успішності дітей на 20—ЗО % вищі тих, які мають діти, котрі до виконаний цих завдань не залучалися. Вправи, підібрані для виконання в домашніх умовах, повинні викликати в учнів особистий інтерес і позитивні емоції, комплексно впливати на рухові функції: наприклад, багатоскоки сприяють розвиткові сили, швидкості, силової витривалості і водночас формують уміння, необхідні при вивченні бігу і стрибків. Помилковими вважаються дії вчителів, які пропонують своїм учням лише вправи, спрямовані переважно на «підтягування» не розвинених достатньо фізичних якостей. Якщо давати вправи, що сприяють розвиткові провідних рухових якостей, зокрема і тих, котрі у даного учня знаходяться на високому (порівняно з іншими) рівні, тоді інтерес учнів до занять зростає, активізується його самостійна діяльність. Якщо учні задовільно виконують усе, передбачене навчальною програмою на уроках фізичної культури, то це не є підставою для того, аби не практикувати домашніх завдань. Адже вони передусім є формою залучення до регулярних занять фізичними вправами і сприяють міцному засвоєнню навчального матеріалу. Пропонуючи завдання на техніку, акцентуйте увагу учнів на тому, що її удосконалення — обов'язкова умова досягнення запланованого результату. Уникайте завдань на імітацію дій і таких, що потребують спеціальних умов і страхування. Добираючи вправи, чітко визначайте їхню спрямованість, тривалість виконання і доступність. Спрямованість виконання може бути двох видів: виховання фізичних якостей і засвоєння техніки. Завдання для виховання фізичних якостей спрямовані на зміцнення основних м'язових груп; формування правильної постави; підвищення рухової активності. Технічні завдання сприяють підготовці до вивчення певних рухових дій шляхом засвоєння підготовчих і підвідних вправ; закріпленню й удосконаленню вивчених на уроці вправ, передбачених програмою; практичному застосуванню набутих знань і навичок. За тривалістю завдання можуть бути різними: від завдання на наступний урок (наприклад, удосконалити повороти на місці) до завдань на чверть, а то й рік, що залежить від часової різниці рівнів розвитку якостей. Вправи, які застосовуються при цьому, можуть використовуватись тимчасово або постійно. Частину вправ доцільно зберегти протягом усього періоду навчання, що дає змогу простежити динаміку рухової підготовки школярів (присідання, стрибки зі скакалкою, піднімання тулуба з положення лежачи, піднімання ніг з положення лежачи, нахили вперед, згинання і розгинання рук в упорі лежачи і в упорі на брусах, підтягування, багатоскоки, стрибки на одній і двох ногах, стрибки з місця в довжину і вгору тощо). При цьому вправи від класу до класу залишаються постійними, а вимоги зростають. Для прикладу наведемо вимоги до виконання стрибків зі скакалкою, обертанням скакалки вперед (ноги разом). Четвертий клас: враховується кількість стрибків; поліпшити показник на 20 підскоків. Пам'ятаймо, що підрахунок — привабливий момент для дітей цього віку. їм цікаво порахувати, скільки вони виконали підскоків, нахилів, згинань і розгинань рук. Вчитель повинен опитувати: хто скільки..? П'ятий клас: кількість стрибків за 1 хв; поліпшити показник на п'ять підскоків. Шостий клас: кількість стрибків за 1,5 хв; поліпшити показник на вісім підскоків. Сьомий клас: кількість стрибків за 2 хв; поліпшити показник на вісім підскоків. Восьмий клас: кількість стрибків за 2,5 хв; поліпшити показник на десять підскоків. Дев'ятий-десятий класи: кількість стрибків за 3 хв; поліпшити показник на 12 підскоків. Тимчасові, або, як їх часто називають, тематичні домашні завдання забезпечують більш цілеспрямовану підготовку учнів до засвоєння окремих розділів навчальної програми і сприяють розвиткові рухових якостей першорядного значення (при проходженні певного навчального матеріалу). Виконання тематичних завдань здійснюється з випередженням. З позицій доступності домашні завдання можуть бути для всього класу, тільки для юнаків або дівчат, індивідуальні — залежно від успішності. При цьому доцільно рекомендувати навантаження для дітей різної підготовленості і статі. На початку навчального року, коли визначаються й уточнюються рівні фізичної підготовленості кожного учня, учні виконують загальні для всіх домашні завдання, спрямовані на зміцнення основних м'язевих груп, серцево-судинної і дихальної систем, розвиток загальної витривалості. Перехід від загальних до індивідуальних завдань можливий лише після всебічного і глибокого пізнання фізичної і психологічної готовності дітей до наступних навантажень. Для дівчат (особливо починаючи з сьомого класу) акцент слід робити на вправах, що сприяють підтриманню гарної постави і фігури (вправи для тулуба, танцювальні рухи, комплекси ритмічної гімнастики). Один і той же учень може водночас отримати і загальні, і індивідуальні завдання. Крім цього, у загальному завданні може бути елемент, однаковий для всіх (загальний), і елемент, котрий регулюється кожним учнем відповідно до рівня його підготовленості. Наприклад, усі учні одержують завдання здійснювати ранком пробіжки протягом 8 хв. Дистанція, яку вони за цей час подолають, залежить від індивідуальних можливостей. Перш ніж давати завдання, поцікавтеся, чи всі діти мають умови для його виконання (вдома, у подвір'ї, в групі подовженого дня), відповідний інвентар. Усі питання, аж до визначення змісту завдання, обов'язково погоджуйте з дітьми. Це є гарантом того, що принаймні більшість учнів охоче займатиметься фізичними вправами вдома. Суттєвим і дійовим каналом зв'язку домашньої роботи і роботи на уроці, що допомагає об'єднати їх в єдиний навчально-виховний процес, є перевірка виконання домашніх завдань. Вона можлива лише за умови планування й обліку певних результатів, до яких прагне учень і вчитель у спільній праці. Сьогодні вчителі накопичили багато варіантів такого планування й обліку. Багато з них схиляється до необхідності ведення щоденників з фізичної культури. Вони нерідко поєднуються з журналами самоконтролю і містять: дані результатів тестування (вихідних, поетапних, підсумкових), інформацію про необхідний рівень знань (що необхідно знати?), навчальні нормативи, яких слід досягнути, зміст домашніх завдань з рекомендаціями тижневих навантажень і кількісних показників па оцінку «3», «4», «5» в кожній чверті. В практиці застосовуються різні способи перевірки домашніх завдань. Фронтально перевіряють виконання нескладних вправ, наприклад, ранкової гімнастики, акробатичних елементів, стройових дій. На фоні одночасного виконання вправи всім класом вчитель легко зауважить учнів, що помиляються. Індивідуально учні виконують завдання, котрі оцінюються за кількісними і якісними критеріями (фізичні якості, техніка, практичне застосування) на контрольних уроках. Вибіркова, (поточна) перевірка в ході уроку, не зупиняючи навчального процесу, дає змогу спеціально звернути увагу окремих учнів на помилки або позитивні сторони при демонстрації вправ, що є предметом домашніх завдань. До контролю ходу виконання домашніх завдань бажано широко залучати учнів. З цією метою в практиці роботи використовуються оцінювання в парах, колективна оцінка, оцінка фізоргом класу і старшими відділень. Впроваджувати домашні завдання доцільно з першого класу. Основним доводом на їхню користь є те, що у дітей цього віку підвищене сприйняття впливу фізичних вправ. У них легко виробляється звичка до щоденних занять, чому сприяє біологічна потреба у руховій діяльності. Друга обставина — можливість залучити на допомогу батьків. У початкових класах зробити це значно легше, ніж в середніх і старших. Домашні завдання мають не тільки освітнє, а й виховне значення. Це особливо важливо в даний час, коли у завдання школи входить виховання потреби в постійному самовдосконаленні. Особливість самостійних занять полягає в тому, що для цього не виділяється спеціального часу. Навчання здійснюється в процесі виконання запланових на даний урок вправ, за всіма чотирма напрямами. У зв'язку з цим у процесі підготовки до уроку вчителю необхідно передбачити, в які моменти і в яких ситуаціях він може акцентувати увагу учнів на відповідних вправах, обраних для самостійного виконання. Важливо, щоб учитель ставив перед собою таку мету на всіх уроках, творчо знаходив будь-яку можливість збагатити учнів уміннями самостійно обирати і правильно виконувати фізичні вправи для удосконалення своєї фізичної підготовки. Надзвичайно корисним, на нашу думку, в цьому плані є досвід роботи вчителя-методиста із Закарпаття А. Поповича. Дійшовши висновку, що головною причиною труднощів при організації позаурочних форм фізичного виховання є дефіцит самостійної рухової активності учнів на уроці, він запланував на уроках так звані «мурашники» протягом 5—7 хв., які повністю віддавав дітям. Ефект «мурашників» психологічно цілком зрозумілий. Якщо папугу, що тривалий час просиділа у клітці, випустити на волю, то вона приречена на загибель. Школярів привчають з перших років навчання все виконувати за командами і розпорядженнями вчителя, а через одинадцять років їм дають атестат і кажуть: «А тепер займайтесь самі». Наслідки такої методики відомі. Досвід А. Поповича свідчить, що підтримане вчителем дитяче «я сам» пізніше — у підлітковому віці — є ґрунтом, на якому формується особа: «Мені довіряють, я сам себе розвиваю і будую». Створивши можливість школярам самостійно виконувати вправи, вчитель має змогу вести спостереження за розвитком інтересів школярів, сприяти формуванню потреби в заняттях, проектувати їхню самостійну діяльність. Цікавий у цьому плані і досвід роботи вчителя фізичної культури СШ № 37 м. Полтави М. І. Саєнка. Особливості методики занять зі спеціальними медичними групами Школярі СМГ не беруть участі у загальних уроках фізкультури. Для них організуються спеціальні заняття у вільний час. Заняття проводять фахівці фізичного виховання під контролем медичного персоналу школи. Заняття у СМГ поділяють на два періоди: підготовчий і основний. Підготовчий період продовжується не менше 1,0-1,5 міс. Його завдання: Підготувати серцево-судинну, дихальну системи й увесь організм до виконання фізичного навантаження; Привити потребу до систематичних занять фізичними вправами; Навчити учнів визначити ЧСС і правилам самоконтролю. У підготовчому періоді вивчаться індивідуальні особливості кожної дитини, фізична підготовленість, особливості характеру, побутові умови. Перші 6-8 тижнів використовують необхідні спеціальні вправи у поєднанні із загальнорозвиваючими з урахуванням характеру захворювання, рівня функціональних спроможностей, індивідуального рівня фізичного розвитку і фізичної підготовленості. Особлива увага приділяється навчанню правильного поєднання дихання з рухами. Основний період за тривалістю залежить від термінів індивідуальної адаптації кожної дитини до фізичних навантажень, стану здоров’я, пластичності та рухливості нервової системи. Завдання основного періоду: підвищити загальну тренованість і функціональні спроможності організму. Для цього застосовуються загально розвиваючі вправи, елементи легкої атлетики, гімнастики, рухливі ігри за умови суворого дозування залежно від індивідуальних особливостей. Характерна особливість занять СМГ – наявність чотирьох складових частин заняття: вступної, підготовчої, основної та заключної. Вступна частина (3-5 хв.) містить підрахунок частоти серцевих скорочень, дихальні вправи. Підготовча частина (10-15 хв.) починається з вправ на розслаблення, дихальних та загальнорозвиваючих, які виконуються спочатку у повільному, а потім у середньому темпі. Початкове дозування вправ 4-5 разів, у подальшому – 6-8 разів. Вправи із розтягування (наприклад, «потягування») полегшують перенесення наступних фізичних навантажень, покращуючи пристосувальні спроможності серцево-судинної системи до умов м’язової діяльності. Як загально розвиваючі застосовуються також вправи для великих м’язових груп кінцівок і тулуба, виконання яких потребує глибокого різноманітного дихання. Протипоказані вправи, що утруднюють дихання. Як правило, виконуються одна дихальна і дві звичайні загально розвиваючі вправи, через два місяці занять це співвідношення становить 1:3, через 4 місяці – 1:4. Великі м’язові групи залучаються до роботи почергово, за принципом «розсіювання» навантаження, яке повинно зростати без різких підйомів. Дихальні вправи застосовуються після найбільш стомливих загальнорозвиваючих. В основній частині (15-18 хв.) засвоюються нові фізичні вправи і розвиваються рухові якості з метою вирішення основних завдань фізичного виховання на конкретному етапі занять для певного віку і статі учнів. Найчастіше на початку основної частини навчають нових рухів. Пік навантаження повинен припадати на другу половину основної частини заняття, тому початковий період основної частини заняття заповнюється більш легкими вправами. В кожному занятті використовуються повторення попереднього навчального матеріалу з метою його закріплення. Важливо уникати надмірного стомлення, не використовуючи одноманітні рухи, не нашаровувати стомлення від наступних вправ на те, що розвилося раніше. Для цього використовується «розсіювання» навантаження по різних м’язових групах. У СМГ керуються принципом різнобічного розвитку рухових якостей, уникаючи вузькоспеціалізованої спрямованості під час занять фізичними вправами. Досягається це включенням до програми елементів гімнастики, легкої атлетики, рухливих ігор, лижної підготовки, плавання. Заключна частина заняття (5-8 хв.) містить релаксаційні та дихальні вправи. Можна також включати у повільному темпі з незначними зусиллями для м’язових груп, які не брали участі у рухах, котрі використовувалися у попередніх частинах заняття. Підрахунок пульсу здійснюється протягом 10с 4 рази на кожному заняття: перед початком заняття, всередині його після виконання вправи з найбільшим навантаженням, після заняття у перші 10-15 с та через 5 хв. після його закінчення. До спеціального розвитку окремих рухових якостей можна приступати тільки досягнувши достатнього рівня фізичного розвитку і функціональної підготовленості. Аналіз уроків фізичної культури З метою здійснення постійного керівництва і контролю за станом фізичного виховання учнів керівники шкіл повинні відвідувати уроки фізичної культури. При цьому великого значення набуває вміння правильно проаналізувати урок і зробити необхідні зауваження щодо якості його проведення. Вчитель також повинен оцінити кожен свій урок, що є однією із сторін його діяльності, яка спонукає його вдосконалювати педагогічну майстерність. Аналіз уроку фізичної культури проводиться за таким планом: 1. Оцінка умов і обставин проведення уроку: місце проведення, інвентар та обладнання, одяг, взуття учнів та вчителя, санітарно-гігієнічний стан місця проведення занять; 2. Оцінка плану-конспекту уроку: його відповідність календарному плану і матеріальну програми даного класу, логічний зв’язок плану-конспекту даного уроку з попереднім і наступним; чіткість визначення завдань уроку і правильність поєднання їх, відповідність змісту уроку його завданням і умовам проведення, відповідність добору матеріалу віковим анатомо-фізіологічним та психологічним особливостям учнів, визначення часу на кожну частину уроку і дозування фізичного навантаження; 3. Оцінка проведення уроку: дотримання плану-конспекту, відповідність методів навчання завданням уроку, фізичне навантаження, індивідуальний підхід, методи організації учнів, щільність уроку, страхування і допомога, виховна робота на уроці, дисципліна учнів, оцінювання успішності, домашнє завдання; 4. Стиль роботи вчителя : зовнішній вигляд ( наявність спортивної форми) мова, тон звертання до учнів, темп проведення уроку, правильність вибору місця на уроці , чіткість і правильність показу вправ, правильність і надійність страхування учнів, виправлення помилок, використання технічних засобів навчання і нестандартного обладнання використання учнівського активу; 5. Висновок щодо проведення уроку: виконання завдань уроку, успішність учнів, набуття учнями певних умінь і навичок, виховний вплив, загальна оцінка уроку. а) Головним показником якості уроку є рівень вирішення його конкретних завдань за допомогою оцінювання технік, вимірювання кількісних результатів вправ, що вивчаються, або за допомогою спеціальних тестів для визначення рівня розвитку фізичних якостей; б) фіксації цих даних у протоколах; в) визначення співвідношення кількості учнів, які виконали або не виконали завдання. Півень оволодіння навчальним матеріалом може бути різним: водному випадку учні виконують завдання правильно, а в іншому – з помилками, нечітко і невпевнено, що необхідно враховувати, оцінюючи урок. Аналізуючи урок, враховуємо також його оздоровче і виховне значення, щільність, фізіологічне і емоційне навантаження. Щільність – це ступінь раціонального використання часу, відведеного для проведення уроку. Вона буває загальна та моторна, її можна визначити методом хронометражу, який полягає у вивчені перебігу в часі окремих видів зайнятості учнів на уроці. Для цього вимірюється час, затрачений на сприймання і усвідомлення виконуваної рухової дії ( показ, пояснення, аналіз виконаного); виконання рухової дії допоміжні заходи) шикування, перешикування, підготовка місць занять, роздавання інвентарю та інше); чекання в черзі на виконання вправи; простій, коли час змарновано, тощо. Загальну щільність уроку характеризують всі види діяльності учня та його зайнятості. Моторна щільність –це той час уроку, який безпосередньо затрачує учень на виконання фізичних вправ. Її можна підвищити за рахунок застосування різних методів організації учнів на уроці, використання допоміжних приладів та ін. Моторна щільність уроку залежить від його характеру, поставлених завдань, статі, віку та фізичної підготовленості учнів. При визначенні ефективності уроку не можна обмежуватися лише даними моторної щільності, яка характеризує урок тільки з одного боку, в той час як навантаження має зовнішні та внутрішні характеристики. Зовнішні характеристики визначаються тривалість в часі, кількістю повторень вправ та інтенсивністю їх. Вони порівняно легко піддаються контролю й обліку. Внутрішні ( фізіологічні) характеристики хронометруються, визнаються реакцією організму і зміною фізіологічних показників ( частота пульсу, дихання, життєва ємність легенів, артеріальний тиск) внаслідок виконаних вправ. Вони простежуються візуально за зовнішніми ознаками втоми або реєструванням фізіологічних функцій протягом заняття ( фізіологічна крива уроку). Для того щоб мати пульсову криву уроку, перед початком, протягом заняття і в кінці його реєструють зміну частоти пульсу. Пульс лічать безпосередньо перед початком і після закінчення кожної вправи протягом усього уроку та записують у протокол спостереження. Одержані показники дають змогу графічно відбити зміни пульсу у школяра залежно від тривалості занять та інтенсивності виконуваних вправ. Хід пульсової кривої, що показує послідовність і обсяг навантаження, дає змогу оцінити, чи правильно розподілено навчальний матеріал і чи відповідає навантаження рівневі розвитку та підготовленості учнів. Аналіз пульсової кривої може допомогти визначити навантаження занять і правильно розв’язати питання про добір та послідовність виконання фізичних вправ. Вчитель повинен враховувати ступінь та характер психічного навантаження на учнів і своєчасно помічати ознаки стомлення, не припускати перенавантаження надто емоційним проведенням уроку або окремих вправ. Повний педагогічний аналіз уроку та всебічна оцінка його здійснюються за попередньо розробленим планом, де чітко визначено завдання, організація і методика спостереження. Дані аналізу протоколюються й обговорюються з учителем, щоб визначити шляхи підвищення якості проведення навчальної роботи з фізичної культури. Контрольні питання: 1. Чому урок фізичної культури є основною формою занять у школі? 2. На які медичні групи поділяються учні і за якою програмою вони навчаються на уроках? 3. З яких елементів складається діяльність учнів на уроці? 4. Чи порушує цілісність уроку його поділ на частини? 5. Які умови створюються в процесі фізичного виховання для реалізації оздоровчих, освітніх та виховних завдань? 6. Які ви знаєте елементарні способи управління учнями і для чого вони використовуються? 7. Які способи виконання фізичних вправ ви знаєте? Охарактеризуйте їх. 8. Як конкретизувати завдання уроку? 9. Якими способами керування при виконання вправ ви будете користуватися у підготовчий частині уроку? 10. Як класифікуються уроки залежно від вирішування завдань? 11. Який статус мають сьогодні комплексні уроки? 12. Що таке система уроків?
Лекція 2. Основи планування і контролю навчальної роботи з фізичного виховання в школі. План 1. Значення планування для правильної постановки роботи з фізичного виховання в школі. 2. Загальний план роботи з фізичного виховання та методика його побудування. 3. Річний план-графік навчального процесу та методика його побудування. 4. Облік роботи з фізичного виховання.
Значення планування для правильної постановки роботи з фізичного виховання в школі. Вся робота з фізичного виховання в школі чітко планується та обліковується. Правильне і чітке планування програмного матеріалу з фізичної культури є важливим фактором успішного вирішення поставлених завдань з предмету «Фізична культура в школі». Планування передбачає чітку організацію учнів, підготовку місць занять, підбір і раціональне використання засобів і методів навчання з урахуванням вікових та статевих особливостей дітей, температури повітря, доступності та наступності матеріалу на кожному уроці та в серії уроків. Правильно спланувати процес фізичного виховання – це означає передбачити умови, засоби і методи розв'язання завдань навчання, виховання та зміцнення здоров'я учнів. Планування навчальної роботи забезпечує систематичність, наступність і послідовність у роботі вчителя та набуття учнями потрібних навичок та вмінь. Основними документами планування у фізичному вихованні є загальний план роботи з фізичного виховання на навчальний рік, річний план-графік навчального процесу з фізичного виховання, робочий (тематичний) план з фізичного виховання, плани-конспекти уроків фізкультури. Загальний план роботи з фізичного виховання — це документ, який визначає заходи з фізичного виховання педагогічного колективу школи на навчальний рік. Річний план-графік навчального процесу з фізичного виховання — це документ, який визначає послідовність реалізації і змісту навчальної програми з фізичної культури в графічному наочному виразі. Робочий (тематичний) план з фізичного виховання — це документ, який визначає докладно зміст навчальної роботи з фізичного виховання на певний період навчання дітей в школі (семестр). План-конспект уроку фізичної культури — це документ, який визначає зміст, послідовність проведення, дозування вправ, організаційні і методичні особливості конкретного уроку фізкультури. Основою для планування є державна програма, її матеріал та розподіл годин. Навчальний матеріал у програмах з фізичної культури подається за розділами та видами рухів. Програмою передбачено поступове, з класу в клас, підвищення вимог щодо рівня всебічної підготовки учнів. Раціональне планування навчально-виховного процесу з фізичного виховання є важливою умовою ефективності педагогічного процесу. Функції педагогічного планування полягають: · у передбаченні очікуваного результату; · у передбаченні використання найефективніших засобів, методів і способів організації фізичного виховання; · на основі біологічних закономірностей логічної послідовності засвоєння програмного матеріалу; · у корекції планів в залежності від наслідків групового та індивідуального контролю. При складанні документів планування вчитель зобов'язаний дотримуватись ряду вимог: · забезпечити можливість оперативного внесення коректив; · спиратися на загальні та методичні принципи фізичного виховання; · бути реальним; · бути конкретним; · бути наочним. Безпосередньо перед тим, як складаються плани, вчитель повинен виконати підготовчу роботу і визначити: · обсяг матеріалу, який належить засвоїти учням даного класу в навчальному році. З цією метою вчитель аналізує типову навчальну програму, пов'язує її з місцевими умовами, рівнем підготовки класу, інтересами учнів і т.п.; · вивчається склад учнів (стан їх здоров'я, рівень фізичної підготовки і фізичного розвитку, обсяг засвоєних знань); · визначається рівень роботи з фізичного виховання за попередні роки і стан матеріальної бази школи; · вивчаються кліматичні умови населеного пункту, екологічний стан; · з'ясовуються загальні і спортивні традиції школи, громадян. Загальний план роботи з фізичного виховання та методика його побудування. Загальний план роботи з фізичного виховання.Даний план складає вчитель фізичної культури за участю заступників директора школи, лікаря школи та інших зацікавлених осіб. План включає наступні розділи: організаційна робота, навчальна робота, фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня, фізкультурно-масова і спортивна робота в позаурочний час, агітаційно-пропагандйська робота, лікувальний контроль та медико-санітарний огляд, господарча робота. Орієнтовний зміст даного плану наведено нижче. Загальний план роботи з фізичного виховання на навчальний рік в загальноосвітній школі № м. Стаханов.
Загальний план роботи з фізичного виховання затверджується директором школи і доводиться до відома всіх вчителів. Річний план графік навчального процесу та методика його побудування. Планування навчальної роботи здійснюється в певній послідовності. Для забезпечення повного проходження та засвоєння навчального матеріалу треба його раціонально розподілити за окремими періодами навчального року, а саме: І семестр – легка атлетика, основна гімнастика, рухливі та спортивні ігри; ІІ семестр – лижна підготовка, кросова підготовка, легка атлетика, спортивні та рухливі ігри. В середині кожного семестру планується матеріал за чвертями. Основними документами навчального матеріалу мають бути план-графік, календарний або робочий план на півріччя та план конспекту уроку. Річний план-графік навчального процесу з фізичного виховання. Головне призначення цього документу в тому, щоб доцільно розподілити програмний матеріал на весь навчальний рік. Базовим документом для складання річного плану-графіка є навчальна програма, де визначено вид рухової активності і кількість годин, відведених для них. Складається річний план-графік окремо для кожної паралелі класу. Навчальний матеріал розподіляється по чвертям, виходячи із кліматичних умов. Наприклад, в південних районах України восени доцільно планувати проведення плавання, рухливих та народних ігор, осінньо-зимовий сезон (І семестр) — гімнастику, взимку — спортивні ігри, весною (II семестр) — легку атлетику. Прийом навчальних нормативів планують в кінці семестру, року. Залишають резервний час для повторної перездачі нормативів. Робочий (тематичний) план з фізичного виховання. Як вказувалось раніше, це документ, який визначає докладно зміст навчальної роботи з фізичного виховання на певний період (півріччя, чверть) навчання дітей в школі. Методика складання робочого плану передбачає декілька послідовних дій: · конкретизація навчальних завдань; · чітке визначення теоретичного матеріалу, який повинен засвоїти учень; · послідовність у вивченні рухових вмінь та навичок; · послідовність розвитку рухових здібностей школярів; · реалізацію методичних принципів фізичного виховання; · реалізацію особливостей взаємодії розвитку рухових здібностей і формування рухових навичок; · реалізацію позитивного переносу формування рухових навичок та розвитку рухових здібностей; · підбір адекватних методів педагогічного контролю за розвитком моторики дитини. Робочий план може бути графічним і текстовим. Графічний робочий план складається у вигляді таблиці, в якій навчальний матеріал кожного уроку може бути позначено знаком «+». В ньому можуть бути занесені символи, що означають: Р — розучування рухової дії; З — закріплення рухової дії; У — удосконалення рухової дії до рівня уміння або навичка; К — контроль знань, умінь, навичок, виконання контрольних тестів. Зразок оформлення графічного робочого плану наведено нижче. Робочий план для учнів класу школи (місто, село) на семестр 20 / навчальний рік Всього уроків у півріччі: Із них годин за видами фізичних вправ: легка атлетика: спортивні (рухливі) ігри: гімнастика: Завдання: I. Ознайомити з основами знань з тем: 1. 2. II. Повторити з метою закріплення: 1. 2. III. Навчити техніці: І. 2. IV. Здійснити розвиток рухових (конкретизувати) здібностей, використовуючи: V. Прийняти контрольні нормативи з оцінкою засвоєння техніки рухових дій та фізичної підготовленості (описати докладно) Розподіл навчального матеріалу відбувається у таблиці, наведеній нижче.
У розділ «Теорія» включають бесіди, визначені в розділі програми «Основи знань» для конкретного класу. У розділ «Практика» включають: · загальнорозвиваючі вправи (конкретизуються); · основні види вправ; · вправи для розвитку рухових здібностей; · рухливі ігри та естафети; · домашні завдання. Після теоретичного і практичного вивчення матеріалу визначаються нормативні вимоги педагогічного контролю. Текстовий робочий план, як визначають спеціалісти, більш перспективний. У ньому може бути розкрито не тільки зміст, а і методика навчання, планується фізичне навантаження та послідовність його підвищення, диференціюється зміст роботи і фізичне навантаження щодо хлопців і дівчат. План-конспект уроку фізкультури. Як зазначалось раніше, план-конспект уроку фізкультури визначає зміст, послідовність проведення, дозування вправ, організаційні і методичні особливості конкретного уроку фізкультури. Складання даного документу послідовно базується на робочому плані, річному плані-графіку і навчальній програмі. Зразок складання плану-конспекту уроку наведено нижче. ПЛАН-КОНСПЕКТ уроку фізичної культури № для учнів класу середньої школи (місто, село) Дата проведення
1. 2. 3. і т.д. Інвентар та обладнання: Місце проведення:
Підпис вчителя
У розділі «зміст уроку» повинні бути записані теоретичні відомості, які повинні вивчити учні, записані вправи, які вивчаються на уроці. Вправи повинні бути записані докладно, з визначенням вихідних положень та послідовності виконання. Якщо урок проводиться груповим методом, в конспекті записуються вправи для кожного відділення з вказівкою порядку зміни видів вправ. При необхідності робиться запис окремо вправ для хлопців і дівчат. У розділі «організаційно-методичні вказівки» повинні бути визначені способи організації учнів, шляхи переміщення по залу, способи активізації учнів, поточного контролю впливу фізичного навантаження на організм школяра і т.п. У розділі «дозування вправ» вказується час, який відводиться на кожну із частин уроку і на окремі вправи, кількість разів виконання вправи, інтенсивність виконання вправи.
Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|