МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Основні поняття діловодстваОсновні поняття і терміни сучасного діловодства досить детально викладені у розробленому Українським науково-дослідним інститутом архівної справи та документознавства (УНДІАСД) Державного комітету архівів України стандарті «Діловодство та архівна справа. Терміни та визначення понять. ДСТУ 2732:2004», який набув чинності з 01.07.2005 р. [76]. У зазначеному стандарті наведено 158 термінів та понять, що викладені українською, російською та англійською мовами. Наведемо деякі з них: Діловодство (справочинство) — це сукупність процесів, що забезпечують документування управлінської інформації та організування роботи зі службовими документами. Діловодство є повним циклом опрацювання та руху документів із моменту їх створення (одержання) до завершення виконання, відправлення або передачі на зберігання до архіву чи знищення. Від досконалості побудови документаційної системи, якнайповнішої її механізації і автоматизації залежить ефективність суспільного управління в цілому. В усі часи діловодство, в деякій літературі раніше можна було зустріти «справочинство», завжди було важливою галуззю державної діяльності. У кожній країні за період її розвитку вироблені свої специфічні види і назви діловодних служб та посад, форми та правила роботи зі службовими документами, стиль і навіть особливості ділового мовлення. Оскільки діловодство, чи як його все частіше називають сьогодні — документаційне забезпечення управління, має переважно службовий характер, відносини, що складаються між суб'єктами з приводу документаційного забезпеченння управління, становлять сферу дії так званого службово-виконавчого права. Від рівня виконання діловодних процесів, стану їх автоматизації багато в чому залежить успіх діяльності як органів державної влади, так і всіх суб'єктів господарської діяльності, незалежно від форми власності. Діловодство зазначається важливою складовою роботи кожної установи, у процесі функціонування якої беруть участь усі працівники: ♦ одні — створюють документи; ♦ другі — забезпечують їх передачу, обробку та контроль виконання; ♦ треті — керуються цими документами в своїй практичній діяльності. Діловодство в установах може бути частково або повністю централізоване чи змішане. При централізованій формі діловодства створення і прийняття службових документів в установі і виконання всіх операцій пов’язаних із ними, покладається на спеціальні діловодні служби: це можуть бути загальні відділи, департаменти документального забезпечення, управління справами, канцелярії чи секретаріати. При децентралізованій формі роботи з документами всі операції виконуються безпосередньо в структурних підрозділах установи. При змішаній формі роботи з документами частина операцій виконується службами діловодства, а деякі здійснюються безпосередньо в структурних підрозділах установи. Незалежно від прийнятої форми роботи з документами загальне керівництво роботою служб діловодства здійснюється керівниками установ, на яких воно покладається, у межах наданих їм прав та обов'язків За особливостями ведення діловодство поділяється на загальне, спеціальне, діловодство за зверненнями громадян та діловодство для документів, що містять державну чи комерційну таємницю. Загальне діловодство охоплює вимоги до документування управлінської інформації щодо функціонування установ, яке здійснюється шляхом видання організаційно-розпорядчих документів відповідно до чинних актів законодавства й організування роботи з ними. Організацію загального діловодства умовно поділяють на дві частини: ♦ забезпечення своєчасного і досконалого створення управлінської документації (документування); ♦ організування роботи зі службовими документами: одержання, розподіл, передання, обробка, облік, реєстрація, контроль, зберігання, підготовка до архівування, знищення (забезпечення руху документів). Спеціальне діловодство стосується перш за все документування, тобто створення спеціальних видів документації (фінансової, планової, бухгалтерської, торговельної, статистично-звітної, цивільно-правової роботи з персоналом тощо). Окремий порядок і правила ведення встановлені для діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації [12]. За окремим порядком здійснюється робота з документами, що містять державну чи комерційну таємницю, яка охороняється законом. Цей порядок визначається також спеціальними нормативно-правовими актами [36]. Особливості сучасного діловодства полягають насамперед у широкому застосуванні комп'ютерних систем, долученні документів до них, обробці та організовуванні руху електронних документів, необхідності управляти всією документацією при дотриманні вимог чинних стандартів у відповідній галузі, регіональній побудові служб діловодства, вирішенні практичних завдань щодо побудови досконалого документаційного забезпечення управління. Документування (creation of records) — це створення службових документів, змістом яких є управлінська інформація. Процес документування досить складний і відповідальний, сюди входить підготовка, складання, перевірка керівником, виготовлення, погодження, оформлення документів тощо. Швидкість рукописного складання чернетки у 80 разів менша за швидкість мислення і в 20-25 разів — за звичайну швидкість мови. Не завжди у керівника установи є можливість уважно перевірити зміст документа, його оформлення, розміщення реквізитів відповідно до чинних вимог, що також вимагає певного часу. Слід ураховувати, що допоміжні операції в роботі з документами (процес фіксації думки на папері, запис різних відомостей, арифметичні підрахунки, друкування, звіряння, виправлення, збирання підписів, погодження, візування, затвердження) переважають над формуванням інформації, яку передбачається перетворити в документ. Це може відбуватися в зв'язку з нестачею сучасних технічних засобів створення документної інформації та її опрацювання. Документація (documentation) — сукупність службових документів, об'єднаних за ознакою належності до певної галузі, сфери, напряму діяльності, установи чи її підрозділу. Системи документації — це спільність певних видів документів, взаємопов'язаних за ознаками походження, призначення, виду, сфери діяльності та єдиних вимог до їх оформлення (укладання), що застосовуються у певній сфері діяльності чи галузі. Можна виділити міжфункціональні системи документації, що мають міжгалузеве значення, але можна розглядати і галузеву систему документації в цілому. У ній відображається специфіка тієї чи іншої сфери діяльності. Документаційний фонд установи (accumulation) — фонд службових документів, який установа накопичила внаслідок діяльності, склад і процес формування якого визначають нормативні документи. Організування роботи з документами — це побудова документообігу, зберігання службових документів та користування ними у поточній діяльності. До організовування роботи зі службовими документами належить: приймання, реєстрування, розгляд вхідних документів, їх кваліфікування, опрацювання виконавцями та надсилання вихідних документів, контроль за виконанням документів, складання номенклатур і формування справ, готування справ до подальшого зберігання та використання. В організуванні роботи з документами важливе значення має підвищення оперативності проходження документів за стадіями управлінського процесу і зменшення витрат праці і часу на цю роботу. Від 30 до 45 відсотків свого робочого часу спеціалісти витрачають на виконання роботи з документами. Тому організовування роботи з документами та керування документацією повинні бути суворо підпорядковані діловій необхідності. Документообіг (movement of records) — рух документів в установі з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення. Обсяг документообігу визначається кількістю вхідних, вихідних та внутрішніх документів, наприклад, за рік. Завданням досконалої побудови документообігу є встановлення раціональної послідовності руху і опрацювання документованої інформації, досягнення необхідної досконалості роботи, яка забезпечує швидке проходження документів від моменту їх одержання (складання) до виконання. В установі доцільно розробити адекватні управлінським процедурам схеми проходження і опрацювання основних видів документів, що повинні грунтуватись на однократній реєстрації документів і децентралізації відповідальності при чіткому виконанні управлінських функцій. Швидкість документообігу (spead of movement of records) — це обсяг зареєстрованих в установі документів за певний період часу, який залежить від якості документаційного обслуговування апарату управління в цілому та від системи організації діловодства (повної або часткової). Повна централізація діловодства застосовується в установах з обсягом документообігу до 10 тис. документів на рік (IV категорія) і невеликою кількістю структурних підрозділів. Децентралізована система діловодства має місце в установах з територіально роз'єднаними структурними підрозділами та кількістю документів понад 100 тис. одиниць на рік (1 категорія). Керування документаційними процесами — галузь управління, яка відповідає за ефективний та систематичний контроль за створенням, прийманням, зберіганням, використанням, переданням до архіву та вилученням для знищення службових документів, включаючи процеси відбору та збереження в документальній формі інформації про ділову діяльність. Перехід до керування документаційyими процесами зумовлений рядом об'єктивних чинників: По-перше, це підвищення ролі документа, в т.ч. електронного, у сучасному світі як носія різноманітної інформації та каналу соціальної комунікації, засобу збереження, реєстрації і передавання інформації у просторі й часі, як об'єкта охорони інтелектуальної власності та захисту авторських прав. По-друге, це зростання ролі інформаційних процесів у всіх різновидах людської діяльності, прояв спільної основи, притаманної багатьом інтелектуальним напрямам суспільного розвитку, його глобалізації та інтеграції. Сьогодні в країні створюються не тільки інформаційно-аналітичні підрозділи, інформаційно-рекламні агенції, розширюється коло центрів науково-технічної інформації, а й посилюється значення високоякісного документаційного забезпечення вищого керівництва всіх рівнів і напрямів соціального управління на базі використання новітніх інформаційних технологій та застосування глобальних світових мереж. Терміни та визначення понять в організації роботи з документами подані також у Національному стандарті « Інформація та документація. Керування документаційними процесами. Частина 1.ДСТУ 4423-2005» [73]. Наведемо деякі з них: Документаційна система (records system) — інформаційна система, яка містить службові документи, керує документаційними процесами та забезпечує доступ до службових документів у часі. Доступ (access) — право, можливість, засоби пошуку, використання або відновлення інформації. Забезпечення збереженості (preservation) — процеси та операції, пов'язані із забезпеченням технічного та інтелектуального збереження автентичних службових документів у часі. Знищування (destruction) — процес знищування або вилучання службових документів без можливості їх відновлення. Індексування (indexing) — процес установлювання умовних познак для полегшення пошуку службових документів і (або) інформації. Класифікування (classification) — систематизоване ідентифікування та розташовування напрямків ділової діяльності і (або) службових документів згідно з категоріями відповідно до логічно структурованих умов, методів та процедурних правил, представлених у системі класифікації. Конвертування (convershion) — процес зміни, перезаписування інформації документа з одного носія на інший або з одного формату на інший. Контроль (tracking) — створення, долучення та зберігання інформації про рух та використання службових документів. Контроль строків виконання дій зі службовими документами (action tracking) — процес, під час якого здійснюють контроль строків, відведених для виконання дій уповноваженими здійснювати таку діяльність. Метадані (metadata, migration) — дані, які описують контекст, зміст і структуру службових документів та керування ними протягом певного часу. Передавання службових документів до архіву або вилучання їх для знищування (disposition) — певні процеси, пов'язані зі зберіганням, знищуванням та передаванням службових документів документально оформлених у номенклатурах справ або інших засобах. Передавання (transfe, custody) — зміна права контролю за службовими документами та власності на них і (або) відповідальності за дії з цими документами. Передавання (transfer, movement) — перемішування службових документів з одного місця до іншого. Переміщування (migration, preservation) — перехід службових документів з однієї системи до іншої, під час якого зберігаються автентичність, цілісність, достовірність цих документів та можливість ними користуватися. Реєстрування (registration) — надання службовому документу унікальних ідентифікаційних даних під час його долучання до до-кументаційної системи. Уповноважена архівна установа (archival authority) (archival agency) (archival institution) (archival programmed) — установа, відповідальна за відбір, приймання та зберігання архівних документів, організацію доступу до них та знищення інших документів.
Читайте також:
|
||||||||
|