Учитель є центральною фігурою в сучасній школі. Про вчителя можна сказати так: це людина, що має спеціальну підготовку й професійно займається педагогічною діяльністю. Саме вчитель реалізовує мету й завдання виховання, організовує навчально-пізнавальну, громадську, спортивно-оздоровчу, естетичну діяльність, спрямовану на розвиток учнів і формування в них різноманітних особистісних якостей.
До вчителя ставлять високі вимоги, які можна поділити на дві групи: вимоги як до професіонала і як до особистості. Вимоги як до професіонала насамперед пов’язані з наявністю в учителя спеціальних знань, умінь, способів мислення, методів діяльності. До них відносять:
Ø широка ерудиція та вільний виклад матеріалу;
Ø широкий культурний світогляд;
Ø загальна і специфічна грамотність;
Ø вміння враховувати психологічні й вікові особливості учнів;
Ø педагогічну майстерність;
Ø темп мови 120 – 130 слів на хвилину;
Ø педагогічний такт, звернення до учнів по імені;
Ø миттєва реакція на ситуацію;
Ø вміння чітко формулювати конкретні цілі;
Ø вміння організовувати навчальну роботу всіх учнів одночасно, перевірку ступеня розуміння навчального матеріалу;
Ø висока віддача навчальних занять;
Ø робота на вищому рівні вимог;
Ø високий рівень навченості;
Ø систематичне підвищення професійного рівня.
Вимоги як до особистості:
Ø сильний урівноважений тип нервової системи, нормальна самооцінка;
Ø тенденція до лідерства, впевненість у собі;
Ø переважання демократичного стилю спілкування, лише конструктивні конфлікти з принципових питань;
Ø прагнення до співробітництва з колегами, рівень ізоляції в колективі дорівнює нулю;