МОТОРНІ, ТРАНМІССІЙНІ МАСЛА ТА КОНСИСТЕНТНІ МАСТИЛА
Головне призначення мастил - зниження спрацювання трібосполучень (механічного, абразивного, хімічного, втомленого та комбінованого спрацювання і т.д.).
Механічне спрацювання утворюється при механічному навантажені.
Абразивне спрацювання це механічне спрацювання внаслідок пошкодження твердих та абразивних тіл, або продуктів тертя. Якщо спрацювання виникає внаслідок взаємодії абразивних часток в потоці рідини таке спрацювання називається гідроабразивним. Втомлене спрацювання виникає внаслідок повтомленної витрати і багаторазового деформування мікро об’ємів поверхні тертя.
Корозійних видів спрацьовування біля 40 (корозійно-механічний фретінг корозія, електрохімічна, газова, окислення, електроерозійне спрацювання і т.д.).
Масла поділяються на (моторні, трансмісійні, гідравлічні та пластичні мастили) Автомобільні масла не вважаючи на призначення повинні мати оптимальну в'язкість, високі мастильні, антикорозійні і захисні властивості, добрі в'язкісно-температурні і низькотемпературні властивості. Основне призначення моторних мастил:
-зменшення спрацювання поверхонь тертя або зниження коефіцієнту тертя;
- зниження витрат потужності при терті;
- охолодження деталей;
- захист поверхні від корозії.
Хімічний склад мастил і їх експлуатаційні властивості різко змінюються в процесі експлуатації під впливом високих температур, кисню, продуктів не згорання палив, конденсату парів, картерних газів і т.д. Крім того має місто випаровування легких фракцій мастил, виробітку присадок, забруднення різними механічними домішками та водою. Стійкість масла проти окислення (хімічна стабільність) є одним з головних факторів. Окислення приводить до відтворення лакових та вуглистих відкладень. Крім того моторні масла схильні до впливу високих температур, що прискорює окислення, полімеризацію та конденсацію.