Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Поняття, типи і завдання факторного аналізу, класифікація, систематизація чинників в аналізі господарської діяльності

 

Всі явища й процеси господарської діяльності підприємств перебувають у взаємозв’язку й взаємозумовленості. Одні з них безпосередньо зв’язані між собою, інші побічно. Звідси важливим методологічним питанням в економічному аналізі є вивчення й вимір впливу факторів на величину досліджуваних економічних показників.

Методика факторного аналізу – методика комплексного і системного вивчення і виміру дії чинників на величину результативних показників.

Основні завдання факторного аналізу.

1 Відбір чинників тих, що визначають досліджувані результативні показники.

2 Класифікація і систематизація чинників з метою забезпечення комплексного і системного підходу до дослідження їх впливу на результати господарської діяльності.

3 Визначення форми залежності між чинниками і результативними показниками.

4 Моделювання взаємозв'язків між чинниками і результативними показниками.

5 Розрахунок впливу чинників і оцінка ролі кожного з них в зміні результативного показника.

6 Робота з факторною моделлю. Методика факторного аналізу.

Типи факторного аналізу:

1 Детермінований аналіз – методика дослідження впливу чинників, зв'язок яких з результативними показниками носить функціональний характер, тобто результативний показник представлений у вигляді твору, приватного, суми алгебри чинників.

2 Стохастичний аналіз – методика дослідження чинників, зв'язок яких з результативними показниками є імовірнісним (кореляційною).

3 Методика прямого факторного аналізу – дослідження ведеться від загального до приватного (дедуктивний спосіб).

4 Методика зворотного факторного аналізу – дослідження ведеться від приватного до загального (індуктивний спосіб).

5 Методика одноступінчатого факторного аналізу – досліджуються чинники одного рівня (рівні) підлеглості, без їх деталізації на складові частини.

6 Методика багатоступінчастого факторного аналізу – дослідження проводиться з деталізацією чинників, таким чином вивчається вплив чинників різних рівнів співпідлеглості.

7 Методика статистичного факторного аналізу – застосовується при аналізі на відповідну дату.

8 Методика динамічного факторний аналіз – методика дослідження причинно-наслідкових зв'язків в динаміці.

9 Методика ретроспективного факторного аналізу – вивчає причини приросту результативних показників за минулі періоди.

10 Методика перспективного факторного аналізу – досліджує поведінку чинників і результативних показників в перспективі.

Фактори –– це причини, що формують результати господарчо-фінансової діяльності.

Виявлення і кількісний вимір міри виявлення окремих чинників на зміну результативних показників господарсько-фінансовій діяльності підприємства є одним з важливих завдань економічного аналізу. Вплив чинників по різному відбивається на зміні результативних показників господарській діяльності. Розібратися в причинах зміни досліджуваних явищ, точніше оцінити місце і роль кожного чинника у формуванні величини результативних показників дозволить класифікація чинників. Чинники що досліджуються в аналізі можуть бути класифіковані по різних ознаках.

1 За своєю природою:

− природно-кліматичні;

− соціально-економічні;

− виробничо-економічні.

2 По мірі дії на результати господарської діяльності:

основні;

другорядні.

3 По залежності від людини:

суб'єктивні – залежать від діяльності юридичних і фізичних осіб;

об'єктивні – не залежать від діяльності людини.

4 По місцях дії:

внутрішні;

зовнішні.

5 По мірі поширеності:

загальні;

специфічні.

6 По терміну дії на результати господарської деятельно-сті:

постійні;

періодичні.

7 По характеру дії:

інтенсивні – характеризують міру зусилля, напруженості праці в процесі виробництва (підвищення продуктивності праці, зовнішніх прогресивних форм торгівлі);

екстенсивні – пов'язані з кількісним приростом результативного показника (збільшення чисельності працівників, введення нових потужностей.).

Якщо при аналізі ставиться мета виміряти вплив кожного чинника на результати господарської діяльності, то їх класифікують:

1 По властивостях відбиваних явищ:

кількісні - чинники, що виражають кількісну визначеність явищ (кількість робітників, устаткування, товарів і так далі);

якісні чинники визначають внутрішні якості, признаки, особливості об'єктів (продуктивність праці, якість продукції і так далі), що вивчаються,

2 По своєму складу:

прості (елементарні);

складні.

3 По можливості виміри впливу:

вимірні;

невимірні.

4 За ієрархією:

чинники першого рівня – чинники які безпосередньо впливають на результативний показник;

чинники другого рівня і так далі – чинники побічно впливають на результативний показник, за допомогою чинників першого рівня.

Систематизація чинників в аналізі господарської діяльності обумовлено системним підходом в аналізі господарської діяльності, і означає розміщення чинників, що вивчаються, в певному порядку з виявленні їх взаємозв'язку і підлеглості.

Одним із способів систематизації чинників є створення факторних систем, що детермінують, що означає представити явище, що вивчається, у вигляді суми алгебри приватного або твору декількох чинників, що визначають його величину і знаходяться з ним у функціональній залежності.

 

 


Читайте також:

  1. I. Постановка завдання статистичного дослідження
  2. I. ПРЕДМЕТ, МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
  3. II. Завдання на проект.
  4. II. Мотивація навчальної діяльності
  5. II. Мотивація навчальної діяльності
  6. II. Мотивація навчальної діяльності
  7. II. Мотивація навчальної діяльності
  8. II. Мотивація навчальної діяльності
  9. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  10. II. Перевірка домашнього завдання.
  11. II. Перевірка домашнього завдання.
  12. II. Перевірка домашнього завдання.




Переглядів: 1658

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Змістовний модуль 1.3. Методика факторного аналізу | МОДУЛЬ 2. Управління господарською діяльністю підприємства за допомогою методів економічного аналізу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.