МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Лекція 1 Теоретичні засади вивчення української культуриПроблемно-пізнавальні питання Література
1.Дзюба І. Між культурою і політикою / Національний університет "Києво-Могилянська академія", Центр європейських гуманітарних досліджень. - К.: Сфера, 1998. 4. Заставний Ф. Українська діаспора.- Львів, 1991. 5. Сверстюк Є. Блудні сини України. - К.: Знання, 1993. 6. Славутич Яр. Українська література в Канаді. - Едмонтон, 1992. 7. Попович М. Нарис історії культури України. - К.: Артек, 1999. 8. Прокоп Д. Українці в Західній Канаді. До історії їхнього поселення та поступу. - Едмонтон, Вінніпег, 1988. 9.Тесля І., Юзик П. Українці в Канаді - їх розвиток і досягнення. - Мюнхен, 1968. 10. Трощинський В.П., Шевченко А.А. Українці в світі.-К.: «Альтернатива», 1999.
1. Поясніть значення терміну «українська діаспора»? 2. Скільки хвиль української діаспори виділяють дослідники? Які причини цих переселенських рухів? 3. У чому полягала роль діячів української культури для збереження національної самобутності? Наведіть приклади. 4.Поясніть вислів: "Сила нації - в силі її культури!" 5. Яких відомих представників української літератури в еміграції ви знаєте? 6. Які творчі об'єднання українських митців в США ви знаєте? 7. Які основні напрямки діяльності Українського інституту модерного мистецтва у Чикаго? 8. Які особливості культурного життя українців у Великобританії та Франції? 9. З чого почалося відродження національно-культурного життя українців у державах, що виникли на теренах пострадянського простору? 10. Яка українська громада є найактивнішою в Росії? 11. Які головні напрямки діяльності Асоціації українців Білорусії? 12. З якими труднощами у своїй діяльності стикаються українські громадські організації у Молдові?
1. Українська культура як цілісна система. Розглядаючи українську культуру, не можна не зупинитися на проблемах етногенезу українців. Нагадаємо основні точки зору: 1) теорія “споконвічності” – українці існують стільки, скільки взагалі існує людина сучасного типу, тобто від 30‑40 тис. до 2‑3 млн. років; 2) теорія автохтонності (М. Грушевський), згідно з якою етнічну основу українців складало населення пізнього палеоліту, яке проживало на території України, а росіяни і білоруси мали свою окрему етнічну основу і територію проживання; 3) теорія “єдиної колиски” (яка була загальноприйнятою в СРСР у 30‑80-ті рр. ХХ ст.): зародження і розвиток трьох близьких слов'янських народів з єдиної древньоруської народності; 4) теорія “незалежного розвитку окремих східнослов'янських народів”, тобто українців, росіян, білорусів, яка набула поширення останнім часом. Сьогодні підкреслюється, що Київська Русь була поліетнічною, тобто багатонаціональною державою. В основному в сучасній літературі початком націогенезису українців вважається період Київської Русі, хоч він і не досяг тоді завершення. Згодом внаслідок несприятливих історичних обставин цей процес був перерваний і поновився на повну силу в XV‑XVII сторіччях. У цьому, ймовірно, і полягає специфіка етногенезу українців. Український етнос остаточно сформувався на рубежі XVI‑XVII ст., Виходячи з історичних факторів, слід зазначити, що українська культура завжди розвивалася та функціонувала як єдине ціле, переборюючи на своєму шляху найрізноманітніші ідеологічні, політичні, класові, соціальні, конфесійні й тому подібні перепони. Що ж ми сьогодні розуміємо під категорією "українська культура якцілісна система"? Відповідаючи на це питання, слід зазначити, що: по-перше, українську культуру сьогодні слід розглядати як єдине ціле, витворене в галузі матеріального і духовного виробництва генієм нашого народу як у материковій частині, так і за її межами, тобто в Україні та в близькому й далекому зарубіжжі; по-друге, цілісна система культури включає в себе об'єктивну оцінку ідейно-протилежних течій і напрямів у ній. Адже у створенні української культури, як і культури будь-якого іншого народу, брали участь усі класи, усі соціальні верстви нашого суспільства; Незважаючи на неймовірні труднощі, які упродовж віків долав на своєму історичному шляху український народ і про які ми вже щойно говорили, він витворив свою високорозвинуту (за сучасними світовими мірками) національну культуру. Сьогодні в ній представлені всі галузі, види і жанри духовного виробництва, притаманні найрозвинутішим культурам світу. Досить високого рівня розвитку в Україні дістали наука, народна освіта, література і мистецтво. Українська література, наприклад, Окремо варто сказати кілька слів про одну з найважливіших складових української культури ‑ мову нашого народу . Переборюючи надзвичайно тяжкі умови свого розвитку та існування як у дожовтневий (1917 р.) період, так і аж понині, українська мова досягла досить високого рівня свого розвитку, поступово й неухильно входила в усі галузі суспільного життя свого носія. Процеси поширення суспільних функцій нашої рідної мови особливо активізувалися з прийняттям Декларації про державний суверенітет України (1990 p.), Закону про мови в Україні (1989 p.), а також з проголошенням державної незалежності України (1991 p.).
Лекція 2‑3. ВИТОКИ УКРАЇНСЬКОЇ' КУЛЬТУРИ 1. Джерела українського етносу. 2. Становлення слов’янського землеробського суспільства. 3. Становлення самосвідомості давньослов’янського суспільства. 4. Суспільно-громадська структура і правова система найдавнішою слов'янства 5. Боги стародавніх слов'ян Читайте також:
|
||||||||
|