Ціна– це грошовий вираз вартості товару (продукції, послуги); кількість грошей, що сплачується або одержується за одиницю товару або послуги.
Ціна відображає споживчі властивості (корисність) товару, купівельну спроможність грошової одиниці, ступінь рідкісності товару, силу конкуренції, державного контролю, економічну поведінку ринкових суб’єктів та інші суб’єктивні моменти.
Функції цін представлені на рис. 13.1.
Рис. 13.1. Функції цін
Ціна на будь-який товар складається з окремих елементів, що відображають структуру відповідних видів цін, використовуваних різними суб’єктами господарювання.
Основними елементами ціни є собівартість і прибуток (рис. 13.2). Їх наявність у ціні є обов’язковою. Крім того, до складу ціни можуть входити:
- акцизний збір;
- податок на додану вартість;
- націнки постачальницько-збутових організацій;
- торговельні надбавки або знижки.
Рис. 13.2. Типові структурні елементи ціни одиниці продукції (роботи, послуги)