Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Укрупнення підприємства

 

До основних форм реорганізації, результатом яких є укруп­нення підприємств, належить злиття кількох підприємств в одне, приєднання одного або кількох підприємств до одного, вже фун­кціонуючого підприємства, а також придбання підприємства. Порядок відображення у фінансовому обліку та звітності при­дбання інших підприємств, гудвілу, який виник при придбанні, злиття підприємств, а також розкриття інформації про об'єд­нання підприємств встановлено Положенням (стандартом) бух­галтерського обліку 19 «Об'єднання підприємств». Згідно з ним результатом об'єднання підприємств може бути:

• придбання одним підприємством частки капіталу іншого підприємства або активів в обмін на грошові кошти;

• отримання інших активів або зобов'язань;

• створення нової юридичної особи;

• отримання контрольного пакета акцій;

• передача активів об'єднуваних підприємств іншому підпри­ємству і ліквідація одного з підприємств, що об'єднуються.

Укрупнення підприємств здійснюється за наявності економіч­ної вигоди для всіх учасників реорганізації. До основних мотивів, які можуть спонукати суб'єктів господарювання до реорганізації шляхом укрупнення, можна віднести такі:

1.Ефект синергізму. Синергізм — це умова, за якої загальний результат є більшим за суму часток. При реорганізації, спрямованій на використання ефекту синергізму, вартість підприємства після ре­організації перевищує сумарну вартість окремих підприємств до ре­організації. Ефект синергізму виникає завдяки дії таких чинників:

а) економія на витратах, яка проявляється при збільшенні масштабів виробництва;

б) економія фінансових ресурсів;

в) збільшення влади на ринку.

2.Прагнення заволодіти ліцензіями, патентами, ноу-хау, які є в розпорядженні іншого підприємства.

3.Отримання надійного постачальника факторів виробництва (наприклад, сировини чи комплектуючих).

4.Зменшення ризику при виході на нові ринки збуту та збі­льшення їх кількості.

5.Зменшеннякількостіконкурентів.

6.Податкові переваги. Прибуткова -фірма може придбати компанію, яка має від'ємний об'єкт оподаткування, і таким чи­ном отримати економію на податкових платежах.

7.Придбання активів за ціною, яка нижча за вартість замі­щення, передачі технологічних і управлінських знань і навичок (технологічні трансферти) тощо.

8. Диверсифікація активів та діяльності з метою зменшення ризиків і підвищення потенціалу прибутковості.

9.Попередження захоплення компанії крупними корпорати­вними «хижаками» та збереження контролю над підприємством.

10. Особисті мотиви вищої ланки менеджерів, авторитет і престиж яких підвищуються зі збільшенням розмірів компанії, якою вони керують.

В антимонопольних законодавствах більшості країн розрізняють горизонтальне злиття (приєднання, поглинання), вертикальне та діа­гональне. Горизонтальне укрупнення — це об'єднання двох або більше підприємств, які виробляють однаковий тип товару чи на­дають однакові послуги. Вертикальне укрупнення — це об'єднан­ня одного підприємства з його постачальником сировини чи спожи­вачем продукції. Діагональне укрупнення — це об'єднання суб'єктів господарювання різних галузей і видів діяльності (здійс­нюється здебільшого з метою диверсифікації діяльності).

Законодавчий контроль спрямовано в основному на горизон­тальні укрупнення, оскільки в результаті їх здійснення підприєм­ства одержують можливість «будувати» перешкоди для доступу на ринок, встановлювати дискримінаційні ціни, створювати де­фіцит на ринку певного товару та ін., що веде до посилення кон­центрації на ринку та знищення конкуренції. Вертикальні та діа­гональні злиття на рівень конкуренції суттєво не впливають.

У ряді нормативних актів можна зустріти різні підходи до ви­значення понять «злиття» та «приєднання». Так, згідно з П(С)БО під злиттям слід розуміти об'єднання підприємств (шляхом створення нової юридичної особи або приєднання підприємств до головного підприємства), у результаті якого власники (акціоне­ри) підприємств, що об'єднуються, здійснюватимуть контроль над усіма чистими активами об'єднаних підприємств з метою досягнення подальшого спільного розподілу ризиків і вигід від об'єднання. При цьому жодна із сторін не може бути визначена як покупець.

У традиційному розумінні злиття означає припинення дія­льності двох або кількох підприємств як юридичних осіб та передачу належних їм активів і пасивів (майнових прав і зо­бов'язань) до правонаступника, який створюється в резуль­таті злиття. Бухгалтерські баланси підприємств при цьому консолідуються.

Приєднання означає припинення діяльності одного підприєм­ства як юридичної особи та передачу належних йому активів та пасивів (майнових прав та зобов 'язань) до іншого підприємства (правонаступника). Таким чином, головна різниця між злиттям та приєднанням полягає в тому, що у випадку злиття всі майнові права та обов'язки кількох юридичних осіб концентруються на балансі одного підприємства, яке є наново створеним, а при при­єднанні — на балансі вже функціонуючого на момент прийняття рішення про приєднання підприємства.

Порядок реорганізації підприємства шляхом злиття наведено на рис. 7.1. Перший етап реорганізації полягає в прийнятті рішення вищими органами підприємств, що реорганізуються, про обраний шлях реорганізації. Одночасно з прийняттям рішення узгоджується проект реорганізаційної угоди.

Деяких завдань реорганізації підприємств (диверсифікація, вступ на ринок, одержання доступу до ресурсів, створення кон­цернів, холдингів тощо) можна досягти не лише на основі злиття чи приєднання підприємств, а і в результаті придбання значного пакета корпоративних прав інших суб'єктів господарювання (по­глинання). Такого роду операції у фінансовій літературі досить часто об'єднують під поняттям «аквізиція» (асдиіхіііоп).

Аквізиція (від лат. асдшхіііо — придбавати, досягати) — це скупка корпоративних прав підприємства, у результаті чого по­купець набуває контролю над чистими активами та діяльністю такого підприємства. Придбання може здійснюватися в обмін

на передачу активів, прийняття покупцем на себе зобов'язань. Покупцем вважають суб'єкта господарювання, до якого перехо­дить контроль над господарською діяльністю іншого підприємст­ва. Підкреслимо, що в результаті класичної операції аквізиції підприємство — об'єкт поглинання зберігає статус юридичної особи, існуючу правову форму організації бізнесу, однак зміню­ються суб'єкти контролю над ним, тобто власники, які контро­люють підприємство .

Досить часто операції поглинання (приєднання, злиття) здійс­нюються через посередників, які за відповідну винагороду відшу­кують на ринку відповідні об'єкти для аквізиції. В англосаксонсь­кій практиці фінансового менеджменту такі операції дістали назву теrgers&асqиisition (М&A). Під поняттям М&А об'єднуються як операції типу теrger (злиття), так і асquisitіоп (придбання). При­чому в практиці фінансової діяльності останні значно переважа­ють. До основних мотивів М&А можна віднести такі:

• диверсифікація фінансових інвестицій;

• створення концернів, інших інтегрованих корпоративних структур;

• отримання прибутку в результаті придбання підприємств із заниженою вартістю.

 


Читайте також:

  1. III етап. Аналіз факторів, що визначають цінову політику підприємства.
  2. IV група- показники надійності підприємства
  3. IV. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання підприємства на ринку.
  4. IІI розділ. Аналіз стану маркетингового середовища підприємства
  5. L2.T4/1.Переміщення твердих речовин по території хімічного підприємства.
  6. V розділ. Товарна політика підприємства
  7. WEB - сайт підприємства в Інтернет
  8. А) Капітал підприємства, його кругообіг та обіг.
  9. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  10. Автопідприємства вантажних автомобілів
  11. Адміністративно-правовий статус торговельного підприємства
  12. Активами торговельного підприємства




Переглядів: 839

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Загальні передумови реорганізації | Реорганізація підприємства, спрямована на його розукрупнення

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.042 сек.