Загальні поняття про соціально-психологічний клімат
Одним з показників успішної діяльності керівника є рівень сформованості у колективі сприятл.псих. клімату. Клімат у колективі може бути сприятливим та несприятливим, нейтральним, позитивно чи негативно впливати на самопочуття людини.
Соц.-псих.клімат – стан міжособистісних стосунків, що виявляється в сукупності псих.умов, які сприяють або перешкоджають продуктивній дія-і колективу. Притаманний певному колективу стійкий психічний настрій, який здійснює значний вплив на взаємини людей, їх ставлення до праці.
Усі види взаємостосунків можна згрупувати на основні наступні фактори:
- суспільні відносини – за їх допомогою розкриваються соц.зміст етичних, правових, економічних, політичних стосунків конкретних людей у конкретних колективах;
- міжособистісні стосунки – за їх допомогою розкриваються соціально-психологічні форми стосунки у процесі спілкування й спільної діяльності людей. Характер міжособистісних стосунків значною мірою визначається умовами і функціями колективної діяльності на роботі, у сім’ї, в побуті;
- особливості організаційної взаємодії, які під час вирішення функціонально-технологічних завдань реалізують у статусно-рольовій системі стосунків і взаємозв’язків.
Взаємовідносини – це міжособистісні стосунки, у яких синтезується вся сукупність спільних відносин із реальними формами взаємодії, взаємозв’язку, взаєморозуміння, взаємовпливу (співробітництво-суперництво, симпатії-антипатії, згода-незгода, любов-ненависть (ворожість), конформізм-нонконформізм і ін., що характеризують стан особистих взаємовідносин у колективі.
Типи взаємовідносин на 3 блоки в структурі соц.-псих.клімату: соціологічний; психолог.; моральний. Фактори мікро-, макросередовища.