Обмін інформацією між відправником і адресатом складається з кількох взаємозалежних етапів:
– зародження ідеї;
– кодування і вибір каналу;
– повідомлення;
– передача інформації;
– декодування.
Ефективна комунікація має чотири стадії:
1. Забезпечення уваги адресата (його готовності приймати інформацію). Процес комунікації може розірватися вже на першій стадії, якщо відправник не зуміє перебороти конкуренцію повідомлень, тобто одночасну дію на адресата кількох джерел інформації. Згадайте нашу армійську мудрість: «Не поспішай виконувати наказ, бо прийде наступний, який його скасує» і порівняйте з американською: «Якщо ви отримали два протилежні розпорядження – виконайте обидва».
2. Забезпечення розуміння суті послання. Багато комунікацій на цій стадії приречені на знищення, тому менеджер, використовуючи канали зворотного зв'язку, повинен переконатися, що підлеглі розуміють суть послання (тобто менеджер повинен «улізти в шкіру» підлеглого, чітко уявляючи, що він хоче в результаті отримати).
3. Визнання. Цей етап передбачає забезпечення готовності адресата підкорятися (виконати те, що від нього потрібно у зв`язку з одержанням повідомлення).
4. Дія. Найбільш ефективним способом є переконання підлеглих у наявності зв’язку між цілями організації і потребами співробітників.