Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Система кодування

Система кодування застосовується для заміни назви об'єкту на умовне

позначення (код) в цілях забезпечення зручної і більш ефективної обробки

інформації.

Система кодування — сукупність правил кодового позначення

об'єктів.

Код будується на базі алфавіту, що складається з букв, цифр і інших

символів. Код характеризується:

§ довжиною — число позицій в коді;

§ структурою — порядок розташування в коді символів, що

використовуються для позначення класифікаційної ознаки.

Процедура привласнення об'єкту кодового позначення називається

кодуванням.

Можна виділити дві групи методів, що використовуються в

системі кодування, які утворюють:

§ класифікаційну систему кодування, орієнтовану на проведення попередньої класифікації об'єктів або на основі ієрархічної системи, або на основі фасетної системи;

§ реєстраційну систему кодування, що не вимагає попередньої класифікації об'єктів.

 

1.2.2.1. Класифікаційне кодування

Класифікаційне кодуваннязастосовується після проведення

класифікації об'єктів. Воно ділиться на послідовне і паралельне кодування.

Послідовне кодуваннявикористовується для ієрархічної класифікаційної структури.

Суть методу полягає в наступному:

спочатку записується код старшого угрупування 1-го рівня,

потім код угрупування 2-го рівня, потім код угрупування 3-го рівня і т.д. В результаті виходить кодова комбінація, кожний розряд якої містить інформацію про специфіку виділеної групи на кожному рівні ієрархічної структури. Послідовна система кодування володіє тими ж достоїнствами і недоліками, що і ієрархічна система класифікації.

Приклад. Проведемо кодування інформації, класифікованої за

допомогою ієрархічної схеми (див. рис. 3). Кількість кодових угрупувань

визначатиметься глибиною класифікації і дорівнює 4. Перш ніж почати

кодування, необхідно визначитися з алфавітом, тобто які використовуватимуться символи. Для більшої наочності виберемо десяткову

систему числення — 10 арабських цифр. Аналіз схеми на рис. 3 показує, що

довжина коду визначається 4 десятковими розрядами, а кодування

угрупування на кожному рівні можна робити шляхом послідовної нумерації

зліва направо. В загальному вигляді код можна записати як ХХХХ, де X —

значення десяткового розряду. Розглянемо структуру коду, починаючи зі

старшого розряду:

1-й (старший) розряд виділений для класифікаційної ознаки "назва

факультету" і має наступні значення: 1 — комерційний; 2 — інформаційні

системи; 3 — для наступної назви факультету і т.д.;

2-й розряд виділений для класифікаційної ознаки "вік" і має наступні

значення: 1 — до 20 років; 2 — від 20 до 30 років; 3 — понад 30 років; 3-й

розряд виділений для класифікаційної ознаки "стать" і має наступні

значення: 1 — чоловіки; 2 — жінки.

4-й розряд виділений для класифікаційної ознаки "наявність дітей у

жінок" і має наступні значення: 1 — є діти; 2 — немає дітей, 0 — для

чоловіків, оскільки подібної інформації не вимагається.

Прийнята система кодування дозволяє легко розшифрувати будь-який

код угрупування, наприклад:

1310 — студенти комерційного факультету, понад 30 років, чоловіки;

2221 — студенти факультету інформаційних систем, від 20 до 30 років,

жінки, не мають дітей.

Паралельне кодуваннявикористовується для фасетної системи

класифікації. Суть методу полягає в наступному: всі фасети кодуються

незалежно один від одного; для значень кожного фасета виділяється певна

кількість розрядів коду. Паралельна система кодування володіє тими ж

достоїнствами і недоліками, що і фасетна система класифікації.

Приклад. Проведемо кодування інформації, класифікованої за

допомогою фасетної схеми (див. табл. 2). Кількість кодових угрупувань

визначається кількістю фасетів і дорівнює 4. Виберемо десяткову систему

числення як алфавіт кодування, що дозволить для значень фасетів виділити

один розряд і мати довжину коду, що дорівнює 4. На відміну від послідовного кодування для ієрархічної системи класифікації в даному методі не має значення порядок кодування фасетів.

В загальному вигляді код можна записати як ХХХХ, де X — значення десяткового розряду.

Розглянемо структуру коду, починаючи зі старшого розряду:

1-й (старший) розряд виділений для фасета "стать" і має наступні

значення: 1 — чоловіки; 2 — жінки;

2-й розряд виділений для фасета "наявність дітей у жінок" і має

наступні значення: 1 — є діти; 2 — немає дітей, 0 — для чоловіків, оскільки

подібної інформації не вимагається;

3-й розряд виділений для фасета "вік" і має наступні значення: 1 — до

20 років; 2 — від 20 до 30 років; 3 — понад 30 років;

4-й розряд виділений для фасета "назва факультету" і має наступні

значення: 1 — радіотехнічний, 2 — машинобудівний, 3 — комерційний; 4 —

інформаційні системи; 5 — математичний і т.д.

Прийнята система кодування дозволяє легко розшифрувати будь-який

код угрупування, наприклад:

2135 — жінки у віці понад 30 років, мають дітей і є студентами

математичного факультету;

1021 — чоловіки віку від 20 до 30 років, є студентами радіотехнічного

факультету.

 

1.2.2.2. Реєстраційне кодування

Реєстраційне кодування використовується для однозначної

ідентифікації об'єктів і не потребує попередній класифікації об'єктів.

Розрізняють порядковуі серійно-порядковусистему.

Порядкова системакодування припускає послідовну нумерацію

об'єктів числами натурального ряду. Цей порядок може бути випадковим або

визначатися після попереднього впорядкування об'єктів, наприклад за

абеткою. Цей метод застосовується у тому випадку, коли кількість об'єктів

невелика, наприклад кодування назв факультетів університету, кодування

студентів в учбовій групі.

Серійно-порядковасистема кодування передбачає попереднє

виділення груп об'єктів, які складають серію, а потім в кожній серії

проводиться порядкова нумерація об'єктів. Кожна серія також матиме

порядкову нумерацію. По своїй суті серійно-порядкова система є змішаною:

класифікуючої і ідентифікуючої. Застосовується тоді, коли кількість груп

невелика.

Приклад.Всі студенти одного факультету розбиваються на учбові

групи (в даній термінології — серії), для яких використовується порядкова

нумерація. Усередині кожної групи проводиться впорядкування прізвищ

студентів за абеткою і кожному студенту привласнюється номер.

1.2.3. Класифікатори

Класифікаторявляє собою документ, у якому відображено

систематизований перелік назв і кодів класифікаційних групувань або

об’єктів класифікації.

Під час розв’язання економічних задач слід забезпечити їх

порівнянність. Здійснюється це створенням єдиних систем групувань,

побудованих за єдиними класифікаційними ознаками, — Єдиної системи

класифікації та кодування техніко-економічної інформації (ЕСКК ТЕІ).

Залежно від рівня затвердження та сфери застосування класифікатори

ТЕІ поділяють на:

а) міжнародні;

б) загальнодержавні;

в) галузеві;

в) класифікатори об’єднань, підприємств та установ.

Прикладом загальнодержавного класифікатора може слугувати

класифікатор продукції (рис. 5):

 

Рис. 5. Державний класифікатор продукції. Структура коду


Читайте також:

  1. Active-HDL як сучасна система автоматизованого проектування ВІС.
  2. II. Бреттон-Вудська система (створена в 1944 р.)
  3. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  4. IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО
  5. V. Систематизація і узагальнення нових знань, умінь і навичок
  6. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  7. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  8. VI. Узагальнення та систематизація знань
  9. VII. Закріплення нового матеріалу і систематизація знань.
  10. Автоматизація водорозподілу на відкритих зрошувальних системах. Методи керування водорозподілом. Вимірювання рівня води. Вимірювання витрати.
  11. Автоматизована система ведення державного земельного кадастру
  12. Автоматична система сигналізації




Переглядів: 2488

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Машинний переклад і розуміння текстів природною мовою. | Штрихове кодування

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.