Школи, вчені та їхні праці
| Предмет дослідження
та внесок у розвиток логіки
|
Дхармакірті
(VII ст. н.е., праця “Крапля логіки”)
| Судження та умовиводи
|
Буддійська школа
(VI-V ст. до н.е. – ІІ ст. н.е.)
Нагарджуна, Асанга, Васубандха
| Логічна будова промов, сутності та структури доведення
|
Школа вайшешика
(VI-V ст. н.е.) – І період Канада (Улука, твір “Вайшешика-сутра”, Удаяна, Шрідхара та ін.
| Роди істинного та хибного пізнання. Істина як результат взаємодії сприйняття, логічного виводу, пам’яті та інтуїції
|
Школа ньяя –
І період Ватсьяяна,
твір “Ньяя-Бхашьє”,
Уддьйотахара,
Вачаспаті
| Джерела достовірного пізнання: сприйняття, вивід, порівняння та доведення (свідчення).
Джерела недостовірного пізнання: пам’ять, помилка, сумнів та гіпотетичний аргумент.
Вводиться поняття силогізму (п’ятичленного). Вчення про логічну структуру речення
|
Школа вайшешика і ньяя
(ІІІ-V ст. н.е.) – ІІ період
| Теорія умовиводу, умовивід за аналогією
|
Школа міманса
(IV ст. н.е.)
Джайміні – (“Джайміні-сутра”), Шабарасвамі, Прабхакара та ін.
| Вчення про безпосереднє й опосередковане пізнання. Дослідження зв’язку мови та мислення, слова та його значення
|
Школа локаята
(IV-III ст. до н.е.),
пізніше чарваки,
Бріхаспаті
| Перехід від часткового до загального в умовиводах, ставиться питання про природу загальних тверджень в дедуктивних умовиводах
|