Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ТЕМА: Поняття як форма мислення

1. Зробіть логічний аналіз перерахованих понять: “юридична особа”, “неуспішність”, “кредитор”, “держава”, “демократія”, “сузір’я”, “скромність”, “чотирикутний трикутник”, “тінь”.

 

2. Замініть словосполучення одним словом, яке виражає те ж саме поняття: “Людина, яка не визнає пізнаванності світу”, “Наука, що вивчає закони і форми правильного мислення”, “Прямокутний ромб”, “Перша літера давньоруського алфавіту”, “Культурний, економічний, адміністративний центр держави”.

 

3. Якими за обсягом будуть поняття: пора року, Ахіллес, зоряна ніч, флейта, сон літньої ночі, кактус, видатний український поет, найдовша річка на Землі.

4. Визначте тип відношення між несумісними поняттями, зобразіть його за допомогою колових схем:

а) кава, бразильська кава, чилійська кава, дорога кава;

б) голубий, білий, зелений кольори;

в) книга, підручник, дорога книга, старовинна книга, енцикло­педія;

г) директор банку, місіонер, фінансист, багатодітний батько.

 

5. Зробити обмеження та узагальнення понять:

кохання, мультфільм, свідок, міністр, музей, українець, виставка живопису.

 

6. Чи можна вважати обмеженням перехід від понять названих зліва до понять названих справа в перелічених парах:

“держава” – “парламент”; “держава” – “монархія”; “людина” – “інтелект”; “ріка” – русло ріки”; “атом” – “електрон”; частка речовини” – “молекула”.

 

7. Узагальніть поняття:

столиця, економічний устрій України, акціонер, банківський рахунок.

 

8. Чи правильно узагальнено поняття в цих прикладах:

“народний депутат” – “Верховна Рада України”, “історія України” – “всесвітня історія”, “контракт” – “контрактація”, “розвиток” – “зміна”.

 

9. Чи є правильними наступні визначення? Якщо ні, то які правила в них порушені:

а) вакансія – не заміщена посада;

б) стадіон – місце для показу спортивних ігор без повторення цікавих місць;

в) гороскоп – пророкування долі, що ґрунтується на положенні зірок;

г) змова – таємна угода групи осіб, спрямована на зміну суспільного ладу;

д) фреска – це живописна картина, виконана водяними фарбами по сирій штукатурці;

е) циліндр – це геометричне тіло, що утворюється обертанням прямокутника навколо однієї із своїх сторін.

10. Встановіть, чи правильно здійснено поділ понять. Якщо ні, то які правила поділу порушено:

а) сприйняття – результат сприймання;

б) образотворче мистецтво поділяється на живопис, скульптуру та графіку;

в) люди поділяються на розумних, нерозумних, жадібних і недоброзичливих;

г) церкви поділяються на православні, католицькі, високі та низькі;

д) політичні партії поділяються на правлячі та опозиційні;

е) артисти поділяються на театральних, естрадних, циркових, популярних та маловідомих;

ж) звуки бувають голосні, приголосні та шиплячі.

 


Читайте також:

  1. II. Критерій найбільших лінійних деформацій
  2. II. Поняття соціального процесу.
  3. III. Дієслова, що в дужках, поставте у нижчевказаних граматичних формах. Перекладіть речення.
  4. III.4 Форматування тексту.
  5. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  6. IV. Виклад інформаційного матеріалу
  7. IV. Критерій питомої потенціальної енергії деформації формозміни
  8. IV. Осмислення учнями знань.
  9. IV. Прийняття рішень у полі четвертої інформаційної ситуації
  10. R – розрахунковий опір грунту основи, це такий тиск, при якому глибина зон пластичних деформацій (t) рівна 1/4b.
  11. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  12. V. Осмислення знань учнями.




Переглядів: 1789

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ТЕМА: Предмет, метод та значення формальної логіки | ТЕМА: Судження

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.