Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 2. Тема 6. Товарно - грошові відносини.

 

 

  1. Виникнення , суть і функції грошей.
  2. Особливості функціонування паперових грошей в сучасних умовах. „ Електронні гроші”.

 

-1-

У процесі виникнення і розвитку товарного виробництва водночас відбувається становлення і розвиток грошових відносин і грошей як специфічного товару.

Як відомо вартість – це внутрішня властивість товару, а її зовнішніи проявом, формою виступає мінова вартість. На сучасному етапі мінова вартість існує у грошовій формі, тобто вартість знаходить свій вираз через гроші.

Грошова форма вартості – результат тривалої еволюції мінової вартості. Перш, ніж виникли гроші, мінова вартість, кілька разів змінювала свою форму. Історично першою була проста, або випадкова форма вартості.

Проста форма варотсті характерна для періоду зародження процесу обміну, який спочатку носив епізодичний характер . Археологи сьогодні знайшли підтвердження тому, що в окремих куточках Землі обмін продуктами здійснювався ще 30 тисяч років тому! У той далекий час, продукти обмінювались лише випадково : одне плем’я, зустрівши інше, вимінювало надлишок певного продукту на надлишок іншого. Цей акт обміну можна зобразити таким чином :

 

1 сокира = 100 рибин

 

У цій, на перший погляд, простій формі обміну міститься у зародку все різнобарв’я сучасних відносин обміну. Перший товар ( сокира ) відіграє активну роль, виражаючи свою вартість у споживній вартості другого 9 риби). Для власника сокири остання не є споживною вартістю, інакше він спожив би ( використав) її сам; для нього споживною вартістю є риба, яку він вимінює для задоволення своїх потреб. Сокира, у даному випадку, перебуває у відносній формі вартості.

Інший товар ( риба) є засобом виразу вартості першого товару у своїй споживній вартості. Він протистоїть першому як еквівалент у вигляді рівної йому вартості, тобто перебуває в еквівалентній формі вартості.

 

Пройшли сотні тисяч і мільйони актів обміну і тисячі років, перш ніж проста форма вартості перетворилась у більш розвинену. Тепер уже одному товару протистоїть багато інших, які усі стають його еквівалентами ( у їх споживній вартості відображається вартість даного товару). Продукти обмінюються вже не випадково, мінові пропорції виникають регулярно. Причиною зміни форми вартості став перший великий суспільний поділ праці,коли скотарські племена виділились із середовища землеробських ( це сталось у Європі 10-12 тисяч років тому, незабаром після закінчення епохи зледеніння і відступу льодовиків).

Виділення скотарських племен із середовища землеробських привело до того, що тепер надлишки продукції скотарства уже не випадково , а регулярно, систематично обмінюються на продукти землеробства. Якщо продукція скотарства виступає при цьому у відносній формі вартості, то в еквівалентній формі знаходиться тепер багато землеробських товарів, і навпаки. Так проста форма вартості перетворилась у повну, або розгорнуту, яка має такий вигляд:

 

2 мірам зерна;

1 вівця = 1 сокирі;

12 ліктям полотна; і т.п.

 

 


Читайте також:

  1. Аналіз витрат на гривню товарної продукції
  2. Аналіз товарного асортименту та номенклатури
  3. Антагоністичні взаємовідносини.
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вид заняття: лекція
  7. Вид заняття: лекція
  8. Вид заняття: лекція
  9. Види звітів про грошові потоки.
  10. Виникнення і розвиток товарно-грошових відносин.
  11. Виникнення і розвиток товарної біржі. Функції, права та обов'язки товарної біржі
  12. Відповідно до ч.4 ст.3 ГК сферу господарських відносини становлять господарсько-виробничі, організаційно – господарські та внутрішньогосподарські відносини.




Переглядів: 1005

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Тема 6. Товарне виробництво. | Світові гроші.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.